Giebeltje's Goudvis Avonturen


Wat dat betreft is het makkelijk, het lokale tuincentrum heeft geen waterplantjes voor het aquarium, en Ranzijn Tuin&Dier zit te ver weg voor mij momenteel. Dat trekken mijn knieen niet. Ik moet nl. een uur fietsen voordat ik daar ben. En de kwaliteit is daar vergelijkbaar met wat ik online kan kopen.

In ieder geval waren gisteren al een paar plantjes losgekomen, dus ik heb maar eens een tochtje naar een doos op zolder ondernomen en daar wat vuurstenen uit mijn verzameling gehaald. Daarmee kon ik ze mooi klem zetten tegen de achterwand. Er zitten kleistaafjes bij, en ik heb nog wat plantenvoeding toegevoegd, dus nu hoop ik dat ze gaan groeien.
 
Prachtige, gezonde, en goed groeiende vissen! Petje af. Begint nu toch wel te kriebelen weer haha, misschien over een aantal jaar.
 
Dank je voor het compliment. Zoals je in dit topic, en ook in dat over mijn 200l bak, kunt zien, is het in het verleden ook weleens goed mis gegaan hier. Gelukkig heb ik veel bijgeleerd, en draait mijn bak nu goed.
 
Dank je voor het compliment. Zoals je in dit topic, en ook in dat over mijn 200l bak, kunt zien, is het in het verleden ook weleens goed mis gegaan hier. Gelukkig heb ik veel bijgeleerd, en draait mijn bak nu goed.
Top! ja iedereen heeft onbewust fouten gemaakt, hoort erbij.
En als je eenmaal een goede routine hebt, gewoon vasthouden en niks veranderen! Dan heb je sowieso succes.
 
79C5399D-3E6A-4289-ADD1-F0A6992A9359.jpeg
Is dit nou een Phoenixtail? Volgens mij heeft Nicolientje’s staart extreem lange punten. Ik zocht Phoenix goldfish op, en de echte Phoenix is een eivormige vis zonder rugvin maar wel met zo’n staartvorm.
 
Ik snap de vergelijking, maar het is een 'normale' sluier. Een fantail zeg maar, misschien een beetje ryukin bloed. Maakt ze er niet minder leuk om natuurlijk (en zijn vaak een stuk sterker dan extreem veredelde varianten).
 
Daar had ik haar natuurlijk ook voor gekocht: een Sluier zonder toeters en bellen, omdat ik een bak met zand, hout en planten heb. Maar van bovenaf gezien leken die staartpunten zo enorm lang, vandaar de vraag. Ik weet dat er wel hybriden rondzwemmen met een Phoenix staartvorm, ook in Nederland. Ik vind Nicolientje's staart in ieder geval erg mooi geworden.
 
Forse vissen zo te zien die zich makkelijk laten vangen dus.
 
Forse vissen zo te zien die zich makkelijk laten vangen dus.
Nou, ik heb ze de laatste tijd steeds bij de waterwissels aangeraakt om ze er een beetje aan te laten wennen. Want stress wil ik echt zien te voorkomen.
 
Mee zunne grote bakkus! :love:

Ben benieuwd naar je plantjes! Het duurde bij mij wel even voor ze op gang kwamen maar was ook met een nieuwe bodem (oude bak) maar daarna zitten ze snel aan het oppervlak.
Ik heb er ook nog 2 bakjes ervan in liggen maar twijfel ze te verpoten of toch maar valiseneria oid op cocos te gaan kiezen.
Helaas heb ik met dieren en planten wel de wens ze zelf uit te kiezen ipv ff bestellen dus moet nog even wachten. Als de locale intratuin weer open gaat wil ik ff shoppen.
De Pogestemon stellatus octopus 🐙 is goed aangeslagen denk ik, was een prima tip! Ook de Vallisneria gigantea doet het tot nu toe goed. De Limnobium laevigatum en Salvinia natans waren geen heel stevige plantjes, dus ik zie soms ‘s avonds de visjes stiekem snacken als het licht uit is...
 
Mooie handjes vol :DD

Probeer ze van achter langs te pakken. De kieuwen niet aan te raken. Ik weet dat ze niet altijd zin hebben om in je hand te liggen en altijd willen mee werken. Als je ze van achter pak en je vingers wat spreid voor de borst vinnen kunnen ze nog weinig. De borstvinnen zijn hun aandrijving.:DD
 
Over een maandje of zo probeer ik het weer, maar dan bij “hoog water”. Ik stond er ook een beetje onhandig voor, en dan met die camera. Best lastig om dat goed voor elkaar te krijgen. Zonder camera in de hand, als ik met ze oefen, dan kan ik ze wel heel rustig onder hun buik aanraken.
 
Over een maandje of zo probeer ik het weer, maar dan bij “hoog water”. Ik stond er ook een beetje onhandig voor, en dan met die camera. Best lastig om dat goed voor elkaar te krijgen. Zonder camera in de hand, als ik met ze oefen, dan kan ik ze wel heel rustig onder hun buik aanraken.
Mijne willen ook niet altijd mee werken hoor. Maar oefenen met de hand van achter te komen en hem dan op te tillen op de zij. Als je dit wat vaker doe op de zij omhoog, blijven ze op een gegeven moment wel even rustig op hun zij drijven. Als de borstvinnen niet meer naar voren kunnen door je vinger dan kunnen ze geen spurtje nemen. De meeste blijven wat rustiger als ze op de zij liggen ipv rechtop. Mijn ranchu is de enige die ik rechtop in de hand kan houden. Sumo is helemaal wat want die past niet in me hand, is te dik maar die blijft aardig rustig.

Maar het blijft altijd een uitdaging of er mede werking word verleend.;)
 
Ben jij Suske en Wiske fan?
 
Ben jij Suske en Wiske fan?
Comics fan, we hebben veel strips. Ik had vroeger veel Suske & Wiske, heb ooit mijn pony Wiske genoemd. Ik heb ook veel van Don Lawrence (Trigie, Storm). En we hebben veel van Herge. Mijn eerste Sluierstaarten had ik Quick & Flupke gedoopt en jaren geleden had ik twee Zonnebaarzen die Leo & Lea heetten. Dus toen ik deze beeldjes tegenkwam heb ik ze gekocht. Vlnr. Kuifje, Kapitein Haddock & Bobbie, Jo, Zette & Jocko, Quick & Flupke en Popol & Virginie (album Leo &Lea en de Lapino's in de Nederlanndse versie die mijn ex had ).
 
Leuk deze info Nina en ik moet zeggen dat ik de meeste namen niet kende maar ja ik ben ook geen echte lezer.
 
Leuk deze info Nina en ik moet zeggen dat ik de meeste namen niet kende maar ja ik ben ook geen echte lezer.
In Nederland is Suske & Wiske veel bekender dan Kuifje (Tin Tin). Ook Asterix wordt hier veel gelezen, daar had ik ook stapels van. Maar mijn man is van oorsprong Franstalig, die is met Tin Tin opgegroeid. Als we weer normaal kunnen reizen willen we ook naar Brussel, daar zit het Stripmuseum. In Groningen ook, maar dat zijn meer de Nederlandse auteurs zoals Joost Swarte denk ik. En hier in Nederland struinen we soms stripwinkels af.
 
Ja dat museum zit hier in de stad op ik dacht de Westerhaven maar ik ben er nog nooit geweest moet ik bekennen.
 
Ziet er mooi uit! Leuk groepje vissen ook. De calico krijgt ook een steeds mooiere bouw! :love:
 
Zelf verzamel ik de rode reeks van S&W, tot op heden de hele serie in 1e druk :DD
Ooohhh de rode reeks.... vroeger kwamen we bij kennisen en die hadden 'm ook. Als mijn ouders daar in de woonkamer zaten te kletsen mocht ik op de kamer van hun zoon de S&W lezen. Inderdaad de monochrome strips. Onvergetelijk!
 
Ooohhh de rode reeks.... vroeger kwamen we bij kennisen en die hadden 'm ook. Als mijn ouders daar in de woonkamer zaten te kletsen mocht ik op de kamer van hun zoon de S&W lezen. Inderdaad de monochrome strips. Onvergetelijk!
De rode reeks bestaat uit diverse delen waarvan ik alleen de Nederlandstalige heb in de 4 kleuren druk beginnende vanaf nr 67 en tot nu 356
 
Nog een paar maanden en de groeien de bak uit 😂
 
Nog een paar maanden en de groeien de bak uit 😂
Dat hoop ik niet, want een groter onderkomen gaat echt niet lukken. Of ik moet de grootste van mijn vijvers weer helemaal opgeknapt hebben en er een pomp in zetten. Maar waarschijnlijk gaan de buren dan klagen, en daar hebben we toch al een problematische relatie mee...
angry go away GIF by lilcozynostril
 
Op welke manier zouden je buren daar last van kunnen hebben? Lawaai? Uitstroom kan ook onder water. Vijverfilters zijn stil over het algemeen.
 
Ik had afgelopen jaar een solar pompje in de quarantainebak buiten, en toen kwam de buurman klagen dat het zo'n herrie maakte. Hij bromde wel inderdaad, maar alleen als de zon er op scheen natuurlijk. Misschien als er stillere bestaan. Tips welkom trouwens.

Enfin, ik moet eerst de randen van de vijver eens nalopen, want het water staat nu 15 cm lager dan toen ik de vijver net had gemaakt. Hij is wel 300 x 200 en 80 cm diep minimaal, maar er zit ook een hele grote klont wortels van de Gele Lis in. Die moet er eerst uit. Ik heb hem in 2002 gegraven voor de Roodwang-waterschildpadden die ik had geadopteerd. Die zaten in wat nu mijn aquarium is, en hebben nog een paar jaar in de vijver buiten geleefd.
 
Vijverpompen zijn herrieschoppers komt doordat ze met een membraam werken, wil je een stillere vijverpomp moet je naar een pistonpomp kijken van Nitto
 
Gewoon een pomp nemen die op de bodem van de vijver staat, dan hoor je niks. Wat Nicolientje bedoelt is een luchtpomp denk ik? Die kan je idd beter mijden als je stilte wilt.
Het enige wat je hier hoort is de uitstroom van de vijver een beetje.
 
Gewoon een pomp nemen die op de bodem van de vijver staat, dan hoor je niks. Wat Nicolientje bedoelt is een luchtpomp denk ik? Die kan je idd beter mijden als je stilte wilt.
Het enige wat je hier hoort is de uitstroom van de vijver een beetje.
Ik bedoel inderdaad een luchtpomp
 
Gewoon een pomp nemen die op de bodem van de vijver staat, dan hoor je niks. Wat Nicolientje bedoelt is een luchtpomp denk ik? Die kan je idd beter mijden als je stilte wilt.
Het enige wat je hier hoort is de uitstroom van de vijver een beetje.
Ik heb even in het topic van @Fiskje gekeken en ik zag dat je de SuperFish eco 5000 hebt. Zoiets is inderdaad het overwegen waard. Eerst maar eens even de tuin in als het wat minder koud is, en kijken wat ik kan doen met die vijver. Vroeger bij mijn opa en bij mijn vader in de vijver zat er trouwens nooit een pomp, daar deden ze toen niet aan. Vandaar dat er hier ook nog nooit een in gezeten heeft.
 
Ik heb even in het topic van @Fiskje gekeken en ik zag dat je de SuperFish eco 5000 hebt. Zoiets is inderdaad het overwegen waard. Eerst maar eens even de tuin in als het wat minder koud is, en kijken wat ik kan doen met die vijver. Vroeger bij mijn opa en bij mijn vader in de vijver zat er trouwens nooit een pomp, daar deden ze toen niet aan. Vandaar dat er hier ook nog nooit een in gezeten heeft.
Ik heb geen superfish hoor. Ik heb een Eheim professionel 3 xxl (2080) en op mijn huidige binnenvijvertje een jbl cristal green profi 1502 canister met de kop van de 1902.
 

Terug
Bovenaan