Wat is er nieuw

Goeden Dag Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedmiddag

Goedemorgen.

Ik weet niet of het nieuwe groene boekje al uit is…..Maar ik zie hier alweer de nieuwe spelling opduiken.
Alleen nog niet consequent.

Zijn wordt dan sijn.
Plenzen wordt plensen.
Maar dan zou eigenlijk ook:
Fris wordt dan vris.
Sensor wordt dan zenzor.

Zo heb ik ook al vaker gehoord dat men op de viets stapt.
En dat er een fuiltje op de zenzor zit.
Het oppervlak is wat faal en daarom is de kleur wat vlets.

Maar goed, alle gekheid op een ztokje, euh stokje.
Ik steek hier een beetje de draak mee, maar let maar eens op. Je hoort en ziet het steeds vaker.
Vooral boven de rivieren.
Helaas of gelukkig... taal leeft.

Maar weet je wat waar ik met super aan stoor? Het te pas en te onpas gebruik van het woord super om aan te geven dat iets 'heel erg' is.

Super mooi
Super groot
Super kans
Super fel licht

Taal armoede, het is zelfs tot in de media doorgedrongen.

Om dan maar bij de Taalstaat (zaterdag NPO1 radio) te blijven. Ik gebruik liever het vergeten woord 'ontiegelijk'.
 
Ach ja… taal. Zo erger ik mij aan het gebruik van ‘me’ in bijvoorbeeld: me bak.. me planten.. als je mijn bedoelt..
hier op het forum zie ik dat ook wel voorbij komen.. maar ik laat het maar gaan. Zal wel aan de leeftijd liggen of de streek waar je woont of vandaan komt..
 
Tegenwoordig hoor ik telkens het woord duiden. Wat een walgelijk woord vindt ik dat om te horen.
 
Rondje gedaan samen tussen de buien door.
IMG_5222.jpeg
 
Hier wel af en toe droog maar geen echte zon gezien.
 
Ik zeg alvast avond allemaal en hier waren al kids voor Sint Maarten bij de deur. Ik denk dat ik Sky maar even op de gang laat🤣🤣😉
Vorig jaar waren de kids op 1 hand te tellen dus we wachten af.
 
Avond Albert. Nou nog geen kids verder gezien dus we gaan lekker weer op de bank ploffen.
 
Avond Marcel en ik zit op je te wachten want ik denk Marcel komt ook even langs om te zingen en dan krijgt ie van mij een eierbal:deal:
 
Hier werd vandaag in de buurtapp gevraagd wie er behoefte had aan kinderen ad deur.. nou wij hadden niks geen snoepwaar voor kids in huis, dus bedankt voor de eer. Opperde een buurman dat de personen die geen behoefte hadden om een briefje op de deur te doen.

niemand aan de deur dus.
 
Laatst bewerkt:
Dat is in elk geval duidelijk en anders staan ze voor de deur maar te wachten. Dat deed een buurman hier ook terwijl de kids stonden te wachten en hem in de keuken zagen koken maar opendoen nee dus. Dat is ook weer sneu.
 
Goedenavond.

Hier 17 km op de fiets voor de Coranavacc. En het droog gehouden.
Daarna de honden op sleeptouw genomen. Half zes weer thuis.
Net gegeten en nu uitbuiken met de benen hoog.
 
Goedenavond.

Hier 17 km op de fiets voor de Coranavacc. En het droog gehouden.
Daarna de honden op sleeptouw genomen. Half zes weer thuis.
Net gegeten en nu uitbuiken met de benen hoog.
Ik heb geen afspraak (nog) gemaakt. Zo langzamerhand wel beetje klaar mee. Heb dr al een stuk of 5 gehad.en ook al
1x Corona, al was dat een lichte vorm. Wat is wijsheid he.
 
Avond binnenkomers en ja ik vindt met het aantal besmettingen de Coronaprik voor mezelf ook geen must. Nog niet althans.
 
Jeetje wat een race in de Moto 3 en Collin heeft gewonnen en staat op het hoogste podium. Wat een talent dat jonge ventje zeg.
Staphorst mag feestvieren.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen.

Ik weet niet of het nieuwe groene boekje al uit is…..Maar ik zie hier alweer de nieuwe spelling opduiken.
Alleen nog niet consequent.

Zijn wordt dan sijn.
Plenzen wordt plensen.
Maar dan zou eigenlijk ook:
Fris wordt dan vris.
Sensor wordt dan zenzor.

Zo heb ik ook al vaker gehoord dat men op de viets stapt.
En dat er een fuiltje op de zenzor zit.
Het oppervlak is wat faal en daarom is de kleur wat vlets.

Maar goed, alle gekheid op een ztokje, euh stokje.
Ik steek hier een beetje de draak mee, maar let maar eens op. Je hoort en ziet het steeds vaker.
Vooral boven de rivieren.
Zo zien ze in Amsterdam, " de son in de see zakken." En sommige westerlingen "leggen" in bed, iets wat bij ons de kippen doen en zeker niet in het bed. Er zijn daar mensen die "kunnen" je terwijl men bij ons anderen kennen. Maar goed, een ieder het zijne!
 
Oeps, ik las in de krant dreigende woorden van, Kick Out Zwarte Piet en Extinction Rebellion tegen sommige dorpen die het wagen om een Piet zwart of donkerbruin te maken. Alle kleuren mogen behalve die kleuren. Want dit zijn ideeën van blanke, oeps witte...euh.. nou ja, van mensen die een ander kleur hebben. En het blijkt ook dat dit grote invloed kan hebben op bijvoorbeeld de benamingen van onze etenswaren. Of slaan we hier weer door?

Trouwens, een fijne dag gewenst, vandaag!
 
En het blijkt ook dat dit grote invloed kan hebben op bijvoorbeeld de benamingen van onze etenswaren. Of slaan we hier weer door?
Ik at van de week nog een jodekoek bij de koffie, dus....😉🙄
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan