Giebeltje's Goudvis Avonturen


Ziet er naar uit dat ze het goed naar hun zin hebben hoor. Misschien gewoon even aankijken want hij oogt super gezond. Wondjes moeten ook even tijd hebben om te genezen. Ik kan verder wondje niet goed zien maar je zie zelf wel met je wakend oog dat het niet slechter word. Dat uitvangen en behandelen is toch stress dus als niet nodig is dan gewoon lekker laten zwemmen.
 
Ik ga sowieso de propolis-zalf van De Bijenhof bestellen, want manlief was er een tijdje terug ook al naar op zoek. Dan heb ik in ieder geval wat in de kast staan voor als het nodig is bij man of vis :p . Thnx voor het meedenken en het advies...
 
Vanmorgen Tigger de eerste keer behandeld met propoliszalf. Was eigenlijk een fluitje van een cent: schoon lepeltje met klein kloddertje zalf klaargelegd plus een stuk keukenrol, kap open, visje pakken met vangbakje, vangbakje neerzetten, visje pakken met linkerhand, plekje droogdeppen, plekje insmeren met zalf, visje terugzetten in vangbakje, vangbakje weer in aquarium, visje eruit en klaar. Alles bij elkaar nog geen 2 minuten werk. Ook een beetje van dat spul op mijn eigen wang gesmeerd, daar zit ook een plekje. Zowel bij Tigger als bij mij is het plekje al aan het bleker worden. Het spul voelt goed aan. Manlief vertelde mij dat hij het zelf had gebruikt toen hij een behoorlijke smak had gemaakt waarbij hij een flinke wond in zijn voorhoofd had. Daar zie je dus niks meer van. Echt superspul, bedankt voor de tip, Michelle!
 
Na een dag of wat 's morgens insmeren ( ze accepteert dat verder zonder stress, gaat daarna gewoon eten) leek het plekje minder fel van kleur te worden. Eergisteren werd het echter weer roder, en ik besloot het een paar dagen aan te kijken. Vanmorgen was het duidelijk roder en leek het of er een kleine uitstulping zat. Ook de onderkant van de kieuwboog lijkt roder van binnen. Ze heeft verder nergens last van, is levendig, nieuwsgierig, alert. Ze schuurt niet, en het plekje lijkt ook geen pijn te doen. Ik mocht er in ieder geval probleemloos aankomen toen ik haar in de hand had.

IMG_0347.JPG
IMG_0349.JPG


Ik vraag me af, of het niet een kleine tumor zou kunnen zijn.

Ik heb in ieder geval maar wat geblancheerde broccoli in de bak gelegd. Volgens de voedingswijzer van Juglen Zwaan ( https://www.ahealthylife.nl ) is broccoli goed bij kanker. Aardbeien ook, en ik weet dat er mensen zijn die aardbeien aan hun sluiers geven. Bieten staan ook op het lijstje, en wel als zeer effectief. Zijn er mensen die weleens rode bietjes aan hun vissen geven?
 
Fruit heb ik wel gelezen maar of dit ook werkelijk goed is weet ik niet. Hier zitten toch hoge concentraties suiker in. Bieten lijkt me helemaal geen goed idee want dat zal rood aquarium geven denk ik zo.

Weet ook niet of je nu wel iets te ver ga denken. Van wonde, naar tumor, naar kanker.

Nu ben ik ook niet zo van "natuurlijke"genezing toestanden. Bij een wat ongecompliceerd wondje kan ik mee gaan in propolis, ook voor mensen, omdat dit evindenche based is. Bij een gecompliceerde wond behandeling, tumor en kanker, ben ik meer voor de artsen inzet en zwaardere middelen.

Wondjes is heel lastig en je zie niet goed op het oog wat er aan de hand is. Een wondje kan van buiten af schoon lijken maar het gaat om de infectie en bacterieen die door het wondje/omstandigheden de boel kunnen ondermijnen. Ik heb wel wonden gezien bij mensen wat er oppervlakkig prima uit kwam te zien en onder de wond hele tunnels afstervend weefsel lag. Bacterien die in wonden zitten kunnen door het lichaam gaan en tasten organen aan en is het ook klaar.

Het is gewoon afwachten hoe het zich ontwikkeld en de propolis zal geen garantie zijn dat het beter word. Daar kun je verder helaas weinig aan doen verder. Je doe nu al meer dan menig ander en vind ook een beetje rust hier in. Ik weet dat dit heel lastig is omdat je alles wil doen maar ga jezelf niet gek maken. Soms lopen hele kleine stomme dingen uit op een drama. Dit is een hele nare kant van sluiers houden.

Zolang hij nog vrolijk zijn ding doet en eet niets aan de hand. Als hij lamlendig op de bodem gaat vertoeven word het heel naar. Dan is er geen redden meer aan. Daar moet je geestelijk op voor bereiden.

Niet om je in de stress te brengen maar soms is dat helaas zo.
 
Daar ben ik me ook wel van bewust hoor. Het was meer, dat het er eerst uit zag als een redelijk oppervlakkig wondje dat wat was gaan ontsteken. toen dacht ik. laat ik het even wat rust geven, maar nu is het wat actiever, lijkt het.

Wat ik morgen nog wel wil gaan doen, is waterstofperoxide halen, en het daar voorzichtig mee deppen. In een verhouding van 1:3 vond ik in een YouTube filmpje. Daarna weer propoliszalf erop en kijken wat het doet. En ja, als het een uitzichtloos lijden wordt, dan moet ik op een gegeven moment euthanaseren. Maar hier om de hoek zit een dierenarts die volgens mij ook vissen doet, dus dat is ook nog een optie. In het verre verleden heb ik met zijn adviezen ook een open wond bij een konijn zelf thuis verder behandeld, en we hebben ook wel eens samen boven mijn opengesneden overleden hondje gestaan om te kijken waar ze nou eigenlijk aan overleden was. Dus misschien kan hij hier ook wat mee.

Voorlopig zwemt ze gelukkig nog vrolijk rond, en ze hebben vanavond geblancheerde broccoli gehad. Dat ging er goed in, dus dat is voor herhaling vatbaar. En na de waterwissel meteen Voogle erin.
 
Fruit heb ik wel gelezen maar of dit ook werkelijk goed is weet ik niet. Hier zitten toch hoge concentraties suiker in.
Tumoren zijn gek op suiker, dus dat vind ik wel tegenstrijdig, ja. Bieten zijn trouwens ook enigszins zoet.
 
Vanmorgen even dit aan de dierenarts voorgelegd, foto's en filmpje laten zien. Vermoedelijk toch (bacteriele) wondinfectie, dus meteen bij de apotheek een flesje waterstofperoxide gehaald. Morgenochtend zal ik het met een wattenstaafje en verdunde waterstofperoxide voorzichtig aanstippen, en daarna afdekken met propoliszalf.

Als ze zo vaak in handen is wordt het nog wel eens een tamme vis :D . Verder is ze gewoon zichzelf: levendig, nieuwsgierig en altijd met een goede eetlust...
 
Het wondje van Tigger was vanmorgen opengegaan. Het leek wel een zweertje, gelukkig geen tumor, zoals de DA net als Michelle ook al zei. Ik heb het nu uitgewassen met verdunde waterstofperoxide ( met een wattenstaafje, en het bloedde) en daarna bedekt met propoliszalf. Ik had nog steriele wegwerphandschoenen liggen, die heb ik gebruikt. Dat scheelt inderdaad een stuk met het verlies van slijm. Tigger blijft er relaxed onder. Na het terugzetten in de bak heb ik gevoerd, en ze ging meteen eten.

IMG_0375.JPG
 
Vandaag ziet het wondje er een stuk beter uit. Nog wel wat rood, maar ik heb goede hoop dat de waterstofperoxide zijn werk heeft gedaan. We houden het in de gaten.
 
Mooi dat het er al wat beter uitziet maar als ik het zo lees dan ben je een halve vissendokter ;)
 
Tot voor kort wist ik niet eens dat je een vis uit het water kon halen om wondjes te behandelen, wat dat betreft heb ik heel veel aan Michelle te danken. Dat is de echte vissendokter hier :petjeaf:
 
Inmiddels al weer een paar keer Tigger's wondje behandeld. Het wondje bloedt niet meer, vanmorgen bleef het wattenstaafje schoon. Hopelijk gaat het nu echt gauw dicht en is de ontsteking over. Ik heb haar trouwens heel snel te pakken: een keer scheppen met het transportbakje en klaar. Linkerhandschoen aan, visje fixeren, met de andere hand schoonmaken, droogdeppen, propolis erop en vis weer terug in transportbakje. Transportbak legen in aquarium, vis voeren en klaar.
 
Update Tigger: het wondje is inmiddels bijna genezen, lijkt het. Ik had op een gegeven moment ook een kleine injectiespuit gehaald, en spoelde het wondje met 3% waterstofperoxide uit, waarna ik het schoonmaakte met een wattenstaafje, nog een keer uitspoelde, droogdepte en met propoliszalf insmeerde. En dat iedere keer als ik de bak verschoond had. Ik ben daar pas vorige week mee gestopt, toen er geen vuil meer uit kwam. Toen heb ik het laten rusten om verder te genezen. Wel Voogle aan het water toegevoegd. Het lijkt er op dat het gewerkt heeft, dus ik ben heel blij met alle adviezen die ik heb gehad. De visjes groeien verder goed, dus binnenkort maar weer eens een fotosessie.
 
Goed bezig en leuke visjes ik heb een zwak voor oranda vissen
 
Mooi dat het wondje zo goed geneest en ik merk wel dat je dit met veel liefde en inzet behandeld(y)
 
Hoe gaat het met je vissen Giebeltje?
 
Mijn vissen zwemmen heel tevreden rond, ze hebben vanmorgen levende artemia gehad en vanavond pellets met spirulina. Volgens mij hebben ze het best naar hun zin. Mijn man was bezig de microfoon neer te zetten om muziek te gaan maken, en ze gingen alvast naar die kant van de bak toe in plaats van dat ze naar mij keken. Ik had mijn jas al aan om naar buiten te gaan, blijkbaar hadden ze door wat er aan de hand was:). Ik zal eerdaags weer eens een foto neerzetten, want ze groeien goed. Quick is inmiddels inclusief staart de 20 cm voorbij...
 
Vanmorgen toch maar even een filmpje gemaakt. Ze staan er alle vier op: Quick de bronskleur Fantail, Tigger de Calico sluierstaart ( butterfly-tail?), Nicolientje de Fantail, en Bessie de Ancistrus. Heleentje de Anetome Helenaslak kruipt ook nog ergens rond.

 
Leuk filmpje! Wat een mooie kleur heeft Quick toch, en wat is hij gegroeid! Kweek je zelf de levende artemia of koop je die?
 
Ik koop iedere vrijdag een zakje "verrijkte artemia" in de LFS. Ze krijgen dat op zondag. Als het er is, koop ik op woensdag een zakje watervlooien. Ik geef ze als volgt: ik leg mijn vangnetje met daarin een pantykousje (het gaas van mijn netje is redelijk grof, mijn opa ving watervlooien in de sloot met een netje gemaakt van een oude nylonkous van oma) op een bakje en giet daarin de levende beestjes. Daarna leeg ik het netje in het aquarium. Reden: ook artemia en watervlooien poepen/plassen, zo blijft mijn aquariumwater schoner.
 
Tigger's wondje blijft toch steeds actief. Volgens mij een hardnekkige bacteriele infectie. Ik heb nu dan ook besloten om haar binnenkort met bactopur te behandelen. Ik heb hier alleen niet de mogelijkheid om dit binnen te doen, dus ik heb het volgende bedacht: als de nachten minder koud (boven de 10 graden) worden, zet ik een kunststof bak op het terras met een luchtpompje en een zelfbouw filter op zonne-energie erbij, en een overkapping om het af te schermen van zonlicht. Daar mag Tigger dan 3 dagen in rondzwemmen. En dan hoop ik dat de bacterie overwonnen is.
 
Ik hoop voor je dat die methode dan wel zal aanslaan Nina dus sterkte.
 
Leuk filmpje en mooie vissen hoor!:cool:
Nou snap ik alleen niet waarom die van mij alleen maar willen zwemmen bij jou zijn ze een stuk rustiger. Ook helemaal niet verkeerd hoor maar wel anders!
Ja voer moet ik me ook nog meer in verdiepen ze zijn echt tevreden met Bassleer maar lijkt wel of daar elk potje wenselijk is wat ze verkopen.

Is echt een leerproces de Fancys zeg gaat een stuk dieper als de tropenbak die ik eerst had. Wel heel leuk!
 
Dat kan misschien met het type bak te maken hebben: mijn bak staat aan drie kanten ingebouwd, wat mijn vissen misschien een gevoel van veiligheid geeft. Het zijn immers prooidieren. Ze zijn ook met z'n drieen, en aan elkaar gewaagd. Ze letten voortdurend op elkaar, en helpen elkaar ook als dat nodig is. En verder hangt het af van het moment van de dag. Soms zijn ze lekker aan het grondelen, soms wachten ze op voer, soms zitten ze op hun slaapplek rechts onder vooraan, en soms gaan ze met z'n drieen tussen de drijfplantjes op zoek naar een lekker hapje.
 
Bij mij valt het op dat ze nieuwsgierig zijn en aanhankelijk ze verkennen de hele bak. Kan zijn omdat ik probeer ze veel ruimte te geven en wat minder plantjes. Heb ze nu ongeveer een maand en ze worden nog niet rustiger. Mischien dat de Bassler ze een energie boost geeft geen idee!
Ze zitten echt in alle lagen en hoor ze regelmatig smakken bij de sproeibuis maar ook zand happen.

Echt leuk om die sluiers samen te zien leuk dat jij dit ook hebt!
 
Ik vind het ook leuk wanneer ze eten: ze hebben keeltanden, en je hoort dat ook buiten de bak, vooral bij de grootste, Quick. De mijne luisteren ook wanneer er muziek wordt gemaakt, en komen ook bij me zitten als ik achter de pc zit. Deze willen mij overigens niet aanraken. Vorig jaar had ik die Shubunkin (Jinx) en die gewone goudvis (Neo) hier, en die waren te actief voor deze bak. Ze waren ook redelijk tam en aanhankelijk. Ik had ze daarom getraind: ze zwommen door een hoepeltje (plastic armband) en tussen mijn vingers door. Dat hielp wel iets, maar ik heb ze toch maar verhuisd naar een grote vijver in de buurt.
 
Ik had nog nooit van keeltanden gehoord.
 
Ik had nog nooit van keeltanden gehoord.
Nee, ik ook niet, totdat Michelle1 het er over had. Het ging over de vraag of goudvissen ook kunnen bijten. Dat dus niet, maar ze kauwen wel op hun pellets en dat kun je soms horen bij grote vissen.
 
Tigger's wondje blijft toch steeds actief. Volgens mij een hardnekkige bacteriele infectie. Ik heb nu dan ook besloten om haar binnenkort met bactopur te behandelen. Ik heb hier alleen niet de mogelijkheid om dit binnen te doen, dus ik heb het volgende bedacht: als de nachten minder koud (boven de 10 graden) worden, zet ik een kunststof bak op het terras met een luchtpompje en een zelfbouw filter op zonne-energie erbij, en een overkapping om het af te schermen van zonlicht. Daar mag Tigger dan 3 dagen in rondzwemmen. En dan hoop ik dat de bacterie overwonnen is.
Jahaaa, en het is gelukt! Morgen wordt het mooi weer en zelfs een paar dagen achter elkaar, dus heb ik nu mijn zelfbouw-filtertje in elkaar geknutseld. Ik had het volgende filpje bekeken:

En hij werkt! Onder de bak ligt een houten vlonder, dat ik nog in de schuur vond ( islolatie), en morgen komt er nog een soort tent overheen om het lekker donker te maken. Dan een tablet bactopur erin, en dan kan Tigger aan haar kuur beginnen.

 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan