Wat is er nieuw

Het Grote "Offtopic"-topic!

Uiteraard zijn / is het een trol maar stiekem moet ik toegeven dat ik erg hard hardop heb moeten lachen en dat in een topic waar 20 vissen zijn overleden.

Knorrige shit!
 
Veel vaker dan je zou durven denken helaas. Sommige mensen gaan dus met hun kinderen naar de LFS en als cadeau mag die een bak kopen en visjes kiezen. A l'improviste...
Sommige volwassen kopen ook voor zichzelf op die manier nieuwe vissen. Zonder iets van voorkennis...
Het is eigenlijk schandalig wat je soms ziet in shops.
Ik heb het al vrij vaak gezien dat verkopers echt alles uit de kast moeten halen om iemand van een slecht plan af te doen stappen.

En dan zie je zo'n goedbedoelende verkoper op een bepaald moment omschakelen naar "schade zoveel mogelijk beperken", en als je hen er achteraf op aanspreekt geven ze dat ook toe. Dat dat vaak de enige uitweg is.
Triest. Vandaar dat ik weinig sympathie heb voor de aanpak in het betreffende topic...
Helemaal mee eens Willem. Zo heb ik nog niet zo lang geleden in de LFS een discussie tussen verkoper en een mevrouw mogen meemaken. Ik viel er midden in maar een klant wilde een Nemo vis kopen. Verkoper kon zich herinneren een week eerder wat planten en maanvissen te hebben verkocht aan dezelfde mevrouw en attendeerde er netjes op dat dit toch echt een zoutwater vis is. Toch boeide het de klant totaal niet en ja, dit ging om hetzelfde aquarium. Uiteindelijk heeft de verkoper gewoon geweigerd om de vis te verkopen en is die mevrouw boos weg gegaan, waarschijnlijk naar een nieuwe winkel waar ze rustig vertelt een zoutwater aquarium te hebben. Het zal natuurlijk niet altijd aan de klant liggen maar ik heb zelf genoeg situaties mee gemaakt waarin de klant zeker fout was en niet de verkoper.

Of dit:
Vader tegen zoon terwijl ze kijken naar een haai-achtige vis: Ja als hij vraagt wat voor aquarium we hebben zeg je 2 meter ok? Zoontje: Maar pappa we hebben een klein aqualiumpje. Vader: Ja maar anders mogen we de vis niet kopen.

Zo gaat het vaak, en dan hier komen en wijzen naar de LFS.
 
Krijg zelf al knikkende knieën als ik moet snoeien. Laat staan als er een zieke vis zou zijn. Vind soms de confrontatie met dierenleed wel een zware kant van deze hobby.
Maar ja whatever. Hou daarom wel van de eindeloze herhalende discussies hier op het forum. Zolang er liefde voor het aquarium vanaf komt kan ik het prima handelen als we tegenover elkaar staan in een andere discussie.
 
Helemaal mee eens Willem. Zo heb ik nog niet zo lang geleden in de LFS een discussie tussen verkoper en een mevrouw mogen meemaken. Ik viel er midden in maar een klant wilde een Nemo vis kopen. Verkoper kon zich herinneren een week eerder wat planten en maanvissen te hebben verkocht aan dezelfde mevrouw en attendeerde er netjes op dat dit toch echt een zoutwater vis is. Toch boeide het de klant totaal niet en ja, dit ging om hetzelfde aquarium. Uiteindelijk heeft de verkoper gewoon geweigerd om de vis te verkopen en is die mevrouw boos weg gegaan, waarschijnlijk naar een nieuwe winkel waar ze rustig vertelt een zoutwater aquarium te hebben. Het zal natuurlijk niet altijd aan de klant liggen maar ik heb zelf genoeg situaties mee gemaakt waarin de klant zeker fout was en niet de verkoper.

Of dit:
Vader tegen zoon terwijl ze kijken naar een haai-achtige vis: Ja als hij vraagt wat voor aquarium we hebben zeg je 2 meter ok? Zoontje: Maar pappa we hebben een klein aqualiumpje. Vader: Ja maar anders mogen we de vis niet kopen.

Zo gaat het vaak, en dan hier komen en wijzen naar de LFS.

Voila, zo'n zaken bedoel ik.
Tegenwoordig heb je als klant geen excuus om niet zelf een beetje te informeren. Dat het fout informeren door de shop in pré-internet tijden vaak gebeurde is iets anders, als je dat tegenwoordig nog als "dé" reden aanhaalt voor dergelijke mistoestanden dan dan ben je zelf de loser imo.

En betreffende dat topic: het is dan misschien wat ontaardt door al die troll reacties maar ik vrees ergens toch wel dat het echt foto's van die mannen hun bak zijn. En dat ze daar nu wat studentikoos en marginaal grappig over doen onder "amice" maakt de mishandeling helaas niet ongedaan.
Vandaar: losers.
 
De halstarrige domheid van kopers en de hardnekkige gedrevenheid om omzet te genereren, leiden meestal tot een gerust stellend vroegtijdig einde van de hobby

Zelf afgelopen zomer net voor de hitte een familie een LFS zien verlaten met een hagelnieuwe Home 80 een zak platys en een zak guppen, pa sjaggie vanwege de centen, ma kriegel van de dreinende jongetjes, en de jongetjes bij het verlaten van de winkel 'krijgen we ijs krijgen we ijs krijgen we ijs'

Maw. sommige mensen kunnen het beter bij lekkerbekjes houden
 
Even over minimale bakmaat gesproken, als je je vis nu drie keer per dag uit laat, kan een koi ook in een 80ltr bakje toch? Asking for a friend...
images.jpeg
 
Even over minimale bakmaat gesproken, als je je vis nu drie keer per dag uit laat, kan een koi ook in een 80ltr bakje toch? Asking for a friend...
Bekijk bijlage 308767

Lijkt me geen probleem want als ik onze hond uitlaat dan laat ik vaak ook gelijk de Orca even uit aan een looplijn.
 
En de rest van de dag natuurlijk in de badkuip!
 
Vandaag getraind met de mooiste, grootste en oudste sloep van Nederland.
(Ik vaar op het blauw witte bootje dat door het beeld scheurt 🙂 )
Zeeolifant training te Delfzijl
 
Al voordat de vis bij de schildpad is geweest of daarna? Het blijven happers namelijk en heb je dan geluk gehad al die jaren.

Die schildpad is totaal ongevaarlijk en allesbehalve een happer hoor!
De onschuld zelve!
Trust me!
(pssst: het is namelijk een Schildpaddus fakeus namaakus)
:DD :DD
 
Wat veel mensen doen is de planten ook 2 dagen in een emmer doen maar dat vind ik zelf een beetje omslachtig.
Veel garnalenmensen doen dit, vaak nog meer dan 2 dagen, om eventueel aanwezig slakkengif te verwijderen. Nu weet ik niet of dit tegenwoordig nog nodig is maar loop liever geen risico. In het verleden zijn mensen hun hele garnalenpopulatie in een bak wel eens kwijtgeraakt door een plantje met gif.
 
Ja ik weet het maar Is ruim afspoelen onder een kraan met lauw water niet voldoende dan?
Want een plant in een emmer stilstaand water dan blijft het gif gewoon in de emmer en misschien ook op de plant.
 
Ik doe dit ook 5 dagen lang en ververs dagelijks het water in de emmer.
 
Ja ik weet het maar Is ruim afspoelen onder een kraan met lauw water niet voldoende dan?
Want een plant in een emmer stilstaand water dan blijft het gif gewoon in de emmer en misschien ook op de plant.
Ververs wel elke dag het water. En of het echt moet weet ik niet. Maar met de ervaringen van anderen en dit advies destijds doe ik het al jaren zo. Liever een week een emmer met planten op het aanrecht dan gelijk het aquarium in en bang zijn dat het niet goed gaat.
 
Bij de opkweek van onze planten hier in NL, of bij bedrijven zoals Tropica of Dennerele, word er simpelweg nooit geen vergif gebruikt.
Bij de import van planten is de kans klein, maar wel aanwezig. Voornamelijk bij mossen, buches en roatala's.
Maar de planten die wij gebruiken zijn gewoon 99,9% gifvrij omdat 90% hier word opgekweekt En die andere 9,9% komt uit Duitsland en Denemarken.
 
Bij de opkweek van onze planten hier in NL, of bij bedrijven zoals Tropica of Dennerele, word er simpelweg nooit geen vergif gebruikt.
Bij de import van planten is de kans klein, maar wel aanwezig. Voornamelijk bij mossen, buches en roatala's.
Maar de planten die wij gebruiken zijn gewoon 99,9% gifvrij omdat 90% hier word opgekweekt En die andere 9,9% komt uit Duitsland en Denemarken.
Dus eigenlijk is de plant-in-emmer-methode volgens jou niet meer nodig en hoeft het ook niet meer geadviseerd te worden op het forum.
 
Gewoon goed afspoelen lijkt mij echt voldoende. Zit hooguit nog een slakkeneitje erop geplakt. En eigenlijk zegt dat al dat er geen gif is gebruikt.
 
Gewoon goed afspoelen lijkt mij echt voldoende. Zit hooguit nog een slakkeneitje erop geplakt. En eigenlijk zegt dat al dat er geen gif is gebruikt.
Zal ik proberen het "voorweken" niet meer te adviseren. Wel jammer, was nog één van de weinige nuttige dingen die ik hier te zeggen had ;))
Blijf het zelf stiekem nog wel doen hoor 😊
 
Zolang ik maar niet verantwoordelijk ben voor de gevolg schade.
 
Dus eigenlijk is de plant-in-emmer-methode volgens jou niet meer nodig en hoeft het ook niet meer geadviseerd te worden op het forum.
Tja, waar plaats je de grens tussen voorzorgsmaatregelen en overkill. Dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet uitmaken.
Als men een garnalenbestand heeft van een paar honderd euro zal je waarschijnlijk meer voorzichtig zijn.
Maar mijn inziens is het niet nodig om plantjes die je bij de LFS haalt een week in een emmer te bewaren..
 
Als men een garnalenbestand heeft van een paar honderd euro zal je waarschijnlijk meer voorzichtig zijn.
Ik blijf toch ook voorzichtig met mijn "simpele" garnalen hoor :)) Maar snap wat je bedoelt.
 
Ach ik neem liever het zekere voor het onzekere en op 5 dagen komt het ook vaak niet aan.
 
indien na waterwissel zou het wel een verschil in osmotische druk kunnen zijn, dwz waterwaarden te veel verschillend, EC/pH etc
Zijn het zulke gevoelige vissen dat ze al last kunnen krijgen van een waterwissel? Ga er dan wel even van uit dat deze wissel regelmatig gebeurd en dat je geen bak met "oud" water hebt.
 
Ja en nee.
Kijk bijvoorbeeld je aquarium heeft KH 4 natuurlijk balans zorgt voor pH 7.5 maar je voegt CO2 toe tot pH 6.7.
Doe je net als ik continue waterwissels dan is er niets aan de hand. Die ene liter water die er elke 6 minuten bij komt heeft op een totaal van 1400 liter nul effect.
Maar doe ik handmatig water wissel en dan in eens laten we zeggen 80% dan stijgt dus direct de pH van ((20*6.7)+(80*7.5))/100=7.3
Dat is een verschil van 0.6 en dat is behoorlijk.
Dan hebben we het alleen over de zuurgraad.

Stel je maakt in je aquarium het water zachter dmv osmose/turf/zuur en je KH wordt bijvoorbeeld 2. Dan moet je het water ook wisselen met een KH 2 en dat is best ingewikkeld. Je zou dan al met een regenton moeten werken met de juiste KH.

Daarnaast heeft de temperatuur ook nog een impact. Ga je van 30 naar 26 dan ligt zo'n discus ook plat.

Osmotische druk is vooral een verschil in opgeloste zouten zoals KH/GH/NO3/PO4 wat uiteindelijk een geleiding in EC of TDS geeft. Ideaal voor wildvang is bijvoorbeeld rond de 200 uS en kweek rond de 500/600 uS.
Stel je hebt hoge nitraat en fosfaat dan zou je zomaar 800 uS kunnen meten wissel je vervolgens met 500 uS Dan is dat ook heftig voor je vis. Meestal is andersom nog het ergste.

Gooi je er een Bulldozer Geophagus of L001 in dan hebben die nergens last van maar ja een discus moet je knuffelen he.
 
een discus moet je knuffelen he.
Het zijn echt vissen voor mensen met stalen zenuwen. Dank voor je antwoord. Terwijl ik dit type kijk even naar mijn aquaria en bedank mijn visjes even dat ze zo makkelijk zijn en ik zonder problemen hun water kan wisselen met simpel kraanwater 😊
 
Osmotische druk is trouwens de reden dat ik de laatste 4 vissen vanuit de badkamer netjes heb laten overeen en voor ze terugging in het grote aquarium. Zie album.
In de badkamer zaten ze op 35 graden met Sanital zout en Diploral wat een EC van meer dan 500 uS gaf terwijl het grote aquarium op dat moment 28 graden was met een EC van minder dan 300 uS.

Nieuwe vis check ik ook altijd de EC waarde. Indien verschil kleiner dan 100 gooi ik ze zo over anders laat ik ze wennen.
 
Osmotische druk is trouwens de reden dat ik de laatste 4 vissen vanuit de badkamer netjes heb laten overeen en voor ze terugging in het grote aquarium. Zie album.
Had het gelezen idd. Alles nog goed?
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan