Wat is er nieuw

Het Grote "Offtopic"-topic!

Wil jij niet alle vrouwen over 1 kam scheren :deal:
Nee, dan gaan ze zeuren dat ze een ander soort kam nodig hebben en dat hun haar hier pluizig van wordt.

Run Away GIF

Nou niet geheel…
Meeste panelen hebben 25 jaar garantie op 80% van het initiële vermogen.
Maar zijn er ook met “maar” 15 jaar garantie.
Betekent niet dat ze gegarandeerd 25 jaar mee gaan.
Dan heb je nog de omvormer die gemiddeld 15 jaar mee gaat en meteen ook het duurste component is van je systeem.
In de afgelopen 15 jaar tijd zijn de meest gangbare panelen van 200-250Wp naar 330-350Wp gegaan, dat is een vrij forse vooruitgang.
Als dat door blijft gaan loont het telkens als je omvormer ermee kapt om een compleet nieuw systeem aan te leggen, zeker als je terugverdientijd ver binnen je verwachte levensduur valt
😱Heb ik net van die dingen op het dak, kom je hier mee :br:;))

Als ik naar het vivarium zou gaan, zou ik graag mijn soort (vis) willen zien. Deze zijn verboden door een bepaald soort (mens).
Wordt het niet eens tijd dat hier verandering in komt? “Vroegah” was er altijd de tweedeling ( ook bij ons thuis): het Aquarium verdiende alle zorg en aandacht terwijl Sluierstaartjes gewoon in een kom op tafel stonden. Tegenwoordig weten we wel beter: juist Sluierstaarten hebben een flink aquarium met adequate filtering nodig, en ook een Sluierstaarten-aquarium aantrekkelijk inrichten is een kunst apart.

Inmiddels is de selectieve kweek van allerlei soorten zo ver gevorderd, dat er mijns inziens niet zo veel verschil meer is: ik zie kobalt Apistogramma’s en Trigogasters, hemelsblauwe, roze en rode Discussen, sluierstaart Prachtbarbelen, Danio’s en Ancistrussen en legio albino’s van welke soort dan ook. Dus zo veel verschil is er niet meer, behalve dat Sluierstaarten al zo’n 500 jaar bestaan.

Goed, ik weet dat er Sluierstaarten voor hoge prijzen worden verkocht, en een verkoopstand op Vivarium is misschien wat teveel van het goede( afgezien van de stress die het deze dieren bezorgt), maar een stand met goede voorlichting over Sluierstaarten is misschien een idee? Veel aquarianen zijn ooit met een Sluierstaart begonnen, zonder te weten hoe lastig het is om deze dieren goed te verzorgen…

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan