Wat is er nieuw

Fotoalbum van Cédric Vleminckx

Sanneke80 zei:
Lieve Cedric,

Je krijgt best veel commentaar. En dat is niet geheel onterecht, maar ook niet leuk voor jou. Je hebt altijd je adviezen klaar wat andere mensen beter kunnen doen. En je verteld op verschillende topics dat je een groot glazen aquarium gaat krijgen of zelfs een hele schuur met meerdere aquaria!

De reacties zijn dan ook niet heel gek, als je opeens met een plastic bak komt als aquarium. Dan plaats je de bak ook nog eens op een wel heel onregelmatige ondergrond. En weet je ineens niet meer wat voor vissen je erin kunt houden. Terwijl je altijd wel een antwoord klaar hebt.

Wellicht mag je nu toch nog geen glazen aquarium aanschaffen en is dit het alternatief wat wel mag. Maar dan is het handig dat je even aangeeft wat je bedoelingen zijn.

Je hebt commentaar op mensen die eerst handelen en na het stellen van vragen er dan pas achter komen dat ze iets niet zo handig hebben aangepakt. Nu lijk jij precies hetzelfde te doen.

Ineens heb je een bak, heb je hem ingericht en geplaatst en op een manier waar leden toch wel wat kanttekeningen bij zetten.

Het is heel normaal om beginnersfouten te maken en ook helemaal niet erg. Omdat je zelf nog geen aquarium hebt gehad, besefte je je misschien nog niet wat het werkelijk inhoudt om er ��n goed draaiende te krijgen en te houden. Alle keuzes die je maakt hebben invloed op je verdere keuzes en dat is best wel lastig.

Het is lastig maar des te leuker is ook de uitdaging om hier mee aan de slag te gaan. Desnoods begin je weer opnieuw en nog eens en nog eens. Aldoende leert men zeggen ze. En dat is ook zo. Theoretisch is alles heel logisch te verzinnen en te beredeneren, maar in de praktijk leer je pas echt.

Probeer de adviezen als tips te zien en niet direct als kritiek, dat maakt het een stuk fijner en leuker.

Dank voor het lieve bericht.

Ik probeer de adviezen niet op te nemen als kritiek, maar als tips. Dat probeer ik zo goed mogelijk.

Verder heb ik al meer verduidelijking geven in het bericht hierboven, bij Willem. Die beantwoorden ook op jou vragen.

Bertus zei:
Maak mij niet uit ,hoor.
Het is jouw bak.
Dat vul je niet met zand op, dat zakt in elkaar,.

Lijkt wel of je hier voor het eerst bent.

Sorry hoor Bertus, maar jij zit langer op dit forum met Cedric dan ik en zelfs ik kan nu al inschatten dat hij nog jong is en passie heeft voor de hobby. Je tips zijn hartstikke welkom maar het zou fijn dat je wat meer aandacht besteed aan de formulering daarvan.

Rubz zei:
Bertus zei:
Maak mij niet uit ,hoor.
Het is jouw bak.

Sorry hoor Bertus, maar jij zit langer op dit forum met Cedric dan ik en zelfs ik kan nu al inschatten dat hij nog jong is en passie heeft voor de hobby. Je tips zijn hartstikke welkom maar het zou fijn dat je wat meer aandacht besteed aan de formulering daarvan.

Ondertussen ken ik Bertus al wel goed, en ik weet dat hij het niet slecht bedoeld. 😉

Ik heb inderdaad veel passie voor de hobby, al vinden andere mensen zoals onder andere mijn ouders het maar iets 'onnozel' voor een jongen van 15. Ze vinden het geen echte hobby..Ach ja.

aquaria hobby blijft lastig uitleggen aan mensen die er niet mee in aanraking zijn gekomen :stom:

Ik had toch laatst die plantjes met gif bij mn garnalen gedaan. Fouten maken gebeurt.

C�dric Vleminckx zei:
Ik heb inderdaad veel passie voor de hobby, al vinden andere mensen zoals onder andere mijn ouders het maar iets 'onnozel' voor een jongen van 15. Ze vinden het geen echte hobby..Ach ja.

Gelukkig hebben mijn ouders hier geen problemen mee 😛

Rubz zei:
Bertus zei:
Maak mij niet uit ,hoor.
Het is jouw bak.

