Goede Morgen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij een orgel moet ik meteen denken aan de legendarische Cor Steyn:)
Een kerkorgel is echt een geweldig instrument, mits goed bespeeld uiteraard.
Het is een beetje lastig te omschrijven, maar het kan je helpen om tijdelijk jezelf te ontstijgen.
Je kunt dan niet alleen de muziek ervaren, maar je kunt letterlijk de emotie van de muziek voelen in je lijfšŸ˜Š
 
Tja smaken verschillen en een (kerk) orgel kan mij helemaal niet bekoren. Ik luister liever naar een synthesizer:sorry:
 
En sommige mensen hebben een heeeeeeeele brede smaakšŸ˜‡
Een goede synthesizer is ook niet weg(y)
Maar dat geldt voor veel instrumenten en muziekstijlen:DD
 
Tja smaken verschillen en een (kerk) orgel kan mij helemaal niet bekoren. Ik luister liever naar een synthesizer:sorry:
Bij mij hangt dat sterk af van wat er gespeeld wordt. Bij samenzang ren ik gillend weg.
Het hoort erbij maar ik kan het missen als kiespijn en ik denk dat het vaak een reden is voor het stoffige imago van het kerkorgel.

Ik hoop niet dat ik hiermee (stoffig imago) mensen voor het hoofd stoot.
 
Wanneer je een warmte pomp, althans het ventilator deel, op zolder plaatst vraag je inderdaad om problemen. Zo'n ventilator afhankelijk van de kwaliteit hoor je. Normaal wordt zo'n ding dan ook buiten gezet zoals ook bij een airco. In een warmtepomp wordt Freon onder druk gezet, zo'n ik dacht 8 of 9 bar. Dan wordt er lucht langs gestuurd en het freon gaat koken en wordt gasvormig en de druk wordt verhoogt naar ik meen 30 bar o.i.d. Dat hete gas loopt langs een condensor die het freon laat condenseren en het langslopende water verwarmt. ( In grote lijnen werkt zo'n apparaat zo maar vergeef mij, ik ben geen ingenieur noch installateur...) Omdat de ketel dat niet hoeft te doen bespaart dit, zeker bij niet al te lage temperaturen gas. Nu werkt zo'n warmtepomp ook op energie, sommigen op gas en elektriciteit dus de hybride soorten. de duurdere volledig op elektriciteit. Maar omdat gas inmiddels aanzienlijk duurder is dan elektriciteit bespaar je dus wel degelijk.
We bespaarden niet want dat was duidelijk te zien op de website slimmemeterportaal
 
Een kerkorgel is echt een geweldig instrument, mits goed bespeeld uiteraard.
Neem nou Toots Thielemans en zijn mondharmonica. Hij wist dat instrument tot leven te brengen.
Je kunt dan niet alleen de muziek ervaren, maar je kunt letterlijk de emotie van de muziek voelen in je lijf
Jij snapt hem.

Maar dat geldt voor veel instrumenten en muziekstijlen:DD
En soms, bv opera waar ik niet van houd, kan ik wel ademloos luisteren naar een van de zangers, omdat wat ze kunnen met hun stem ongekend is. Dat is dan een aspect van muziek dat ik wel weer kan waarderen.
 
Wanneer je een warmte pomp, althans het ventilator deel, op zolder plaatst vraag je inderdaad om problemen. Zo'n ventilator afhankelijk van de kwaliteit hoor je. Normaal wordt zo'n ding dan ook buiten gezet zoals ook bij een airco. In een warmtepomp wordt Freon onder druk gezet, zo'n ik dacht 8 of 9 bar. Dan wordt er lucht langs gestuurd en het freon gaat koken en wordt gasvormig en de druk wordt verhoogt naar ik meen 30 bar o.i.d. Dat hete gas loopt langs een condensor die het freon laat condenseren en het langslopende water verwarmt. ( In grote lijnen werkt zo'n apparaat zo maar vergeef mij, ik ben geen ingenieur noch installateur...) Omdat de ketel dat niet hoeft te doen bespaart dit, zeker bij niet al te lage temperaturen gas. Nu werkt zo'n warmtepomp ook op energie, sommigen op gas en elektriciteit dus de hybride soorten. de duurdere volledig op elektriciteit. Maar omdat gas inmiddels aanzienlijk duurder is dan elektriciteit bespaar je dus wel degelijk.
Klopt wat je schrijft Ben probleem is dat het omslag punt van de verschillende types warmtepompen nog al verschild zeker de goedkopere die helaas regelmatig door de woningbouw geplaats worden.
Hier bv is er 1 geplaats die bij een buiten temperatuur van 7 graden al om ondersteuning vraagt van de CV.
Dus dan is de besparing niet zo geweldig terwijl het stroomgebruik behoorlijk is.
 
Sommige warmtepompen zijn bedoeld om binnen te plaatsen.

Wij hebben er 1 op zolder voor onze warmwatervoorziening, een warmtepompboiler. Die maakt wel wat herrie maar beneden hoor je dat nauwelijks.

Warmtepompboilers worden ook wel eens gebruikt voor cv-ondersteuning.

Voor onze toepassing, ongeveer 20 min douchen per dag totaal, vind ik het een perfecte oplossing. Wanneer de boiler een dag niet oplaadt haal je er bij ons ook makkelijk 2 dagen douchen uit.

Hij gebruikt bij ons voor deze toepassing gemiddeld ongeveer 0,75kW per dag. We verwachten dat de efficientie in de wintermaanden iets lager zal liggen, maar dan nog is het een bijzonder energie-zuinig apparaat wat ons betreft.

Voor het geluid zal het schelen als je zelf kan regelen wanneer hij oplaadt, maar dat is bijna altijd te regelen. Wij gebruiken daar een energy-socket voor, waarmee de boiler alleen oplaadt wanneer onze zonnepanelen daar voldoende stroom voor produceren.

Maar het kan dus wel. De buitenunit van onze airco staat wel buiten. Die kan niet binnen staan.
Hier hebben we ook warmte boilers, zelfs voor gewarmd door de zon! Zelf heb ik zo'n ding niet laten installeren war nu achteraf een misser was, denk ik. Die dingen hoor je niet. Maar een warmteboiler is iets heel anders als een warmtepomp die aanzienlijk meer herrie kan maken. Hoewel men dat wel weet te verbeteren. Bij een warmtepomp heb je een binnen en een buiten unit als er sprake is van een ventilatie waterpomp. Lucht/water dus. Die buiten unit maakt dan lawaai al mag dat maar 40 dB zijn. Bij een water/water pomp, helemaal binnen, maakt zo heb ik begrepen de condensor het meeste lawaai maar men schijnt dit nu aanzienlijk beter onder de knie te hebben.
 
Hier hebben we ook warmte boilers, zelfs voor gewarmd door de zon! Zelf heb ik zo'n ding niet laten installeren war nu achteraf een misser was, denk ik. Die dingen hoor je niet. Maar een warmteboiler is iets heel anders als een warmtepomp die aanzienlijk meer herrie kan maken. Hoewel men dat wel weet te verbeteren. Bij een warmtepomp heb je een binnen en een buiten unit als er sprake is van een ventilatie waterpomp. Lucht/water dus. Die buiten unit maakt dan lawaai al mag dat maar 40 dB zijn. Bij een water/water pomp, helemaal binnen, maakt zo heb ik begrepen de condensor het meeste lawaai maar men schijnt dit nu aanzienlijk beter onder de knie te hebben.

Bedoel jij misschien zonneboiler?

Dit is een warmtepompboiler.
Een volledige warmtepomp binnenshuis. Voor warm water, wat bij sommige boilers ook gebruikt kan worden voor cv-ondersteuning.


Hij haalt zijn lucht uit de omgeving en blaast daar ook uit. Je kan ook de aanzuig en/of de uitblaas met een buis naar buiten laten gaan.

Wij gebruiken de lucht om het apparaat heen.
 
Hier had de woningbouw ook een warmtepomp op zolder geplaatst zodat we minder gas zouden verbruiken, ding maakte een ongelofelijke herrie waar we niet van konden slapen en op slimmemeterportaal (website waar je je verbruik kan inzien) was ook nog eens te zien dat we wel meer energie gingen verbruiken maar niet minder gas, dus dat ding uit laten zetten door de monteur want een goede nachtrust is ook belangrijk
Dan hebben ze toch wel echt wat verkeerd gedaan.

Ik vermoed een ventilatie warmtepomp, die een boiler moet verwarmen.

Als je nooit mechanische ventilatie gewend bent, tja, dat maakt geluid.

En een warmtepomp bespaard per definitie gas. Anders zou ik het niet warm krijgen. Zonder gas.

Het verbruikt wel meer elektra. En dat zijn wij Ollanders niet gewend. Met ons super goedkope gas.

In scandinavische landen is gas helemaal niet gewoon. En wordt veel elektrisch verwarmd.
Daar zijn warmtepompen ook erg in trek. Spaart veel elektriciteit.
 
Avond. Ff lekker in de Jacuzzi gezeten. Wat is dat heerlijk zeg. ontspannend na een 4uur autorijden
 
Dan hebben ze toch wel echt wat verkeerd gedaan.

Ik vermoed een ventilatie warmtepomp, die een boiler moet verwarmen.

Als je nooit mechanische ventilatie gewend bent, tja, dat maakt geluid.

En een warmtepomp bespaard per definitie gas. Anders zou ik het niet warm krijgen. Zonder gas.

Het verbruikt wel meer elektra. En dat zijn wij Ollanders niet gewend. Met ons super goedkope gas.

In scandinavische landen is gas helemaal niet gewoon. En wordt veel elektrisch verwarmd.
Daar zijn warmtepompen ook erg in trek. Spaart veel elektriciteit.
Zoals gezegd kun je je dagelijkse verbruik van electra en gas bijhouden op de website slimmemeterportaal, en de warmtepomp hebben we een maand laten draaien in de winter en er was 0 verschil in gasverbruik met de maanden ervoor en ook het jaar ervoor was geen verschil
*edit: de herrie die die maakte had midden in de nacht nog het meest weg van een landend vliegtuig
 
Zoals gezegd kun je je dagelijkse verbruik van electra en gas bijhouden op de website slimmemeterportaal, en de warmtepomp hebben we een maand laten draaien in de winter en er was 0 verschil in gasverbruik met de maanden ervoor en ook het jaar ervoor was geen verschil
*edit: de herrie die die maakte had midden in de nacht nog het meest weg van een landend vliegtuig
Zal slecht geinstalleerd zijn. En compleet verkeerd aangesloten.
Dat je nu nog kunt douchen, met het ding uitgeschakeld bewijst dat.

Als het ding wat zou doen, en je zet hem uit. Dan heb je koud water.

En midden in de nacht stamt nog uit de jaren 80. Met goedkoop nachtstroom en weinig gebruik.

Nu moet je juist overdag veel stroom verbruiken. Dan raakt het net niet overbelast.

Zal wel een cv monteur geweest zijnā€¦..
 
Zal slecht geinstalleerd zijn. En compleet verkeerd aangesloten.
Dat je nu nog kunt douchen, met het ding uitgeschakeld bewijst dat.

Als het ding wat zou doen, en je zet hem uit. Dan heb je koud water.

En midden in de nacht stamt nog uit de jaren 80. Met goedkoop nachtstroom en weinig gebruik.

Nu moet je juist overdag veel stroom verbruiken. Dan raakt het net niet overbelast.

Zal wel een cv monteur geweest zijnā€¦..
Ja hij was als ondersteuning van de cv en geen vervanging, volgens de monteur zouden we 30% gas besparen maarja dat was dus niet zo, overigens moesten we hem wel via de monteur uit laten zetten want simpelweg de stekker eruit trekken had tot gevolg dat niks het meer deed :LOL: (been there done that)
 
Hier hebben we al een verfrissend buitje gehad.
 
Mogge folks, die regen mag je houden John anders word de post zo nat:DD hier zometeen ff met m'n piesie naar de dokter en dan post lopen maar eerst :koffie:
 
Moge Antje en het was maar een klein buitje hoor. Werkse straks.
 
Goedemorgen :koffie:
Andijk šŸŒ„ļø 17*C 78% LV
 
Moge Andre en Jaap en hier is het 16 graden met af en toe wat lichte regen.
 
Moge
 
Het is maar een grijze dag met 17 graden.
 
Als het om leuke kerstkado s gaat dan zijn Groningers vindingrijk zeg:


Tja, beetje lullig als je dan iets krijgt wat je al hebt natuurlijk:LOL:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan