Wat is er nieuw

Goldie83 haar Dubai 120 Malawi

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goldie83
  • Startdatum Startdatum
Jones zei:
Ziet er erg mooi uit, Renate! Ik heb nooit wat met Malawi gehad, maar begint nu toch te kriebelen. 😉

Ja leuk h�, ik had er nog nooit aan gedacht totdat ik zo zat was van al die planten! En dan blijft dit over! Maar vind dit een beetje op een zeeaquarium lijken, maar dan anders haha!

Hi Renate, regelbaar is goed, en velda is ook een goed merk toch ?
Goeie deal met de lfs trouwens.

De Sprengerae (Rusty cichlids) waren bij mij in het begin ook veel rustiger totdat het groepje wat groter werd en er echt 1 mannetje de baas werd...mooi paars lijf met bruine omranding,.....dt komt wel geef ze maar de tijd.

De torenslakjes zullen het niet redden door al het gegraaf en gewroet, dus voor een plaag hoef je je geen zorgen te maken bij malawi.

Wat ik wel doe is eens in de paar weken het zand tot op de bodem wat "omspitten" kort voor een waterwissel. Dan woel je veel troep op die ik dan met de slang gelijk afzuig om te voorkomen dat er allerlei ongewenste organismen ontstaan die ze bij het graven en zandeten opeten.

Ik zie dat jouw "zandrand" nog mooi schoon is, dus houden zo, het bovenste deel doen ze zelf wel overigens.

Mooie foto's ze zien er goed uit.

De sprengerae zijn wel het felst van alle vissen, vliegen af en toe door de bak!
Heb trouwens een saulosi vrouw dacht ik, maar gedraagd zich als man, schudt bij de vrouwen?? Heeft ook iets meer kleur op de vinnen. En wat meer tekening op de kop....moeilijk te zien op foto.

788373_0_82_dscf2329.jpg

Goldie83 zei:
Jones zei:
Ziet er erg mooi uit, Renate! Ik heb nooit wat met Malawi gehad, maar begint nu toch te kriebelen. 😉

Ja leuk h�, ik had er nog nooit aan gedacht totdat ik zo zat was van al die planten! En dan blijft dit over! Maar vind dit een beetje op een zeeaquarium lijken, maar dan anders haha!
Daar heeft het wat van weg inderdaad. Leuk. Geen gedonder met planten. 😛

als die andere groter worden zul je zien dat de sprengerae t rustigst zijn hahaha.
tja en dat vrouwtje,....kleurenblind of gewoon een hete bliksem.....of toch een mannetje maar nog niet op kleur ?

N.Oldenzeel zei:
als die andere groter worden zul je zien dat de sprengerae t rustigst zijn hahaha.
tja en dat vrouwtje,....kleurenblind of gewoon een hete bliksem.....of toch een mannetje maar nog niet op kleur ?

Whaha, misschien lesbisch?? Nou ja allemaal prima! we zullen zien.....

Net komkommer erin gedaan, iedereen kwam kijken maar eten... misschien als het wat zachter is geworden?

Gefeliciteerd Renate met je mooie aanwinst, leuk hoor, weer mooie vissen in de bak, lekker genieten 😉

Mooie combinatie, dat zwart, grijs, wit met gele vissen. Mij benieuwen wanneer de mannen blauw verkleuren.

Dank Astrid&Astrid haha 😉
De saulosi mannen zijn al blauw. Maar er is een gelige vrouw met mannelijk gedrag. Er zitten gewoon veel meer vrouwen dan mannen in.

als ze die komkommer nog niet kennen duurt t even wacht maar tot ze trek krijgen, na een paar keer kun je t boven water houden springen ze je de komkommer uit de hand.

De saulosi is denk ik zelf een man die niet op kleur is, ook niet alle mannen hoeven op kleur te komen als je er meerdere heb.
Wat betreft de caeruleus vinnen enzo zie je niks aan ik heb mannetjes zonder zwart en vrouwtjes met zwart in de vin, mij is eens verteld dat mannetjes een streepdoor hun ogen hebben en als ik bij kijk klop dat met de hoeveelheid mannen die ik gekocht had.
Komkommmer eten ze bij ook maar amper hoor eigenlijk helemaal niks vers, enige wat ze lekker vinden is droog voer en diepvries krill gaan ze helemaal los op.
Echt paartjes zullen ze niet vormen, gewoon goed op dominatie letten in de bak maaaar vergeet ook niet dat ze gaan puberen.
Als het om 1 vis ga die de hoek in gedrukt word door een dominante man ga de onderdanige vis eruit, duw 1 vis heel de bak in de hoek (heb ik ook mee gemaakt) ga de dominante vis eruit.
Dominante vissen kleuren het mooist dus die wil je dan ook graag houden.

Labidochromis caeruleus yellow man (streep door het oog)

dsc_0846.jpg

Mooie vissen hoor Renate! Je zit er vast de hele tijd voor te kijken als het licht aan is!

Wauw, gaaf zeg! Wat een prachtig kleurenschouwspel. Je hebt mijn interesse voor Malawi iig aangewakkerd....!

Gr Robin

ze zwemmen vrolijk rond. De roze vis krijgt volgens mij meer kleur, maar het licht is nog uit. Gister bleef de socolofi man die zo raar schudde wat op de bodem naast een rotsje liggen..... hmmmm maar zie nu al het blauw zwemmen.... alleen weet niet of die vis nu ook weer zwemt.... Nou ja we zullen zien, heb mezelf voorgenomen om me niet zo druk te maken! Hahaha. Als het goed is komt vandaag mijn luchtpomp, toch maar eens uitproberen hoe zoiets werkt. Bij te veel lawaai zet ik de pomp alleen indien nodig aan zoals bij hoge temp etc.... we zullen zien, ben benieuwd.

swordfish zei:
Ziet er goed uit Renate

Dankje!!

De komkommer is geen succes, ligt nog onaangetast, zal het eruit halen. Ook het kroos eten ze niet! Ik zal wel weer aparte vissen hebben haha, dus toch maar aan de vlokjes....

Ze houden van groenvoer (wordt gezegd 😉 ) ze eten ook aufwachs tussen de algen. Maar de vlokjes en het granulaat (speciaal voor de malawi cichliden) worden goed gegeten gelukkig. Kroos schijnen ze lekker te vinden.... nou die van mij dus niet, net als de komkommer haha.

komt mijn luchtpomp net binnen, zit er geen luchtslang en bruissteen bij..... pffff balen! Zou er wel bij moeten zitten!

idd, en kom ook nog net van de winkel!! grrrr kan ik nog een keer heen!

Wordt nagestuurd.... nou vooruit maar weer.

Net eens even de bak geobserveerd, en zie nu ineens meerdere saulosi dames die zich als man gedragen! Conclusie ik heb gewoon geen blauwe mannen, deze moeten nog op kleur komen!

Alle blauwe vissen zijn volgens mij dan socolofi's alhoewel sommigen wel een heel licht strepenpatroon hebben..... ik weet het ook niet meer!
Heb even zitten tellen en gaat moeilijk met al die rotsen, heb ook ineens meer vissen klopt vast niet maar ik kwam uit op:

6x pseudotropheus socolofi (zie in ieder geval 6 blauwe vissen haha)
6x iodotropheus sprengerea (zeker weten)
10x labidochromis Caeruleus (als ik goed heb geteld)
12x pseudotropheus saulosi (mits goed geteld... mannen zijn nog geel)

Kom ik ineens op 34 vissen....

Nou ja ik zal zien naarmate ze wat groeien hoeveel mannen en vrouwen ik heb.

Het gaat allemaal goed in de bak, er wordt gepronkt, gestoeid etc etc. Er wordt goed gegeten van het droogvoer, is allemaal hap sloek weg.

Misschien kan iemand naar aanleiding van de voorgaande foto's zien of de blauwe vissen allemaal socolofi's zijn??

Maar even weer een klein deel water ververst, zo'n 30 liter even de poep afgehevelt.... want poepen kunnen ze!!

Tja, dat kunnen ze wel.
Bij mn LFS staat ook een Malawi bak ingericht te koop, kanten klaar voor iets van 400 euro,
Compleet met stenen, achterwand etc. Is maar een meterbak trouwens.

Ik vindt Malawi ook mooi hoor. Vindt het in ieder geval veel mooier als een zeeaquarium.

Hier lees je weer dat een meterbak te klein is....
Mijn bak met kast: 300 euro
achterwand iets van 80 euro??
zand: 8 euro
Stenen: 30 euro
Vissen: 100 euro
filter: 130 euro

Oh ja en m'n nieuwe luchtpomp... helaas niet compleet: 35 euro!

Zo ongeveer de kosten.... natuurlijk ook nog schoolbordverf etc....

Ik vind een zeeaquarium prachtig!! Maar wordt mij te ingewikkeld!!

Komt door het territorium wat ze vormen he, dus in een meterbak zou je niet veel Malawi's kunnen houden. Dan moet je de Tanganyika hebben, ook territoriumbouwers. Zijn wel wat kleinere soorten, maar ook mooi gedrag.

Voor eerst ben ik prima tevreden met mn Zuid Amerika bak met de Caca's en Sterbai enz.

Het is inmiddels bevestigd, de blauwe zijn allemaal socolofi's....

Hier even een filmpje, lijkt erg druk aan het begin maar dat komt doordat ik voor de bak sta... denken ze allemaal dat er eten komt. De eerste dag schoten ze weg, nu komen ze met z'n allen voor het raam haha.

Sorry voor het vieze raam... ook wat zweefvuil, ik denk door de verversing van vandaag. Heb ook de bodem afgeheveld dus is wel wat zand opgewapperd.... Helaas een beetje overbelicht, maar goed...

http://youtu.be/Ad-D9o6k-N0

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan