Goede Morgen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren ook die uitzending gezien Albert.

Of het klopt weet ik niet, maar ik heb het idee dat de mensen van team handhaving (BOA's) nog steeds te maken hebben met een imago probleem, uit de tijd dat men stadswachten introduceerde (Melkertbanen).

Niet dat bedreigen, schelden etc. goed te praten is, maar ik vermoed dat veel mensen geen idee hebben want handhaving mag/doet. Net zoals men geen idee heeft dat boswachters ook een BOA functie (kunnen?) hebben.
Vermoedelijk, eigenlijk weet ik het wel zeker, zijn deze inderdaad Melkert banen gecreëerd om de politie tekorten op een goedkopere manier op te lossen. Een paar vliegen in een klap. Maar die mensen hebben steeds meer te doen gekregen maar niet het gezag wat daar bij hoort. De smalende blik en je bent het net niet zie en hoor je te vaak. Dat verdienen deze mensen niet! En bij een hogere verantwoording hoort ook een passend salaris.
 
Inderdaad Nicole. Mensen denken idd dat ze niks mogen, maar ze hebben bijna dezelfde bevoegdheden als de politie. ze mogen bekeuren maar niet arresteren. Wel staande houden en id etc vorderen. En als het te gek wordt komt de politie toch erbij.

mn broer is ook als Melkertbaan begonnen bij de Stadswachten destijds, maar is nu BOA milieuzaken. Al zit hij door Long Covid in een traject om weer langzaam zn werk op te pakken. Werkt een 8u per week maximaal. Vanmorgen ook een paar Scooters vernietigen voor de Politie. Zijn dan in beslaggenomen en/of geen eigenaar meer bekend. Gaan naar de schroot.
Ik zie ze hier ook letterlijk vaak naast politie werken, bv op uitgaansavonden tegen sluitingstijd. Dan staat de markt vol met politiewagens maar er zal ook altijd een wagen van handhaving bij staan. Die blijft vaak het langste staan.

Zelf de ervaring dat ze bij mij persoonlijk (aan de deur) kwamen vertellen waarom ze voor een milieu overtreding die ik gemeld had niets konden doen, al herhaalde die overtreding zich keer op keer. Dat had dan weer te maken met beperkte bevoegdheden in dit specifieke geval. Het had niets van doen met hun bevoegdheden, maar mijn melding betrof een overtreding, wat minder bevoegdheden met zich mee bracht dan als het een misdrijf was geweest.

Wat betreft de reden dat ze niet meer konden doen dan ze al deden ontging mij de logica, maar hoe netjes is het dan dat ze je op de hoogte houden van hoe de melding die ik deed werd opgevolgd en waarom het (nog) geen resultaat had gehad.
 
tja, ik vindt dit altijd wat moeilijk.. moet de politie dan wachten tot een ‘verdachte’ op hun schiet en dan pas terugschieten? Als ze zich bedreigt voelen mogen ze van mij erop knallen uit zelfverdediging of om escalatie te voorkomen.
Als ze echt een wapen zien is het een andere zaak maar ja dat is nog niet bekend maar vaak zijn ze wel erg snel met "agressie" als je het nieuws een beetje volgt en ziet hoe ze soms mensen bij een demonstratie benaderen die op dat moment geen geweld of agressie gebruiken. Ze scheren dan iedereen over een kam waaronder dus ook de goedwillende demonstranten.
Ik denk dat het meer een gebrek aan ervaring is en dat de jonge broekies veel te snel worden ingezet op straat. Zoals ik al zei lopen er hier soms waarvan ik denk man je woont vast nog bij je mamma thuis en hebt amper ervaring. Als deze jonge agenten iets moeten inschatten dan kan het snel misgaan.
Natuurlijk is het gezag ook deels weg maar dat ligt deels ook wel bij de politie want de hele band zoals die er vroeger was die is weg. Het grotendeels wegvallen van de buurtagent draagt ook niet bij aan een band met oom agent maar ja het zal allemaal wel een centenkwestie zijn.
 

Tja beetje jammer weer dit. Net als in de VS gaan ze hier steeds vaker denken dat ze cowboys zijn en om de haverklap gebruikt de politie het vuurwapen. Misschien is het tijd om een een kijkje in Engeland te nemen waar ook niet elke agent met een pistool loopt te zwaaien. Hier kan men het in de regel ook af zonder een wapen maar ja als ik hier om me heen kijk dan zijn veel agenten amper uit de schoolbanken. Iets met kostenbesparingen denk ik.
Goedemiddag
Dit is zo jammer deze berichtgeving van nu.nl
Vaak maar 1 kant belicht terwijl de kant van de agent ter plaatse onderbelicht blijft.
Het feit dat de agent zich gedwongen voelt om zijn wapen te gebruiken zegt al iets over de situatie ter plekke.
Neem van mij aan dat doet hij zij niet zo maar.
Ondanks wat de eenzijdig berichtgeving in de pers ons wil doen geloven.
 
Natuurlijk is het gezag ook deels weg maar dat ligt deels ook wel bij de politie want de hele band zoals die er vroeger was die is weg. Het grotendeels wegvallen van de buurtagent draagt ook niet bij aan een band met oom agent maar ja het zal allemaal wel een centenkwestie zijn.
Daar heb je een punt.
Ook in het veld merkbaar. Vroeger hadden we daar een agent 'groene wetten' rond rijden/lopen, hij was tevens onze wijkagent.

Hij investeerde in een goed contact met de vaste kliek mensen die in dat natuurgebied kwam. Hij zei letterlijk, jullie zijn mijn ogen en oren. We maakten regelmatig een babbel, er werd eens gelachen, er werden geintjes uitgehaald. Of de wandeling werd vervolgd met hem erbij, die de wandeling gebruikte om zijn jongere nieuwe collega in te wijden in zijn werk dat bij 'groene wetten' kwam kijken.

Er kwam een moment dat deze functie vervallen is. Er voor in de plaats kwam eens schietgrage jager/BOA. Die trad alleen repressief op maar pakte de misdaad daar nauwelijks aan. En weg waren de ogen en oren... heel jammer.

Edit: de huidige wijkagent ken ik niet eens van zien, zijn naam weet ik niet... en reageren op meldingen schijnt hij niet eens te doen. Hij is blijkbaar maar 2 dagen vrij gemaakt voor het werk als wijkagent, maar met wisselende diensten blijft er maar weinig echte tijd voor de wijk beschikbaar.
 
Edit: de huidige wijkagent ken ik niet eens van zien, zijn naam weet ik niet... en reageren op meldingen schijnt hij niet eens te doen. Hij is blijkbaar maar 2 dagen vrij gemaakt voor het werk als wijkagent, maar met wisselende diensten blijft er maar weinig echte tijd voor de wijk beschikbaar.
Klopt helemaal en dat is hier net zo. Wij hebben hier buren die om de haverklap overlast geven met vechtpartijen midden in de nacht als gevolg. Dan bellen de buren weer om 2 uur in de nacht de politie en die komt met 4 auto s hier terplaatse en sust de boel en vertrekt maar denk maar niet dat daarna door oom agent contact met de buren wordt gezocht. Dat gaat nu al jaren zo en er gebeurt dus helemaal niets.
De politie is niet meer genoeg betrokken bij de buurt en de bewoners en is meer een robot die 1 handeling komt verrichten en in dit geval dus de boel rustig zien te krijgen. Op deze manier verliezen ze ook het contact en vervolgens het respect van de buurt. Er zijn al buren die zeggen ach bellen heeft weinig nut want optreden doen ze amper en ze zijn zo weer weg en een week later zijn de rapen weer gaar.
 
Als ze echt een wapen zien is het een andere zaak maar ja dat is nog niet bekend maar vaak zijn ze wel erg snel met "agressie" als je het nieuws een beetje volgt en ziet hoe ze soms mensen bij een demonstratie benaderen die op dat moment geen geweld of agressie gebruiken. Ze scheren dan iedereen over een kam waaronder dus ook de goedwillende demonstranten.
Ik denk dat het meer een gebrek aan ervaring is en dat de jonge broekies veel te snel worden ingezet op straat. Zoals ik al zei lopen er hier soms waarvan ik denk man je woont vast nog bij je mamma thuis en hebt amper ervaring. Als deze jonge agenten iets moeten inschatten dan kan het snel misgaan.
Natuurlijk is het gezag ook deels weg maar dat ligt deels ook wel bij de politie want de hele band zoals die er vroeger was die is weg. Het grotendeels wegvallen van de buurtagent draagt ook niet bij aan een band met oom agent maar ja het zal allemaal wel een centenkwestie zijn.
Een politie opleiding is in Nederland gelukkig wel echt een opleiding van jaren. Na die opleiding duurt het ook nog wel even eer je een "volwaardig" agent bent. Wanneer je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Amerika waar de opleidingsduur afhankelijk van de staat varieert van 10 tot rond de, ik meen, 36 weken (!!!) dan wordt wel duidelijk dat we het hier netjes doen. Bovendien, elke politie agent weet dat in Nederland elk schot naderhand beoordeeld wordt door de Rijkrecherche. We zien inderdaad (te veel) filmpjes waarin wij menen het optreden van agenten te kunnen beoordelen. Maar zelden zien we het hele verhaal, wat gebeurde ervoor? Deze filmpjes worden ook meestal geplaats door "bedenkelijke" personen.
 
Klopt helemaal en dat is hier net zo. Wij hebben hier buren die om de haverklap overlast geven met vechtpartijen midden in de nacht als gevolg. Dan bellen de buren weer om 2 uur in de nacht de politie en die komt met 4 auto s hier terplaatse en sust de boel en vertrekt maar denk maar niet dat daarna door oom agent contact met de buren wordt gezocht. Dat gaat nu al jaren zo en er gebeurt dus helemaal niets.
De politie is niet meer genoeg betrokken bij de buurt en de bewoners en is meer een robot die 1 handeling komt verrichten en in dit geval dus de boel rustig zien te krijgen. Op deze manier verliezen ze ook het contact en vervolgens het respect van de buurt. Er zijn al buren die zeggen ach bellen heeft weinig nut want optreden doen ze amper en ze zijn zo weer weg en een week later zijn de rapen weer gaar.
Daarvoor moet je, voor het oordelen, precies weten waarom er gereageerd wordt zoals er gereageerd word. Vaak is dat omdat er veel niet kan of mag wetmatig. Ook spelen de kosten en de mogelijkheden om genoeg mensen te kunnen sturen een rol. Dan hebben we in Nederland nog zoiets als "privacy" die soms wel erg ver doorschiet en mensenrechten die wij voor een deel ook aan Europa hebben doorgegeven.
 
Ja maar het gaat niet altijd zoals het hoort Ben en dan lopen die broekies zonder een ervaren agent op straat:



Het zijn natuurlijk geen dagelijkse dingen maar het gebeurt met regelmaat kunnen we lezen en allemaal door een tekort aan mensen met ervaring dus er moet meer geld die kant op om de agenten beter op te leiden en om voldoende ervaren agenten in te kunnen zetten.
 
Ook spelen de kosten en de mogelijkheden om genoeg mensen te kunnen sturen een rol.
Klopt dus meer geld om een betere opleiding te verzorgen zodat ze allemaal ook de schieturen kunnen maken en om voldoende gekwalificeerd personeel bij de weg te hebben. En niet te vergeten de buurtagent weer meer op de voorgrond laten komen die contact met de buurt kan onderhouden en dan weet wat er speelt.
Kortom de aftakeling van de politie is grotendeels een centenkwestie.
 

Dit artikel zegt al genoeg en ze blijken hier in de top te staan als het aankomt op schieten.

Maar goed ik zeg avond allemaal.
Uit dezelfde artikelenserie:

Begrijp me goed, ik ben het lang niet overal mee eens. Maar daarbij wilde ik, in ieder geval voor mijzelf, het redelijk verstand laten gelden. Daarbij proberend, anders gezegd, mij in ieder geval niet laten leiden door YouTube filmpjes zonder het eigen verstand te gebruiken. Maar ik denk dat de meeste mensen dit gelukkig wel doen.
 
Nou Ben YouTube kijk ik nooit dus laat me daar niet door leiden hoor. Maar goed je leest en hoort een heleboel tegenwoordig naast youtube en niet alles zal kloppen natuurlijk maar dat het met het politiekorps veel slechter is gesteld dan bv 30 jr geleden is mij wel duidelijk.
Vroeger had je hier in elke buurt een buurtagent die je in de buurt "op kantoor" kon bereiken maar ja dat was te duur en nu moet men vaak kilometers fietsen of lopen om hem te bereiken om iets te bespreken. Het zijn juist de kleine dingen zoals dit die de band met de politie er niet beter op hebben gemaakt. En als het echte contact wegvalt met de buurt en andersom met de agent dan wordt het er niet beter op. De buurtagent kende de bewoners vaak goed en wist vaak als de beste wat hij in een bepaalde situatie kon en moest doen. Nu komen er 2 kompleet vreemde agenten op een belletje af die de mensen niet kennen en veel minder goed weten hoe ze het beste kunnen handelen. Beetje jammer maar zoals ik al eerder zei is dat vast een centenkwestie.
 
Ik vraag me af of deze jongen wel eerst heeft gevoeld hoe warm het water was:LOL:

 
Nou Ben YouTube kijk ik nooit dus laat me daar niet door leiden hoor. Maar goed je leest en hoort een heleboel tegenwoordig naast youtube en niet alles zal kloppen natuurlijk maar dat het met het politiekorps veel slechter is gesteld dan bv 30 jr geleden is mij wel duidelijk.
Vroeger had je hier in elke buurt een buurtagent die je in de buurt "op kantoor" kon bereiken maar ja dat was te duur en nu moet men vaak kilometers fietsen of lopen om hem te bereiken om iets te bespreken. Het zijn juist de kleine dingen zoals dit die de band met de politie er niet beter op hebben gemaakt. En als het echte contact wegvalt met de buurt en andersom met de agent dan wordt het er niet beter op. De buurtagent kende de bewoners vaak goed en wist vaak als de beste wat hij in een bepaalde situatie kon en moest doen. Nu komen er 2 kompleet vreemde agenten op een belletje af die de mensen niet kennen en veel minder goed weten hoe ze het beste kunnen handelen. Beetje jammer maar zoals ik al eerder zei is dat vast een centenkwestie.
Waarom mijn reactie zo is opgeschreven? Wij reageren ons af op die agent die het niet goed doet in onze ogen. Maar het probleem zit niet in die agent zoals je zelf al eerder aangaf! Dus als we mopperen kunnen we dat gerechtvaardigd doen in de richting van de politiek!
 
Ik zie ze hier ook letterlijk vaak naast politie werken, bv op uitgaansavonden tegen sluitingstijd. Dan staat de markt vol met politiewagens maar er zal ook altijd een wagen van handhaving bij staan. Die blijft vaak het langste staan.

Zelf de ervaring dat ze bij mij persoonlijk (aan de deur) kwamen vertellen waarom ze voor een milieu overtreding die ik gemeld had niets konden doen, al herhaalde die overtreding zich keer op keer. Dat had dan weer te maken met beperkte bevoegdheden in dit specifieke geval. Het had niets van doen met hun bevoegdheden, maar mijn melding betrof een overtreding, wat minder bevoegdheden met zich mee bracht dan als het een misdrijf was geweest.

Wat betreft de reden dat ze niet meer konden doen dan ze al deden ontging mij de logica, maar hoe netjes is het dan dat ze je op de hoogte houden van hoe de melding die ik deed werd opgevolgd en waarom het (nog) geen resultaat had gehad.
Samenvattend.

Bureaucratie!
 
Waarom mijn reactie zo is opgeschreven? Wij reageren ons af op die agent die het niet goed doet in onze ogen. Maar het probleem zit niet in die agent zoals je zelf al eerder aangaf! Dus als we mopperen kunnen we dat gerechtvaardigd doen in de richting van de politiek!
Ja de agent kan er vaak niks aan doen maar alles is een gevolg van de structuur en organisatie van de politie en die is weer de dupe van politieke beslissingen. En ja de politiek bezuinigd soms op verkeerde zaken. Maar goed naast dit alles is het wel zo dat tegenwoordig de politie sneller het wapen trekt dan vroeger en dat wordt ook duidelijk door Brennickmeijer aangegeven. Het een is dan wel weer vaak een gevolg van het ander en dan zit je in een cirkel waar je niet of moeilijk uitkomt.
 
Samenvattend.

Bureaucratie!
Dat is alles tegenwoordig. Dat zie je ook in de zorg en met toeslagen en wat al niet meer. We zijn goed in het bedenken van heel veel regeltjes waardoor je de bomen door het bos niet meer ziet en zelfs voor de medewerkers van de organisaties is het soms amper nog te bevatten. Wij hebben al geen PGB meer want van die regelgeving werden we al niet goed dus nu zorg in natura en dan regelt de zorgverlener alles voor je.
 
Het gezag..

Dat is (zijn) mensen die de overhand nemen, en de situatie onder controle hebben.

a Er is veel te veel bezuinigd, dus ze delven altijd het onderspit.

b Er is geen respect. Want er wordt zwak opgetreden. Waarom zou je voor je hongerloon je best doen?

c Naderhand krijg he een hoop gezijk aan je kop. En wordt het zo verdraaid dat jij de schuldige bent.

Laten we de politie eens privatiseren. En hoe meer ze bekeuren en oplossen hoe meer ze verdienen. Misschien werkt het dan wel……..
 
Dat is alles tegenwoordig. Dat zie je ook in de zorg en met toeslagen en wat al niet meer. We zijn goed in het bedenken van heel veel regeltjes waardoor je de bomen door het bos niet meer ziet en zelfs voor de medewerkers van de organisaties is het soms amper nog te bevatten. Wij hebben al geen PGB meer want van die regelgeving werden we al niet goed dus nu zorg in natura en dan regelt de zorgverlener alles voor je.
Daar geef je een prima voorbeeld weer. We hebben zorgverleners gecreëerd. Iets wat iedereen kan doen, capabel of niet. Er worden miljoenen opgestreken door misbruik waar door onze regering nauwelijks iets aan gedaan wordt doordat jan en alleman zich ermee moet bemoeien wat door privacy regels niet kan en mag.
 
Gadver we krijgen net een mail van Jurgen zijn school en er is een jongen van 14 overleden waar hij jaren bij in de klas zat en die hier wel met regelmaat is geweest.
Hij had vroeger een hersentumor en deze kwam opeens terug en ze konden niks meer doen.
Tja wij klagen dan wel over oom agent maar er zijn zoals we nu weer zien veel ergere zaken in het leven.
 
Gadver we krijgen net een mail van Jurgen zijn school en er is een jongen van 14 overleden waar hij jaren bij in de klas zat en die hier wel met regelmaat is geweest.
Hij had vroeger een hersentumor en deze kwam opeens terug en ze konden niks meer doen.
Tja wij klagen dan wel over oom agent maar er zijn zoals we nu weer zien veel ergere zaken in het leven.
Dan worden we inderdaad weer met de neus op de zaken gedrukt waar het leven werkelijk omgaat. Erg verdrietig allemaal...
 
Tja wij klagen dan wel over oom agent maar er zijn zoals we nu weer zien veel ergere zaken in het leven.
Ik zat me net te bedenken dat we vandaag flink aan het afgeven zijn op, tja op wat... de politiek (uiteindelijk)?. En dan lees ik dit bericht en word ik weer even met beide beetjes op de grond gezet.

Een drama voor de mensen die hem lief hadden en anderen om hem heen. Dat doet er pas echt toe.
 
Effe 1,5uur naar de dobber getuurd, maar voor vis moet ik toch ff naar de winkel.
 
Ja je kan vissen of je kan het niet Albert :LOL:

Hier vanmiddag de vinylvloer erin gelegd, fluitje van een cent en mij helemaal voor niks druk lopen maken (had nog niet eerder een vinylvloer gelegd)
 
Effe 1,5uur naar de dobber getuurd, maar voor vis moet ik toch ff naar de winkel.
Ook niet altijd een goed idee want ik was bij Frits dit weekend en wilde een zoute haring maar ja laten ze die nou weer net niet verkopen:DD
 
Ook niet altijd een goed idee want ik was bij Frits dit weekend en wilde een zoute haring maar ja laten ze die nou weer net niet verkopen:DD
Haring is volgens mij altijd zout ;-)
Fijne avond nog allemaal. Ik ben zoeven.
 
Zoef ze Nicole.

hier wat tv kijken met een frisje en een chippie.
 
Goedemorgen.
Djuh, John jij was wel heel erg vroeg!
 
Goedemorgen en ja elke dag ben ik er rond 5 uur af.
 
Ik denk ergens tussen 10 en 11. Ligt er ook aan wat er op de tv is en dat is weinig soeps nu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan