Kikkervis
Well-known member
Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat dat soort mensen zou luisteren. Daar ga ik geen energie is steken.
Maar dan nog vind ik het knap dat die verkoper nog tegengas heeft gegeven, en ja verkopers hbben het ook niet makkelijk nee, wist niet dat mensen zo naar een dierenwinkel gaan en dan wat willekeurig bijelkaar mikken "God zegene de greep"
En dan zie je zo'n goedbedoelende verkoper op een bepaald moment omschakelen naar "schade zoveel mogelijk beperken", en als je hen er achteraf op aanspreekt geven ze dat ook toe. Dat dat vaak de enige uitweg is.
Jullie slaan hier helaas de spijker op zijn kop. Ik heb een bijbaan in een LFS en het is werkelijk waar vechten tegen de bierkaai. Elk weekend krijg ik weer het excuus van "Vroeger hadden we goudvissen in een kom" en de klassieker "Ik heb het mijn kinderen al beloofd". Het is dan ook enorm frustrerend als klanten niet naar je advies luisteren, of dat je ze een maand later weer tegen komt en dan hun "lievelingsvis" bij een andere zaak hebben gekocht, (veelal komen ze dan toch voor medicatie tegen witte stip, vinrot en andere voorkombare ziekten bij je terug). Wat ook voorkomt is dat ze 10 minuten later een collega aanspreken om het alsnog eens te proberen en dan doen alsof ze geen advies nodig hebben (m.a.w. expres niet alle informatie geven zodat mijn collega wél die éne vis mee geeft..) Vissen zijn in verhouding tot andere huisdieren simpelweg te goedkoop, veel mensen zien het daardoor toch helaas meer als een "wegwerpvoorwerp". Mocht hij dood gaan, dan haal ik wel weer een nieuwe voor 2 euro. Gaan ze wel vechten? Dan gooi ik hem wel in de sloot(Ja, dit zijn echt citaten van klanten). Net als algeneters, want die MOET je in een bak hebben en het liefst een zo groot mogelijke soort...
En inderdaad, dan zijn er nog 2 uitwegen; ofwel de schade proberen te beperken ofwel nee verkopen. Bij schade beperken sluit je een compromis die niet 100% visvriendelijk is, maar als ik het weiger ben ik vrij zeker dat de uitkomst nog slechter zal zijn, omdat ze dan naar de volgende winkel gaan...
Toch moet ik zeggen dat de voldoening enorm groot is als iemand wel je advies opvolgt en naar de winkel komt voor 3 sluierstaarten voor in een "vaas" en weggaat met een 60cm startersbakje en wat planten. Om vervolgens 3 week later wat kleine tropische vissen op te komen halen.
Lang verhaal, maar mijn punt is, vergis je niet in de mate waarin een klant invloed heeft op het visbestand. Ook komt het namelijk vaak voor dat mensen alleen vragen "Ik wil 4 zwaarddragers, 1m 3v". Dan ga je er van uit dat ze onderzoek hebben gedaan naar de vissen en voor een goed tehuis zullen zorgen. Achteraf kom je er pas achter dat het totaal niet met hun visbestand samen kan. Hier kan een verkoper ook niets aan doen. Maar als het misgaat, dan heeft de verkoper wel gezegd dat het "kon". Want de verkoper heeft niet actief gezegd dat het niet kan...