Giebeltje's Goudvis Avonturen


Ik denk het niet, alleen met heel veel geduld lukt het om een keer een foto te maken. Maar Pepper is echt nogal schuw, dus we moeten nog een paar dagen wachten denk ik. Momenteel zie ik hem zelf ook niet:(. En Nicolientje zwemt rusteloos door de bak, vast nog meer eitjes die ze kwijt wil...
 
Mijn Menkaburi was ook schuw met de Panda en Oranda in de bak en stak zijn kop ook in een hoek, Toen die er uit waren en die kleine Calico er in kwam ze helemaal tot leven en zwemt door de hele bak en snuffelt door de hele bak. Vissen hebben een andere tijdsbesef als mensen en duurt wat langer voor de grote veranderingen doorhebben en stress wegebt IMO.

Mijn nieuwe Calico had ik 3uur in Sera Argulol quarantaine gezet tegen parasitische kreeftachtigen (ankerwormen had ik eerst last van in mijn bak). Kan je ook een boel problemen schelen ;)

foto!:cool:
 
Nog even geduld a.u.b.... Ik heb Pepper vanavond even gezien, die was onderlangs naar hetzelfde hoekje gekropen als waar ik Nicolientje vanmorgen vond. Heb 'm weer bevrijd. Volgens mij was deze keer Bessie-tha-Bitch in het spel. Ik hoop dat het goed gaat komen hier, misschien had ik toch een maatje groter moeten nemen. ( Bessie de ancistrus had in haar eerste weken hier haar echtgenoot vastgezet en uitgehongerd in een holletje, terwijl ik dacht dat hij keurig op de eitjes paste).
 
Vanochtend was alles goed, gelukkig. Bessie had zich keurig gedragen, en Pepper (M/V) durfde zich in het open water te begeven. Nu zwemmen de sluiers samen rond. Nicolientje's staart begint nu alweer te herstellen, dat gaat razendsnel. Ik heb inmiddels de nepplant schoongespoeld en teruggeplaatst. Gelukkig had ik een foto gemaakt van die eitjes, vond het toch wel apart. Nicolientje heeft de rest inmiddels ook alweer opgegeten. Vanmorgen kwam ook mijn testkoffer binnen, dus mocht ik vanmiddag laboratoriumpje spelen:). Nitriet was < 0.05 mg/l eigenlijk vrijwel kleurloos (dit is 1 dag na de WW), gH 9, kH 6, PH 7. Alles bij elkaar geruststellende waterwaarden, zodat er hopelijk geen gunstig klimaat voor vervelende bacterien meer is.

IMG_0637.JPG
De eitjes van Nicolientje. Met behulp van de testkoffer kan ik hopelijk ook de baardalg onder controle krijgen.

IMG_0641.JPG
Pepper, de nieuwe aanwinst. Zo'n 6 cm groot nog maar, en hopelijk gaat hij/zij lekker groeien.
 
Leuk visje Nina en veel plezier ervan.
 
Ooooh wat een ukkie nog! Erg schattig :)
 
Leuk visje! :love: Super dat je bak ook weer stabiel is.
Met dit warme weer probeerde ik gisteren een WW te doen 2 graden lager als 25C voor iets verkoeling maar kwam meteen de paringsdrift op gang was nu ook weer niet de bedoeling...
IK wil wel een spons op mijn korf gaan zetten om die eitjes in de bak te houden. Voer ook trouwens wordt ook snel opgezogen merkte ik.
Weet jij waar ik zoiets kan vinden met 25mm gat?
 
IMG_0641.JPG Pepper, de nieuwe aanwinst. Zo'n 6 cm groot nog maar, en hopelijk gaat hij/zij lekker groeien.

wat een leuke naam voor hem/haar. past mooi bij het uiterlijk. Ik hoop dat je heel lang veel plezier van Pepper mag beleven
 
wat een leuke naam voor hem/haar. past mooi bij het uiterlijk. Ik hoop dat je heel lang veel plezier van Pepper mag beleven
Ja, niet alleen vanwege de kleur, maar ook vanwege Pepper de robot heeft het visje deze naam gekregen. Ik hoop inderdaad dat hij/zij in gezondheid heel oud mag worden hier.
 
Laatst bewerkt:
Leuk visje! :love: Super dat je bak ook weer stabiel is.
Met dit warme weer probeerde ik gisteren een WW te doen 2 graden lager als 25C voor iets verkoeling maar kwam meteen de paringsdrift op gang was nu ook weer niet de bedoeling...
IK wil wel een spons op mijn korf gaan zetten om die eitjes in de bak te houden. Voer ook trouwens wordt ook snel opgezogen merkte ik.
Weet jij waar ik zoiets kan vinden met 25mm gat?
Spons op de korf? Ik heb laatst een buitenfiltertje gemaakt met Jewel sponsjes uit de LFS die ik op maat heb gesneden. Filtermatten in verschillende afmetingen/grofheid verkopen ze overal ook online. Ik speelde ook even met de gedachte om een Hamburger mattenfilter te bouwen, werkt goed in garnalenbakjes heb ik begrepen.
 
HMF had ik ook in mijn hoofd en is superieur over veel andere filters maar is niet altijd werkbaar. Wellicht is dit ook een prima alternatief.
IK zoek zo iets als dit maar dan wat dichterbij:
 
Dat is mooi, die kun je er zo overheen schuiven als ik het zo zie. HMF leek me ook wel een goed alternatief voor wat ik heb, maar dan moet je werken met een luchtpompje. Na de behandeling van Quick in de keuken werd mij duidelijk dat het geluid bepaald niet gewaardeerd werd hier in huis. En dat was nog maar een licht pompje, kun je nagaan als ik er een flinke luchtpomp in zou zetten :p.
 
Een hmf wordt ook met normale pomp verkocht maar ook met een powerhead ;)

Sera heeft er eentje die extreem efficient is :15W-1200l/h

Dan 2 of 3 achter een hmf mat zetten.
 
En hoe gaat het met Pepper? Is hij al een beetje gewend?
 
Ja, Pepper is al een beetje brutaler geworden. Hij zwemt gezellig met Nicolientje mee en eet goed. Hij is ook al gegroeid, dus ik zal morgen weer eens een foto maken. Het is echt een leuk visje, ik weet alleen het geslacht nog niet.
 
HMF had ik ook in mijn hoofd en is superieur over veel andere filters maar is niet altijd werkbaar. Wellicht is dit ook een prima alternatief.
IK zoek zo iets als dit maar dan wat dichterbij:
Deze heb ik ook, kon ik los bestellen bij de Hornbach van de Tetra. Heel fijn, houden veel grof vuil en etensresten tegen.
 
Zal eens opzoeken! Past er ook een 2,5cm dikke buis in?
 
Je kunt met een schuifmaat de binnenmaat opmeten :)
 
mooi om te zien dat ze het naar hun zin hebben, veel plezier ermee
 
Die kleine is ook leuk! goede vondst!
Het was heel grappig, in de LFS zat hij in een bak met Oranda's. Er zat ook een witte oranda bij, en een bruine met een oranje wen. En nog een telescoopoog. Ik draaide me al om want ik zag er niks bij zitten dat geschikt was, en toen kwam dit visje plotseling achter de anderen vandaan zwemmen. Hij was de kleinste in de bak en viel helemaal niet op, maar zo leuk, ik was meteen verkocht en heb hem gereserveerd.
 
Even een update: Pepper groeit goed, ik ben heel benieuwd of het een man of een vrouw is
IMG_0717.JPG
.
IMG_0714.JPG




 
Mooi hoor. Echt knijterhelder water ook!
 
Ja, ik filter nu 100 % biologisch, en dat bevalt goed. Af en toe spoel ik een van de filters in een emmertje oud aquariumwater en that's it. Iedere 3 dagen een 60% waterwissel, dat dan weer wel. Maar mijn waterwaarden blijven nu gelukkig stabiel.
 
:cool: Lijkt ook dat Pepper wat meer in de lengte is gegroeid!
 
Klopt, hij/zij zit nu op rond de 8 cm volgens mij, en is ook lekker actief.
 
Gisteravond even gefilmd rond voedertijd. Ze zijn weer lekker gegroeid. Ter referentie: ik heb alleen Bessie-Tha-Bitch goed kunnen meten toen ze op de bodem voor de ruit lag, die is nu 13 cm. lang. Nicolientje zit inmiddels boven de 20 cm inclusief staart, en ook Pepper is aardig gegroeid.
 
Je ziet op dit filmpje ook goed de interactie tussen de drie vissen. Ze zijn echt goed aan elkaar gewaagd inmiddels, erg leuk om te zien. Soms gaat Bessie " surfen" op een Catappablad. En de interne klok werkt ook uitstekend: om klokslag 6 liggen ze met z'n drieen voor de ruit op eten te wachten :chef:
 

Terug
Bovenaan