Het Grote "Offtopic"-topic!


Ik vraag me soms af hoe het dan zit met de cafeïne in die thee.
Heeft het rondzwemmen in water met (weliswaar vrij lage concentratie) cafeïne enige impact op de vissen of wordt er "cafeïne-vrije" thee gebruikt?
Op beide vragen heb ik geen antwoord :sorry:
 
Ik vraag me soms af hoe het dan zit met de cafeïne in die thee.
Heeft het rondzwemmen in water met (weliswaar vrij lage concentratie) cafeïne enige impact op de vissen of wordt er "cafeïne-vrije" thee gebruikt?
Heet dat geen theïne?
 
Rooibosthee is geen thee
Omdat kruidenthee zoals rooibos- en kamillethee in feite geen thee is, maar een aftreksel van kruiden of planten, mist het deze gezonde flavonoïden. Voordeel is wel dat in kruidenthee geen cafeïne zit, wat in normale thee wel het geval is. Per dag kun je daar ongeveer 400 milligram van hebben, wat gelijk staat aan tien koppen zwarte thee (of vijf koppen filterkoffie). Naar de gezondheidseffecten van kruidenthee is verder geen onderzoek gedaan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gezond is.
 
In Rooibos thee zit geen cafeïne. Dit als informatie.
In rooibos zit geen cafeine en geen tannine, wel calcium.
bron wikipedia
Rooibosthee is geen thee
Omdat kruidenthee zoals rooibos- en kamillethee in feite geen thee is, maar een aftreksel van kruiden of planten, mist het deze gezonde flavonoïden. Voordeel is wel dat in kruidenthee geen cafeïne zit, wat in normale thee wel het geval is. Per dag kun je daar ongeveer 400 milligram van hebben, wat gelijk staat aan tien koppen zwarte thee (of vijf koppen filterkoffie). Naar de gezondheidseffecten van kruidenthee is verder geen onderzoek gedaan, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gezond is.

Ok, duidelijk. Van Rooibos had ik dat inderdaad ooit gelezen maar was het wat vergeten. :juggle: ;)
Maar dan wordt er dus nooit echte thee gebruikt in blackwaterbakken?
Want zwarte thee is bvb wel thee (met cafeïne), toch?
Dus die is niet geschikt of...?
Is dat dan de "regel"?
Enkel "thee" zonder cafeïne (dus eigenlijk enkel 'onechte' thee) is bruikbaar?

Heet dat geen theïne?

Dat wordt wel eens zo genoemd maar eigenlijk is het ook cafeïne voor zover ik weet. Theïne klinkt misschien wat hipper maar het is gewoon een andere naam voor hetzelfde beestje dacht ik. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: berk
Maar dat er calcium in zit vind je niet erg?

LoL
:D :D

Voor de duidelijkheid: ik heb sowieso geen ambitie om mijn water te kleuren (met thee), hoor. Ik vroeg het eigenlijk uit interesse. Ik lees vaak dat mensen thee in de bak gooien dus ik stelde mezelf al een aantal keer de vraag hoe dat dan zit met de cafeïne in het water. Ik dacht dat er verschillende soorten thee worden gebruikt maar las bvb nog niet dat er geadviseerd wordt om zeker cafeïne-vrije thee te gebruiken.Dus mijn vraag was eerder uit interesse/nieuwsgierigheid.

Dus of ik het erg vind dat er calcium in zit?
Bwa, niet echt... :D (laat me Siberisch koud bij wijze van spreken... ;):D)

En aangezien velen Rooibos lijken te gebruiken ga ik er van uit dat de hoeveelheid calcium nu ook niet van die aard is dat dit de waterwaardes beïnvloedt?
Of zie jij dat anders?
 
LoL
:D :D

Voor de duidelijkheid: ik heb sowieso geen ambitie om mijn water te kleuren, hoor. Ik vroeg het eigenlijk uit interesse. Ik lees vaak dat mensen thee in de bak gooien dus ik stelde mezelf al een aantal keer de vraag hoe dat dan zit met de cafeïne in het water. Ik dacht dat er verschillende soorten thee werden gebruikt maar las bvb nog niet dat er geadviseerd wordt om cafeïne-vrije thee te gebruiken.Dus mijn vraag was eerder uit interesse/nieuwsgierigheid.

Maar dat ik het erg vind dat er calcium in zit?
Bwa, niet echt... :D

En aangezien velen Rooibos lijken te gebruiken ga ik er van uit dat de hoeveelheid calcium nu ook niet van die aard is dat dit de waterwaardes beïnvloedt?
Of zie jij dat anders?
1 zakkie op 200 liter ga je niet meten, maar ze hebben het allemaal over een zwart water bak, daarvoor heb je een hele pak thee nodig.
En dat gaat je KH echt wel met 1 punt doen stijgen.
Daarnaast streven we voor dat soort bakken een lage geleiding na, alles wat je toevoegd zorgt ervoor dat juist die geleiding omhoog gaat.

Dus ja voor het oog is het een Zuid Amerika bak maar ga je meten tja.
 
1 zakkie op 200 liter ga je niet meten, maar ze hebben het allemaal over een zwart water bak, daarvoor heb je een hele pak thee nodig.
En dat gaat je KH echt wel met 1 punt doen stijgen.
Daarnaast streven we voor dat soort bakken een lage geleiding na, alles wat je toevoegd zorgt ervoor dat juist die geleiding omhoog gaat.

Dus ja voor het oog is het een Zuid Amerika bak maar ga je meten tja.

Ok, zeker een punt hoor!
Deze bedenking lees ik eigenlijk ook voor het eerst. Ik vraag me af in hoeverre de gebruikers dit beseffen.
Het was een beetje met dezelfde redenering dat ik vroeg naar eventuele aanwezige cafeïne: ik kan me voorstellen dat sommigen ook echte thee gebruiken terwijl ze niet beseffen dat dit dus voor cafeïne in het water kan zorgen ...

Maar sowieso: mocht ik mijn water ooit kleuren zou ik hoe dan ook voor een andere methode kiezen eerlijk gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Yes Elzenproppen.
Erg natuurlijk, bevat looizuren, dat breekt de KH af, pH daalt, en als bijeffect wordt je water bruin
 
LFS had net een nieuwe ADA-combinatie binnengekregen...

Wowkes
20200302_190450.jpg
20200302_190456.jpg


ADA60F (LBH 60/30/18) (Eigenlijk dezelfde maten of de 60P maar dan een "lowrider" :love:)
ADA jet filter
ADA glass stand
Twinstar S-line (denk ik)
Lily pipes
CO2-art drukregelaar
Fancy co2-fles

o_O

De set was net uitgepakt en opgesteld dus nog niet geprijsd maar ik kon de optelsom wel bij benadering maken...
één ding is zeker: minimalisme heeft zijn prijs!

:eek::cry:

(Bakje is bruto een 30liter...)
 
Denk niet dat het slim is om de totale verkoopprijs erbij te zetten. Gaat een hoop mensen afschrikken... :ROFLMAO:

Wel, ik was aan het twijfelen maar ik durf niet zo goed inderdaad... :DD
Ik kan de prijs per (bruto) liter anders wel meegeven... :whistle: (Zoutwaterbakjes lijken plots goedkoop)
Maar dan wel de droge prijs per liter (zonder water of andere inhoud). :LOL:
 
Ben ik toch benieuwd naar je (ruwe) schatting.

Laat ons stellen dat dit voor een goeie €50 per bruto liter in ieders woonkamer kan staan blinken...
:censored:
Eén voordeel: de bak inrichten en vullen kan, maar eigenlijk hoeft dergelijke meerwaarde niet per se! :DD
 
Je kan er natuurlijk altijd een 60P op zetten...
Dan is het de helft goedkoper (per liter).... :DD :rolleyes:
 
dat ‘kastje‘ is wat duurder ... €450,-
En de enige reden om een glazen kast te kopen is om het mooie shiny filter en de Co2 fles te zien. Iets anders kun je er niet in kwijt want dan wordt het een nogal zichtbaar rommeltje :juggle:
 
En de enige reden om een glazen kast te kopen is om het mooie shiny filter en de Co2 fles te zien. Iets anders kun je er niet in kwijt want dan wordt het een nogal zichtbaar rommeltje :juggle:

Inderdaad.
Tja, dergelijk filter in een gesloten kastje wegsteken is ook een beetje zonde natuurlijk...
Ik vermoed dat het kastje zelf bijna bijna dagelijks schoongemaakt moet worden.
Elke vingerafdruk, elk stofje of haartje springt direct in het oog...
Je kan het blijven opblinken tot je stofdoekje versleten is dus het is toch iets voor mensen die graag glas poetsen!
ADA heeft ook een minimalistisch metalen "frame" voor de 60cm bakjes maar dat is nog duurder dan dit glazen kastje. :stars:

Maar zoals al gezegd valt het aquarium zelf eigenlijk best mee. (Relatief gesproken natuurlijk)
De 60P stond eigenlijk op mijn verlanglijstje maar ik ben toch zwaar aan het twijfelen om (eerst :juggle:) dit bakje te kopen.
60P is €154, de 60F kost €134 bij mijn LFS.
In vergelijking met de 60P is het natuurlijk vrij duur maar ik ben toch iets meer fan van de lage versie...
Echt een schitterend bakje vind ik, super formaat en perfecte afwerking.

Ik vind het niet geschikt voor visjes (tenzij voor een beperkt aantal specifieke soortjes misschien).
Een dekplaat is bvb geen optie voor dit bakje imo.
Maar het lijkt me een ideaal formaat voor een strakke scape icm een hoop vuurgarnaaltjes en een occasioneel slakje.
Ik ga er sowieso nog even over twijfelen...
Zou alleszins zeer leuk staan naast mijn laptop vermoed ik... :rolleyes:
 
Maar zoals al gezegd valt het aquarium zelf eigenlijk best mee. (Relatief gesproken natuurlijk)
De 60P stond eigenlijk op mijn verlanglijstje maar ik ben toch zwaar aan het twijfelen om (eerst :juggle:) dit bakje te kopen.
60P is €154, de 60F kost €134 bij mijn LFS.
In vergelijking met de 60P is het natuurlijk vrij duur maar ik ben toch iets meer fan van de lage versie...
Echt een schitterend bakje vind ik, super formaat en perfecte afwerking.
Het is een hele mooie maat inderdaad, ik ben een grote fan van lage bakjes.
Qua vissen ben ik het met je eens al denk ik bij dit soort bakjes altijd aan Corydoras of Parosphromenus. Mijn oude Parosphromenus bak was ook maar 16cm hoog.
 

Terug
Bovenaan