Hillstream aquarium van anketh31


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hallo allemaal!

Ik heb al een tijdje plannen om een hillstream bak te maken. Dat stond gepland voor als ik verhuisd was, en aangezien de verhuizing voor over twee weken op de planning staat... Dus tijd om een keer plannen te maken. Moet sowieso nog kijken of het gaat lukken in het nieuwe appartement qua ruimte, maar ik vind dat het moet kunnen :p

Dus vandaar dat ik dit topic heb aangemaakt, zodat ik hier mijn plannen in kan zetten. En samen met jullie kan sparren over de ideeën. Het zal echter nog wel even duren voordat het aquarium er echt komt. Dus dit topic is een beetje voor mezelf, een plek waar ik mijn plannen en gedachten kan neer zetten.

Dus het begin is natuurlijk een aquarium, die geschikt is voor de vissen die ik wil. Ik ga me daarom binnenkort eens verdiepen in het vissenbestand. Qua aquarium zit ik nu op een aquarium ergens tussen 1.20-1.50m. Dit zal dan of een gewoon "normale" hoogte aquarium worden of een lage. Twijfels hiertussen is omdat ik graag waaierhandgarnalen wil, maar die hebben de neiging om de bak uit te klimmen. Ik wil geen dekplaat op mijn aquarium. Dus hoop met een hoog aquarium te voorkomen dat de beestjes de bak uit klimmen. Zou een hogere rand helpen voorkomen dat ze eruit klimmen?

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd naar je nieuwe bak (maar kan je helaas niet verderhelpen bij je vraagstuk over waaierhandjes, daar weet ik te weinig van)!
 
Ik zou voor een normale hoogte gaan. Dan heb je de ruimte om voor een dubbele bodem constructie te gaan, en dus serieuze stroming. En daar zullen je vissen/waaierhanden je dankbaar voor zijn
 
Ik wil niet helemaal voor een echte dubbele bodem gaan. Vind dat altijd er heel lelijk uit zien, maar had wel een andere optie gezien, dat is namelijk met pvc buizen een soort van frame maken die dan onder de bodem door gaat. Dan heb je aan de ene kant van je bak een stromingspomp en aan de andere kant een sponsfilter waarna het water door de pvc buizen naar de stromingspomp gaat. Hierdoor krijg je een mooie stroming in je aquarium. Dit ben ik van plan te gaan doen, denk nu met 2 of 3 stromingspompen en een normaal filter. De uitaat van het normale filter wil ik van wat stenen naar beneden laten lopen als een soort waterval. Om het te verduidelijken heb ik een tekeningtje gemaakt:
IMG_20201025_164350.jpg

Dus in dit geval links: een bovenwater deel, grote keien met hout en wat planten/mossen en een waterval van de uitlaat van het filter. Daar onder een soort van grot/plek waar de stromingspompen komen, wel goed weg gewerkt maar nog wel dat ik er bij kan.
In het stromingsdeel zelf wat stukken hout die qua vorm mee gaan met de stroming en wat planten die tegen de stroming kunnen. Grote keien die boven water uitsteken of gewoon wat groter zijn om te zorgen dat er stukjes zijn met minder stroming.
En dus onderin te zien hoe dat systeem van pomp en sponsfilter zou moeten werken.

Details zijn overduidelijk nog niet uitgewerkt, maar dit was handig om een beetje mijn gedachten op papier te krijgen.

Aquarium wordt dan denk 1.50x50x50 ongeveer. Wil het wel lekker diep hebben en dus wel hoog.
 
Super leuk plan, ben altijd geinteresseerd in beek biotopen, dus ga dit zeker volgen! Zeker ook de techniek lijkt me heel interessant.

Ps. Ik maak gebruik van twee sicce pompen en die zijn echt heel stil 👍
 
Een volledige dubbele bodem is idd niet zo fraai aan de voorkant. ik zou de buizen onderling koppelen, en neem hoge druk pvc (10 of 16 barr), gewone afvoerleidingen kunnen het gewicht van de stenen wellicht niet aan. Het idee met drie pompen is wel aardig je kunt dan spelen met de stroming door pompen aan of uit te zetten.
 
Een volledige dubbele bodem is idd niet zo fraai aan de voorkant. ik zou de buizen onderling koppelen, en neem hoge druk pvc (10 of 16 barr), gewone afvoerleidingen kunnen het gewicht van de stenen wellicht niet aan. Het idee met drie pompen is wel aardig je kunt dan spelen met de stroming door pompen aan of uit te zetten.
Goed idee. Ik was van plan om inderdaad de buizen onderling te koppelen. Daarnaast wil ik een rooster op de bodem van het aquarium leggen als drukverlichting van de stenen op het glas. Ik dacht, ik kan daar misschien ook de buizen in verwerken. Dat ik een uitsparing maak in het rooster voor de buizen.
 
Goed idee. Ik was van plan om inderdaad de buizen onderling te koppelen. Daarnaast wil ik een rooster op de bodem van het aquarium leggen als drukverlichting van de stenen op het glas. Ik dacht, ik kan daar misschien ook de buizen in verwerken. Dat ik een uitsparing maak in het rooster voor de buizen.
Je kunt wellicht dat egg crate spul gebruiken dat ze vaak bij terraria gebruiken voor een rooster. Of een laag grof grind om de buizen heen leggen voordat je je grote stenen plaatst :)
 
Je kunt wellicht dat egg crate spul gebruiken dat ze vaak bij terraria gebruiken voor een rooster. Of een laag grof grind om de buizen heen leggen voordat je je grote stenen plaatst :)
Ja, zo'n egg crate was ik inderdaad van plan daarvoor te gebruiken. Of iets soortgelijks. Dat houdt ook meteen de stenen wat makkelijker op z'n plaats denk ik
 
Even inspiratiefilmpjes kijken tussen het werk door. Deze hebben wel een echte dubbele bodem, op deze manier vind het nog een optie, omdat de onderkant helemaal afgedekt is. En vind de inrichting ook mooi, houd wel van een beetje groen in het aquarium. En gaaf stuk hout.



En vind deze qua inrichting in stenen, diverse stenen die wat hoger liggen waardoor je wat spelingen in de water flow creëert ook heel gaaf. Dat wil ik ook wel graag in mijn hill stream, maar wel zo dat die verhogingen meer aan de achterkant van het aquarium zitten, zodat het niet een te grote obstakel wordt aan de voorkant van het aquarium.

 
Het is een tijdje geleden dat ik een update heb gegeven. Met een verhuizing en een nieuwe baan was het allemaal even druk, dus geen tijd gehad om na te denken over nieuwe aquaria. Maar... Nu heb ik weer een beetje tijd!

De vraag was of er een extra (groter) aquarium zou passen in ons nieuwe appartement. Helaas, gaat het niet lukken op de plekken die ik in gedachten had, dus ik moest alleen beetje afscheid nemen van het idee van de hillstream... Tot ik gisteren opeens een perfecte plek zag!
IMG_20201202_080255.jpg

Hier staat dus nu mijn huidige aquarium (deze verwarming staat nooit aan, dus geen zorgen over gekookte visjes :p ). Daarnaast een kallax kast op z'n kant waar nu de kerstboom staat. Die Kallax kast heeft niet echt een functie, we hadden de kast over en het maar daar neer gezet. Dat is toch een perfecte plaats voor een extra aquarium?

Ik ben dus van plan daar een extra aquarium neer te zetten, denk rond de 90cm. Mijn vriend weet dat er nog een aquarium komt, maar dat ik een 90cm in gedachten heb weet hij nog niet haha. De Kallax kast gaat of weg, of wordt flink verstevigd. Maar denk dat die weg gaat en dat er dan een nieuwe komt. Kastje blijft wel laag, ietsjes hoger misschien zodat er een filter onder past. Kastje moet zo laag omdat de schakelaar voor het licht net achter het aquarium op de muur zit.

Maar goed, ben dus nu aan het kijken naar een 90cm aquarium en dus toch hillstream. Dus ik kan weer beginnen met plannen en m'n vriend laten wennen aan het idee van een groter aquarium haha :p. Dus, leuk leuk! :)
 
Die kallaxkast die buitenste planken zijn geen planken maar cardboard (dus hol van binnen) met een max draaggewicht van 25 kilo, dus die zijn zowiezo niet te verstevigen (tenzij je de complete ombouw vervangt voor echt hout)
 
Heb je een biotoopje in gedachten?
Nog niet, zat te denken aan Chinees hillstream. Maar weet niet of er daar binnen ook nog weer verschillen zijn. Dus daar ga ik me nog even verdiepen.

Die kallaxkast die buitenste planken zijn geen planken maar cardboard (dus hol van binnen) met een max draaggewicht van 25 kilo, dus die zijn zowiezo niet te verstevigen (tenzij je de complete ombouw vervangt voor echt hout)
Daar had ik ook al gedacht. Ik wilde dan inderdaad een ombouw van echt hout eromheen doen. Maar dan zal die in het midden misschien niet stevig genoeg zijn. Dus denk dat ik een nieuwe kast bouw/koop. Zou naar zijn als de Kallax doorzakt. Zeker omdat er natuurlijk nog een berg stenen in komt
 
Alvast wat plannen gemaakt. Het aquarium wordt een 90x45x60. Dus vrij hoog. Maar dan kan ik er altijd nog wat anders mee doen als ik wil. Waterniveau wordt ongeveer 30cm. Hiermee hoop ik ook loslopende waaierhandgarnalen te voorkomen ;). Zat ook te denken om een achterwand te maken, die tot helemaal bovenin loopt. En daar planten in te doen, beetje paludarium idee. Even ideeën afgekeken bij Serpadesign haha.

Verder wat betreft inrichting zat ik te denken aan maaskeien, kiezels en zand. Voornamelijk veel keien. En ik heb een mooi stuk hout gescoord vandaag. Kon het niet laten liggen dan had ik er vast spijt van gekregen.

Screenshot_20201208-200321__01.jpg

De maaskeien die ik wil gebruiken

IMG_20201209_175620.jpg

IMG_20201209_175626.jpg
IMG_20201209_162519.jpg

En de twee stukken hout. Het kleine stukje wordt waarschijnlijk verzaagd tot twee stukken, die als extra vertakking gaan dienen voor het grote stuk. Vond het echt een gaaf stuk, het zal aan de linkerkant een stuk omhoog gezet worden. Vond het een mooie flow hebben. Wel duur, mag ach.. zulke mooie stukken moet je ook niet laten liggen.

Verder, qua biotoop, denk ik niet dat heel specifiek voor een bepaald biotoop ga. Ik wil heel graag de Aziatische waaierhandgarnalen hebben. En ga wel proberen daar een bestandje om heen te bouwen, maar denk dat ik andere dieren wil dan die daar in leven.

Qua planning, ik wil in januari het aquarium aanschaffen en het filter denk ik. En dan in februari de boel in richten, om zo de kosten een beetje te spreiden.
 
En het aquarium is besteld! Heel blij haha! Enige nadeel, levertijd is lang... Waarschijnlijk wordt het pas in februari geleverd. Dus nog even wachten. Maar dan kan ik wel mooi alles voorbereiden.
 
Wow, dat is zeker een lange levertijd. Ik weet niet of ik zoveel geduld zou hebben. 😁
 
Wow, dat is zeker een lange levertijd. Ik weet niet of ik zoveel geduld zou hebben. 😁

Haha, ik vind het ook lastig.. maar goed. Wil wel specifiek dit aquarium, dus dan moet je wat. Had ook echt niet verwacht dat het zo lang zou duren, had verwacht dat het wel in januari zou komen. Maar kan natuurlijk wel alles voorbereiden zodat als het aquarium er eindelijk is ik ook alles meteen kan opstarten
 
En weer een update!

Het wachten op het aquarium duurt veel te lang haha! Maar voordeel, ik kan wel langzaam spulletjes verzamelen en plannen bedenken. Ik heb inmiddels de verlichting besteld, een Twinstar Light S-line versie 2. Dit is een ouder model en was daarom een beetje goedkoper dan versie 3, die niet is uitgekomen. Ik hoop dat deze sterk genoeg is om de nodige algen te kweken, en anders het langere tijden aan laten staan kan natuurlijk ook. De lamp ga ik binnenkort ophalen, dus daar heb ik zin in!

Daarnaast ben ik druk bezig om het vissenbestand te bepalen. Inmiddels een Excel document gemaakt met alle mogelijke hillstream loaches die erin kunnen, hun eigenschappen en eisen etc. Daaruit ga ik een selectie maken. Het wordt niet helemaal biotoop getrouw. Ik wil toch heel graag de Aziatische Waaierhandgarnalen, deze komen uit Maleisië en de Molukken. De vissen die ik waarschijnlijk wil komen uit China. Dus de waaierhandjes zullen beetje de spelbrekers zijn. Ik ga nog even verder denken over de vissen en dan zal binnenkort wel een nieuw topic volgen over het vissenbestand.

Verder heb ik me verder verdiept in hoe ik de stroming ga realiseren. Ik heb besloten om voor een dubbele bodem te gaan, ik denk dat ik hiermee de juiste stroming kan realiseren. Het ziet er strakker uit. Daarnaast kan ik voor mijn waaierhandjes een betere voedselstroom genereren. En vind het ook leerzaam en uitdagend om te maken. Zie de tekening hieronder hoe ik dat wil realiseren:

WhatsApp Image 2021-01-07 at 15.06.29.jpeg

Ik wil met acrylglas een omgekeerde u maken (of eigenlijk een n vorm haha). Dus twee stukken van 90x10cm en de bovenplaat van 70x45cm. Als extra ondersteuning komt er een v vormig stuk acryl onder, dat zijn de de 2x twee stukken van 36,4x10cm. Die komt dan ongeveer 10 cm naar binnen toe. Misschien nog een recht stuk acryl in het midden van de bodemplaat, van 70x10cm als ondersteuning van het middenstuk. Er komt natuurlijk best wel wat gewicht op. Verder een opstaand randje aan beide kanten, waarschijnlijk van 5cm hoog, zodat het zand niet verdwijnt onder de dubbele bodem. En verder twee roosters creëren. Hierop wil ik ook wat stenen leggen, zodat er geen vermindering is van het bodemoppervlak, maar wel dat het makkelijk te verwijderen is bij onderhoud. Maar ik moet nog even uitproberen of dat kan met de stroming etc. Dit alles wil ik niet verlijmen in het aquarium, het wordt een los structuur die ik er weer uit kan halen. Door het gewicht van de stenen zal het op z`n plek blijven, en door de omgekeerde u vorm is kans op "lekkage" van stroming via de zijkanten minimaal. Als stromingspomp komt er een Maxspect Gyre 350 in, die kan ongeveer 20.000 l/h omzetten. Dit klinkt heel veel, maar omdat het een grote watermassa is, is dit ook al gauw nodig. Daarnaast kan ik het zachter zetten en wil ik graag later een langer aquarium. Dus het is wat dat betreft ook een investering in de toekomst. Dat is sowieso nu met alles wat ik aanschaf, alles is met het oog op de toekomst. In principe is een Twinstar S-line verlichting niet nodig, maar omdat ik later de hillstream naar een groter aquarium wil verhuizen, wil ik dan dit aquarium gebruiken als vervanging voor mijn 60cm scape tank. Dan is die verlichting wel nodig. Maten van dit dubbele bodem systeem (voornamelijk de 10cm hoogte en 10cm brede roosters) staan nog niet helemaal vast. Is nog even kijken wat het beste werkt met de stromingspomp.
 
Weer een kleine update. Kan natuurlijk nog niet veel doen helaas, want moet natuurlijk nog wachten op m'n aquarium. Die wordt volgens de laatst berichtgeving eind januari verzonden. Dus hopelijk begin februari binnen.

Mijn vader gecharterd om mij mee te helpen met het maken van de dubbele bodem haha. Dus dat wordt ook geregeld. In februari ga ik de stromingspomp bestellen. Verder al wat fijnere rivier kiezels besteld, nu dus alleen nog wat zand en grote rivierkeien. Maar ik wacht een beetje tot de bouwmarkten weer open zijn. Even kijken of ze zulke keien ergens verkopen, dan kan ik kijken hoe ze eruit zien qua kleur.

Planten bestand wordt voornamelijk Anubias spp., Bucephalandra spp., Hygrophila spp, Microsorum spp., Bolbitis spp en iets van een
Crinum spp. Misschien nog wat cryptocoryne soorten.

En had wat extra hout gekocht, waarschijnlijk veel te veel hout. Maar kan dan mooi even kijken wat ik wil. En het komt altijd handig uit voor de toekomst. En de Twinstar is binnen :)
IMG_20210116_174110.jpg
 
En vandaag maaskeien opgehaald bij een handelaar. Moet ze nog even goed schoonmaken. En verder al wat gekocht. Het komt steeds dichterbij.
IMG_20210123_174446__01.jpg

IMG-20210123-WA0000.jpg
 
Mooi zo'n dubbele bodem, ben benieuwd wat het wordt.

Ik weet niet hoe vast je plannen al staan, maar kwam op youtube ook filmpjes tegen van wat bakken met hele sterke stroming waarbij een rotspartij in het midden was geplaatst en het water er in cirkels omheen stroomde. Daardoor was aan 1 kant de stroming heel hoog en de andere kant wat lager voor rustplekken. Maar als je dan aan beide kanten een stromingspomp plaatst heb je aan beide kanten harde stroming.

Het is wel een stuk minder natuurlijk, maar wel een stuk makkelijker te realiseren.

Heb de filmpjes even voor je opgezocht.

Deze is inmiddels weer afgebroken:



Deze is hij momenteel mee bezig om op te bouwen:

 
Mooi zo'n dubbele bodem, ben benieuwd wat het wordt.

Ik weet niet hoe vast je plannen al staan, maar kwam op youtube ook filmpjes tegen van wat bakken met hele sterke stroming waarbij een rotspartij in het midden was geplaatst en het water er in cirkels omheen stroomde. Daardoor was aan 1 kant de stroming heel hoog en de andere kant wat lager voor rustplekken. Maar als je dan aan beide kanten een stromingspomp plaatst heb je aan beide kanten harde stroming.

Het is wel een stuk minder natuurlijk, maar wel een stuk makkelijker te realiseren.

Heb de filmpjes even voor je opgezocht.

Deze is inmiddels weer afgebroken:



Deze is hij momenteel mee bezig om op te bouwen:


Ja ik volg deze filmpjes ook. Vond voornamelijk die bovenste van MD heel erg gaaf. Heb daar ook zeker over nagedacht, maar vind het dan zonde dat je aan de achterkant zoveel "loze" ruimte hebt. Zeker in zijn meest recente hillstream heeft hij de stromingspomp linksachter. Waardoor hij de sterkste stroming achter heeft. Ik denk zelf dat veel van zijn hillstream loaches daar zullen zitten, waardoor je die misschien niet ziet. Daarnaast denk ik dat er veel "lekkage" van stroming in zijn tweede set up door de rotsen heen. Bij zijn eerste setup lijkt me dat wel prima, qua stroming. Maar omdat ik niet zo'n diepe bak heb, leek me dat niet zo heel praktisch. En natuurlijk heb je bij die bak ook weer die loze ruimte.

Maar, mocht ik ooit de ruimte hebben voor een doorkijk bak, dan wil ik heel graag eens een bak maken zoals MDs eerste hillstream. Ik vind dat namelijk wel echt één van de mooiste bakken die ik heb gezien van MD.
 
meschien een bodemfilter gebruik zo dat je gaan vuil krijgt tussen als de stenen?
Heb ik over nagedacht, maar ik wil zand gebruiken op de bodem. Dus dat is geen goede optie.
 
Ik heb inmiddels een topic aangemaakt voor mijn visbestand. Mochten jullie daar ook in geïnteresseerd zijn, dan hierbij het linkje:

Ik ga binnenkort de stenen maar eens schoonmaken en beetje knutselen om een beeld te krijgen wat ik leuk vind. Hopelijk wordt deze week of volgende week het aquarium verzonden vanaf de fabrikant. Dus hopelijk ergens in februari het aquarium binnen :)
 
Het wachten duurt lang... Nog geen nieuws over het aquarium gehoord, dus hopelijk komt ie eind februari... Ik ben nu rustig aan alle spullen aan het bestellen. Aquarium kast wordt binnenkort gemaakt. Ik ga pas de dubbele bodem maken als ik het aquarium binnen heb, dan weet ik de precieze binnenmaten.

Nu maar even het hout laten inweken.
IMG_20210204_183723.jpg
 
Goed nieuws! M'n aquarium komt waarschijnlijk begin volgende week binnen! Na 3.5 maand wachten was het toch wel tijd dat die een keer binnen kwam.

En vandaag een 12mm plexiglas van 180x100mm gescoord voor maar 30 euro. Die gaan we binnenkort op maat maken, zodra ik de precieze binnenmaten weet. Dus hopelijk heel snel haha. En volgende hout halen voor het meubel. Dus dan hopelijk halverwege maart kan ik het echt opstarten :)

IMG_20210227_110225.jpg
 
Vandaag de stenen schoongemaakt, was even niet blij met de stenen. Vond ze vrij saai. Maar toen ik ze eenmaal had afgespoeld... Er zitten echter super gave en mooie stenen tussen!

Voor:
IMG-20210123-WA0000.jpg

Na:
IMG_20210304_131218.jpg


Daarnaast heb ik filterzand gekocht:
IMG_20210302_133348.jpg


En een filter
IMG_20210302_133354__01.jpg


En één van de belangrijkste elementen:
IMG_20210302_133345.jpg


Dus ben klaar voor dat aquarium haha. En m'n portemonnee is nu ook wel weer leeg :p
Maar heb er echt zin in!
 
Mijn aquarium is er!!!! 🎉🎉🎉

Even fotootje van het aquarium op het pallet bij de winkel. Inmiddels heb ik het opgehaald maar staat het nog in de auto, te wachten op extra mankracht om het naar boven te tillen. Morgen komt mijn vader langs om mijn vriend mee te helpen het de trap op de tillen. Ik kon het zelf amper met mijn vriend op tillen, ben niet zo sterk als ik dacht hahaha. Maar het is voornamelijk onhandig vasthouden natuurlijk. Wil niet het risico lopen het uit mijn handen te laten vallen.

Dus nu kan het echt beginnen! Hopelijk volgende week de dubbele bodem maken en dan kan ik volgend weekend de boel misschien een beetje in elkaar zetten :D
JPEG_20210319_114807_6553598116019637122.png
 

Terug
Bovenaan