En ik snap niet ,waar ik dan fout zit?

mijn tips ,zijn wel gemeend ,hoor.
Niet alleen op het Forum, maar ook ervaring.

Hoi Cedric,

ik snap dat het soms jammer is dat we nog niet zelf alles kunnen bepalen.
Ik ben ook een jongen van 15, met een zeer grote passie voor deze hobby net als jij.
Soms zitten je ouders dan eenmaal in de weg :juggle:

Dat kan echt heel vervelend zijn omdat je ouders het bijvoorbeeld niks vinden,
of omdat ze het niet goed vinden dat je daar je geld aan uitgeeft.
Waar denk je dat al mijn zakgeld en zelfs mijn kleed geld naar toe gaat :sorry: 😀

Toch ben ik er van overtuigd dat ook onder die omstandigheden, (Nog niet echt beschikking hebben over ruimte/geld)
Wij enorm van de hobby kunnen genieten,

En ik hoop dat dat jou ook lukt, Succes 😉

Groet Storm,

Cedric is prima bezig.
Zelf zou ik alleen die plastic-bak dumpen en gaan voor 'echt glas'.
En niet meteen te grote plannen, wat wel jeugd-eigen is op zich.. 😉
Ik ervaar mijn kleine garnalen-bakjes als zeer leerzaam, en ook betaalbaar.

Precies wat bovenstaande noemen. Toen ik begon met deze hobby was ik 10/11 en dit gebeurde ook met vallen en opstaan. Ik ging regelmatig naar de dierenwinkel om te kijken of ze nieuwe visjes hadden en keek totaal niet naar temperatuur/voedselbehoefte etc. En als een plantje het dan niet deed schreef ik het af als een vervelend plantje en keek ik er verder niet naar om. Ik weet nog wel dat ik een paar jaar terug 6 60cm bakken achter tegen m'n bed wilde zetten om allerhande corydoras soorten te kweken zonder dat het me zelf gelukt was groot te brengen. :juggle:

Het is even wennen en in de praktijk dwaal je toch vaak van het pad af ben ik achter gekomen. Mijn allerbeste advies, wat ik ook persoonlijk heb ervaard, is om klein te beginnen.

''Think big, but start small. Always start small and with what you have. That's so important''

^ Klopt precies. Aldoende leert men en ik heb er het volste vertrouwen in dat je er iets leuks van gaat maken. Je wilt niet weten hoeveel geld ik al aan deze hobby heb uitgegeven en hoevaak ik marktplaats wel niet heb afgestruind. Mam was er ook niet zo'n fan van eerst, maar toen ik uiteindelijk vuurgarnaaltjes in overschot had en ik er wat verkocht, mocht er ineens een garnalenbakje komen. Het komt wel goed C�dric.

Mijn advies voor nu is om ook even door te sparen. Vaak heb je voor 15-20 euro al een garnalen aquariumpje met licht en verwarming, en voor 25 euro een 60cm.

Als ik soms mijn berichten van 2 jaar terug doorlees vraag ik me af en toe af wat ik wel niet aan het denken was. :help:

Hang on 😉

kellemes zei:
Ouders hebben er pas problemen mee als het hun geld kost.
En vaak voelen ze dat haarfijn aan 😉

Nee, daar zit het probleem niet.

Ik had al aan hun voorgesteld om mijn spaarcenten te gebruiken, maar dat wouden ze niet. Ze wouden het wel betalen.

Maar dan zouden ze liever hebben dat ik voor een ''echte'' hobby koos. En ze denken dat ik het in de eerste weken/maanden wel ga doen, maar dat het achterna voor hun gaat zijn. Dat het niet welgemeend is. En ze snappen niet dat dit een echte hobby is, ik kan het niet aan hun verstand brengen.

Ach ja, ouders h�. Ze willen dat je een hobby hebt, nu heb ik er een gevonden, en nu is het nog niet goed. 😛

storm337 zei:
Hoi Cedric,

ik snap dat het soms jammer is dat we nog niet zelf alles kunnen bepalen.
Ik ben ook een jongen van 15, met een zeer grote passie voor deze hobby net als jij.
Soms zitten je ouders dan eenmaal in de weg :juggle:

Dat kan echt heel vervelend zijn omdat je ouders het bijvoorbeeld niks vinden,
of omdat ze het niet goed vinden dat je daar je geld aan uitgeeft.
Waar denk je dat al mijn zakgeld en zelfs mijn kleed geld naar toe gaat :sorry: 😀

Toch ben ik er van overtuigd dat ook onder die omstandigheden, (Nog niet echt beschikking hebben over ruimte/geld)
Wij enorm van de hobby kunnen genieten,

En ik hoop dat dat jou ook lukt, Succes 😉

Groet Storm,

Het is inderdaad jammer dat ik zelf nog niet kan beslissen, maar ik ben natuurlijk ook nog maar 15. Ik zal nog even moeten wachten..

Het eerste argument is bij mij het geval, ze vinden het geen ''echte'' hobby. Ze willen wel geld steken in een ''echte'' hobby.

kellemes zei:
Cedric is prima bezig.
Zelf zou ik alleen die plastic-bak dumpen en gaan voor 'echt glas'.
En niet meteen te grote plannen, wat wel jeugd-eigen is op zich.. 😉
Ik ervaar mijn kleine garnalen-bakjes als zeer leerzaam, en ook betaalbaar.

Over de financi�le kant willen mijn ouders wel over de brug komen, maar ze vinden het geen ''echte'' hobby zoals ik al gezegd heb.

En ze denken dat ik het in de eerste weken/maanden wel ga doen, maar dat het achterna voor hun gaat zijn. Dat het niet welgemeend is.

Dus daarom even de plastic bak, dan kan ik bewijzen dat ik het wel kan. Ik hoop dat ik er iets moois van kan maken.

algeneter12 zei:
Precies wat bovenstaande noemen. Toen ik begon met deze hobby was ik 10/11 en dit gebeurde ook met vallen en opstaan. Ik ging regelmatig naar de dierenwinkel om te kijken of ze nieuwe visjes hadden en keek totaal niet naar temperatuur/voedselbehoefte etc. En als een plantje het dan niet deed schreef ik het af als een vervelend plantje en keek ik er verder niet naar om. Ik weet nog wel dat ik een paar jaar terug 6 60cm bakken achter tegen m'n bed wilde zetten om allerhande corydoras soorten te kweken zonder dat het me zelf gelukt was groot te brengen. :juggle:

Het is even wennen en in de praktijk dwaal je toch vaak van het pad af ben ik achter gekomen. Mijn allerbeste advies, wat ik ook persoonlijk heb ervaard, is om klein te beginnen.

''Think big, but start small. Always start small and with what you have. That's so important''

^ Klopt precies. Aldoende leert men en ik heb er het volste vertrouwen in dat je er iets leuks van gaat maken. Je wilt niet weten hoeveel geld ik al aan deze hobby heb uitgegeven en hoevaak ik marktplaats wel niet heb afgestruind. Mam was er ook niet zo'n fan van eerst, maar toen ik uiteindelijk vuurgarnaaltjes in overschot had en ik er wat verkocht, mocht er ineens een garnalenbakje komen. Het komt wel goed C�dric.

Mijn advies voor nu is om ook even door te sparen. Vaak heb je voor 15-20 euro al een garnalen aquariumpje met licht en verwarming, en voor 25 euro een 60cm.

Als ik soms mijn berichten van 2 jaar terug doorlees vraag ik me af en toe af wat ik wel niet aan het denken was. :help:

Hang on 😉

Ik wil zeker klein beginnen, vandaar ook dit.

Mijn ouders geloven niet dat ik het meen, dus ik wil het hen bewijzen. We zullen zien, ik wil er zeker en vast iets moois van maken.

Komt wel goed hoor. Begin met iets wat een beetje kweekt en niet gelijk te moeilijk. Begin met vuurgarnalen en een koppel ancistrussen en weet ik weel wat. Als ze zien dat je er echt mee bezig bent en het een beetje loopt zullen ze vanzelf toestemming geven voor meer. 😉

algeneter12 zei:
Komt wel goed hoor. Begin met iets wat een beetje kweekt en niet gelijk te moeilijk. Begin met vuurgarnalen en een koppel ancistrussen en weet ik weel wat. Als ze zien dat je er echt mee bezig bent en het een beetje loopt zullen ze vanzelf toestemming geven voor meer. 😉

Wel, dat hoop ik nu ook. 😉

Hehe, ik ben 28 en woon alleen en krijg van mijn moeder en zus ook nog commentaar erop zoals nu een tweede aqua met garnalen ect. Zij begrijpen het niet wat Aquariums houden als hobby is.

Voordeel is dat met de jaren heen( eerste aqua toen ik op kot zat) de commentaar minder word, iet voor je om naar uit te kijken. En oefen er nu maar op los, kan niet wachten als jij alleen woont om je bak(en) te bewonderen.

niet alle ouders zijn even meegaand helaas. zit soms ook wel een goede reden achter dat dan weer wel.

ik heb het geluk dat mijn ouders nooit raar staan te kijken. de 1e bak vonden ze geweldig toen de garnalenbak ook en nu de betta bak ook weer 🙂

PS: hoewel mijn zus me kamer eergister in kwam gelopen en zei: nog 1? wat moet je daar nou mee.

KennesE zei:

Hehe, ik ben 28 en woon alleen en krijg van mijn moeder en zus ook nog commentaar erop zoals nu een tweede aqua met garnalen ect. Zij begrijpen het niet wat Aquariums houden als hobby is.

Voordeel is dat met de jaren heen( eerste aqua toen ik op kot zat) de commentaar minder word, iet voor je om naar uit te kijken. En oefen er nu maar op los, kan niet wachten als jij alleen woont om je bak(en) te bewonderen.

Wel, dat is nu net hetzelfde verhaal.

Enkel ben jij dan wat ouder. 😉

RichD1011 zei:
niet alle ouders zijn even meegaand helaas. zit soms ook wel een goede reden achter dat dan weer wel.

ik heb het geluk dat mijn ouders nooit raar staan te kijken. de 1e bak vonden ze geweldig toen de garnalenbak ook en nu de betta bak ook weer 🙂

PS: hoewel mijn zus me kamer eergister in kwam gelopen en zei: nog 1? wat moet je daar nou mee.

Wel, ik wou dat mijn ouders er ook zo over dachten.

Maar,als dit nu mooi word, wie weet vertrouwen mijn ouders er dan wel op.. 😛

Het begon maar weer eens tijd te worden voor een update.

Zoals beloofd, een filter en een verwarmingselement (zal ik de eerste dagen wel niet al te veel nodig hebben. 😛 )

13775997_516396345237197_747026097816541716_n.jpg

Ook heb ik nog een paar stekjes cabomba gekocht, een foto van de bak komt later als de techniek er op uitgerust is.

Ik blijf het nog steeds wel heel leuk vinden hoe serieus je de hobby oppakt.
Het is toch wel erg jammer dat je ouders niet inzien, dat aquaia houden echt een hele serieuze hobby is.

Ik denk dat ik mijn eerste aquarium zo'n 20 jaar geleden heb gekocht. Mijn ouders waren op vakantie. En met een vriendin heb ik toen een aquarium set gekocht.
Het was een 54 liter bak van MP ( Een onderdeel van Eheim) kompleet met pomp verwarming en licht.

Gelukkig vonden ze het wel heel erg leuk.

Toch blijf ik erbij, dat je beter voor een glazen bak kunt gaan kijken.
Echt heel duur zijn die niet.
Dan zien ook gelijk hoe heel erg mooi het is. En mag je uiteindelijk wel een mooie plaats binnen krijgen.

Vraag eens of je moeder mee wilt naar de aquarium winkel. Gewoon eens rondkijken. En laat al die mooie aquaria eens zien.
Vooral op zaterdag is zo'n zaak goed gevuld met hobby genoten.
Dan nog eens vragen of het niet serieus is.

Succes.

Ze zegt wel dat het beste een hobby kan zijn, maar niet voor iemand van 15 jaar.

Dat is iets voor als je in pensioen bent, zegt ze.

Maar als ik haar hiervan kan overtuigen, zal ik gaan voor een glazen bak. Maar dat zit er nu momenteel nog niet in.

Alvast bedankt voor je tips! 😉

Je bakje ziet er al leuk uit. Heb je nog recente foto's?

Dat is jammer van je ouders C�dric. Hopelijk zien ze het snel in dat het een echte hobby is! Ook voor iemand van 15 jaar. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan