T
TonHageraats †
Guest
Klinkt als een beetje "tunnel vision"Ik ben daar behoorlijk serieus in ja, dieren leren door conditionering
Klinkt als een beetje "tunnel vision"Ik ben daar behoorlijk serieus in ja, dieren leren door conditionering
Of je hebt een te negatieve gedachte bij de term conditionering, want lang niet alle conditionering is negatiefKlinkt als een beetje "tunnel vision"
Er is inderdaad niks mis met conditionering, zolang je het maar op een positieve manier toepast. Daarnaast denk ik wel dat dieren eenzaamheid kennen, of in ieder geval veel behoefte hebben aan contact met mensen of soortgenoten. Een hond is een goed voorbeeld, maar het geldt ook voor olifanten en chimpansees.Of je hebt een te negatieve gedachte bij de term conditionering, want lang niet alle conditionering is negatief
Nou, een kuddedier wat plotseling alleen komt te staan wordt toch een kutdier... Dieren kunnen wel degelijk eenzaam zijn of zich zo voelen.Meen je dit? En dan ook gelijk voor alle dieren?
En niet te vergeten dat mensen evolutionair gezien ook maar gewoon dieren zijn. Ook wij leren dmv conditioneren maar dat sluit gevoelens niet uit.Alle dieren leren door conditionering, bijvoorbeeld de klassieke conditionering
Maar (en dat was de reden van deze gevolgdiscussie) een vis die solitair opgroeit tussen volslagen vreemde vissen, en geen scholenvis is (want dat is de vis in kwestie) kentie dan eenzaamheid of zwemtie gewoon als een blij ei rond tot zijn eind is gekomen?Nou, een kuddedier wat plotseling alleen komt te staan wordt toch een kutdier... Dieren kunnen wel degelijk eenzaam zijn of zich zo voelen.
Dat hangt volgens mij helemaal van de soort af. Een hond kan zijn menselijke huisgenoten als groepsgenoten zien en met ze omgaan alsof hij in een roedel leeft, mijn huidige Ancistrus zwemt/fourageert/bedelt met de Sluierstaarten mee en doet verder haar eigen ding. Ik heb een Goudvis gehad die alleen rondzwom in een bak waar ook een Ancistrus in zat, maar die was op de een of andere manier niet " blij" zijn rondjes aan het zwemmen. Hij gedroeg zich anders dan toen hij nog met een andere Goudvis samen was. Dus heb ik destijds een nieuwe Goudvis erbij gekocht, en ik heb het moment gefilmd waarop ze elkaar voor het eerst ontmoetten. Ze begonnen vrijwel direct lichamelijk contact te zoeken. Ik heb hem al eens eerder neergezet, maar het verschil in gedrag was opmerkelijk.Maar (en dat was de reden van deze gevolgdiscussie) een vis die solitair opgroeit tussen volslagen vreemde vissen, en geen scholenvis is (want dat is de vis in kwestie) kentie dan eenzaamheid of zwemtie gewoon als een blij ei rond tot zijn eind is gekomen?
Dat hangt volgens mij helemaal van de soort af. Een hond kan zijn menselijke huisgenoten als groepsgenoten zien en met ze omgaan alsof hij in een roedel leeft, mijn huidige Ancistrus zwemt/fourageert/bedelt met de Sluierstaarten mee en doet verder haar eigen ding. Ik heb een Goudvis gehad die alleen rondzwom in een bak waar ook een Ancistrus in zat, maar die was op de een of andere manier niet " blij" zijn rondjes aan het zwemmen. Hij gedroeg zich anders dan toen hij nog met een andere Goudvis samen was. Dus heb ik destijds een nieuwe Goudvis erbij gekocht, en ik heb het moment gefilmd waarop ze elkaar voor het eerst ontmoetten. Ze begonnen vrijwel direct lichamelijk contact te zoeken. Ik heb hem al eens eerder neergezet, maar het verschil in gedrag was opmerkelijk.
Is de muziek die het filmpje begeleidt toevallig door jezelf gespeeld?
Helaas? Ik vind het een leuk filmpje hoor, maar de muziek vond ik niet helemaal met de beelden harmoniëren... 😌 Ook losstaand van de beelden vroeg ik me een beetje af waar de muzikant heen wilde, haha.Nee, helaas niet.
Welke soort was dat precies, weet je dat nog? En was dat buiten de paartijd om?Ik had hier kwikwi's en die vermorzelden medebewoners letterlijk door ze een klap te geven met hun staart tegen de ruit aan
Ja dit zijn ze (oud filmpje d ebak heb ik al jaren niet meer)Helaas? Ik vind het een leuk filmpje hoor, maar de muziek vond ik niet helemaal met de beelden harmoniëren... 😌 Ook losstaand van de beelden vroeg ik me een beetje af waar de muzikant heen wilde, haha.
Welke soort was dat precies, weet je dat nog? En was dat buiten de paartijd om?
Ik weet van de M. thoracata dat de mannetjes zeer fel kunnen worden als er wordt voortgeplant. Maar verder zijn het haast knuffelberen van vissen, zo weinig agressie als erin zit.
Dit negeert dat veel soorten hun gedrag genetisch is ingebouwd. Conditionering is het aanpassen van gedrag tijdens het leven van het dier, maar dit betekent dat er een inherente flexibiliteit moet zijn.Maar (en dat was de reden van deze gevolgdiscussie) een vis die solitair opgroeit tussen volslagen vreemde vissen, en geen scholenvis is (want dat is de vis in kwestie) kentie dan eenzaamheid of zwemtie gewoon als een blij ei rond tot zijn eind is gekomen?
Ik heb een groep van 23 stuks
300x220x95
Maar nu het belangrijkste; heb je dit zelf geprobeerd en ervaring mee of roep je maar watMaar mijn advies blijft: plastiek planten doe je niet groeien met plantenvoeding en licht.
Maar nu het belangrijkste; heb je dit zelf geprobeerd en ervaring mee of roep je maar wat
Ik heb wel zo'n vermoeden van jouw mening hierover, maar wat vindt je van heel die zeewatercultuur om het zo te benoemen.
Dan heb ik het niet enkel over de thuisbakken maar ook over bepaalde publieke aquaria (iets met Atlanta en walvishaaien komt direct in mij op).
ter vermaak van de grote massa...
Dus het is beter om te stoppen om de Manen door een hoepeltje van 10 cm te laten springen .Dus in theorie maken wij onszelf "schuldig" aan hetzelfde feit als de grote dierentuinen ect, behalve dan het feit dat wij ze geen achterlijke kunstjes laten doen (mag ik hopen dan )
Daar mag je mee verder gaan. Alleen je moet wel stoppen om met ze te zwemmen.Dus het is beter om te stoppen om de Manen door een hoepeltje van 10 cm te laten springen .
Alleen maar omdat die domme vissen en garnalen het niet snappen, anders liet ik ze echt wel synchroonzwemmen hoor!wij ze geen achterlijke kunstjes laten doen
Dank voor je waarschuwing Liran en ik begrijp gelijk dat je uit eigen ervaring spreekt 😆Daar mag je mee verder gaan. Alleen je moet wel stoppen om met ze te zwemmen.
Ook met een echte dolfijn btw. Als die jou al ziet zwemmen. Wordt ie al niet lekker 🙂
Ja klopt. Toen ik met ze wou zwemmen, zonken ze direct en verzopen ze bijnaDank voor je waarschuwing Liran en ik begrijp gelijk dat je uit eigen ervaring spreekt 😆
Je kan m.i. zeggen wat je wil, maar ik vind wat wij thuis doen ook vermaak voor de "grote" massa.
Wij houden allen onze vissen voor ons eigen plezier, absoluut niet in het plezier van de vis.
dus of je het nu hebt over een dolfijn in een bassin van enkele 100.000liter, of een kardinaal tetra in 60liter blijft m.i. in pot nat.
behalve dan het feit dat wij ze geen achterlijke kunstjes laten doen (mag ik hopen dan )
Maar als jij, ik en de rest van de planeet geen huisdieren meer zouden nemen hoeven er helemaal geen dieren meer te worden gevangen of gekweekt. Want kweek mag dan beter zijn op sommige punten het zijn nog steeds dieren die in gevangenschap worden geboren en doodgaan omdat wij ze graag willen hebben.Maar als ik dieren aanschaf wil ik ze in de eerste plaats een beter leven geven dan wat ze
De kosten zijn anders, maar buiten dat? Het blijven dieren in een bakje, met uiteraard verschillen tussen soorten in minimumnormen. Uiteindelijk betaal jij om zelf vissen te houden en er naar te kijken, andere betalen om er enkel naar te kijken en het houden aan de zogenaamde professionelen over te laten (wat afhangt van het park zelf natuurlijk hoe professioneel het echt gebeurt).Toch niet helemaal hoor. Er is niemand die het in zijn hoofd haalt om een orka (of zelfs dolfijnen) als huisdier te houden. (Hoop ik)
Al die sea life parken zitten vol dieren die daar niet zouden zitten mocht er geen massa mensen zijn die betaalt om ze kunstjes te zien doen.
Zodra er niemand meer komt zal het concept snel doodbloeden. Easy!
Naar mijn aquarium hoeft er niemand te komen kijken tegen betaling zodat het financieel haalbaar blijft.
Een mening die je veel hoort, maar eigenlijk absoluut geen wetenschappelijk feit. Als we kijken naar wetenschappelijke studies is de census voor tuimelaars eigenlijk dat ze zonder problemen in gevangenschap te houden zijn (dus ook op mentaal welzijnsvlak). Waar er voor orka's en bruinvissen wel degelijk concrete problemen zijn (agressie, stereotiep gedrag, levensduur, ...) zijn die dingen niet aangetoond in tuimelaars in de betere parken. Ondanks dat er wel degelijk studies zijn gedaan op hun. Sterker nog, tuimelaars in het wild hebben al veel mensen aangevallen terwijl ze dat amper/nog nooit hebben gedaan in dolfinaria. Wat bij orka's overigens het omgekeerde is, nog nooit een aanval in het wild waargenomen maar al meerdere doden in seaworld of zoals jij het zo mooi verwoordVerantwoord dolfijnen houden is volgens mij niet mogelijk.
Nu vindt ik wel dat het huidige model (overdekte steriele kuipen vol met chloor) inderdaad veroudert is, en dat grotere en natuurlijkere openluchtbassins zoals in Nürnberg en Harderwijk de norm horen te zijn. Helaas door alle onvoorwaardeljike kritiek blijven veel dolfinaria zoals dat van Brugge twijfelen over zo een uitbreiding/renovatie.Ik denk dan bvb aan orka's die hun trainer op een bepaald moment in tweeën bijten... Ik snap dat...
Dit is wel een heel interessante conversatie geworden. Ik begon over " Positive reinforcement" oftewel " positieve bekrachtiging". Destijds heb ik cursussen tot Gedragstherapeut voor Papegaaien gevolgd bij het Tinley Instituut. Alleen de 4e module heb ik niet meer gedaan, omdat ik inmiddels geen papegaaien meer in huis had. Maar ik heb daar wel de grondbeginselen geleerd op het gebied van conditionering en verrijking bij papegaaien en andere vogels, ook toe te passen op andere dieren. Ik heb ook seminars bezocht, en een Amerikaanse vogelarts van vogels voorzien bij een workshop die hij gaf aan dierenartsen, die moesten leren om te gaan met papegaaien.Toch niet helemaal hoor. Er is niemand die het in zijn hoofd haalt om een orka (of zelfs dolfijnen) als huisdier te houden. (Hoop ik)
Al die sea life parken zitten vol dieren die daar niet zouden zitten mocht er geen massa mensen zijn die betaalt om ze kunstjes te zien doen.
Zodra er niemand meer komt zal het concept snel doodbloeden. Easy!
Naar mijn aquarium hoeft er niemand te komen kijken tegen betaling zodat het financieel haalbaar blijft.
Goh, ik weet dat niet.
Er zijn heel veel dieren die ik graag zou houden maar ik doe het niet omdat ik het niet verantwoord vind.
Bij de dieren die ik wel heb ben ik meer bezig met hun plezier en levenskwaliteit dan met mijn entertainment.
Bvb in het geval van mijn vissen: zodra ik vissen in een bak heb verandert mijn insteek en primeert hun welbehagen en hun "levenskwaliteit" boven mijn plezier.
Concreet betekent dat dat ik in een bak met bewoners totaal andere klemtonen leg dan in een plantenbak. Ik doe geen onderhoud midden in de donkere periode. Ik gooi een bak met bewoners zelden tot nooit compleet om ( en als ik het doe zal ik eerst de bewoners naar een andere bak overzetten).
Ik snoei zelfs niet graag te hevig in een bewoonde bak omdat ik dat vervelend vind voor de vissen.
Een plantenbak, dat heb ik louter voor mijn plezier.
Maar als ik dieren aanschaf wil ik ze in de eerste plaats een beter leven geven dan wat ze kenden. (Ik koop dus ook liefst nakweek in plaats van wildvang dieren)
Voor mij is het essentieel dat de dieren zich goed voelen, ook terwijl ik er niet ben.
Ik probeer dus ook nooit foute combinaties te maken en zorg dat iedereen zich steeds veilig kan voelen, zoiets vind ik belangrijker dan mijn "kijkplezier".
Hmmmm, dat weet ik niet hoor. (Ik zou geen kardinaal in 60l steken maar soit, dat terzijde)
Maar er is een groot verschil tussen de twee voorbeelden die je geeft.
Verantwoord dolfijnen houden is volgens mij niet mogelijk. Kardinaaltjes kan je makkelijker diervriendelijk tot huisdiertjes degraderen als je wat inspanningen doet.
Zoals Jarne al zei: sommige van die kunstjes zorgen tenminste voor wat verrijking bij bvb dolfijnen.
Maar het is en blijft een wankel evenwicht vind ik.
Ik denk dan bvb aan orka's die hun trainer op een bepaald moment in tweeën bijten... Ik snap dat...
Heb jij het idee dat die lateriet voedend werkt? Ik heb het spul ook liggen maar had toen ik het kocht niet zo goed stilgestaan bij de precieze vorm van het daarin opgeslagen ijzer. Ik las later dat lateriet vooral ijzeroxide bevat en dat dat nauwelijks biologisch beschikbaar is voor planten en (in mijn toepassing) bacteriën. Makes one wonder.Daarnaast gebruik ik ook bodembemesting in de vorm van kleibolletjes mix die ik dan als extra meng met lateriet van hetzelfde bedrijf
Ik vind dit pas achterhaald en getuigen van weinig idee wat er werkelijk speelt. Dolfijnen in gevangenschap worden dagelijks door het personeel sexueel bevredigd omdat ze anders te agressief worden naar hun soortgenoten, een dolfijn is ook in het wild 1 van de weinige diersoorten die sex voor hun plezier hebben, wat dus in gevangenschap niet kan.De kosten zijn anders, maar buiten dat? Het blijven dieren in een bakje, met uiteraard verschillen tussen soorten in minimumnormen. Uiteindelijk betaal jij om zelf vissen te houden en er naar te kijken, andere betalen om er enkel naar te kijken en het houden aan de zogenaamde professionelen over te laten (wat afhangt van het park zelf natuurlijk hoe professioneel het echt gebeurt).
Een mening die je veel hoort, maar eigenlijk absoluut geen wetenschappelijk feit. Als we kijken naar wetenschappelijke studies is de census voor tuimelaars eigenlijk dat ze zonder problemen in gevangenschap te houden zijn (dus ook op mentaal welzijnsvlak). Waar er voor orka's en bruinvissen wel degelijk concrete problemen zijn (agressie, stereotiep gedrag, levensduur, ...) zijn die dingen niet aangetoond in tuimelaars in de betere parken. Ondanks dat er wel degelijk studies zijn gedaan op hun. Sterker nog, tuimelaars in het wild hebben al veel mensen aangevallen terwijl ze dat amper/nog nooit hebben gedaan in dolfinaria. Wat bij orka's overigens het omgekeerde is, nog nooit een aanval in het wild waargenomen maar al meerdere doden in seaworld of zoals jij het zo mooi verwoord
Nu vindt ik wel dat het huidige model (overdekte steriele kuipen vol met chloor) inderdaad veroudert is, en dat grotere en natuurlijkere openluchtbassins zoals in Nürnberg en Harderwijk de norm horen te zijn. Helaas door alle onvoorwaardeljike kritiek blijven veel dolfinaria zoals dat van Brugge twijfelen over zo een uitbreiding/renovatie.
Dierenwelzijn in het algemeen in dierentuinen is iets waar ik mezelf redelijk in heb verdiept, en wat mensen denken dat probleemsoorten zijn komt meestal niet altijd overeen met de daadwerkelijke probleemsoorten
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.