Als het zo zou zijn, prima, maar dit zeg je toch echt verkeerd. Ik heb niet alleen de mogelijkheid je mening niet langer te lezen, maar ook de mogelijkheid ervoor te zorgen dat jij je mening niet langer kunt delen, met mij en anderen, en niet langer kunt zien hoe de verdere discussie verloopt. Dan is een fundamenteel verschil.
Als ik iets geleerd heb op dit forum, dan is het de betrekkelijkheid van de waarde van mijn mening. Persoonlijk vind ik dat een positief iets, maar ik kan me voorstellen dat verschillende mensen zoiets verschillend ervaren.
Ik heb op veel onderwerpen een flurrie aan meningen voorbij zien komen. Ik heb verschillende keren met verschillende mensen in verschillende draadjes de degen inhoudelijk gekruist. Ik durf het woord filtercapaciteit of filtermateriaal bijna niet meer te noemen
🙂
Ik heb meningen gegeven waar ik nu nog achter sta, maar ook meningen waar ik nu anders tegenaan kijk, of genuanceerder over denk.
Niets van dat alles is gebeurd binnen 1 topic.
Ik denk dat iets leren alleen kan wanneer informatie voorhanden is, gecombineerd met de wens om te leren. En ook tijd doet daar wat in denk ik. Een gecompliceerd proces.
Maar wanneer iemand jouw mening niet deelt heeft het geen zin die mening net zo vaak te herhalen tot de andere persoon zijn of haar mening herziet. Dat is mijn mening. Ik heb iets soortgelijks hier wel zien gebeuren, en ik smap het ergens wel. Veel mensen die hier geregeld zijn hebben het beste voor met de dieren, en dan kunnen de gemoederen hoog oplopen in topics waarvan soms van tevoren (bijna) te voorspellen is dat het niet goed zal aflopen.
Dat meningen gegeven worden, dat mensen die moeite nemen, vind ik een groot goed, en is een grote kracht van dit forum. Maar tegen de wil opdringen heeft naar mijn mening geen zin.
Als voorbeeld, Ik ben begonnen met een vissenkom met 2 goudvissen. En ik vond dat ik het best goed deed, want ik sopte wekelijks de kom uit, en zorgde altijd voor plantjes. Ik had zelfs een luchtpompje in de kom.
Op dat moment stond ik zeer waarschijnlijk niet open voor informatie die ik nu zo vanzelfsprekend vind.
Daarna had ik een 60x30x30 aquarium, met daarin een combinatie van vissen waar ik nu mijn hoofd bij schud. En heel eerlijk, vertelde de verkoper me diverse dingen dat het niet handig was. Waterwaarden, combinaties etc. En ik dacht mwah, zal wel meevallen.
Niet al te lang geleden kreeg ik nog advies op dit forum, waarvan ik dacht dat ik het wel beter wist.
Ik zeg niet dat dat allemaal goed of wenselijk is, maar mensen hebben hun eigen leercurve, en helaas worden dieren daar soms het slachtoffer van.
Ook ik geef soms een mening waarvan ik denk dat dat de beleving van een aquariumhouder of zijn of haar vissen ten goede zal komen. Maar als die mening niet geaccepteerd wordt, dan houdt het op. Je kan niemand dwingen jouw mening over te nemen.
Als jij mij negeert kan ik in een door jou geopend topic niet meer reageren. Op de rest van het forum ben ik vrij die mening alsnog te geven, mits die inhoudelijk gezien voldoet aan de forumregels. Dat maakt alleen dat het makkelijker is voor jou specifiek, om die mening van mij te omzeilen.
Ik begrijp dat je daarmee angel uit een conflict kan halen.