Hillstream aquarium van anketh31


Barry de Punkslak :LOL:

En hij heet natuurlijk de Punker vanwege zijn groene woeste algen hanenkam hahaha. Inmiddels heb ik hem een kleine knipbeurt gegeven, maar de naam is blijven plakken haha. Barry had een speciaal aquarium, maar die is tijdelijk buiten gebruik. Dus dan maar even in de quarantaine bak. Barry is een fenomeen bij ons thuis, als we Barry rond zien kruipen op het glas wordt er altijd uitbundig gekoeld: Kijk, daar is Barry de Punker!! Hij leeft nog!! Hahaha. Zo vaak zien we hem niet rondkruipen, hij graaft zich ook best vaak voor een tijd in.
 
Weer even een update! Overzichtsfoto:

IMG_20220410_214649.jpg

IMG_20220410_214718.jpg


Mijn mega Otocinclus:
IMG_20220410_141317.jpg


Mijn Gastromyzon Ocellatus denkt tijdens de waterwissel: Jaaaa, extra stroming!!
IMG_20220410_135651.jpg
IMG_20220410_135656.jpg


En nog een paar van m'n nieuwe aanwinsten, een zeldzame bijvangst bij Gastromyzon soortjes, de Hypergastromyzon humilis, daar heb ik er bij toeval 4 van kunnen scoren. Die kon ik niet laten zitten haha.
IMG_20220409_170319.jpg
IMG_20220409_230801.jpg
IMG_20220316_205144.jpg


En nog een andere zeldzamere Gastromyzon, de Gastromyzon ocellatus. Ook bijvangst van de Gastromyzon ctenocephalus.
IMG_20220409_170324.jpg


En een dubbeldekker Crystal Red duo hahaha
IMG_20220322_211401.jpg


Ik wil over een ruime tijd een groter aquarium aanschaffen (2m ongeveer) en dan eventueel een ander systeem dan de dubbele bodem die ik hier heb. Ik zou misschien willen switchen naar een Manifold design. Ik vind dat er toch wel wat nadelen kleven aan het dubbele bodem design. Ik heb nog m'n 60cm staan, ik wil hier misschien een Manifold design testen. Kijken hoe dit werkt in de praktijk en wat de voordelen en nadelen zijn van dit systeem. Dit gebruiken als uittest bak. Momenteel is het nog een quarantaine bak, maar zodra de laatste aanwinsten over zijn naar de grote bak ga ik deze bak dus waarschijnlijk gebruiken als test bak
 
wat zijn volgens jou de nadelen van een dubbele bodem?
Ik denk dat er meer voordelen zijn met de dubbele bodem dan met een manifold design.
Met een dubbele bodem is heel de waterkolom in beweging.
 
Ik heb zojuist door dit topic heen gelezen, wat een tof aquarium hebben jullie er van gemaakt zeg! Heel apart biotoop ook zo'n hillstream.

Ben erg benieuwd naar het nieuwe aquarium. Ik kijk mee šŸ‘
 
wat zijn volgens jou de nadelen van een dubbele bodem?
Ik denk dat er meer voordelen zijn met de dubbele bodem dan met een manifold design.
Met een dubbele bodem is heel de waterkolom in beweging.

Met een dubbele bodem is inderdaad de hele waterkolom in beweging, echter de hardste stroming gaat niet over de bodem heen maar gaat in de bovenlaag van het water het hardst. Hierdoor heb ik als het ware een hele rustige laag in het aquarium op de bodem van het aquarium waar maar weinig waterbeweging is. Dit moet ik weer opvangen met extra stromingspompen. De stroming over de bodem is voornamelijk belangrijk voor mij omdat ik veel hillstream loaches heb. Denk dat dit probleem met een groter aquarium wel minder erg is, maar ik vind het niet heel handig.

Daarnaast, als er eenmaal een vis/garnaal of wat voor levend wezen onder de dubbele bodem is verdwenen dan is het moeilijk die beestjes er weer uit te krijgen. Met 90cm is dit nog te overzien, wat ik krijg er nog wel een schepnetje of mijn arm onder om ze weg te jagen. Maar ik zie dit met een 2m bak eigenlijk niet zo zitten. Stel ik wil mijn aquarium leeghalen en er verdwijnen per ongeluk wat vissen onder de dubbele bodem dan is het vrijwel onmogelijk ze er weer uit te krijgen. Ik doe altijd voorzichtig met de roosters weghalen, dek het meteen weer af met iets anders. Maar het is soms niet te voorkomen dat er eentje onder kruipt. Zeker nakomelingen die klein genoeg zijn om door de rooster gaten te kruipen. Dit vind ik een groot nadeel.

En onder de dubbele bodem schoonmaken is ook gewoon lastig, zeker met vissen die nogal eens wat zand over de rand willen gooien haha. Maar ik ken het manifold design alleen theoretisch, dus wil het in de praktijk gaan uitzoeken of het wat is. Kijken wat hiervan de nadelen zijn en dan de nadelen en voordelen van beide systemen tegen elkaar zetten. En dan zie ik dan wel waar ik voor kies.
 
Ik moest voor mezelf even opzoeken wat een manifold systeem exact betekend. Ben zelf niet heel technisch en ook niet bekend met de hillstream aquaria.

Maar zoals ik het begreep werkt het ongeveer hetzelfde als de dubbele bodem, alleen i.p.v. een bodem eronder worden er pijpen onder het substraat gelegd:
Screenshot_20220412-104634_Chrome.jpg

En in een aquarium ziet het er dan ongeveer zo uit:
Screenshot_20220412-104928_Chrome.jpg

Ik vraag me alleen af of er een manier is om de in- en uitvoer van de pomp weg te werken zodat deze niet of minder zichtbaar is, maar je toch voldoende stroming behoud?
 
Mooi, die aerodynamische (aquadynamisch?) vorm van die vis! :love:
Haha aquadynamisch, die vind ik wel leuk haha :ROFLMAO:
Maar ze zijn inderdaad heel goed aangepast aan hun oorspronkelijke omgeving!
 
Ik moest voor mezelf even opzoeken wat een manifold systeem exact betekend. Ben zelf niet heel technisch en ook niet bekend met de hillstream aquaria.

Maar zoals ik het begreep werkt het ongeveer hetzelfde als de dubbele bodem, alleen i.p.v. een bodem eronder worden er pijpen onder het substraat gelegd:
Bekijk bijlage 342304
En in een aquarium ziet het er dan ongeveer zo uit:
Bekijk bijlage 342305
Ik vraag me alleen af of er een manier is om de in- en uitvoer van de pomp weg te werken zodat deze niet of minder zichtbaar is, maar je toch voldoende stroming behoud?

Klopt, dat is inderdaad het manifold systeem. In theorie hetzelfde idee als een dubbele bodem. Ook hier is het doel om water Ć©Ć©n richting op te laten stromen en waardoor je dus ook een circulaire stroming krijgt. Maar bij de dubbele bodem heb je de hele dubbele bodem waaronder water kan verplaatsen, hier moet het allemaal door de PVC buizen. Dit kan belemmeren, je kunt niet eeuwig veel water door die PVC buizen duwen. Aan de andere kant ben je met een dubbele bodem sterkere pompen nodig omdat je een grotere waterkolom in beweging met houden.

Het manifold systeem is inderdaad alleen iets minder mooi om te zien, maar daar heb ik nog wel wat ideeƫn voor liggen die ik wil gaan uitproberen. Nu is 60cm niet de meest optimale formaat voor een hillstream, ook niet voor het manifold systeem. Maar leuk om gewoon eens te proberen, ik doe toch niet zoveel met dit 60cm aquarium.
 
ƉƩn van m'n waaierhandjes laat zich eindelijk weer eens zien. Heb m'n waaierhandjes al maanden sporadisch gezien, sinds de verbouwing van het aquarium eigenlijk. Ze zijn al flink gegroeid haha
IMG_20220507_210358.jpg
 
Er leeft in een slak tussen m'n plantjes in het bovenwater deel van het aquarium... Zou dit kwaad kunnen?
IMG_20220514_153246.jpg
 
Ik vis dit soort naakslakjes constant uit het moestuintje buiten. Als ze eitjes leggen zullen de kleine slakjes zich tegoed doen aan, bij voorkeur, nieuwe groei of jonge plantjes. Of ze deze tropische planten ook lusten weet ik niet zeker, maar ik denk niet dat je de gok wilt nemen šŸ˜…
 
Met een dubbele bodem is inderdaad de hele waterkolom in beweging, echter de hardste stroming gaat niet over de bodem heen maar gaat in de bovenlaag van het water het hardst. Hierdoor heb ik als het ware een hele rustige laag in het aquarium op de bodem van het aquarium waar maar weinig waterbeweging is. Dit moet ik weer opvangen met extra stromingspompen. De stroming over de bodem is voornamelijk belangrijk voor mij omdat ik veel hillstream loaches heb. Denk dat dit probleem met een groter aquarium wel minder erg is, maar ik vind het niet heel handig.
Is dit niet op te lossen door de hoogte van de waterkolom te verlagen en/of door een smaller aquarium te gebruiken?
Daarnaast, als er eenmaal een vis/garnaal of wat voor levend wezen onder de dubbele bodem is verdwenen dan is het moeilijk die beestjes er weer uit te krijgen. Met 90cm is dit nog te overzien, wat ik krijg er nog wel een schepnetje of mijn arm onder om ze weg te jagen. Maar ik zie dit met een 2m bak eigenlijk niet zo zitten. Stel ik wil mijn aquarium leeghalen en er verdwijnen per ongeluk wat vissen onder de dubbele bodem dan is het vrijwel onmogelijk ze er weer uit te krijgen. Ik doe altijd voorzichtig met de roosters weghalen, dek het meteen weer af met iets anders. Maar het is soms niet te voorkomen dat er eentje onder kruipt. Zeker nakomelingen die klein genoeg zijn om door de rooster gaten te kruipen. Dit vind ik een groot nadeel.
Het is mijn ervaring dat het onder de bodem een heel goede kraamkamer is voor de baby's. Mijn baby oto's hebben daar namelijk altijd in de 'mulm' gezeten. De happige danio's komen daar dus niet bij. Voor spul dat door je roosters heen kruipt geldt dat het er ook terug uit kan kruipen. Dat is dus geen groot probleem. Als je dat wel vindt, zou je fijnere roosters kunnen gebruiken.
Misschien een tip voor het onderhoud: voordat je de roosters weghaalt, laat je de waterhoogte zakken. Je kan de roosters dan rechtop wegzetten, zodat er niets langs kan, terwijl jij vrij bij de bodem kan. Dit idee:
1654515397444.png


Bijkomend voordeel van de dubbele bodem t.o.v. manifold is dat je niet een enkel punt hebt van zeer hoge zuiging, maar dat de hele waterkolom beweegt. Een vis wordt niet zomaar zo'n soort stromingspomp in gezogen zoals wij gebruiken, ook niet als die 10.000 L/u verplaatst. Maar de pompen die gebruikt worden voor de manifold-methode hebben een beperkte inlaat. Ook wil je ze een beetje verbergen, wat de toestroming nog verder inperkt. Dat zal denk ik leiden tot stroming op punt X die het debiet van de pomp benadert. En daar zwemt geen vis tegenop. Dan gaan dus wƩl alle babies door de hakselaar.

O ja, die slak zou ik z.s.m. weghalen. Als je wat positief leven wil introduceren dan kan je 'springtails' kopen, maar dit soort dingen zou ik echt vermijden.
 
IMG_20220725_214052.jpg


En dat was het einde van mijn aquarium... šŸ˜­šŸ˜­

Vorige week kwam ik er tijdens de waterwissel achter dat mijn rechter deurtje van de kast klemde. Gisteren kon het deurtje niet meer open. Aquarium stond ook niet meer waterpas.. Bij nadere inspectie bleek de mat onder het aquarium compleet doorweekt te zijn... Lek dus... Of de lek nu het gevolg is van een scheef kastje, of het scheve kastje een gevolg is van een langzame lek... Geen idee.

Omdat ik aankomend jaar ga verhuizen, er plannen lagen om misschien tijdelijk ergens anders, goedkoper, te wonen, om zo dubbele lasten te verminderen, heb ik besloten om de boel te verkopen. Groot deel van de vissen zijn inmiddels al gereserveerd, behalve de waaierhandjes en de Stiphodon. Waaierhandjes hebben al een advertentie, maar de Stiphodon nog niet. Die komt er nog. Dus mocht er iemand geĆÆnteresseerd zijn...

Dit betekent echter niet het einde van de hobby. De plannen om een groter aquarium neer te zetten in het nieuwe huis blijft. Dus ik kom weer terug met een nieuw fotoalbum, maar eerst dus een jaartje pauze en geld besparen.
 
Erg jammer Anke en best balen maar goed je hebt andere plannen dus dat gaat tzt helemaal goedkomen denk ik en ik hoop dat we je in de tussentijd hier nog zullen zien.
 
Zonde Anke. Het biedt wel een mooie kans om te reflecteren op je ervaringen en je volgende bouw te verbeteren (zoals de schotten aan de zijkant weglaten, gezien de vuilophoping). Hopelijk krijg je de bak nog verkocht? Even opnieuw kitten en hij kan er weer tegenaan, denk ik.
 
Jammer idd Anke, maar het bied ook weer mogelijkheden. Ik ben benieuwd naar je nieuwe project. Tot snel šŸ˜‰.

Gr. Ed
 
Zonde Anke. Het biedt wel een mooie kans om te reflecteren op je ervaringen en je volgende bouw te verbeteren (zoals de schotten aan de zijkant weglaten, gezien de vuilophoping). Hopelijk krijg je de bak nog verkocht? Even opnieuw kitten en hij kan er weer tegenaan, denk ik.
Inderdaad. Ik zou het niet nog een keer op deze manier doen. En vind toch ook dat een dubbele bodem nadelen heeft. En inderdaad, zo'n inzetstuk als dubbele bodem is absoluut niet ideaal geweest. Daar bleef veel vuil achter hangen.

Ik ga kijken of ik de bak kan verkopen inderdaad, maar kan zelf helaas niet kitten. Dus zal hem wel als lek moeten verkopen.
 
Je zou hem dan bijvoorbeeld als marmottenbak van Fred Oster kunnen verkopen. :) En als dit zoals je zegt niet werkte dan heb je zoals bij dierenartsen en dierenhouders wordt genoemd.......

Nieuwe ronde, nieuwe kansen. :cool:
 

Terug
Bovenaan