Fusion van NicoleE


even kijken welke planten goed aanslaan denk ik.
Ja precies, ik hoop stiekem op de Madagascar gaasplant (met dank aan @Edwin68 voor het idee) de winner wordt en zal dan ook proberen de Hydrocleys niet in de weg te laten zitten.
Wat een mooi en goed uitziende bak,
ook je plantjes zien er prachtig uit,
wou dat ik mijn (toekomstige) bak ook zo mooi kon maken/krijgen.
Maar dat is ervaring he,en die heb jij duidelijk wel (y)
Met vallen en opstaan Marc. En dingen uitproberen. Zoals met de Alternanthera, durven zeggen: “née dit gaat hem niet worden” Ervaring met verschillende plantjes door de jaren heen maakt het wel makkelijker maar ik maak ook foute keuzes, soms tegen beter weten in. Zoals de Alternanthera meenemen uit de LFS zonder eerst de lichtbehoefte te checken.
Of bv nu gaan kiezen voor de Madagascar gaasplant èn Hydrocleys nymohoides terwijl me dat geen goed huwelijk lijkt 🙄. Dat ik er (nu) niet voor kies lichtsterkte te verhogen is ook zoiets, daar ben ik heel even lekker eigenwijs in 😆

Zo heb ik deze week een nieuwe slogan, die heb ik van @benvo gejat. “In elke bak zit alg”

Nou zoiets moet ik echt in mijn hoofd prenten zodat ik niet gefrustreerd raak. Als je je het afvraagt, ja in deze bak van mij zit ook alg. Kleine beetjes bruinalg (aangetaste blaadjes weggeknepen) en deze week op sommige plekken een zachte groene alg op het glas. Weinig, maar het was er. Oeps! Oh née… wat zei onze Ben ook al weer? 😉

Om terug te komen op ervaring. Ja, ik denk het toch en veel geleerd van de ervaringen van anderen op dit forum.
 
Om terug te komen op ervaring. Ja, ik denk het toch en veel geleerd van de ervaringen van anderen op dit forum.
Daarom zit je hier ook en anderen leren weer van jou ervaringen en verhalen, en daarvoor is zo'n forum toch.
Dat van die Alternanthera plant is een bekend verhaal ook voor mij, vaak probeer je het dan toch en is de bak/of de waardes daarvan niet goed om deze plant goed te laten groeien...
Heb ik ook gehad met Rotala, zie je bij anderen volle bossen staan, supermakkelijk zeggen ze en hier verpieterde ze....en toch probeer je het een tijd later weer en weer lukt het niet.
Je moet een combi vinden van de planten die naar jou waardes van je bak het goed doen en dan kan je een prachtige bak krijgen.
Maar je bak staat er mooi bij !
 
Daarom zit je hier ook en anderen leren weer van jou ervaringen en verhalen, en daarvoor is zo'n forum toch.
Je doet zo ook mooie ideeën op en niet alleen als het om planten of vissen gaat. Zonder forum had ik bijvoorbeeld nooit van een TC420 gehoord en was ik met al dit licht gefrustreerd geraakt in de hobby.
En dat aansluiten ging ook niet vanzelf en hup daar is het forum dan weer!


Dat van die Alternanthera plant is een bekend verhaal ook voor mij, vaak probeer je het dan toch en is de bak/of de waardes daarvan niet goed om deze plant goed te laten groeien
Ja zo is het.

Nou wil ik die gaasplant gaan proberen, maar dat is echt proberen. Geen idee of hij mijn bak leuk gaat vinden :DD maar als ik het niet probeer kom ik er nooit achter. Je zit hem ook zo weinig in bakken vind ik. Het is dan geen rood maar wel een andere kleur groen en een andere structuur van het blad (heheh, understatement). Jullie gaan het met mij meemaken.


Je moet een combi vinden van de planten die naar jou waardes van je bak het goed doen en dan kan je een prachtige bak krijgen.
Komt goed, Aken en Keulen zijn ook niet in 1 dag gebouwd zullen we maar denken. En als het allemaal zo makkelijk ging en snel klaar was, was de hobby denk ik ook stukken minder leuk. Een beetje uitdaging zie ik zelf graag terug in de hobby.


Maar je bak staat er mooi bij !
Dankjewel Lex!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Dag Nicole, wat doen je plantjes het goed zeg, al wil jij natuurlijk het liefs omhoog kijken :) waar moet ik zoeken om de lotus te spotten?
 
Dag Nicole, wat doen je plantjes het goed zeg, al wil jij natuurlijk het liefs omhoog kijken :) waar moet ik zoeken om de lotus te spotten?
Dankjewel Watervrouw en jij snapt me helemaal. Ik wil inderdaad de plantjes omhoog kijken :)

Dit is de Lotus, de roodbruine plant

CBC0CCE0-D9AF-4442-84C1-26FF3C80A78C (1).jpeg
 
Ziet er top uit! Altijd leuk om je updates te lezen en foto's te zien.
 
Mooie plant hoor, ik zie nu pas in dat juist contrast in de planten mooier is, dan enkel groene, ik weet in elk geval dat ik daar ook eens over ga nadenken :)
En als rood niet lukt, zoals nu bij mij met de Alternanthera, kun je ook denken aan andere tinten groen en andere bladvormen ;-)
 
Ja precies, ik hoop stiekem op de Madagascar gaasplant (met dank aan @Edwin68 voor het idee) de winner wordt en zal dan ook proberen de Hydrocleys niet in de weg te laten zitten.

Met vallen en opstaan Marc. En dingen uitproberen. Zoals met de Alternanthera, durven zeggen: “née dit gaat hem niet worden” Ervaring met verschillende plantjes door de jaren heen maakt het wel makkelijker maar ik maak ook foute keuzes, soms tegen beter weten in. Zoals de Alternanthera meenemen uit de LFS zonder eerst de lichtbehoefte te checken.
Of bv nu gaan kiezen voor de Madagascar gaasplant èn Hydrocleys nymohoides terwijl me dat geen goed huwelijk lijkt 🙄. Dat ik er (nu) niet voor kies lichtsterkte te verhogen is ook zoiets, daar ben ik heel even lekker eigenwijs in 😆

Zo heb ik deze week een nieuwe slogan, die heb ik van @benvo gejat. “In elke bak zit alg”

Nou zoiets moet ik echt in mijn hoofd prenten zodat ik niet gefrustreerd raak. Als je je het afvraagt, ja in deze bak van mij zit ook alg. Kleine beetjes bruinalg (aangetaste blaadjes weggeknepen) en deze week op sommige plekken een zachte groene alg op het glas. Weinig, maar het was er. Oeps! Oh née… wat zei onze Ben ook al weer? 😉

Om terug te komen op ervaring. Ja, ik denk het toch en veel geleerd van de ervaringen van anderen op dit forum.
Ik leer elke dag van anderen, van alle anderen, op dit forum!!
 
Klopt idd,zeer veel info hier op het forum,alles vind je hier zowat terug.
En natuurlijk ook leuk om anderen hun aquarium's te zien.
Ik zie hier zoveel mooie bakken voorbij komen en het valt mij toch op dat die allen met co2 draaien.
Dan stel ik mij de vraag is het wel mogelijk om zonder co2 het zo mooi te krijgen,
Ik krijg het gevoel van niet.
 
Dan stel ik mij de vraag is het wel mogelijk om zonder co2 het zo mooi te krijgen,
Ik krijg het gevoel van niet.
Zonder CO2 kun je zeker mooie bakken krijgen. Het hangt ook af van hoe sterk/zwak je licht is en welke planten je daar bij kiest.

Toen ik deze bak eerder draaide zonder CO2 kon ik het licht niet hoger zetten dan 25-30% want dan kreeg ik echt veel last van algen bij mijn plantenkeuze.
De hoeveelheid licht en onvoldoende CO2 (in mijn situatie, mijn bak, mijn kraanwater etc) waren beperkende factoren in de plantengroei, tenminste zo zie ik het waardoor de algen die met minder toe komen het over konden nemen/winnen van de planten.

Momenteel staat de verlichting op 75% (met CO2) en ik heb het idee dat dat op zich nog meer zou kunnen worden als ik dat wil. Maar ik blijf van het licht af want zoals het nu is draait de bak goed. En ik heb momenteel geen behoefte aan meer licht.

Voorheen zonder CO2 zag deze bak er best goed uit denk ik maar ik wilde anders dan ik al jaren deed en dat frustreerde me, want dat lukte maar moeizaam. Ik wilde eindelijk eens wat anders dan planten die toe komen met minder licht en minder CO2. (Als planten langzaam groeien is de behoefte aan CO2 lager).

Zelf heb ik tot een dik jaar geleden zonder CO2 gewerkt en ik vond dat ik een heel mooi bakje had voordat ik de Fusion kocht (stinkie stinkie hier). Het bakje, een Superfish Home 80, had weinig licht en daar waren mijn planten ook op aangepast. Je moet er van houden, veel Anubias. Het floreerde en binnen een jaar zat het helemaal dichtgegroeid met langzaam groeiende planten (tot zover langzaam groeiend).

Ik had het toch al zwakke licht nog afgedekt op sommige plekken en daardoor lijkt het ook alsof er spotjes gericht zijn op sommige planten.
Maar zoals je ziet, een heel andere plantenkeuze dan nu.

Zwart zand, zwarte achtergrond, zwakke verlichting die ook nog deels wordt afgeschermd en geen CO2. Plantenvoeding kan ik me helaas niet meer herinneren maar veel zal het niet geweest zijn.


home2 (1).JPG


En ik kwam nog een foto van een lekker gevulde Otocinclus tegen, die foto als bonus. Hartstikke rond gegeten, ik denk zelfs een beetje veel van het goede.

volle Oto.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je bak staat er keurig bij. Alles ziet er mooi fris uit!

Ben benieuwd naar die gaasplant.
 
Je bak staat er keurig bij. Alles ziet er mooi fris uit!

Ben benieuwd naar die gaasplant.
Dank je Marcel!
Ja ik ook, heb hem nog niet besteld. Denk dat ik van de week de LFS eens een belletje geef of zij hem voor me kunnen bestellen. Net even het boek van Kasselmann voor me gepakt.

Citaat uit: Aquariumplanten. Alle soorten uit de praktijk. Auteur Christel Kasselmann

De gaasplant is door de ongewone gaasachtige bladstructuur al vele jaren een van de populairste aquariumplanten, hoewel slechts uiterst zelden een duurzame en bevredigende cultuur in het aquarium mogelijk is. Daarom kan hij over het algemeen niet worden aanbevolen voor de 'huis-, tuin- en kamerpaquarist'. /...knip.../ hoge eisen die de soort stelt: sterke stroming, zacht en zuur water, gemiddelde lichtintensiteit, temperatuur afhankelijk van de herkomst /...knip.../ rustfasen bij lage temperatuur en weinig licht /...knip.../

Zo kan ik nog wel even door gaan. Ik heb nog geen andere bronnen geraadpleegd.

Als ik dat zo lees gekkenwerk om aan te beginnen, maar ik ga toch vragen of de LFS hem voor me kan bestellen.
Anders blijft hij door mijn hoofd malen en vind ik het straks jammer dat ik het niet eens geprobeerd heb. Soms moet je dingen doen tegen beter weten in ;-)
 
De nymphoides aquatica wil ik ook nog steeds eens als blikvanger neerzetten. Nog steeds niet van gekomen.
 
Zonder CO2 kun je zeker mooie bakken krijgen. Het hangt ook af van hoe sterk/zwak je licht is en welke planten je daar bij kiest.

Toen ik deze bak eerder draaide zonder CO2 kon ik het licht niet hoger zetten dan 25-30% want dan kreeg ik echt veel last van algen bij mijn plantenkeuze.
De hoeveelheid licht en onvoldoende CO2 (in mijn situatie, mijn bak, mijn kraanwater etc) waren beperkende factoren in de plantengroei, tenminste zo zie ik het waardoor de algen die met minder toe komen het over konden nemen/winnen van de planten.

Momenteel staat de verlichting op 75% (met CO2) en ik heb het idee dat dat op zich nog meer zou kunnen worden als ik dat wil. Maar ik blijf van het licht af want zoals het nu is draait de bak goed. En ik heb momenteel geen behoefte aan meer licht.

Voorheen zonder CO2 zag deze bak er best goed uit denk ik maar ik wilde anders dan ik al jaren deed en dat frustreerde me, want dat lukte maar moeizaam. Ik wilde eindelijk eens wat anders dan planten die toe komen met minder licht en minder CO2. (Als planten langzaam groeien is de behoefte aan CO2 lager).

Zelf heb ik tot een dik jaar geleden zonder CO2 gewerkt en ik vond dat ik een heel mooi bakje had voordat ik de Fusion kocht (stinkie stinkie hier). Het bakje, een Superfish Home 80, had weinig licht en daar waren mijn planten ook op aangepast. Je moet er van houden, veel Anubias. Het floreerde en binnen een jaar zat het helemaal dichtgegroeid met langzaam groeiende planten (tot zover langzaam groeiend).

Ik had het toch al zwakke licht nog afgedekt op sommige plekken en daardoor lijkt het ook alsof er spotjes gericht zijn op sommige planten.
Maar zoals je ziet, een heel andere plantenkeuze dan nu.

Zwart zand, zwarte achtergrond, zwakke verlichting die ook nog deels wordt afgeschermd en geen CO2. Plantenvoeding kan ik me helaas niet meer herinneren maar veel zal het niet geweest zijn.


Bekijk bijlage 349398

En ik kwam nog een foto van een lekker gevulde Otocinclus tegen, die foto als bonus. Hartstikke rond gegeten, ik denk zelfs een beetje veel van het goede.

Bekijk bijlage 349399
Mooie bak heb je nu staan👌👌
, al hoewel ik meer fan ben van de donkere bakken. Hoe had je de verlichting afgedekt? En was dat een led lamp? Wil bij die van mij dat ook doen maar zit nog een beetje te spelen met de diepte van mijn bak
 
De nymphoides aquatica wil ik ook nog steeds eens als blikvanger neerzetten. Nog steeds niet van gekomen.
Hmmmm dat is ook wel wat.

Kasselmann:

De jeugdbladeren bevinden zich aan zeer korte stengels en even betrekkelijk lang. Drijfbladeren en bloeiwijzen vormen zich in het aquarium gewoonlijk niet /...knip.../ Ik heb echter de ervaring dat deopvallende verdikte wortels ('bananen'), die voor voeselopslag dienen, na enkele maanden afbreken of rotten /...knip.../ veel lichtnodig.

Ik heb hem zelf ooit gehad en bij rotten de bananen ook weg.
 
Mooie bak heb je nu staan👌👌
, al hoewel ik meer fan ben van de donkere bakken. Hoe had je de verlichting afgedekt? En was dat een led lamp? Wil bij die van mij dat ook doen maar zit nog een beetje te spelen met de diepte van mijn bak
Ja die donkere bakken hebben ook wel wat. Ach je moet bij mij niet gek kijken als mijn bak op een bepaald moment een bak rooibosthee wordt met eikenblad erin ;-) maar voorlopig hier geen plannen voor hoor. Eerst nog lekker experimenteren met deze layout.

Het lichtpaneel van de Superfish Home bakjes zien er zo uit:
(Het is inderdaad LED)

superfish-home-85-lichtkap-afstandsbediening-zwart.jpg

Ik had stukjes EVA op sommige stukken voor de LEDS geplakt en met duct tape vast gemaakt :DD
EVA vellen ken je wellicht beter onder de naam foam vellen. Wordt veel gebruikt om mee te knutselen. Goed verkrijgbaar.

Ik ben daar mee begonnen op 1 plek toen ik op het hoogste punt in de bak, een stuk hout, wat draadalg zat, ondanks het zwakke licht in deze bakjes. En dat beviel wat betreft looks zo goed dat ik denk ik uiteindelijk +/- 30% afgedekt had. Foam lag niet strak tegen de LEDs dus die konden de warmte nog wel kwijt.
Bakje stond laag dus ik keek ook niet tegen het foam of de lampen aan.

Ik weet niet hoe jouw lichtbalk eruit ziet? Dan kan ik eens meedenken.
 
Ik zal morgen een foto maken, is een soort gelijke als de superfish alleen dan van nicrew
 
Ik zal morgen een foto maken, is een soort gelijke als de superfish alleen dan van nicrew
Bijna mijn ogen dicht maar nog even snel.
In de periode dat ik licht afplakte heeft @jessicapilon dat ook gedaan bij een nano. Misschien weet hij nog hoe hij dat destijds gedaan heeft.
 
Ik had zo n standaard goedkope led en vierkant zeg maar en ik heb 1/3 van de leds afgeplakt door er een stukje karton tegen aan te doen en dat met ducktape bovenop de led vast te plakken.
 
Ik Bassleer granulaat gekocht voor de heren en dames. In maatje L omdat ze die korrelgrote al aten van het merk Aquatic Nature. Vergeet het maar, ze tuffen het gewoon weer uit. Dus toch een maatje kleiner voor ze gekocht want misschien is het dan toch de maat en die Keizertjes hebben op zich kleine bekjes. Ook dat wordt uitgetuft.
De korrel zakt ook veel te snel, nog voordat ze de kans hebben het op te eten ligt het op de bodem. Fijn voor de Cory's maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.
 
De korrel zakt ook veel te snel, nog voordat ze de kans hebben het op te eten ligt het op de bodem. Fijn voor de Cory's maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Die ervaring had ik ook met de korrels. Zinken sneller dan verwacht waardoor de vissen waar ze voor bedoelt zijn achter het net vissen.
 
Heb die ook. De vissen lusten het wel maar ook vastgesteld dat je er een dikke kaamlaag aan het oppervlak van krijgt.
 
Heb die ook. De vissen lusten het wel maar ook vastgesteld dat je er een dikke kaamlaag aan het oppervlak van krijgt.
Jij bent nu de tweede waarvan ik dat hoor. En inderdaad, ik heb in 1 hoek een kaamlaag en dan tussen de drijvers, maar het is wel een hardnekkige kaamlaag. Maar dat is nergens voor nodig.
Toevallig dat ik me voorgenomen had morgen wat verschillende soorten diepvriesvoer te kopen en enkel eens diepvries te voeren om te zien wat dat met het watertje doet. Ben benieuwd.
 
Geldt dat alleen voor de pellets want ik voer vlokken van Bassleer en ik zie als ik dat dagelijks geef ook een hele lichte kaamlaag en moet dan de skimmer gebruiken.
Door de renovatie geef ik minder diepvries omdat ik vaak niet bij de vriezer kan en het valt me dat nu ik dagelijks die vlokken geef dat ik dit ook zie.
 
Geldt dat alleen voor de pellets want ik voer vlokken van Bassleer en ik zie als ik dat dagelijks geef ook een hele lichte kaamlaag en moet dan de skimmer gebruiken.
Door de renovatie geef ik minder diepvries omdat ik vaak niet bij de vriezer kan en het valt me dat nu ik dagelijks die vlokken geef dat ik dit ook zie.
Hmmm dat is toch wel opvallend John. Ik vraag me af in hoeverre dit geldt voor droogvoer in het algemeen. Maar is de kaamlaag dan zo erg dat je echt een skimmer moet gebruiken of is dat omdat je van de looks van een smetteloos oppervlak houdt (ik dus wel)?
Zaterdag onderhoud en daarna is de kaamlaag natuurlijk even helemaal weg voor het oog. Vanaf morgen alleen diepvries. Ben echt benieuwd.
 
Dan zal er wel iets aan zijn.
Maar mijn vissen eten het wel heel graag.

De laatste tijd had ik af en toe eens een kaamlaag op mijn bakken. Heb in beide bakken het zand vervangen, dacht het ligt eraan dat de bakken misschien nog niet stabiel helemaal draaien omdat het nog niet zooooo lang geleden is (in de Vivaline nog geen 2 weken geleden) met het zand. Maar toen ik in het weekend in de Vivaline voer van Basleer gegeven heb was er een dikke kaamlaag op, die volgende dag weer weg is. En in de andere ook.

Heb het al vaker gelezen en gehoord dat een kaamlaag niet alleen maar een storend optisch probleem is maar wel echt voor zuurstoftekort kan zorgen.
 
Hmmm dat is toch wel opvallend John. Ik vraag me af in hoeverre dit geldt voor droogvoer in het algemeen. Maar is de kaamlaag dan zo erg dat je echt een skimmer moet gebruiken of is dat omdat je van de looks van een smetteloos oppervlak houdt (ik dus wel)?
Zaterdag onderhoud en daarna is de kaamlaag natuurlijk even helemaal weg voor het oog. Vanaf morgen alleen diepvries. Ben echt benieuwd.
Ik gebruik het normaal maar 2-3x per week en dan is er eigenlijk geen kaamlaag maar ja nu wel met zo ongeveer dagelijks gebruik.
 
Aangezien ik nog geen vervangende planten heb besteld krijgt de Ludwigia nog een kans. Koppen eraf en die teruggezet.

Nymphoides sp. Taiwan ingekort, net als de Lotus. Groeit hard dat spul.

Als ik geweten had hoe die uit zou groeien had ik de Cryptocoryne usi-dinges-te-lui-om-op-te-zoeken, yes! Usteriana is het, aan de linker kant geplaatst.

Vanavond gefilmd: (als hij het niet doet, even een keer op klikken, bij mij ging hij toen spelen)

 
Laatst bewerkt:
Mooi, volgens mij geniet je er wel (weer) van?
Ja gelukkig wel Albert. De Cube, met hulp van @Cornelius liet me zien dat veel meer mogelijk was. Ik merk wel dat ik de voorkeur heb gekregen voor soil! Het wortelde allemaal sneller, en beter.
 
Net klaar met het onderhoud van de Fusion.

Gesnoeid, eigenlijk overal wel wat op de H. siamensis na. Ook de diffuser vervangen.
Het verbruik van nitraat ligt zo tegen de 20 ppm per week, fosfaat net iets onder de 1 ppm denk ik. Dat zijn gemiddelden van afgelopen weken.

Ik ga nu minimaal een week alleen diepvries voeren, om te testen of en hoeveel kaamlaag er terugkomt. Er dreef altijd wat in een hoek.
Zal van de week nog wel even een foto maken maar echt veel veranderd is er niet ondanks snoeiwerk.
 

Terug
Bovenaan