Goldie83 haar Dubai 120 Malawi


Goldie83 zei:
Mascha&Ivo zei:

Nou gelukkig niet! ;)
Sherlock_holmes.gif
 
Leuk Renate!!!!
Ziet er goed uit! :D
 
Visjes!!!!!!!!!!!!!
De gele die er tussen zwemmen zijn op zeker de gewone yellows.
Het kan ook wel kloppen dat ze op onderzoek gaan zeker de labidochromis het zijn zwervertjes in het meer en altijd bezig.
Als je daar dan wat meer mannen van heb maak dat ook niet uit hoor en later is het nog bijna niet te zien of het man of vrouw is.
Echt bubbels hoef je niet te maken met je filter als het gewoon over de oppervlakte sta dat je een soort golfje heb bij de uitstroom is dat al zat en het zie er beter uit dan al die belletjes door de bak.

Have fun!!
 
Zit aan mijn aquarium vast geplakt whahaha, prachtig mooi! Tel nu trouwens 5 sprengerae en heel wat blauwe... saulosi of socolofi ik weet het niet!
Er verschijnen al wat meer kleuren en strepen.
Vooral de sprengerae vertoond pittig gedrag, maar er worden ook al heel wat schudbewegingen gemaakt. Ik kom ogen te kort haha! Ik zet mijn luie stoel er maar even voor, heerlijk!!!

Dave bedankt! Heb de pomp weer wat zachter gezet, was idd niet echt fijn ook niet voor de vissen.... Dacht al aan de gewone yellows, nou maakt ook niet uit. De socolofi zijn meer oranje/geel dus toch een ander kleurtje. We zullen zien hoe het er over een tijdje uitziet! Vind dit toch nu al van alle bakken/inrichtingen die ik heb gehad..... wel echt DE MOOISTE! Het is nu een drukte van belang haha! Even wennen maar leuk!!
Sorry ben een beetje enthousiast!
 
Zier er heel mooi uit Renate. Is iets heel anders he??
Toppie.
 
idd heel anders!!

Heb helaas twee vissen waarbij me opvalt dat er iets niet normaal is..... mijn enthousiasme is behoorlijk aan het zakken.... begin toch niet gelijk met ziekte....!!!
 
In het filmpje:
De socolofi heeft inderdaad een poepdraadje hangen. Hij toont ook al territoriaal gedrag en baltst er al flink op los.
De gehavende aanblik, gescheurde en kapotte vinnen bij saulosi- mannetje, komt door vechten waarbij hij waarschijnlijk de zwakste is.
Kijk naar de ritme van het ademhalen zodat je later direct kan zien of ze te vlug ademhalen. Dat doen ze als er niet genoeg zuurstof aanwezig is.

PS - Haha, vergeet te zeggen.... HARDSTIKKE LEUK!
 
Geweldig spannend moment. Leuk om dat te zien. Ben benieuwd hoe ze het uithouden in de bak.
 
Dus dat schuren.... is baltsen??

Maak me nu meer zorgen om het saulosi mannetje.... ik zie de gestreepte vis namelijk nergens maar ik zie nu wel een geheel kleurloze zonder strepen..... heb net de vinnen vergeleken en een klein zwart plekje en het lijkt dezelfde vis......

484366_0_82_dscf2307.jpg


Ziet er niet best uit.....

Ik krijg hier helemaal de kriebels van, nu zwemt er een groepje op en neer langs het raam..... pfff misschien gewoon stress?? Heb ik nu ook last van!! Ben als de dood dat ik morgen de kamer in stap en er 30 vissen op hun rugje drijven.....

De waterwaardes zullen toch niet zo snel veranderd zijn?? Moet ik toch weer een deel verversen?
 
Cidaan zei:
In het filmpje:
De socolofi heeft inderdaad een poepdraadje hangen. Hij toont ook al territoriaal gedrag en baltst er al flink op los.
De gehavende aanblik, gescheurde en kapotte vinnen bij saulosi- mannetje, komt door vechten waarbij hij waarschijnlijk de zwakste is.
Kijk naar de ritme van het ademhalen zodat je later direct kan zien of ze te vlug ademhalen. Dat doen ze als er niet genoeg zuurstof aanwezig is.

PS - Haha, vergeet te zeggen.... HARDSTIKKE LEUK!

Bedankt!!!
 
Ha, nou zie ik niet meer waar het filmpje is. Dat baltsen is het getril dat hij bij anderen doet.
 
Stond in mijn andere topic haha, over ziekten. Maar dat geschuur is toch wel vreemd, zie het nu niet meer trouwens. Er wordt door heel veel vissen al getrild, alleen bij deze vis zag ik geen andere vis en leek het anders. Hopelijk zorgen om niks!
 
beetje voer gegeven en daar duiken ze allemaal op af.... stelt me weer wat gerust! En ineens weer strepen op de vis.... heel bijzonder. Maar even aanzien hoe dit afloopt....
Hier een klein filmpje van de vissen in het algemeen,

http://youtu.be/RA_2fU6piFY
 
Renate rustig maar dat schuren is heel normaal het is opschepperig gedrag dus zeker in een bak met allemaal nieuwe vissen willen ze zich laten zien.
Het kan ook zijn dat ze wat meer schuren na een water verversing.
Het feit dat de vis zn strepen kwijt is dit zal je nog wel vaker gaan zien, mijn metriaclima man kan van grauw blauw met mos groen naar blauw/wit met pik zwarte strepen gaan in secondes alleen maar omdat hij een vrouw zie.
Het verdwijnen van strepen of kleur is vaak wel stress maar goed ze zijn ook allemaal in een nieuw huisje gekomen.
Renate ga lekker op je stoel zitten en geniet maar het gaat allemaal prima.
Ook op het filmpje zie het er prima uit
 
Bedankt Dave! Dat stelt me wel wat gerust. Ze zitten ook nog maar net in de bak dus moet ook allemaal nog wennen. Er wordt idd al heel wat gepronkt in de bak!
We zullen zien hoe het morgen gaat!
 
Ja het zijn gewoon hele drukke visjes ik ga me zorgen maken als ze rustig worden, of het moet een vrouwtje met eitjes in de bek zijn die ga je ook zeker krijgen.
Mijn yellows: altijd bezig zoeken naar eten, achter vrouwtjes aan zitten, dominant zijn naar elkaar of rust rond zwemmend.
Placidochromis: mannetjes is werkelijke heel de dag op zoek naar eten en word al een echt baasje van de bak de vrouwtjes zijn rustig zwemmen wat rond en stoeien met elkaar.
Copadichromis: hangen rustig in het midden van de bak zijn de grootste vissen en dat laten ze merken.

Kort om veel verschillend gedrag soms hele aparte dingen zolang ze maar niet stil gaan hangen en niet willen eten want eten willen ze altijd.
 
Goldie83 zei:
Nee Bertus heb geen zuurstofpompje.... maar mijn filterpomp kan ik wat harder zetten om wat bubbels te cree�ren.... zuurstofpomp is niet noodzakelijk heb ik begrepen.

Bedankt Sjeff!

Met zoveel vis erin,kan zuurstof snel opraken.
Vooral in de nacht.

Ik had de zuurstofpomp om 15 uur uitgezet.(even pinkelen.)
Bij het opstaan,hingen ze allemaal zuurstof te happen.

Maar,is jouw bak,hoor.
 
Goldie83 zei:
Dus dat schuren.... is baltsen??

Maak me nu meer zorgen om het saulosi mannetje.... ik zie de gestreepte vis namelijk nergens maar ik zie nu wel een geheel kleurloze zonder strepen..... heb net de vinnen vergeleken en een klein zwart plekje en het lijkt dezelfde vis......

484366_0_82_dscf2307.jpg


Ziet er niet best uit.....

Ik krijg hier helemaal de kriebels van, nu zwemt er een groepje op en neer langs het raam..... pfff misschien gewoon stress?? Heb ik nu ook last van!! Ben als de dood dat ik morgen de kamer in stap en er 30 vissen op hun rugje drijven.....

De waterwaardes zullen toch niet zo snel veranderd zijn?? Moet ik toch weer een deel verversen?

Meten is weten,he.

In 1 x 30 vissen in de bak,verandert de waarden wel.

We zeggen ten anderen , per 2-3of 4 plaatsen.

Jij zet er gelijk 30 in.

Meet op nitriet.en Ammoniak.

Schuren ze ook van.
 
ja dat is bewust op advies alles tegelijk geplaatst.... anders kan ik elke keer 90 kilo steen verbouwen.... niet veel zin in.
nitriet is 0 en er was heel minimaal wat ammoniak meetbaar, dus heb 40 liter water verschoond.
Zuurstofpompje is mij door verscheidene mensen verteld dat dat niet nodig is en dit zei de lfs ook. Maar goed dit is mijn eerste Malawi bak, dus heb zelf nog geen ervaring. De pomp geeft voldoende stroming, oppervlakte is goed in beweging.... Blijft lastig al die verschillende meningen.... heb nog nooit voor een bak een zuurstofpompje gebruikt. Maar hoop niet dat ze morgen zitten te happen naar zuurstof!
 
Zo,nu heb je toch zekerheid.

Wat zuurstof betreft, kijk het aan.
 
zal ik idd doen. Heb je een tip voor een stille zuurstofpomp in geval van nood?? En moet daar dan zo�n bruissteen op?? Totaal geen verstand van....

Ik lees net ergens op een site,
Afrikaanse cichliden schuren zichzelf, zelfs jongbroed dat pas een paar uurtjes vrij rondzwemt. De oorzaak van het schuren kan komen door veranderde waterwaarden.

Het meest voorkomende is een drastische waterverandering door een verandering van temperatuur, PH of de hardheid. Meestal gebeurt dit bij het verversen van het water, het schuren van de vissen hierdoor dan ook in het begin toenemen. Als de toestand van het water niet verbeterd, zal het schuren erger worden en de vissen zullen zichzelf gaan verwonden. Hierdoor kunnen besmettingen ontstaan en kan de vis zelfs dood. Zoals gezegd schuren cichliden zich van nature al, dus is er niet altijd direct reden tot bezorgdheid. Blijf wel altijd de waterwaarden controleren zodat u zeker weet dat het schuren daardoor niet wordt veroorzaakt.
 
Al een beetje gerust renate?
Ik heb zelf ook ik geloof 27 vissen in 1 keer geplaatst nou is mijn bak wel groter dat scheelt ook wel.
Waardes gewoon blijven checken, ik deed sochtends voor mn werk even met het stripje meten was de nitriet hoog snelle wissel en ansers smiddag alles met een druppelsetje goed meten.
Er zijn trouwens maar weinig malawi bakken met zuurstofstenen enzo ga prima.
Je water wissel 1 keer in de week geeft ook plenty zuurstof.
Ik zal bij mij eens filmen kan je zien hoe het er bij mij aan toe gaat.
 
Bedankt Dave! Ik ga binnenkort een zuurstofpompje aanschaffen voor nood, de vissen lijken genoeg zuurstof te hebbenop deze manier, wateroppervlak is flink in beweging. Alle vissen zwemmen rustig rond en de rare roze heeft weer een beetje kleur en streepjes. Al met al pffff opluchting! Dus ben weer rustig idd!
Je moet even zo'n linkje in je onderschrift plaatsen Dave dan kan ik weer makkelijker naar je album toe ;)
 
Mooie bak en mooi bestand en heb je hele topic gelezen en je enthousiasme is aanstekelijk en deel ik overigens volledig.

Niet teveel zorgen maken, t zijn allemaal taaie rakkers hoor.
Wat Dave ook zegt ze kunnen idd "waar je bij staat" van kleur verschieten, vol gas ergens op af komen zwemmen en dan trillend en shakend net boven t zand rondjes draaien zodat alles opdwarrelt.
Of als bezetene achterelkaar aan jagen.....

Ik ben zelf wel voorstander van permanent lucht toevoegen (zeker voor malawi's maar vindt die bellen ook niet mooi om te zien, maar liever te veel dan te weinig).
En zou je als je dit ook zou willen doen, bijv die eheim luchtpomp kunnen adviseren die is echt heel stil.
Er is er een met 2 uitgangen en regelknoppen, dan kun je een bruissteentje ergens links en rechts onder de stenen stoppen net boven t zand, en met de knoppen wat regelen en varieren.
Het verandert ook de stroming wat in je bak en je rommelt dus wat aan territorium plekjes waar ze stil kunnen rondhangen. Afwisseling is leuk en houdt ze scherp.

Probeer ook gewoon vers groenvoer te geven, ik gooi blad dat uit de andere bakken komt meestal er gewoon in, voor 1 of 2 dagen en haal dan weg wat over is (meestal niets).
Kroos, komkommer, wortel, bloemkool, courgette, spruitjes, .....mosselen....hahaha ze eten nog net niet uit de pan mee......

Waar je wel op moet voorbereiden , wat Bertus ook zegt, is dat ze fokken als konijnen, dus je zult het bestand selectief op peil moeten houden (dus aantal en M-VR verhouding).

Dan kun je (ivm territorium gedoe) beter eerst wat stenen eruit halen (mn die ijkpunten die door de dominantste mannetjes in bezit zijn genomen) er van alles uitvissen dat wat eruit moet eruit houden en dan de rest wat je wil houden er terug in, en dan die stenen weer terugplaatsen.

Dan is bak en verhouding voldoende verandert is mijn ervaring.

Succes .
 
Bedankt Niels!! Lees je reactie net te laat over de eheim pomp, heb net een velde silenta regelbare luchtpomp besteld. Nou ja hopelijk werkt die ook goed en stil??
Kroos zit volop in de bak, maar dat spugen ze zo weer uit! Misschien komt het nog. Ik voer nu vlokken en granulaat meerdere keren per dag kleine beetjes aangezien veel (vooral de caeruleus) nog klein zijn. Eerst maar eens groeien en dan kan ik ook een beetje zien waar zich paartjes en koppeltjes vormen. Het teveel aan vissen kan ik zo naar de lfs brengen heb daar een goede afspraak mee.

Vooral de sprengerae zijn al wat groter en zitten als duistere vissen in hun hol, geweldig!! Het is net of ik in egypte aan het snorkelen ben en er uit alle gaten vissen komen of wegschieten!

Volgens mij is ��n van mijn torenslakken al in de strijd gesneuveld ;( Ik zal er straks eens wat komkommer in doen, ben benieuwd.

Ik heb van de saulosi volgens mij 3 mannen en wel iets van 11 vrouwen, moeilijk te tellen..... Hoe kan ik het verschil van de caeruleus zien, heeft het ook met de zwarte streep op de rugvin te maken of niet? Sommigen hebben die streep niet namelijk...

Nou ja ik zit weer heerlijk voor de bak op een stoel te genieten haha!
 
seriouslyfish zegt daarover: They (slaat op de mannen) may also develop more black pigmentation in the fins although this is an inconclusive method of sexing.

~ Ivo
 
Nog wat pics:
389777_0_82_a.jpg


424612_0_82_a1.jpg


281457_0_82_a2.jpg


542732_0_82_a3.jpg


375487_0_82_a4.jpg


958431_0_82_a5.jpg


818672_0_82_a6.jpg


427735_0_82_a7.jpg


543274_0_82_a8.jpg


438598_0_82_a9.jpg


967576_0_82_a10.jpg
 
Mascha&Ivo zei:
seriouslyfish zegt daarover: They (slaat op de mannen) may also develop more black pigmentation in the fins although this is an inconclusive method of sexing.

~ Ivo

Dank Ivo, dat hoeft dus niks te zeggen. Ik zal eens goed de vinnen vergelijken....
 
Bedankt Jon, en ook voor je hulp achter de schermen ;)
 
Ziet er erg mooi uit, Renate! Ik heb nooit wat met Malawi gehad, maar begint nu toch te kriebelen. ;)
 
Your Welcome Renate

Haha Jones.....Kriebel in stereo!
 
Haha ik zag het. Ze zijn wel wakker vandaag. ;)
 

Terug
Bovenaan