Wat is er nieuw

GarField's garnalen aquarium (50x35x35)

Ziet er leuk uit! Plantje is een Hygrophila soort volgens mij, zijn leuke planten.

Met die grote bladeren is de Hygrophila corymbosa, de andere die hoger is, is de hygrophila rosae australis

Net nog even de waardes getest voordat ik de helft eruit ga halen.
ammonia en nitriet 0. nitraat 12. fosfaat 0,5 ....
Maar moet nu de helft leeg halen anders is hij niet te tillen en ik moet hem verplaatsen.

Ik heb overigens voor morgen een afspraak om 20 gele neocaradina garnalen te halen. Joepie

De bak is verplaatst. Ik dacht dat ik met de spons wat alg van het raam had gehaald maar dat gaat dus niet zo makkelijk. Toch maar een schraper?

Ik heb baby torenslakken 🙂. Er zitten 8 appelslakken in die straks naar de grote bak gaan.
Er zit een school vuurtetras in en morgen dan de garnalen.
Zal ik er toch een paar oto's in doen tijdelijk? En dan straks bij de grote over verhuizen?
Ik weet het niet. Wil ze heel graag maar 60 ltr is niet heel veel.

EDIT: ik heb een andere spons op de inlaat. Iets grover. Hopelijk blijft het water wat beter stromen.

Ok dit gaat niet werken. De katten hebben nu zelfs de glasplaatjes verschoven en die lagen er half in.
Dan toch maar naar een Primo 70 oid. Potver. Stomme katten.

O ja dat is balen en dat moet je niet willen.

Ik zat te twijfelen of ik met die kattenellende de garnalen even moet uitstellen. Maar deze week heb ik gewoon heel veel tijd om dat soort dingen te doen.
Dus ik hebt 20 neocaradina yellow opgehaald.

Ik heb nu wat lege flessen op de hoeken en op de lamp gezet zoals ik in het begin ook deed met mijn terraria 🙂.
Dan doen ze het een paar keer maar komen er een bups flessen naar beneden en dan stoppen ze er na een tijdje mee.

Verder wordt het tijd dat ik voor het eerst wat lange stengels ga knippen. Deze ga ik dan in het zand zetten van me nieuwe aqua en hopen dat er wortels komen.

Ok. Ik ben er klaar mee. Een open bak is niet handig.
Vanmiddag een Juwel Primo 70 opgehaald. Maandag alles over zetten naar de andere bak.
Eerst de planten, vissen en garnalen in een emmer. Huis op 23 graden stoken, of een heatertje erin.
Dan wat emmers water eruit halen. Dan eerste de bovenlaag grind er voorzichtig uit halen tot vlak bij de voedingsbodem.
Dan de rest van de bodem met voedingsbodem in de nieuwe bak. Grind er weer over. Planten weer over vullen met oud water.
Dan Levend spul weer over.

Zorgen dat het filter 'nat' blijft. Ik heb nu een voorspons en een hangontheback filter. Dat filter gaat niet mee. Ik ga over op een sponsfilter met pomp en biovakjes. Het is niet veel maar iets voelt toch beter.

Het is even wat werk maar een open bak werkt gewoon niet. Zelfs met glasplaatjes erop (of juist omdat er glasplaatjes op zitten) lopen ze steeds op de lamp en gaan tussen de raampjes door de planten eruit te vissen.
Kan ik in ieder geval de fouten die ik gemaakt heb corrigeren. Gewoon dezelfde planten bij elkaar, en aan de voorkant iets meer voedingsbodem.

Tja ik zou zeggen waarom niet zonder voedingsbodem en dan werken met kleibolletjes bij de planten.

Als newbie en vooral bang dat de planten het niet zouden doen, bij de start begonnen met een voedingsbodem en dat werkt heel erg goed.
Ik ben nu al bang dat het niet gaat werken omdat ik nu hele andere verlichting heb. Ik durf eigenlijk niet nog meer te veranderen.

Zou ook niet teveel veranderen in 1x. Zo n bodem werkt ook een keer uit en dan moet je ook de boel weer op de kop zetten en dat vindt ik een nadeel.

Licht veranderd enu ook de bodem,,gedeeltlijk,, dat zal de evenwichten evenredig veranderen.

Nou dat ging minder soepel als verwacht.
Ik voer volgens mij veel te veel want wat een troep kwam er uit de bodem.
Water was erg vies, ook doordat ik de planten eruit haalde er er natuurlijk een voedingsbodem in zit .... dus erg troebel.
Even laten bezinken en dan het water verder leeg halen. Maar ik heb niet alles over gezet want was echt vies.
Nadat alles aangesloten was ging het wel weer snel schoon.

Heb wel weer een fout gemaakt ..... De hoge planten aan de verkeerde kant gezet dus ik kan het filter niet helemaal achterin zitten. Ook omdat de bak 30 diep is ipv 35. Zit nu lelijk aan de voorkant. Maar goed.

Ik hoop dat de tetra's niet te veel stress hebben gehad. Ze waren redelijk stressed bij het vangen.

De day/night control geprogrammeerd ..... niet zo makkelijk als die van de superfish. Je geeft een start tijd en een duur. Hoe lang opgang en hoe lang ondergang. Hij ging alleen niet uit dus voor nu het klikkertje maar uit gezet en morgenvroeg aan en dan zien we wel wat hij doet om 13.00 uur 🙂

Morgen de scaper maar eens uitspoelen en schoonmaken en dan maar weer op MP met de LED controller en wat ander spul wat erbij zat.

Hij is ondertussen mooi helder.

De slakken rennen rond. Ik had 8 dezelfde kleine maat gekocht maar ze groeien erg hard op 1 na. 1 heeft het niet overleefd omdat 1 vd de katten deze eruit gevist heeft want die kwam ik in de ochtend een keer tegen onder mijn schoen (krak).
1 van de redenen dat ik dus een dichte bak wilde.

Vandaag metingen gedaan. ammonia en nitriet 0. Nitraat 8, beetje aan de lage kant maar het kan nog. Fosfaat was weer laag, 0,25 dus beetje toegevoegd.

Wat we wel echt opvalt is het mindere licht. Het is echt veel minder vel. Wil niet zeggen dat het minder goed is voor de planten. Is in ieder geval wel een stuk minder sterk in aantal leds en wattage.
Even gekeken naar zon chihiros wrgb 600 maar die zijn 200 euro. Als ik andere verlichting ga kopen is dat op de Rio 180. Of ik zou er een 2e kunnen bouwen hangen. Dan kan ik deze. Die zijn niet zo duur.

De slakken lijken geen interesse te hebben in het voer voor ze (tabletten)
De garnalen lijken geen interesse te hebben in de garnalen palets

Handig die dieren.
Ben nu ff plakken courgette aan het koken voor de slakken.

En de laatste bewoners zijn gearriveerd. Ze zitten nog wel door de hele bak maar we gaan zien hoe ze zich ontwikkelen.

oto.jpg

De slakken lijken geen interesse te hebben in het voer voor ze (tabletten)
De garnalen lijken geen interesse te hebben in de garnalen palets

Handig die dieren.
Ben nu ff plakken courgette aan het koken voor de slakken.
Als ze het voer links laten liggen vinden ze waarschijnlijk genoeg ander voedsel in de bak.

Wel heftig met de nieuwe, ga je daar ook nog gekookt eten aan toe voegen?

Als ik het goed in mijn hoofd heb, heb jij nog een heel nieuwe bak (lees: minder dan een half jaar)?
Dan mag je je ottoclincussen (dat zijn het toch?) wel heel erg goed in de gaten houden. Het algemeen advies is die pas aan een bak toe te voegen als die tenminste een half jaar gerijpt is.

Wel heftig met de nieuwe, ga je daar ook nog gekookt eten aan toe voegen?
Ja ik heb nu een boon en courgette gekookt en erin gedaan. Dat ging er goed in, vooral de slakken hebben er veel op gezeten.

Als ik het goed in mijn hoofd heb, heb jij nog een heel nieuwe bak (lees: minder dan een half jaar)?
Dan mag je je ottoclincussen (dat zijn het toch?) wel heel erg goed in de gaten houden. Het algemeen advies is die pas aan een bak toe te voegen als die tenminste een half jaar gerijpt is.

Zeker, hij draait nu 7 weken. Ik heb algen dus voor nu hebben ze natuurlijk eten.
Ik wil ook nog die bacter toevoegen zodat de biofilm ook beter gaat.
Tevens heb ik diverse soorten voer gehaal speciaal voor de oto's.
Oase veggievore, sera spirulina tabs, sera wels-chips voer voor meervallen, en dennerle crusta algae wafers (als staat hier op voor garnalen).
Dan gaan we even kijken of ze wat gaan eten.

1731163810739638339370065891456.jpg

Hier helemaal ook geklustig met een uit de pan gevallen bruine boon, maar hebben ze eerst 1 week ofzo niks bijgehad

Nu een week na het wisselen van de bak.
Ammonia 0
Nitriet 0,25 !!!
Nitraat 20 !!!
Wat is alles omhoog geschoten. Ik ben bang dat het toch aan de lamp licht. Hij is 4 jaar oud ... misschien een nieuwe kopen.

Hoezo ligt dit aan je licht?

Ik had eerste een scaper 60 waarbij de planten het heel erg goed deden. Echter was die open.
Ik heb nu alles overgezet naar een Juwel Primo 70 en daar zit een veel mindere lamp in vergeleken met die scaper.

Halve nacht wakker gelegen ... maar omdat er ook nitriet is zal het niet perse het licht zijn, maar eerder al het gerommel in de bak wat zooi heeft los gemaakt.
Want wat ik toen al schreef .. het water was wel vies. Deze week maar even vaker een wissel doen.

Opzich zal licht niet de oorzaak zijn van de no2 maar de bacteriecultuur is nog niet op orde.

Ook hier vandaag alles gemeten.
Ammonia en nitriet 0.
Fosfaat 1
Nitraat 20

Dus een waterwissel doen vandaag.

Echter valt me op dat de GH steeds minder wordt. Nu zelfs 3. KG is ook iets naar beneden. Wat zorgt ervoor dat je GH lager wordt?
met de waterwissel zal hij wel weer wat hoger worden, maar kan ik beter iets van GH+ toevoegen of hoeft dat niet?

De mineralen in het water worden gebruikt door je planten, dieren en bacteriën. Het is dus logisch dat je water steeds zachter wordt.
Of je daar wat aan moet doen (anders dan een waterwissel) durf ik niet te zeggen. Ik weet alleen dat te lage waterhardheid voor slakken niet goed is, maar hoe het met de rest van het waterleven zit?

Ik heb nu waterwissel gedaan, zal het elke week in de gaten houden. Als het te hard gaat voeg ik wel wat toe. GH wil ik niet onder de 4 hebben eigenlijk en KH niet onder de 6.

Mijn kleine drijvende planten zijn aan het verdwijnen, en de rode planten verpieteren van onderaf.
Heeft het nut om een 2e lamp erin te doen? Deze heeft standaard maar heel weinig lumen (629 zo uit mijn hoofd) dus dat is 10 per liter.
Ik heb ruimte voor een 2e lamp (en ik heb een 2e lamp, die kan ik alleen niet op de timer/zondondergang aansluiten)

Of heeft iemand een optie voor chihiros verlichting die ik onder het deksel van een juwel primo 70 kan plaatsen en dat de deksel er nog wel op kan?

10 lumen is erg weinig inderdaad. Rode planten redden het dan niet.

Nee ik weet het. Ik heb de tijd wat langer gemaakt, en ik zal vrijdag overdag een 2e lamp erin zetten.

Ik ben wel een beetje verdrietig. Het ging zo goed met dat andere licht.
Nou hoef ik niet perse rode planten, maar zelfs de drijvende planten zijn zo goed als verdwenen terwijl het ervoor de bak uit groeide.
De groene planten doen het wel goed, maar het gras op de bodem dan weer niet. 1 van de slakken had er een pluk uit getrokken en zag bijna geen nieuwe wortels.

Nou ja. Vrijdag ben ik vrij. Dan ga ik er wel een 2e lamp in hangen en kijken hoe het gaat. Ga ik de rode planten wel vervangen voor dat snelgroeiende spul

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan