Het Grote "Offtopic"-topic!

Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat dat soort mensen zou luisteren. Daar ga ik geen energie is steken.

Maar dan nog vind ik het knap dat die verkoper nog tegengas heeft gegeven, en ja verkopers hbben het ook niet makkelijk nee, wist niet dat mensen zo naar een dierenwinkel gaan en dan wat willekeurig bijelkaar mikken "God zegene de greep"

En dan zie je zo'n goedbedoelende verkoper op een bepaald moment omschakelen naar "schade zoveel mogelijk beperken", en als je hen er achteraf op aanspreekt geven ze dat ook toe. Dat dat vaak de enige uitweg is.

Jullie slaan hier helaas de spijker op zijn kop. Ik heb een bijbaan in een LFS en het is werkelijk waar vechten tegen de bierkaai. Elk weekend krijg ik weer het excuus van "Vroeger hadden we goudvissen in een kom" en de klassieker "Ik heb het mijn kinderen al beloofd". Het is dan ook enorm frustrerend als klanten niet naar je advies luisteren, of dat je ze een maand later weer tegen komt en dan hun "lievelingsvis" bij een andere zaak hebben gekocht, (veelal komen ze dan toch voor medicatie tegen witte stip, vinrot en andere voorkombare ziekten bij je terug). Wat ook voorkomt is dat ze 10 minuten later een collega aanspreken om het alsnog eens te proberen en dan doen alsof ze geen advies nodig hebben (m.a.w. expres niet alle informatie geven zodat mijn collega wél die éne vis mee geeft..) Vissen zijn in verhouding tot andere huisdieren simpelweg te goedkoop, veel mensen zien het daardoor toch helaas meer als een "wegwerpvoorwerp". Mocht hij dood gaan, dan haal ik wel weer een nieuwe voor 2 euro. Gaan ze wel vechten? Dan gooi ik hem wel in de sloot(Ja, dit zijn echt citaten van klanten). Net als algeneters, want die MOET je in een bak hebben en het liefst een zo groot mogelijke soort...

En inderdaad, dan zijn er nog 2 uitwegen; ofwel de schade proberen te beperken ofwel nee verkopen. Bij schade beperken sluit je een compromis die niet 100% visvriendelijk is, maar als ik het weiger ben ik vrij zeker dat de uitkomst nog slechter zal zijn, omdat ze dan naar de volgende winkel gaan...

Toch moet ik zeggen dat de voldoening enorm groot is als iemand wel je advies opvolgt en naar de winkel komt voor 3 sluierstaarten voor in een "vaas" en weggaat met een 60cm startersbakje en wat planten. Om vervolgens 3 week later wat kleine tropische vissen op te komen halen.

Lang verhaal, maar mijn punt is, vergis je niet in de mate waarin een klant invloed heeft op het visbestand. Ook komt het namelijk vaak voor dat mensen alleen vragen "Ik wil 4 zwaarddragers, 1m 3v". Dan ga je er van uit dat ze onderzoek hebben gedaan naar de vissen en voor een goed tehuis zullen zorgen. Achteraf kom je er pas achter dat het totaal niet met hun visbestand samen kan. Hier kan een verkoper ook niets aan doen. Maar als het misgaat, dan heeft de verkoper wel gezegd dat het "kon". Want de verkoper heeft niet actief gezegd dat het niet kan...
 
Ik heb een bijbaan in een LFS en het is werkelijk waar vechten tegen de bierkaai
Lijkt me erg frustrerend. Hoor hier op het forum vaak dat mensen zeggen dat ze verkeerd zijn voorgelicht en dat zal ook wel zo zijn maar ik vind dat als je een huisdier neemt je hier zelf verantwoordelijk voor bent en zelf enige moeite moet doen om te leren wat ze nodig hebben.

veel mensen zien het daardoor toch helaas meer als een "wegwerpvoorwerp"
Vraag me ook wel eens af of het komt omdat je ze niet kunt aaien en aanraken. Je mist een fysieke en persoonlijke band die je met de meeste andere huisdieren wel hebt. Mensen blijven hierdoor misschien afstandelijker en hebben minder emotie mbt hun vissen.
 
Vraag me ook wel eens af of het komt omdat je ze niet kunt aaien en aanraken. Je mist een fysieke en persoonlijke band die je met de meeste andere huisdieren wel hebt. Mensen blijven hierdoor misschien afstandelijker en hebben minder emotie mbt hun vissen.
Denk dat dit ook meespeelt. Veel mensen zien of snappen ook niet het gedrag van een vis. Daardoor wordt een bak ook snel "saai" en gaat het onderhoud rap achteruit. Terwijl als je goed kijkt je echt prachtig gedrag kunt herkennen bij die beestjes. Pronken, dominantie en de pikorde in een groep. Er valt zoveel te zien!
 
Vraag me ook wel eens af of het komt omdat je ze niet kunt aaien en aanraken. Je mist een fysieke en persoonlijke band die je met de meeste andere huisdieren wel hebt. Mensen blijven hierdoor misschien afstandelijker en hebben minder emotie mbt hun vissen.
Ik niet hoor.
Tijdens het voeren probeer ik ze wel tam te maken juist door ze aan te raken.
En als er een dood gaat zeker dat er dan wel emotie is
 
Toch... ook bij eigen onderzoek zal menig persoon denken: het zal wel.
120cm bak voor een labeo? nou die past heus wel in mijn 80cm!
Dat is nu eenmaal het grote probleem, eigenwijsheid.

Je kan ook niet verwachten dat een winkelier alle ins & outs weet van alle vissen, daar zijn het er domweg gewoon teveel voor met elke soort hun eigen karakter, grootte, behoeftes ect ect. Laat staan een zaterdaghulp oid. het aantal zaken in Nederland waarvan ik zeker weet dat je altijd goede raad krijgt kan ik op 1 hand tellen, en dat zijn sowieso allemaal al aquaria speciaalzaken en geen combizaken met van alles en nogwat.

Dusja eigen onderzoek is zeker een must, maar dan nog denk ik dat menig persoon zich daar niks van aantrekt "want dit wil ik nou eenmaal".
 
Dusja eigen onderzoek is zeker een must, maar dan nog denk ik dat menig persoon zich daar niks van aantrekt "want dit wil ik nou eenmaal"
Het nadeel is alleen dat dergelijke personen meestal niet toegeven dat ze zelf schuldig zijn. Het is makkelijker om een andere als zondebok aan te wijzen
 
Toch... ook bij eigen onderzoek zal menig persoon denken: het zal wel.
120cm bak voor een labeo? nou die past heus wel in mijn 80cm!
Dat is nu eenmaal het grote probleem, eigenwijsheid.

Je kan ook niet verwachten dat een winkelier alle ins & outs weet van alle vissen, daar zijn het er domweg gewoon teveel voor met elke soort hun eigen karakter, grootte, behoeftes ect ect. Laat staan een zaterdaghulp oid. het aantal zaken in Nederland waarvan ik zeker weet dat je altijd goede raad krijgt kan ik op 1 hand tellen, en dat zijn sowieso allemaal al aquaria speciaalzaken en geen combizaken met van alles en nogwat.

Dusja eigen onderzoek is zeker een must, maar dan nog denk ik dat menig persoon zich daar niks van aantrekt "want dit wil ik nou eenmaal".
Verwacht dit echt wel van een lfs. Print gewoon aquainfo uit en hang dat ernaast.
 
Bij een kwalitatief goede winkel staat het er gewoon op.
Dit is bij Mauies.

IMG_20191216_144500__01.jpg
 
Verwacht dit echt wel van een lfs. Print gewoon aquainfo uit en hang dat ernaast.

dan weet je ook meteen welke vissen wel/niet goed bij elkaar kunnen?
Aquainfo is m.i. een zeer betrouwbare bron voor de individuele vis, maar niet voor combinaties te maken :))

toegegeven, je hebt al aardig wat verbetering te pakken door het wel te doen :))
 
🤣 zit in een slechte vis regio dan want ik heb zulke adviesjes nog nergens gezien. Meestal kan de naam er nog net af.
En die naam klopt dan meestal ook niet. Of de bak is alweer in gebruik om een andere soort aan te bieden.
 
dan weet je ook meteen welke vissen wel/niet goed bij elkaar kunnen?
Aquainfo is m.i. een zeer betrouwbare bron voor de individuele vis, maar niet voor combinaties te maken :))

toegegeven, je hebt al aardig wat verbetering te pakken door het wel te doen :))

Thanks....combinaties blijft altijd mensen werk....ik kan vanaf de AquaInfo site niet zien in wat voor aquarium, de vissen terecht komen. Dat zijn toch echt vragen die de aquariaan zelf moet stellen in de winkel of hier op het forum. Er zijn gewoon teveel variabelen om dat in een site te gieten.
 
Thanks....combinaties blijft altijd mensen werk....ik kan vanaf de AquaInfo site niet zien in wat voor aquarium, de vissen terecht komen. Dat zijn toch echt vragen die de aquariaan zelf moet stellen in de winkel of hier op het forum. Er zijn gewoon teveel variabelen om dat in een site te gieten.
Is het niet een idee om het een beetje als SeriouslyFish aan te pakken? Bij Betta coccina staat bv. dit: "Some small cyprinids and loaches that inhabit similar environments in nature are suitable (tankmates), but proper research prior to purchase is essential and in most cases it is best maintained alone."
Dat geeft de lezer toch een idee over welke vissen er bij zouden kunnen terwijl er ook duidelijk bij staat dat de lezer zich voor elke mogelijke combinatie in moet lezen.
 
Dat is een idee en hier en daar roepen we al wel wat over te combineren soorten....maar er zijn zoveel verschillende soorten en combinaties mogelijk. De database wordt steeds groter....het is niet dat ik het er "even" bij kan zetten. Dat is gewoon serieus veel werk. Helaas zijn mensen die artikelen willen schrijven schaars en vaak kiezen ze er dan liever voor om een eigen site te starten.....wat ik ook wel weer een beetje begrijp. Neemt niet weg dat als we de krachten bundelen de totale inhoud veel beter wordt dan dat ieder voor zich wat bouwt.
 
河豚 zei:
Skippy sumo in zen, 河豚 in andere gevallen ;) Sushi met plakje 河豚 ook heerlijk. :chef:

De foto s van het album zijn erg leuk. Vandaag ook weer eens zelf terug gelezen. De tekst is inderdaad alsof inderdaad Edward Murphy aanwezig was. Dus of het nu een nuttige bron van info is, is twijfelachtig.
Tja, dat kan soms gebeuren. Helaas. Ook ik heb inmiddels een paar andere vissen, dus ben er inmiddels wel geestelijk op voorbereid dat er plotseling van alles de kop op kan steken. Daarom helpt alle kennis, vind ik. Ik heb er in ieder geval wel heel veel aan gehad tot nu toe.

Ik heb zo nu en dan nog wel wat gevolgd van je sluiers maar moet weer even het een en ander bij lezen. Tijd en geduld moet nog even op me pad komen. Ik heb roodkapje ook een beetje gevolgd. Erg leuk visje (y)
 
Ik denk te mogen gokken dat je een Rio 240 hebt ?
Nou dat is geen afgang hoor voor maantjes al helemaal niet, de lengte zegt ook veel en met 1,20 x 45 netto, zullen ze zeker lekker in hun vel zitten

Ach en als je er toch zo druk mee bezig bent, scoor dan iets van een Rio 100 voor de Betta's :ROFLMAO::ROFLMAO:, ik vind dat zelf de meest onderschatte maar vooral allerleukste vissen die je in een aquarium kunt hebben, kun je er nog wat ander grut bij doen en je zult versteld staan..

Ik zag gister nog dit plaatje, ja nee dan ontplof ik, Grrrrrrrrrrrrrrrr

Bekijk bijlage 309448

In en in triest maar onder het mom van goed voor de educatie mag het gewoon verkocht worden
Dierenleed van de bovenste plank, en alleen maar omdat het visje een slechter reputatie heeft dan hij verdient
Natuurlijk zit er wel eens een as hol* tussen maar joh laat eens een stuk of 8 botia's los.. nee die gaan op zijn minst net zo hard achter de maantjes aan..


Nogmaals succes


*jaja ik weet hoe je het schrijft :)
Of bij intratuin animals een 25l starters setje met alles erop en eraan inclusief twee... Sluierstaarten
 
Of bij intratuin animals een 25l starters setje met alles erop en eraan inclusief twee... Sluierstaarten


Ja manmanman echt walgelijk..
ohnee dat kan niet, winkeliers zijn aardige mensen met de beste bedoelingen die geen cent aan de have hoeven te verdienen.. jaja :stom:
 
Wat is het probleem met die 25l dan?
Pas zelfs een discus in.
 
ja indd net een hond die rondjes rent :)
 
Als je dan toch een dier klein wil houden, neem dan een reptiel ofzo
 
Mijn koekepan is 24 cm, dan moet dat ook passen
 
Tja, dat kan soms gebeuren. Helaas. Ook ik heb inmiddels een paar andere vissen, dus ben er inmiddels wel geestelijk op voorbereid dat er plotseling van alles de kop op kan steken. Daarom helpt alle kennis, vind ik. Ik heb er in ieder geval wel heel veel aan gehad tot nu toe.

Ik heb zo nu en dan nog wel wat gevolgd van je sluiers maar moet weer even het een en ander bij lezen. Tijd en geduld moet nog even op me pad komen. Ik heb roodkapje ook een beetje gevolgd. Erg leuk visje (y)
Ik ben ook erg blij met dit visje, pittig diertje en voorlopig gaat alles goed. Maar ik heb dan ook inmiddels 3 filters draaien...
 
Ik ben ook erg blij met dit visje, pittig diertje en voorlopig gaat alles goed. Maar ik heb dan ook inmiddels 3 filters draaien...
dan vraag ik mijn af of een externe filter ipv interne filter dan niet hetzelfde decibel aan geluid produceert? dat was nml toch de issue, kon ik herinneren het geluid?
 
dan vraag ik mijn af of een externe filter ipv interne filter dan niet hetzelfde decibel aan geluid produceert? dat was nml toch de issue, kon ik herinneren het geluid?
Dit zijn de twee geluidsarme interne Fluval U4 filters ( husband approved) en de volkomen geluidloze overhead sump gevuld met 2,5 kg keramisch materiaal, die draait op de Eheim Powerhead. Dus manlief blij, visjes blij, probleem opgelost... :daisy:
 
Dit zijn de twee geluidsarme interne Fluval U4 filters ( husband approved) en de volkomen geluidloze overhead sump gevuld met 2,5 kg keramisch materiaal, die draait op de Eheim Powerhead. Dus manlief blij, visjes blij, probleem opgelost... :daisy:
Ok just asking again :)
 
Ben wel benieuwd met welke onderdelen en hoe de prijs zich verhoudt ten opzichte van zo'n kant en klaar potje bestellen.
Het kan duurder of ongeveer dezelfde prijs, je maakt dan gebruik van een waterfilter, kijk anders maar eens in mn draadje ik gebruik ze voor mijn externe filters. Nanoe gebruikt zo ook en ik zag al dat er iemand een cerges reactor van heeft gemaakt, heel veelzijdig dus. Ook sera heeft een prefilter die op dezelfde manier werkt is ook niet te duur 👍
 
Het kan duurder of ongeveer dezelfde prijs, je maakt dan gebruik van een waterfilter, kijk anders maar eens in mn draadje ik gebruik ze voor mijn externe filters. Nanoe gebruikt zo ook en ik zag al dat er iemand een cerges reactor van heeft gemaakt, heel veelzijdig dus. Ook sera heeft een prefilter die op dezelfde manier werkt is ook niet te duur 👍
Ik ben ook wel met dit soort projectjes bezig geweest maar in mijn zoektocht kom ik toch vaak na een beetje rekenen erop uit dat ik duurder uit ben met zelfbouw dan dat ik zo'n reactor online bestel. Dat hoeft niet erg te zijn natuurlijk als je dat knutselen leuk vindt maar ik vroeg mij af of ik ergens een voordelige waterfilterpot over het hoofd heb gezien. Jouw topic heb ik gezien en dat ziet er gelikt uit zo :)
 
Ik ben ook wel met dit soort projectjes bezig geweest maar in mijn zoektocht kom ik toch vaak na een beetje rekenen erop uit dat ik duurder uit ben met zelfbouw dan dat ik zo'n reactor online bestel. Dat hoeft niet erg te zijn natuurlijk als je dat knutselen leuk vindt maar ik vroeg mij af of ik ergens een voordelige waterfilterpot over het hoofd heb gezien. Jouw topic heb ik gezien en dat ziet er gelikt uit zo :)
Het is in ieder geval degelijker dan ali 👍 het goedkoooste filterhuis heb ik gevonden voor 20 euro, is dan meestal iets groter dan een voorfilter. Ga je voor pvc, ben je minder dan een 10tje kwijt, maar kan je niet zien wat er gebeurd 😉
 
Terug
Bovenaan