Handige tips om te onthouden:


Dat tweede plaatje is mijn aqaurium computer. Hiermee wordt mijn verlichting, temperatuur en CO2 geregeld.
 
Weet niet of iemand hier al aan heeft gedacht maar bij deze
Bekijk bijlage 316119
Snelkoppelingen op schoonmaak spullen.

Ik werk zelf met een extern filtertje voor de bodem afzuigen en andere dingen afzuigen omdat dit anders niet te doen is met een losse slang in m’n bioloog.
Nu kan ik dus tijdens m’n onderhoud wisselen van opzet stuk, scheelt weer tijd en geklooi en wisselen

Ahoy Kaboutert..

Super strak plan ik heb nog een niet meer gebruikte 702 staan, enige nadeeltje is wellicht dat dat een draak is om te starten
Als ik dat even kan tackelen, heb ik een prachtig ding...
Bedankt voor de input (y)(y)(y)
 
Nog een mooie tip:
Gestabiliseerde peroxide werkt beter dan “normale”
 
Ik geloof dat ik op het idee ben gekomen via het topic van @Nanoe waarvoor dank.

Via een grote speciekuip pomp ik het water bij een waterwissel in het aquarium met een opvoerpompje, slang en knietjes.

20210214_102615.jpg
 
Een kleine tip en misschien een die erg voor de hand ligt.

Als ik een waterverversing bij de Heterandria formosa doe zwemmen ze allemaal om de slang en tussen mijn hand door. Het is zo niet te voorkomen dat er visjes via de glijbaan in de emmer terecht komen.

Ik heb een klein stukje panty, zo ver mogelijk opgerekt, met een elastiekje om de slang gedaan. Zwemmen dan nog wel bij de hand en slang, maar door met de slang te wapperen blijf er eigenlijk geen voor het stukje panty hangen.
Andere hand aan het uiteinde bij de emmer, om de sterkte van de waterstroom te regelen (evt. even te stoppen) en zo wordt ook met deze kleine nieuwsgierige visjes een eitje.

Bodem af hevelen blijft een ellende met deze kleine nieuwsgierige rakkers.
 
Een kleine tip en misschien een die erg voor de hand ligt.

Als ik een waterverversing bij de Heterandria formosa doe zwemmen ze allemaal om de slang en tussen mijn hand door. Het is zo niet te voorkomen dat er visjes via de glijbaan in de emmer terecht komen.

Ik heb een klein stukje panty, zo ver mogelijk opgerekt, met een elastiekje om de slang gedaan. Zwemmen dan nog wel bij de hand en slang, maar door met de slang te wapperen blijf er eigenlijk geen voor het stukje panty hangen.
Andere hand aan het uiteinde bij de emmer, om de sterkte van de waterstroom te regelen (evt. even te stoppen) en zo wordt ook met deze kleine nieuwsgierige visjes een eitje.

Bodem af hevelen blijft een ellende met deze kleine nieuwsgierige rakkers.
Ik doe meestal een afzuigkorfje op het afzuigdeel en zo hou je de meeste visje wel tegen op wat jong grut na misschien.
 
Ik doe meestal een afzuigkorfje op het afzuigdeel en zo hou je de meeste visje wel tegen op wat jong grut na misschien.
Wat bedoel jij met een afzuigkorfje? Met de opgerekte pany stroomt het water net zo hard, in elk geval niet merkbaar langzamer.
 
Wat bedoel jij met een afzuigkorfje?
Een korfje die op de aanzuigbuis van je buitenfilter zit. Ik hang de slang met zo n korfje erop gewoon in de bak en laat het de tuin inlopen en hoef niet bang te zijn dat er vissen in kunnen komen.
 
Ik denk dat John een aanzuigkorfje bedoeld.

1615032719138.png
 
Weet niet of deze al langskwam: "Kamlaag afhevelen"
Als ik een kamlaag heb in de bak dan hevel ik die af.
Gebruik hiervoor een buis met kleine diameter (ik neem die slangetjes die ook wel bij een bruissteentje verkocht worden)
Eerst gewoon aanzuigen (naar een emmer vlakbij) en dan de buis net onder het wateroppervlak houden en gaan "slurpen". Zo kan je die kamlaag echt wegzuigen tot je enkel nog wat kleine plekjes overhebt.
In het begin is het wat zoeken, zorgen dat je niet teveel lucht zuigt omdat de stroming anders stilvalt. De stroming blijft ook beter als je de emmer echt laag kan zetten en bv niet op een stoel naast je.
 
Voor de duidelijkheid: aanzuigmond altijd onder water houden.
Je zuigt dus van onder het wateroppervlak en slurpt zo de kamlaag weg. Dit werkt handigst als je aan de rand van de kamlaag zuigt, zo zie je de vlek kleiner worden.
 
Ik gebruik bij een kaamlaag een lege ijsbak en die hou ik net met de rand onder het oppervlak en deze kaamlaag zie je dan zo het bakje inlopen en hiermee voorkom je dat je veel water weer moet toevoegen.
 
Nog een tip op de diy spraybar van @benvo
Wanneer je van de 16/22 JBL sprayset het U-vormige aansluitstuk, daar waar je het bijgevoegde bochtje zou plaatsen, het een beetje warm maakt bijvoorbeeld bij een gaspitje. Dan kun je er een 16 mm drukvast pvc buis(je) in plaatsen, niet te diep voor de vlotte doorstroming bij de bochten, gevolgd door 16 mm bochtje, 16 mm gaatjesbuis met einddop plaatsen. Dit alles in drukvast pvc geeft een rustig(er) beeld wanneer de verlichting werkt.
 
Nog een tip op de diy spraybar van @benvo
Wanneer je van de 16/22 JBL sprayset het U-vormige aansluitstuk, daar waar je het bijgevoegde bochtje zou plaatsen, het een beetje warm maakt bijvoorbeeld bij een gaspitje. Dan kun je er een 16 mm drukvast pvc buis(je) in plaatsen, niet te diep voor de vlotte doorstroming bij de bochten, gevolgd door 16 mm bochtje, 16 mm gaatjesbuis met einddop plaatsen. Dit alles in drukvast pvc geeft een rustig(er) beeld wanneer de verlichting werkt.
Om de buis mooi rond te houden bij het warm maken kan je een dopsleutel moerdop in de buis drukken tijdens het warm maken. Door de vorm mooi rond te houden wordt de aansluiting beter.
 
Om de buis mooi rond te houden bij het warm maken kan je een dopsleutel moerdop in de buis drukken tijdens het warm maken. Door de vorm mooi rond te houden wordt de aansluiting beter.
Hij heeft zijn vorm automagisch behouden benvo, slechts een beetje warm maken is al voldoende.
De buis ging er beter in. :)
 
Om deurdranger van een juwel meubel te monteren zijn een schroevendraaier en meubelhamertje erg handig.
 
Wat ik ook een handige tip vindt van @benvo is de distributie controle met VFM.
Werkt prima of met wat licht diepvriesvoer kan ook. Ik voer witte mug en dan kun je mooi zien dat dit via de voorruit over de bodem weer omhoog gaat achterin
 
Werkt prima of met wat licht diepvriesvoer kan ook. Ik voer witte mug en dan kun je mooi zien dat dit via de voorruit over de bodem weer omhoog gaat achterin
Hier gaat het regelrecht de overloop in XD
 
Kwam deze video tegen in 1 van mijn facebookgroepen. Zitten paar hele bruikbare tips tussen! 10 manieren om een frisdrankfles te kunnen gebruiken in (nood)situaties voor een goedkope oplossing.

 

Terug
Bovenaan