Het grote "offtopic"-topic


Status
Niet open voor verdere reacties.

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Berichten
2,314
Ik denk er al een tijdje over na om dergelijk topic aan te maken..
Volgens mij is een OffTopicTopic (OTT) eigenlijk onmisbaar op een forum zoals dit.
Er zijn alvast tal van topics waaruit overduidelijk blijkt dat een OTT meer dan nodig is, topics die bewijzen dat een OTT meerdere functies kan hebben en een oplossing kan bieden in situaties waar het forum anders enigszins "vastloopt".

Wat is de bedoeling?
Simpel eigenlijk:
In plaats van keer op keer (met wijzend vingertje) te moeten zeggen "we gaan teveel offtopic" kunnen we nu gewoon een linkje naar dit topic posten.
Het linkje kan gebruikt worden als "subtiele hint", om iemand vriendelijk te wijzen op zijn/haar "afdwalen" tov het onderwerp maar het kan net zo goed betekenen "Laten we deze 'discussie' verhuizen naar het OTT (OffTopicTopic) zodat we daar verder kunnen palaveren over eender wat".

Dus moeten we niemand meer de mond snoeren wanneer hij/zij offtopic gaat/dreigt te gaan maar nu kunnen we simpelweg de 'beklaagde' op vriendelijke wijze doorverwijzen naar deze pagina. Hier kan/mag iedereen desgewenst eindeloos verder borduren op eender welk onderwerp.
Ongetwijfeld zal dat nu en dan ook interessante discussies opleveren die anders in de kiem gesmoord worden wegens "offtopic".

Daarnaast mag je hier ook ongestraft van de hak op de tak op het dak op de grond op de muur en in de lucht springen, allemaal zonder scrupules en zonder restricties.
Hier kan je gewoonweg niet offtopic gaan aangezien dat net het topic is.
Hier is er maar één iets offtopic: namelijk de uitspraak "We gaan offtopic"!
No can do...

Dus:
Wil je "ten gronde" uitweiden over één onderwerp?
Dat mag!
Heb je het meer voor chaos en behandel je liefst tien onderwerpen door elkaar?
Dat mag!
Zag je een plant/vis in iemands fotoalbum waar je meer over wil weten of waar je meer over weet en voel je de behoefte om daar over uit te weiden?
Hier kan het!
Voel je de nood om je visie inzake aanbevolen bakmaat voor bepaalde vissen uit de doeken te doen maar vind je geen geschikt topic om je ei te leggen?
Wees welgekomen!
Of misschien schrijf je graag ellenlange epistels over de grootte van volwassen maanvissen, wellicht heb je eigen theorieën over hoeveel maanvissen nu echt passen in een 180l bakje?
Feel free and let it out....

Want soms is het beter om op neutraal terrein (esta aqui) over dergelijke onderwerpen te fulmineren, om bepaalde visies te beargumenteren, om allerhande zaken te concluderen. Sowieso beter in het OTT zodat er bijvoorbeeld niet perse voluit moet gegaan worden (over details) in het eerste topic van een nieuw lid... :juggle:

Daarnaast: niemand hoeft nog schrik te hebben zich te bezondigen aan 'topicvervuiling' door eventuele vragen/opmerkingen op de foute plek te posten!
Je kan voortaan bij de minste twijfel gewoon een linkje naar dit OTT plaatsen en zo subtiel duidelijk maken aan de anderen dat je een "naast de kwestie" vraag of opmerking hebt.
Dus in zo'n gevallen gebruik je de OTT-link als het ware bij wijze van lokroep:

"Volg me even bij interesse. Ik heb iets te zeggen/te vragen inzake onderwerp X maar doe het liever niet hier."

Makes sense, no?
Win win win win eigenlijk:

-Originele topicstarter = blij want zijn/haar topic blijft clean en "on topic"!

-Vraagsteller = blij want hij/zij kan zijn/haar ei kwijt zonder een bestaand topic te bevuilen!

-Eventuele geïnteresseerde "derde" partij(en) = blij want iedereen met interesse weet meteen waar ze moeten zijn voor verdere actieve/passieve deelname aan eender welk offtopic gebazel

-Forumleiding = blij want bepaalde discussies worden ineens "zelfregulerend". Iedereen kan plots met een eenvoudig linkje ingrijpen van zodra iets dreigt te escaleren of offtopic dreigt te gaan. En dat zonder iemand aan te manen tot zwijgen maar gewoon door vriendelijk door te verwijzen naar een geschikte plek!

-Wie weet zelfs ik (nu en dan, heel kort) = blij want elke link naar het OTT kan betekenen dat een ander topic misschien wel gespaard blijft van verontreiniging allerhande.

Ik heb een vaag vermoeden dat het OTT zo maar eens het spreekwoordelijke "gat in de markt"-topic der topics zou kunnen zijn op het forum. :br:
Zo actueel, zo multi-inzetbaar, zo.... zo... zo noodzakelijk bijna zelfs.

Hoe hebben we het zolang gered zonder OTT, dat is eigenlijk de vraag...
En:
-Wie zal als eerste doorverwezen worden?
-Zal het OTT gebruikt worden?
-Zal het doeltreffend zijn?
-Wanneer en door wie zal ik zelf subtiel OTT-gelinkt worden?
....
Zoveel vragen....
SPANNEND!!
:D:br:
 
Hoe hebben we het zolang gered zonder OTT, dat is eigenlijk de vraag...
Door simpelweg offtopic te gaan in iemands topic :D

Maar wel een leuk idee dit, ben benieuwd hoe vaak we hier terecht gaan komen, en dit topic (na een tijdje) terug lezen zal een hele opgave zijn als je het echt wilt gaan volgen en/of begrijpen, wat hopelijk niet te doen is ;)
 
ben benieuwd hoe vaak we hier terecht gaan komen

Ik zag de afgelopen dagen een paar topics passeren waar het OTT zeer bruikbaar kan zijn volgens mij. Maar hoe graag ik het ook zou willen doen, ik kan moeilijk de eerste zijn die het OTT linkt vind ik dus ik wacht in spanning af.
;)
Ik zou graag de eerste linkse rakker/rakster belonen maar ook dat is niet echt koosjer/halal/PC/katholiek/....

dit topic (na een tijdje) terug lezen zal een hele opgave zijn als je het echt wilt gaan volgen en/of begrijpen, wat hopelijk niet te doen is

Ik hoop het uiteindelijk uit te geven in boekvorm.
Wie weet wel als poëzie of dichtbundel.
Time will tell.
;)
 
Door simpelweg offtopic te gaan in iemands topic :D

Maar wel een leuk idee dit, ben benieuwd hoe vaak we hier terecht gaan komen, en dit topic (na een tijdje) terug lezen zal een hele opgave zijn als je het echt wilt gaan volgen en/of begrijpen, wat hopelijk niet te doen is ;)
Denk dat dat laatste wel mee zal vallen als ze dan een linkje plaatsen naar het topic waar ze ot gingen.

Maar ben wel heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken
 
en dit topic (na een tijdje) terug lezen zal een hele opgave zijn als je het echt wilt gaan volgen en/of begrijpen, wat hopelijk niet te doen is ;)
Welcome to the black hole:D
 
Ik zou hem dan wel uitbrengen bij een beetje bekende uitgever want dan heb je nog enig kans van slagen :D

Goede tip!
Ik bedenk ook nog een pseudoniem, Hendrik Gloen of zoiets bvb lijkt me wel mooi (voor de verkoopcijfers...)
 
Denk dat dat laatste wel mee zal vallen als ze dan een linkje plaatsen naar het topic waar ze ot gingen.
Ja dat is wel te volgen, maar er gaan meerdere onderwerpen door elkaar lopen in het OTT, en daar zal wellicht geen touw aan vast te knopen zijn, wat dan natuurlijk leuk is.
 
Welkom in mijn hoofd, Willem weet (als het goed is) wat ik bedoel, sometimes i love it but sometimes i don't.
Ja mijn hoofd is 1 grote chaos (ADD broertje van ADHD) maar kan daardoor enorm slecht tegen andermans chaos, ik moet dan overzicht hebben
 
Van OTT naar ADD en ADHD!
Het komt stilletjes op gang.

Ja genoeg, soms ben ik zelf ook een OTT'r (beetje vreemde term maar dat heb ik even van jou afgekeken)

Voor je het weet is dat een ingeburgerd begrip!

sometimes i love it but sometimes i don't.

Hehe.

You know, sometimes you should try not to care for a change!
 
maar er gaan meerdere onderwerpen door elkaar lopen in het OTT,

In de ideale wereld, ja...
I wish..
Voorlopig blijft het wachten op de eerste doorlinker en de eerste doorgelinkte dus dromen van meerdere onderwerpen door elkaar is nog toekomstmuziek.
Misschien sterft het OTT wel een stille dood of wordt het vermoord...

en daar zal wellicht geen touw aan vast te knopen zijn,

Er kan ook naar een specifieke post in een topic gelinkt worden dacht ik, nee?
Of obv het nummer van de post...
Waar een wil is is een weg en ben je de weg kwijt kijk dan gerust even rond, wie weet vind je iets...
;)
 
In de ideale wereld, ja...
I wish..
Vast wel.
Er kan ook naar een specifieke post in een topic gelinkt worden dacht ik, nee?
Of obv het nummer van de post...
Terug linken naar het oorspronkelijk topic kan wel, maar ik bedoel eigenlijk dat er meerdere conversaties door elkaar gaan lopen in het OTT zelf, en dat kan wel eens een leuke onoverzichtelijke (leuke) chaos worden.
Stel dat er 8 of 10 leden tegelijkertijd aan het offtoppicen zijn in het OTT, en dan natuurlijk ook nog met 3 of 4 verschillende onderwerpen, dat is pas leuk, en maar goed dat de citeer button er dan is.

''Offtoppicen'' schrijf je dat met één of twee c's :D
 
Laatst bewerkt:
in het OTT zelf, en dat kan wel eens een leuke onoverzichtelijke (leuke) chaos worden

Waar zal de zwaarste storm woeden?
In het OTT of toch in mijn hoofd?
:D
 
Off topic:

Ik ben halverwege de inleiding al afgehaakt.....

Slechte start, Marcel...
Ik had hogere verwachtingen... ;)
Hopelijk wel genoeg om het concept te snappen?
Anders nog een poging met een streepje BoC op de achtergrond? En een glaasje erbij?


Oeioei, blijkbaar is Marcel toch nog niet volledig mee...
 
En nu ga ik echt offtopic, welterusten.....:petjeaf:
 
Dat komt omdat hij de inleiding niet volledig heeft gelezen.

Misschien kan iemand de essentiële zaken citeren voor Marcel. Een korte samenvatting of eigen visie mag ook.
Of een review van de Nederlandse Spoorwegen kan ook altijd natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan