geband uit topic?


Een totale blokkering van 1 gebruiker door de andere vind ik geen probleem.
Echter vind ik het jammer dat dit zo in het midden van een topic kan.
 
Idd, ik krijg dezelfde melding.
Zo'n mensen zijn niet te redden, wat het bestuur van dit forum ook hoopt.
Dit soort vooringenomen mensen zien enkel hun eigen gelijk en zijn voor geen enkele rede vatbaar.

Klopt, maar als forum zou je je misschien moeten afvragen waar dit beleid toe leidt...kritisch geluid verdwijnt, en wat overblijft is een topic met een klein aantal deelnemers dat elkaar naar de mond praat, terwijl er praktijken worden besproken die juist op zo'n forum eigenlijk niet thuis horen (of iig niet zonder kritisch tegengeluid, maar dat is dus lastig zo).
 
Nouja ik dus iig niet meer overal, en blijkbaar geldt dat voor meerdere leden (waarschijnlijk in dat betreffende topic al een heel leger van leden, waarschijnlijk komt aquabelg zich hier binnnekort ook wel een keer melden 🙈) Of bedoel je daarmee indirect dat ik niet respectvol ben geweest?
Nee hoor, dit bedoel ik in het algemeen. Maar het is zeker wel zo handig om, voordat je een reactie op het forum zet, je te realiseren dat een zin die je gewoon in een gesprek uitspreekt, op een forum heel anders kan overkomen. Jij bent inderdaad nogal direct in je uitspraken, en dat kan bij een ander een vergelijkbare reactie uitlokken. En er zijn nog meer mensen die normaal gesproken geen blad voor hun mond nemen. Allemaal mensen die het onwijs goed bedoelen hoor, maar soms komen uitspraken zo over dat degene waarvoor ze bedoeld zijn er dermate door geirriteerd raakt dat het precies het averechtse effect heeft. Ik denk wel eens dingen, maar ga dan wel even goed nadenken hoe ik die op een voorzichtige manier kan zeggen. We zijn hier allemaal om te leren, en hebben we allemaal het beste met onze vissen voor (behalve dan de incidentele "Trolls" die in de vakanties hun vrije tijd opvullen, maar daar hebben we het nu niet over;)) ).
 
Klopt, maar als forum zou je je misschien moeten afvragen waar dit beleid toe leidt...kritisch geluid verdwijnt, en wat overblijft is een topic met een klein aantal deelnemers dat elkaar naar de mond praat, terwijl er praktijken worden besproken die juist op zo'n forum eigenlijk niet thuis horen (of iig niet zonder kritisch tegengeluid, maar dat is dus lastig zo).
Daarvoor hebben we de Babbelbox dus. En we hebben ook speciaal voor zijsporen het "Grote Off-Topic-Topic". Don't worry, roberto, er is zat ruimte voor kritische geluiden...
 
Nee hoor, dit bedoel ik in het algemeen. Maar het is zeker wel zo handig om, voordat je een reactie op het forum zet, je te realiseren dat een zin die je gewoon in een gesprek uitspreekt, op een forum heel anders kan overkomen. Jij bent inderdaad nogal direct in je uitspraken, en dat kan bij een ander een vergelijkbare reactie uitlokken. En er zijn nog meer mensen die normaal gesproken geen blad voor hun mond nemen. Allemaal mensen die het onwijs goed bedoelen hoor, maar soms komen uitspraken zo over dat degene waarvoor ze bedoeld zijn er dermate door geirriteerd raakt dat het precies het averechtse effect heeft. Ik denk wel eens dingen, maar ga dan wel even goed nadenken hoe ik die op een voorzichtige manier kan zeggen. We zijn hier allemaal om te leren, en hebben we allemaal het beste met onze vissen voor (behalve dan de incidentele "Trolls" die in de vakanties hun vrije tijd opvullen, maar daar hebben we het nu niet over;)) ).

Ik ben het met je eens dat de discussie respectvol hoort te zijn en te blijven, maar in mijn ogen was dat ook het geval, er werd nergens gescholden of op de man gespeeld volgens mij. Het was alleen niet wat TS wilde horen. Sterker nog, als je terug leest waren uitspraken van TS richting een aantal reageerders misschien nog wel het minst netjes. Maar wat ik nu een beetje proef, is dat een aantal mensen bij voorbaat al niet meer op topics reageren, of "anderen de kastanjes uit het vuur laten halen", of mensen die het al een soort van gewend zijn om geblokkeerd te worden? Zo hoort een forum toch niet te werken? Juist de mogelijkheid tot discussie is toch de functie van een forum? En wanneer een topic dan uit de hand loopt zouden er moderators moeten zijn die dat in banen leiden (zoals in dit topic ook al is gebeurd), maar het is bizar dat topicstarters op basis van welke reacties zij wel of niet leuk vinden, mogen bepalen wie er wel, en wie er niet in hun topic mogen reageren.
 
Degene die jij hier (denk ik) quote heeft mij op de block staan, kan ook totaal niet tegen kritiek

Oh lachen, de helft kan dus de berichten van de andere helft niet lezen 😂
Nou, dit is mijn eigen topic en ik gun je dat je het toch mag lezen, dus het was Gpatton die schreef "moet je naar facebook gaan dat is censuur dit is gewoon een goed regeld forum"
 
Ik vind de reacties in dat topic best heftig richting de topic-starter. Ik lees vooral goede intenties. Continue wordt hier geroepen om minimaal 50 liter aan te houden, doet iemand dat en dan is het nog niet voldoende. Vervolgens lees ik reacties als:

“Het is wraakroepend dat je al deze zaken gewoon naast je neerlegt om dan je vissen de dupe van je halstarrigheid te laten te zijn.”

“Succes met het ad-hoc vinden van een oplossing als je vissen straks op de kop ronddrijven. Jammer dat er straks dieren de dupe zijn van zo'n instelling.”

“moord met voorbedachte rade.”

“dit is gedoemd om te falen. Je complete hardware deugd niet voor wat je oogt te bereiken.“

“Kortweg, onder 250-300liter valt geen goudvis deftig te houden.
een ieder die het tegendeel beweerd doet aan dierenmishandeling.”
 
Ergens valt het begrip 'vrijheid van meningsuiting' maar mensen moeten niet vergeten dat een forum of FB pagina geen krant of een actualiteiten platform is, waar meningsuiting een groot goed is.
Móet zijn.

Op zijn best is een forum of een ander social medium een discussieplatform.
Dat gegeven brengt mijns inziens hele andere normen en waarden met zich mee.

Zelf beheer ik een paar FB pagina's, waaronder die van de school waar ik werk.
Gelukkig meestal zaken die niet erg nopen tot heftige discussies, maar ik beheer behoorlijk rigoureus.
Onbetamelijk commentaar wordt rigoureus verwijderd en de plaatser krijgt een pb met uitleg.
Komt daar onbehoorlijk commentaar op, dan volgt een block. (Gelukkig nog maar één keer toe hoeven passen.)

Censuur?
Nou en of.
Van de bovenste plank.
Ik zal de laatste zijn die dat ontkent.
 
Onbetamelijk commentaar wordt rigoureus verwijderd en de plaatser krijgt een pb met uitleg.
Er moeten inderdaad regels zijn en het is niet voor niets dat ook dit forum een Huishoudelijk reglement heeft waar men zich aan moet houden.

 
Ik vind de reacties in dat topic best heftig richting de topic-starter. Ik lees vooral goede intenties. Continue wordt hier geroepen om minimaal 50 liter aan te houden, doet iemand dat en dan is het nog niet voldoende. Vervolgens lees ik reacties als:

“Het is wraakroepend dat je al deze zaken gewoon naast je neerlegt om dan je vissen de dupe van je halstarrigheid te laten te zijn.”

“Succes met het ad-hoc vinden van een oplossing als je vissen straks op de kop ronddrijven. Jammer dat er straks dieren de dupe zijn van zo'n instelling.”

“moord met voorbedachte rade.”

“dit is gedoemd om te falen. Je complete hardware deugd niet voor wat je oogt te bereiken.“

“Kortweg, onder 250-300liter valt geen goudvis deftig te houden.
een ieder die het tegendeel beweerd doet aan dierenmishandeling.”
hier nog enen om te citeren...
De weg naar de hel is geplaveid met goede intenties.

Zoals ik eerder in dat topic aangeef, hetgeen je weglaat, is dat ik nergens die 50 liter regel ondersteun. Zoals ik zelf gezet heb is die regel slechts een afgekapte versie van wat het ooit geweest is. Namelijk 150liter voor de eerste vis, 50 per bijkomend exemplaar.

Zoals zo vele dingen is deze regel z'n eigen online leven gaan leiden en heeft slechts een deel de tand des tijds doorstaan.
 
Ik vind de reacties in dat topic best heftig richting de topic-starter. Ik lees vooral goede intenties. Continue wordt hier geroepen om minimaal 50 liter aan te houden, doet iemand dat en dan is het nog niet voldoende. Vervolgens lees ik reacties als:

“Het is wraakroepend dat je al deze zaken gewoon naast je neerlegt om dan je vissen de dupe van je halstarrigheid te laten te zijn.”

“Succes met het ad-hoc vinden van een oplossing als je vissen straks op de kop ronddrijven. Jammer dat er straks dieren de dupe zijn van zo'n instelling.”

“moord met voorbedachte rade.”

“dit is gedoemd om te falen. Je complete hardware deugd niet voor wat je oogt te bereiken.“

“Kortweg, onder 250-300liter valt geen goudvis deftig te houden.
een ieder die het tegendeel beweerd doet aan dierenmishandeling.”

Zou er niet juist gekeken moeten worden naar hetgeen deze reacties oproept, in plaats van de reacties an sich? Want het zegt toch wel iets lijkt me, als meerdere mensen op deze manier reageren. Ik las er eigenlijk vrij weinig goede intenties, maar het vooral eigenwijs vasthouden aan eigen overtuigingen en het dusdanig niet openstaan voor feedback dat mensen op bovenstaande teksten uitkomen. Volgens mij is dit een aardig voorbeeld van het plezier van de bezitter boven het welzijn van de dieren.
 
Russell Crowe Gladiator GIF
 
'k heb m'n zegje gedaan...
Wie niet horen wil zal moeten voelen.
 
Zou er niet juist gekeken moeten worden naar hetgeen deze reacties oproept, in plaats van de reacties an sich? Want het zegt toch wel iets lijkt me, als meerdere mensen op deze manier reageren. Ik las er eigenlijk vrij weinig goede intenties, maar het vooral eigenwijs vasthouden aan eigen overtuigingen en het dusdanig niet openstaan voor feedback dat mensen op bovenstaande teksten uitkomen. Volgens mij is dit een aardig voorbeeld van het plezier van de bezitter boven het welzijn van de dieren.
Iedereen probeert het denk ik op zijn/haar eigen wijze. En hopelijk ontdekt de persoon in kwestie dan zelf of iets wel of niet goed werkt. En trekt-ie dan op tijd aan de bel... Als ik kijk naar hoe ik zelf in het verleden aan het klooien ben geweest voordat mijn bak fatsoenlijk draaide, en wat een bestand ik er in de afgelopen 19 jaar in gehad heb, dan krijg ik af en toe nog zowat het schaamrood op de kaken:oopss:. Maar wat je nooit geleerd hebt, kun je altijd nog leren. En ik leer gelukkig ook nog iedere dag bij...
 
TS heeft je ws geblokkeerd. Er schijnt ergens een knop te wezen zodat je niet meer in het topic kan irriteren :LOL: Als je heel irritant ben dan kun je gewoon niets meer lezen op het forum. Vraag me niet hoe het praktisch in zijn werk gaat want ik gebruik niet en weet niet te vinden
Dus als ik in ieder topic waar @LaLizzerd op reageert klik op 'blokkeer' kan zij alle topics niet meer openen waarin ik dat gedaan heb? Voor een vriendentarief van €4,99 per maand zal ik dat niet doen hoor. Dat geld overigens voor alle gebruikers op dit forum vanaf dit moment. Ik zal iedereen even een Tikkie sturen. :juggle: :DD
 
Als iemand me blokkeert denk ik jammer dan. Blokkeren is eigenlijk ook een teken van zwakte in mijn opinie. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde als in het echte leven een ruzie hebben waar je er met elkaar niet uitkomt of tot een compromis kan komen en elkaar dan maar negeert. Gebeurt ook op (geo)politiek niveau en hoort nou eenmaal bij de mens. Dit staat uiteraard los van beledigingen e.d. maar daar hebben we hier een scheidsrechter voor welke je in het echte leven niet hebt namelijk de forumleiding. Verder zal de anonimiteit van het internet ook een rol spelen in sommige gevallen daarom reageer ik gewoon onder m'n eigen naam, dan gedraag ik me tenminste ook een beetje 🤣 .

Gr
Stefan
 
Dus als ik in ieder topic waar @LaLizzerd op reageert klik op 'blokkeer' kan zij alle topics niet meer openen waarin ik dat gedaan heb? Voor een vriendentarief van €4,99 per maand zal ik dat niet doen hoor. Dat geld overigens voor alle gebruikers op dit forum vanaf dit moment. Ik zal iedereen even een Tikkie sturen. :juggle: :DD
Bij mij kan het al van €2.99 pm
 
Ergens valt het begrip 'vrijheid van meningsuiting' maar mensen moeten niet vergeten dat een forum of FB pagina geen krant of een actualiteiten platform is, waar meningsuiting een groot goed is.
Móet zijn.

Op zijn best is een forum of een ander social medium een discussieplatform.
Dat gegeven brengt mijns inziens hele andere normen en waarden met zich mee.

Zelf beheer ik een paar FB pagina's, waaronder die van de school waar ik werk.
Gelukkig meestal zaken die niet erg nopen tot heftige discussies, maar ik beheer behoorlijk rigoureus.
Onbetamelijk commentaar wordt rigoureus verwijderd en de plaatser krijgt een pb met uitleg.
Komt daar onbehoorlijk commentaar op, dan volgt een block. (Gelukkig nog maar één keer toe hoeven passen.)

Censuur?
Nou en of.
Van de bovenste plank.
Ik zal de laatste zijn die dat ontkent.
Die ervaring deel ik; in het verleden ook diverse facebookgroepen beheerd; je hebt ook weinig andere tools dan comments/personen verwijderen op een digitaal platform waar je elkaar niet live spreekt / in de ogen aan kunt kijken; en je moet als admin toch de lieve vrede bewaren. De onruststokers er tussenuit nemen (of diens comments, in letterlijke zin), de ene keer helpt een goed privégesprek, de andere keer blijft men vervallen in 'ja maar die begon' en zulke onzin, met die mensen kapte ik de discussie af. Ik hanteerde een three strikes systeem, bij de laatste een enkeltje exit & de groep uit. Ik vind dat echter niet per definitie censuur; het gaat vaak over de manier waarop iets gezegd/geschreven wordt, maar dat wil niet altijd doordringen. In diezelfde ervaring konden de meeste mensen zo'n manier van beheer wel waarderen, met duidelijke regels. Wie daar minder waardering voor had, kwam er toch met name voor drama en sensatie en die waren vaak al gauw exit (met of zonder mijn hulp).

Als iemand me blokkeert denk ik jammer dan. Blokkeren is eigenlijk ook een teken van zwakte in mijn opinie. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde als in het echte leven een ruzie hebben waar je er met elkaar niet uitkomt of tot een compromis kan komen en elkaar dan maar negeert. Gebeurt ook op (geo)politiek niveau en hoort nou eenmaal bij de mens. Dit staat uiteraard los van beledigingen e.d. maar daar hebben we hier een scheidsrechter voor welke je in het echte leven niet hebt namelijk de forumleiding. Verder zal de anonimiteit van het internet ook een rol spelen in sommige gevallen daarom reageer ik gewoon onder m'n eigen naam, dan gedraag ik me tenminste ook een beetje 🤣 .

Gr
Stefan
Waarom is negeren op een forum een teken van zwakte en weglopen bij een verhitte discussie 'het verstandige' om te doen? Is toch hetzelfde?
 
Dus als ik in ieder topic waar @LaLizzerd op reageert klik op 'blokkeer' kan zij alle topics niet meer openen waarin ik dat gedaan heb? Voor een vriendentarief van €4,99 per maand zal ik dat niet doen hoor. Dat geld overigens voor alle gebruikers op dit forum vanaf dit moment. Ik zal iedereen even een Tikkie sturen. :juggle: :DD

Geen flauw idee hoe het werkt. Ik heb vind hele irritante leden vaak wel grappig en wil ik vooral niet missen en ben zelf blijkbaar nog niet irritant genoeg geweest. Ik weet het van horen en zeggen. Maar voor 50/50 wil ik wel even kijken hoe dit precies zit;)
 
Waarom is negeren op een forum een teken van zwakte en weglopen bij een verhitte discussie 'het verstandige' om te doen? Is toch hetzelfde?
Negeren en blokkeren is niet altijd hetzelfde. Blokkeren is wel een vorm van negeren maar andersom niet per se. In dit geval blokkeerde een TS een persoon terwijl die ook gewoon het commentaar van de ander niet kan beantwoorden (negeren). Is ook niet hetzelfde als weglopen bij een verhitte discussie. Op het moment dat de temperatuur zo ver gestegen is moet er eerst afkoeling plaatsvinden eer er weer fatsoenlijk gepraat kan worden anders spreekt men van ruzie waar het gesprek wordt gedomineerd door emoties ipv argumenten. Hier zal dan in de regel men later weer bij elkaar terug kunnen komen terwijl dat bij een blokkade in principe niet kan.

gr
Stefan
 
waarschijnlijk komt aquabelg zich hier binnnekort ook wel een keer melden 🙈
Ik wordt geroepen?? ;)

Waarschijnlijk reageer ik als Belg zijnde misschien een tikkeltje minder direct en weet ik m'n woorden ook al wat vaker te wikken en te wegen alvorens te posten...
Echter, ook ik snap niet direct hoe de mogelijkheid voor een TS om eenieder die zijn/haar mening niet deelt, te bannen uit het topic, een forum kan verrijken.
Meer zelfs, wanneer een ruim deel van de raadgevers de TS probeert duidelijk te maken dat zijn /haar beoogde manier van vissen houden toch niet echt zooo diervriendelijk is. Op den duur blijft er geen ruimte voor discussie meer over.
Ik heb op tientallen binnen- en buitenlandse fora meegelezen en daar was het steeds een moderator die ingreep, via pm ofzo en wanneer iets de foute richting uitging of ontaardde kon een (tijdelijke) ban de lont uit het kruidvat halen.

Ook daar zijn nadelen aan verbonden, maar zo leg je de agitatoren, de naar trolls neigende heer-en vrouwschappen toch makkelijker mee aan de ketting.
 
Ik wordt geroepen?? ;)

Waarschijnlijk reageer ik als Belg zijnde misschien een tikkeltje minder direct en weet ik m'n woorden ook al wat vaker te wikken en te wegen alvorens te posten...
Echter, ook ik snap niet direct hoe de mogelijkheid voor een TS om eenieder die zijn/haar mening niet deelt, te bannen uit het topic, een forum kan verrijken.
Meer zelfs, wanneer een ruim deel van de raadgevers de TS probeert duidelijk te maken dat zijn /haar beoogde manier van vissen houden toch niet echt zooo diervriendelijk is. Op den duur blijft er geen ruimte voor discussie meer over.
Ik heb op tientallen binnen- en buitenlandse fora meegelezen en daar was het steeds een moderator die ingreep, via pm ofzo en wanneer iets de foute richting uitging of ontaardde kon een (tijdelijke) ban de lont uit het kruidvat halen.

Ook daar zijn nadelen aan verbonden, maar zo leg je de agitatoren, de naar trolls neigende heer-en vrouwschappen toch makkelijker mee aan de ketting.

haha ja ik zag je laatste berichtje en dacht, die is binnenkort ook vast aan de beurt :LOL: Verder eens met wat je zegt. Ben nu wel nieuwsgierig naar of we allemaal weer toegang tot het topic hebben doordat TS ons ge-unbanned(?) heeft, of dat iemand anders ons weer toegang tot het topic heeft gegeven.
 
Achja, ik ben ook geblokkeerd door minimaal 1 iemand hier op het forum.
Die persoon reageert alleen redelijk veel hier en soms mis ik de hele context van een gesprek, omdat ik al die berichten mis.
En het idiote is, dat hij ging zitten emmeren in mijn topic en niet tegen een beetje commentaar kan en mij dus maar blokkeerde, held :DD
Maar ik vind het vooral irritant dat je dan berichten niet meer kan lezen!
Prima als diegene jouw berichten niet meer kan lezen en als je geen pb meer kan sturen en evt ook niet kan quoten van die persoon. Maar op deze manier vind ik het vrij irritant.

En ik ben zo’n schatje (heks is mijn bijnaam in het echte leven :ROFLMAO:)
 
Achja, ik ben ook geblokkeerd door minimaal 1 iemand hier op het forum.
Die persoon reageert alleen redelijk veel hier en soms mis ik de hele context van een gesprek, omdat ik al die berichten mis.
En het idiote is, dat hij ging zitten emmeren in mijn topic en niet tegen een beetje commentaar kan en mij dus maar blokkeerde, held :DD
Maar ik vind het vooral irritant dat je dan berichten niet meer kan lezen!
Prima als diegene jouw berichten niet meer kan lezen en als je geen pb meer kan sturen en evt ook niet kan quoten van die persoon. Maar op deze manier vind ik het vrij irritant.

En ik ben zo’n schatje (heks is mijn bijnaam in het echte leven :ROFLMAO:)

heks of niet, je hebt wel een fantastisch aquarium zeg! Crap, nou begint het idee van 2.5 meter hier ook te borrelen🙈
 
Bravo
 
op het risico af dat ik dit topic morgen niet meer kan vinden.....

maar niks belemmerd het hebben van een mening meer als het hebben van kennis van zaken.

dat betekend:
  1. Dat ik dus overduidelijk nergens verstand van heb
  2. Dat kritische geluiden, andere meningen en afwijkende opvattingen, inhoudelijk doorgaans niet bijzonder relevant zijn.
  3. Dat je niet al te zwaar moet tillen aan je eigen mening of aan die van een ander.
 
op het risico af dat ik dit topic morgen niet meer kan vinden.....

maar niks belemmerd het hebben van een mening meer als het hebben van kennis van zaken.

dat betekend:
  1. Dat ik dus overduidelijk nergens verstand van heb
  2. Dat kritische geluiden, andere meningen en afwijkende opvattingen, inhoudelijk doorgaans niet bijzonder relevant zijn.
  3. Dat je niet al te zwaar moet tillen aan je eigen mening of aan die van een ander.
Laten we bij deze de topictitel veranderen in "Het Aquaforum Filosofietopic". :deal: Voor al uw existentiële vraagstukken en stellingnames.

Zware kost die je ons hier uitdeelt!

....Dat, of er mist hier misschien een stukje context. 😅
 

Terug
Bovenaan