Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Ze hebben ook alle ruimte, ook in de hoogte en dat maakt een flink verschil.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De jonge Eimekeis zijn gisteren uit het ei gekomen. Het zijn er flink wat. Ze liggen nu in groepjes op de bodem te trillen en teren op hun dooierzak. Een kleine verwarming heb ik aangesloten om te waarborgen dat de temperatuur minimaal 27 graden blijft.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De eerste Artemia nauplien gingen er goed in. Ze zwemmen nu met volle buikjes rond. Ik heb ze in een 30 liter bakje gedaan. Hebben ze meer ruimte. Het kleiner bakje heeft een inhoud van een liter of drie, hier zit nu een legsel in van Peru Altums. Een ander koppel heeft om vijf uur afgezet , ze mogen ze zelf gaan verzorgen.
Ze zullen wel denken: hier in huis is vandaag toch niet op tv. Storinkje van KPN.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Oh is geen ramp,met mooie vissen in huis.
 
Dat ziet mijn vrouw een beetje anders :stom: :6

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mijn vrouw is ook aquafan,scheelt een hoop. Oh en ziggo ook :D
 
Jos Hut zei:
De meeste van de Eimekeis "bicolor" zijn inmiddels naar een andere eigenaar.

Regelmatig worden er Peru altums geboren. In dit filmpje een groep van 30 stuks, slecht zeven weken oud, die al heel statig in hun aquarium heen en weer zwemt. De anderen van dit nest zitten in andere aquaria.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=K7toySILPno&feature=youtu.be[/video]


Hobbygroet,
Jos Hut

Mooi filmpje! Echt rustige vissen zijn het.
 
Ze zijn nu zo rustig omdat ze hun buikje vol met gedroogde Artemia hebben. Ze moeten dan altijd even " uitbuiken", tenminste zo lijkt het. Doorgaans zwemmen ze minder rustig. Dit nest doet het trouwens heel erg goed. Het vinnenstelsel wordt hoger dan normaal het geval is.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Afgelopen zaterdag heb ik twee koppeltjes Redshoulders kunnen bemachtigen. Gisteren zag ik dat beide koppels druk aan het poetsen waren. Vanmorgen zag ik dat bij een van de vrouwtjes de legbuis al uit is.

Het verliefde tweetal is inmiddels begonnen om eitjes af te zetten.
Bij het andere koppel verwacht ik dat vanavond of anders morgen.


In de afgelopen maanden bleek dat Redshoulders erg lastig verkrijgbaar waren.
Van de vijf die ik in Duitsland aanschafte leven er nog twee. Het vrouwtje kampt met een oogontsteking en zit apart met medicatie . Eerst had ze een bacteri�le infectie waardoor een ze Pop Eye ontstond . Dat oog puilt niet meer uit maar is nu wel ontstoken.
Ik hoop dat ze het haalt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmiddag zijn de eerste jonge Redshoulders uitgekomen. Gelukkig zijn er van de eitjes er erg weinig verschimmeld, nog geen 10. De temperatuur is 27 graden en de geleidbaarheid 270 microsiemens. Ze hangen nu nog aan het afzetsubstraat en zullen over een paar dagen gaan zwemmen. Ik schat het aantal tussen de twee en driehonderd.

De volwassen Redshoulder met de oogontsteking heeft het helaas niet gehaald.
In de afgelopen drie weken heb ik met behulp van verschillende kuren medicatie geprobeerd om de vis te genezen maar het mocht niet baten.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Helaas,dat hoort ook bij de hobby.
 
Ja, dat klopt, baal er wel van. Was een hele mooie vis.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Zeker blijft rot,je doet je stinkende best.
 
Balen van de volwassen vis.
Succes met de opkweek van de volgende generatie.
 
De volgende generatie zwemt inmiddels en eet volop Artemia. Ze doen het goed.
Beide ouders hebben zonet een nieuw legsel geproduceerd op een groot blad van een Echinodorus. Naar schatting 300 stuks.

Liefhebbers: opstellen in rijen van drie want ik heb er straks een mooi kluppie van zitten.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
De beide ouders hadden het nieuwe legsel verstopt. Vanochtend verrasten ze mij:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=kKliXsSrpsI&feature=youtu.be[/video]


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik vind ze ook mooi. Gekweekt in Emmen en opgegroeid in Hoogkerk op een steenworp afstand van de Suikerfabriek. Opvallend bij dit koppel is dat het mannetje en vrouwtje even groot zijn. Bij veel andere koppels is dit niet het geval, daar zijn de mannetjes flink groter dan de vrouwtjes.

Ze zwemmen hier nu ongeveer drie weken, dit is hun tweede nest in dit aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hele leuke video hoor Jos. Dat is nogeens een leuke verrassing toch?
 
Leuke verrassing. Hopelijk hou je er voldoende over.
 
Het vorige nest Redshoulders groeit erg goed. Dit nest komt er nog bij dus ik verwacht er flink wat over te houden.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Mooi hoor ziet er ook leuk uit zo'n wolk jonge vissen
 
Helaas dit nest heeft het om een of andere reden niet gered. Dat hoort erbij als je regelmatig wat kweekt. Sommige nesten halen het niet.
Gelukkig hebben beide ouders vandaag weer een nieuw legsel geproduceerd.

Morgen met een kennis op stap om een volwassen Roodrug op te halen in Harderwijk. Daarna nog naar een ander adres om eens te kijken wat daar zit.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Helaas,ook dat hoort erbij.Wel balen.
 
Vandaag thuis gekomen met 7 volwassen Redshoulders Rio Manucapuru. Ze zijn gekweekt door de Duitser Werner. Bekend door verschillende aquariumboeken.
Samen met de overblijver die ik had zitten ze nu in een flinke bak bij te komen. Ze komen al weer wat op kleur. De eersten hebben al wat muggenlarfjes gehad en de rest heeft morgen ook wel honger. Als er eentje gaat eten doet de rest al gauw mee. Ik hoop dat er tenminste een koppel uit komt waarmee ik kan kweken. Ik verwacht dat ik vier mannetjes en vier vrouwtjes heb in deze groep. Prachtige dieren waarvan de grootste ruim 25 cm is.

Zodra ze wat langer zitten zal ik een filmpje van dit achttal maken.

Naast dit achttal heb ik nog twee bewezen koppels Redshoulders zwemmen en twee nesten daarvan.

Een van deze twee koppels heb ik beschikbaar voor een liefhebber.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vanmorgen stopte een busje op mijn oprit. Dierenpark Born las ik. Daar scheen vanochtend de zo'n terwijl het hier erg frisjes was. Na een gezellig gesprek met twee bevlogen liefhebbers gingen een aantal Peru Altums op weg naar Zuid-Limburg. Ze komen in het aquarium van de zoon van de eigenaar. Een flinke bak waarin ze het zeker naar hun zin zullen gaan krijgen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Reken daar maar op!

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De acht Redshoulders heb ik bij elkaar geplaatst in een aquarium van 130x50x50 met daarin flink wat Vallisneria en twee grote amazone zwaardplanten.
Na drie dagen heb ik ze verdeeld in twee groepen van vier. Iedere groep kreeg een 130x50x50 aquarium. Ik heb vissen die vaak bij elkaar zwommen bij elkaar gezet. In een bak kwamen ( gokje) twee mannetjes en twee vrouwtjes.
Het geslacht is alleen bij de paring te zien dus ik moest afgaan op het gedrag.
Het lijkt er nu op dat er zich een koppel gevormd heeft in een van deze aquaria. Een maanvis heb ik in het ander aquarium terug geplaatst om het mogelijk koppel de gelegenheid te geven definitief voor elkaar te kiezen.
Vanavond waren ze soms een blad aan het poetsen en zwommen ze steeds bij elkaar. De andere maanvis verschool zich achter een grote plant. Gaat het koppel morgen nog fanatieker poetsen dan verhuist ook deze vis naar een ander aquarium.

De twee nesten van Redshoulders die ik al heb zwemmen doen het erg goed. De eerste reserveringen voor jongen heb ik al binnen.
Een tweede kweekkoppel vanuit een heel andere bloedlijn erbij zou fantastisch zijn. Kijken hoe dit verder gaat.
Het andere kweekkoppel Redshoulders was vanmiddag ook al aan het poetsen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
En om het nog gekker te maken: bij de groep van vijf Redshoulders zit nog een koppel. Die waren vanmiddag andere Redshoukders aan het verjagen. Ze eisten een plekje voor hun tweetjes op bij een afzetkegel. Maanvissen zetten vaak af bij een hogedrukgebied. Afgelopen dagen was het een lagedrukgebied dus werden er geen eitjes afgezet.
Afwachten hoe het verder gaat.

Hobbygroet.
Jos Hut
 
Ja, dat is best wel grappig. Op het ene moment kan je nergens Redshoulders krijgen ter vervanging van een kweekstel waarvan het vrouwtje is dood gegaan, twee maanden later heb je drie kweekstellen en inmiddels ongeveer 350 jonge Redshoulders zwemmen.
Bij de kweekstellen heb ik ook nog zeker drie verschillende bloedlijnen. Is helemaal prima.

Op dit moment heb ik jonge Eimekeis, jonge Redshoulders, jonge Peru Altums en jonge Microgeophagus Altospinosa. Mij hoor je dus niet klagen....

Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan