Het Grote (Netflix) Serie Topic!


Deze week aan een nieuwe Netflix-serie begonnen: "Lupin" met Omar Sy (bekend geworden met "Les Intouchables") Het verhaal is gebaseerd op de avonturen van de Franse " Gentleman - inbreker" Arsene Lupin, maar speelt zich af in onze tijd. Assane Diop is een man die opgegroeid is bij zijn vader, een van oorsprong Senegalese prive-chauffeur, die zelfmoord pleegde in de gevangenis. Assane kreeg van zijn vader een boek over Arsene Lupin, en geinspireerd door diens avonturen gaat hij op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Het is een spannende serie, en Assane is een superslimme gentleman-inbreker, erg leuk om te zien. Een aanrader!
 
Ik heb Lupin ook gezien en dat is wel een aanrader inderdaad. Laatste 2 seizoenen van The Walking Dead vielen vies tegen.
 
Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke genres je aanspreken. Terwijl ik deze reactie aan het typen ben realiseer ik me hoe ontzettend veel uren ik ondertussen al aan series heb bekeken. Erg lastig om de beste eruit te halen. Ik heb geprobeerd om ze op volgorde te zetten, maar nogmaals het is een kwestie van smaak.

Detectives:
1. Mindhunter
2. Manhunt: Unabomber
Absolute aanrader, een erg interessante terrorist. Nooit gedacht dat ik die zin ooit zou typen.
3. Lupin
4. The Alienist
5. Sherlock
6. Seven Seconds
7. Luther
8. Undercover

Misdaad:
1. Breaking Bad
2. La Casa de Papel
3. You

Actie:
1. The Punisher
Als je van actie houd moet je deze serie hebben gezien. Geweldig!
2. The Walking Dead
3. Vikings

Comedy:
1. Friends
Blijft toch altijd op de eerste plaats staan, ondanks dat die ondertussen al wat jaartjes oud is.
2. That 70's Show
3. Modern Family

Fantasy:
1. Stranger Things
Vind ik een geweldige serie, over een vriendengroep bestaande uit een aantal jongens in de jaren 80 die supernatuurlijke gebeurtenissen rondom het stadje Hawkins onderzoeken...

Drama:
1. 13 Reasons Why
2. The Queen's Gambit

Documentaires:
1. What the Health
2. The Social Dilemma
3. Cowspiracy: The Sustainability Secret
4. Don't F**k With Cats: Hunting an Internet Killer
Aan het begin denk je misschien, wat is dit voor iets misselijkmakends (ik wel in ieder geval), maar je wordt al snel in het verhaal meegezogen waarna je wilt weten hoe het afloopt.
5. The Game Changers
6. David Attenborough: A Life On Our Planet
7. The Last Dance
Als basketbal fan mag deze niet onbreken!
 
Zal ik ook maar duit in zakje doen. meeste is al eens langs gekomen:

- Last Kingdom (Voor de history buffs; vroege middeleeuwen Engeland, Saksen versus Vikingen, soort van BBC versie van Vikings)
- Vikings (ook voor de history buffs onder ons, historisch niet kloppend maar wel mooie serie)
- Stranger things (Jaren 80 nostalgie a la Steven Spielberg, ET, Goonies, etcetc...)
- Peaky Blinders (Begin 20ste eeuw gangster bende in Birmingham, wellicht een van mijn favoriete series)
- Empire Boardwalk (Gangster serie tijdens drooglegging VS in Atlantic city....Steve Buscemi...in de hoofdrol...need I say more?)
- Fargo (Spreekt voor zich, steeds andere verhalen per seizoen maar allemaal stiekem toch met elkaar verbonden en ook nog eens verbonden met de film, wiens sfeer en toon helemaal terugkomen in de serie. Een van de series die niet minder wordt gaandeweg maar niveau houdt.
- Narcos (Allerlaardigste serie;gangster & drugs, jaren 80 en 90, geeft heel goed de sfeer van latijns America weer)
- Line of Duty spring (Britse serie over internal affair afdeling bij een Brits politie bureau. Moet corruptie binnen de politie onderzoeken, in VK wel genoemd als een van de beste series van afgelopen paar jaar.)
- Blacklist (Begon aardig, kijk nu uit gewoonte....begint wat langdradig te worden...afleveringen allemaal zelfde format..typisch zo een serie met een leuke premise maar die teveel wordt uitgekauwd.)
- True Detective (Donker, gritty, menselijk drama en filosofie verpakt in een mystery thriller serie.Top)
- Happy valley (Britse drama politie serie...typisch Engels, naast who dunnit ook heel menselijk)
- mindhunter (Juweeltje, mooi verteld verhaal, jammer dat serie vooralsnog gecanceld is)
- Das Boot (Ja zeker, een Duitse serie als sequel van Das Boot U-96 de film. Serie heeft verder niks met de film te maken, verhaal is niet helemaal je van het maar wederom, voor history buffs een aanrader)
- Kobra Kai (Kent u u de film Karate Kid nog uit de jaren 80? De zelfde hoofdrol spelers/acteurs hebben hun rol en het verhaal 35 jaar later weer opgepakt. Leuke twist en premise seizoen 1 is top, 2 minder en 3...tja....)
- Dark (Time travel in een fictief Dutis stadje..menshelijk drama, een dorp met allerlei geheimen , een kerncentrale en tijdrijzigers...klinkt suf, maar echt een aanrader)
- Evil (Soort van Horror, maar niet echt dat je voor het slapen nog onder je bed gaat kijken , vermengd met beetje humor...aparte serie...Een rationele psychologe gaat samenwerken met een diepgelovige priester in opleiding in een stad in Amerika op het gebied van paranormale zaken waarvan steeds de vraag is of het nu wel of niet rationeel verklaarbaar is...leuke verrassende en vooral verfrissende serie...)
- Gangs of London (Harde Britse gangsters serie anno nu in London)
 
Niet van Netflix maar wel erg goed. Chernobyl, oorspronkelijk van HBO maar op dvd besteld voor de lockdown. Wilde ik al lang zien. Ben nog niet klaar maar erg indrukwekkend. Tis alleen geen feelgood serie zoals je zult begrijpen, dus als je beetje depri bent vanwege de lockdown en gevoelig voor ellende bent zou ik hem even links laten liggen. 😉

Wel Netflix: Undercover, Vikings, Biohackers, Witcher en Casa da papel. Verder legio leuke, goede films e.d. en interessante docu's.
 
Wie videoland heeft. En van droge humor houdt. Dan kan je The Office U.S. kijken.

Geweldige serie
 
Veel dingen die ik ook tof vind heb ik hier al genoemd gezien. Paar aanvullinkjes van mij:

- The Good Place
> ik vond dit echt een heel verfrissende serie. Kijkt lekker makkelijk weg ook, niet te ingewikkeld, en geweldige plot twists.

- A series of unfortunate events
> Eigenlijk een kinderserie, maar nou en! Ga dat zien als je een liefhebber was/bent van de boeken van Paul Biegel (kleine kapitein, deed het me ergens enorm aan denken), en als je de film Big Fish mooi vond.

- Dark
> Pak er even een papier en pen bij, want deze verhaallijnen zijn zo complex (en clever) dat het handig is om het op te kunnen schrijven. Houd je van detectives? En stranger things? Ga dit zien.

- Unbreakable Kimmy Schmidt
> ook zo'n makkelijke doorkijkshow, niets ingewikkelds, soms ook gewoon heerlijk.

- Good Girls
> Desperate housewives meets Breaking Bad.

Wie videoland heeft. En van droge humor houdt. Dan kan je The Office U.S. kijken.

Geweldige serie
Eens! Dan vind je misschien de IT-crowd (netflix) ook wel leuk!

Niet van Netflix maar wel erg goed. Chernobyl
Ja! Inderdaad heel erg aan te raden!
 
Niet van Netflix maar wel erg goed. Chernobyl, oorspronkelijk van HBO maar op dvd besteld voor de lockdown. Wilde ik al lang zien. Ben nog niet klaar maar erg indrukwekkend.
Absoluut mee eens, vond het echt dat gevoel van de USSR weergeven en wat politiek fear management teweeg kan brengen.
Ik verwacht in de toekomst een film die Covid heet en dezelfde strekking heeft
 
Absoluut mee eens, vond het echt dat gevoel van de USSR weergeven en wat politiek fear management teweeg kan brengen.
Ik verwacht in de toekomst een film die Covid heet en dezelfde strekking heeft
Ja maar dan zou die eigenlijk Wuhan moeten heten he 😅 . Moest er overigens wel aan denken na het zien van deze serie. Een kernreactie van leugens (in ieder geval van toepassing de serie).
 
Crap, ben er een aantal vergeten in mijn lijstje (geen Netflix btw):
- Mad men; prachtige sfeertekening van de eind jaren '60, zal ongetwijfeld her en der wat aangezet zijn maar toch. Samen met prachtige cinematografie...zelden kijk ik serie in herhaling..deze wel.
- The man in the high castle: what if history/drama serie. Wat als Nazi Duitsland en Japan wel ww2 gewonnen hadden omdat Nazi Dutisland (in een parallel universum) als eerste de atoombom heeft uitgevonden. Drama, spanning, sfi-fi en mystiek. En een futuristische jaren 60..heel apart.
- Gotham: The prequel serie, de jeugdjaren van Batman. Hoofdpersoon is feitelijk James Gordon, de politie detective. Veel orginstories van een hele reeks bekende slechteriken uit het Batman universe. Simpele afleveringen maar wel seizoenen met 1 verhaallijn.
- American Vandal: laat je verrassen door deze komische mockumentary achtige serie...2 seizoenen maar, maar zeker seizoen 1 is de moeite waard. Korte 30 minuten afleveringen. Als je snel tussen door iets wil.
- Americans; drama serie met vleugje spanning; een alledaagse familie in VS in de jaren 80, midden in oplopende koude oorlog spanning. De twist is dat vader en moeder eigenlijk sleeper agenten zijn van de USSR. Opgeleid om als normale VS burgers te leven maar ondertussen spioneren. Leuke bijkomstigheid: de nieuwe buurman is FBI agent, en puber-dochter begint langzaam er achter te komen dat ondanks het nromale leven vader en moeder toch wat ander gedrag vertonen.
 
Wij kijken vaak muziekdocumentaires op Prime, vanavond hebben we er een over " The Dark Side Of The Moon" van Pink Floyd gezien. Is wel een serie " Classic Records".
 
Ik probeer af en toe graag eens iets nieuws uit. Dus ik heb laatst eens op Netflix iets aangezet dat heette 'crash landing on you', nadat ik de beschrijving las wat me deed vermoeden dat het niet je standaard zoetsappige show zou zijn. Ik werd aangenaam verrast.
Je zou denken dat het een of andere romcom zou zijn, maar het is een Koreaanse serie over een ceo die per ongeluk tijdens het paragliden in Noord-Korea belandt. Met alle gevolgen van dien.
Over de top, wel, nouja, ik zal niet per se zeggen dat dat niet zo is, maar ik heb me er goed mee vermaakt! Ik vond het verhaal ook goed bedacht, licht verteerbaar, maar wel interessant. Aanrader als je eens iets anders zoekt dan de standaard Engelse en Amerikaanse shows. Ik had voor deze serie nog nooit een 'kdrama' gezien, het is echt een andere manier van verhalen vertellen heb ik het idee, maar ik vond het goed bevallen!
 
Net zitten kijken naar de eerste aflevering van The Pirate Kingdom, een deels gedramatiseerde documentaireserie met Derek Jacobi als verteller. Mooi voor de liefhebbers van piratengeschiedenis!
 
Net zitten kijken naar de eerste aflevering van The Pirate Kingdom, een deels gedramatiseerde documentaireserie met Derek Jacobi als verteller. Mooi voor de liefhebbers van piratengeschiedenis!
Het is volgens mij geen Netflix serie maar dan kijk je vast ook graag graag de serie Piet Piraat :DD :DD ;)
 
Gisteren op Netflix zitten kijken naar David Attenborough”The Year The Earth Changed” over de positive effecten van de Covid-19 Pandemie op de natuur. Echt bijzonder. Ook op Netflix”My teacher the Octopus”, ook een aanrader.

Op Apple tv kijken we naar het superleuke “Ted Lasso”, Engelse humor met af en toe een serieuze ondertoon. Heerlijk, goede acteurs, iet voor niets bekroond.

Voor SF fans: wij hebben ons op Apple tv plus geabonneerd omdat “The Foundation” zou komen, verfilming van de beroemde trilogie van Isaac Asimov, zonder wie we nooit Star Trek en Star Wars gehad zouden hebben. Prachtig gemaakt, goed geacteerd, mooie muziek. Echt de moeite waard!
 
Manifest hebben we ook gezien en was wel leuk inderdaad Liran. Ach we zien wel wat dit is en anders zoeken we wat anders.
 
Zonder echt een lijstje te maken:
Wij kunnen genieten van de Schandinavische trillers!
Ze worden hier trouwens opvallend weinig genoemd?
 

Terug
Bovenaan