Wat is er nieuw

Home 80, versie 2.0 van NicoleE

Hmm eigenlijk had ik daar nog niet aan gedacht. Moet toch ook iets voor de inlaat voor bestaan van glas. Toch eens in mijn achterhoofd houden nu dit bakje zo lekker draait. Evt eerst met goedkooo spul van Alie, ik geloof dat die van glas best prijzig zijn.
Vanmiddag eens kijken bij Azaqua!

Op Azaqua beginnen ze aan 40 euro, van hun huismerk. Maar dat is dan het kleinste formaat voor een nano bv. Een maat groter is al 50 euro. Ik weet niet eens of de filtergaas van rvs de inlaat volledig afsluit (garnaalveilig maken). Die van Ada kosten tot 80 euro per stuk. Gek zijn ze 🙂

Maar persoonlijk zou ik deze niet op een gesloten bak aansluiten, die zijn -denk ik- meer ontworpen voor een open bak. Die lily en jet pipes zorgen nog voor een watertornado op het wateroppervlakte die vuil/en dat vetlaagje onder water trekt om zo naar de inlaat te gaan. (of dat zouden ze moeten doen)

Op Azaqua beginnen ze aan 40 euro, van hun huismerk. Maar dat is dan het kleinste formaat voor een nano bv. Een maat groter is al 50 euro. Ik weet niet eens of de filtergaas van rvs de inlaat volledig afsluit (garnaalveilig maken). Die van Ada kosten tot 80 euro per stuk. Gek zijn ze 🙂

Maar persoonlijk zou ik deze niet op een gesloten bak aansluiten, die zijn -denk ik- meer ontworpen voor een open bak. Die lily en jet pipes zorgen nog voor een watertornado op het wateroppervlakte die vuil/en dat vetlaagje onder water trekt om zo naar de inlaat te gaan. (of dat zouden ze moeten doen)
Bedankt voor je uitleg. Ik ben daar inderdaad niet in thuis.
Ik zal binnenkort nog wel en bestelling doen bij APO en dan de benodigde onderdelen mee bestellen. Ik denk de volledige sets, dus inclusief het deel dat over de rand van de bak hangt. Afwerking wil ook wat 😉

Bedankt voor je uitleg. Ik ben daar inderdaad niet in thuis.
Ik zal binnenkort nog wel en bestelling doen bij APO en dan de benodigde onderdelen mee bestellen. Ik denk de volledige sets, dus inclusief het deel dat over de rand van de bak hangt. Afwerking wil ook wat 😉
En de bak mooi gekregen voor de verjaardag? Van harte!

Dankjewel Mike :daisy:

Dit bakje behoeft geen onderhoud, behalve een waterwissel eens in de week. Ruiten wellicht al 2 maanden niet schoon hoeven maken.
Af en toe verwijder ik eens een geel blaadje.

De planten zijn toch wel snel gegroeid (tot zover trage groeiers haha), vind het wat vol vinden maar wil nog niet gaan snoeien, ben bang dat het dan gauw te kaal gaat worden.
De crytpo is nu hoger dan de kleine Javavaren (weet het serienummer niet meer) dus dat is wel jammer.
De crypto kan ik verplaatsen naar de plek van de varen, met de Javavaren wordt dat lastig omdat die op het hout staat en ik geen extra hout/steen in de bak wil.
Laat het zo maar even gaan.

Ik heb net Vallisneria geplant en die kan er volgens mij niet zo heel goed tegen. Dus dan knip ik liever die punt eraf 😉 (met een snoeischaar)
Neem i.p.v. Vallisneria eens Helanthium bolivianum 'Angustifolius'. Ziet er nagenoeg zo uit maar kent niet die typische Vallisneria problemen.

Neem i.p.v. Vallisneria eens Helanthium bolivianum 'Angustifolius'. Ziet er nagenoeg zo uit maar kent niet die typische Vallisneria problemen.
Die ga ik onthouden. Vooralsnog staan de stekken die ik erin heb gezet, zie ze alleen nog niks doen. Bovenste 2/3 van het blad zijn afgestorven maar de rest houdt het al een tijdje vol.

Bedankt voor de tip! Zal nog even gaan kijken naar de lichtbehoefte, verlichting is zwak bij de Home en zeker in een hoek achteraf.

Update, zonder foto. Met al die trage groeiers verandert er nagenoeg niets.

Ik had toch staghorn in de bak? Dat is nagenoeg verdwenen, nog wat korte restantjes hier en daar. Om het te zien moet ik met een zaklamp schijnen en 'op de ruit gaan liggen' met mijn neus.

Wat ik gedaan heb? Het licht drastisch verminderd... in dit uit de doos toch al licht arme bakje. Nog genoeg licht voor mijn plantjes zo te zien.
En wat is drastisch verminderd? Toch zo'n 50% :juggle:
Klein beetje zweefvuil op een paar plantjes maar ik zal daarvoor nieuwe foto's moeten maken en een totaaltje. Komt tzt.

En met tzt bedoel je morgen :engel: Er is vast wel ergens een nieuw blaadje te zien😉
hahaha, ok. Maar of het morgen is weet ik niet. Moet ik een avond zin hebben om een paar foto's te maken maar meestal kak ik al vroeg in. En daar wil ik dan van profiteren 😀

Zal er wat vaart achter zetten, langzamer dan @jessicapilon is zal ik toch wel niet zijn.

Flinke onweer in de voorspelling, donker zat hoor wat foto's toch 😀

De Home 80 heeft dan eindelijk toch een nieuwe hoofdbewoner gekregen.

Het is een Marble Betta vrouw. Inmiddels zwemt door het bakje. Is nog niet op kleur en zwemt vooral tussen de planten op de bodem dus erg lastig te spotten, want er staan er nogal wat aan de rechterkant. Soms kan ik haar helemaal niet vinden 😉

Ze heeft twee kleine hapjes uit de vinnen, maar niet gek met zoveel dames in 1 bakje bij de verkoper. Heb Voogle in het water gedaan en zal dat voor de zekerheid de komende dagen blijven doen.

Foto volgt als ze wat meer in het open gaat zwemmen en op kleur is 🙂

De Home 80 heeft dan eindelijk toch een nieuwe hoofdbewoner gekregen.

Het is een Marble Betta vrouw. Inmiddels zwemt door het bakje. Is nog niet op kleur en zwemt vooral tussen de planten op de bodem dus erg lastig te spotten, want er staan er nogal wat aan de rechterkant. Soms kan ik haar helemaal niet vinden 😉

Ze heeft twee kleine hapjes uit de vinnen, maar niet gek met zoveel dames in 1 bakje bij de verkoper. Heb Voogle in het water gedaan en zal dat voor de zekerheid de komende dagen blijven doen.

Foto volgt als ze wat meer in het open gaat zwemmen en op kleur is 🙂
Ik ben bang voor die foto's, ik voel vast weer die steken van jaloezie...
496874479.jpg

Ik ben bang voor die foto's, ik voel vast weer die steken van jaloezie...
Bekijk bijlage 274240
Valt wel mee hoor, zoals ze nu is is ze best lelijk haha. In de winkel was ze prachtig, leek wat op een koi, dus zal geduld moeten hebben totdat ze zich op haar gemak voelt.

Ik ben ook erg benieuwd! Ik kan niet wachten tot ik mijn eigen Betta's heb. Helaas nog meer dan 2 weken wachten. Maar doe het liever goed dan overhaasten en dan de lasten nadien. Wie weet pak ik ook wel zo'n marble. Op google zien ze er erg chique uit.

Dankjewel allemaal.

Ik heb net nog eens gekeken (licht is nog uit in het bakje). De dame is klein en snel! Ik ben benieuwd of ik die met een iPhone op de foto krijg.

Tot nu toe gaan alle drijvers dood in dit bakje (Ceratopteris pterodoides, Hygroyza aristata, Limnobium laevigatum, Pistia stratiotes), behalve de Salvinia Natans waar ik mee begonnen ben.

Mijn LFS en die er tegenover verkopen dat niet. Ze verkopen alleen de eikenbladvaren bij mijn weten. Ook die trekt het niet in dit bakje, vermoed gebrek aan licht. zodra het aan de kant of in een hoek komt te drijven.

Enige adres voor Salvinia natans dat ik ken is APO. Daar ga dadelijk meteen nog een portie bestellen. De vorige keer dat ik dat daar kocht kreeg ik zo'n grote portie dat de bak gelijk dicht lag ermee.
Hydrocleys nymphoides staat er ook niet meer in. Verslijmd tijdens de kuur met Bactopur Direct. Bestel ik die gelijk mee, deed het goed in de Home en bedekt al snel een deel van het oppervlak.

Wel eens op JoepTjoep gezien dat mensen plastic rietjes als tijdelijke drijvers gebruiken. Dadelijk een verpakking halen 😉 en dat gebruiken tot woensdag.

Lees dus net dat Apo niet op dinsdag maar op maandag verzendt. Verder op woensdag en donderdag.
Aangezien het maandag Pinksteren is...

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, ook benieuwd naar de foto.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, ook benieuwd naar de foto.
Ik ben vooral benieuwd naar de vervolg foto's. Als ze echt marble is.

Dat zul je al snel weten toch, meestal zijn ze na een dag of 2 wel bijgetrokken?

Volgens mij is die vis zo snel dat er geen foto van te maken is 😀 😀

Een beetje zout op zijn staart, werkt bij vogeltjes ook 😀

Ik heb hier toch een vieze tegenvaller te vermelden. Ik ben er nu van overtuigd dat ze me de verkeerde dame hebben uitgevangen (ik heb stom genoeg niet meegekeken).

Ik had een koi kleurige dame uitgezocht en wat dit is??? Hier en daar wat blauw, en hoofdzakelijk blank. Eerlijk, vind haar nou niet echt heel erg mooi. Maar toch besloten dat ze hier blijft.

Terug met het beestje geeft veel stress en ik moet alle hout er voor uit de bak halen (80% van de planten) en als ik pech heb ook de Crypto. Ga ik dus niet doen.
Had haar wel nog in de zak bekeken maar daar was ze zo bleek geworden (kuch kuch) dat ik dacht dat het van het uitvangen was.

Dat is jammer Nicole maar goed dat je dr toch houdt.

Dat is jammer Nicole maar goed dat je dr toch houdt.
Dank je. Er weer mee gaan slepen vind ik ook al zo wat.
Ben wel heel benieuwd of ze inderdaad gaat verkleuren en of het blanke ook mee verkleurt. Misschien is ze wel het beroemde lelijke eendje 😉

Ik heb hier toch een vieze tegenvaller te vermelden. Ik ben er nu van overtuigd dat ze me de verkeerde dame hebben uitgevangen (ik heb stom genoeg niet meegekeken).

Ik had een koi kleurige dame uitgezocht en wat dit is??? Hier en daar wat blauw, en hoofdzakelijk blank. Eerlijk, vind haar nou niet echt heel erg mooi. Maar toch besloten dat ze hier blijft.

Terug met het beestje geeft veel stress en ik moet alle hout er voor uit de bak halen (80% van de planten) en als ik pech heb ook de Crypto. Ga ik dus niet doen.
Had haar wel nog in de zak bekeken maar daar was ze zo bleek geworden (kuch kuch) dat ik dacht dat het van het uitvangen was.

En ik was net zo benieuwd geworden na je aankondiging en beschrijving! 😉

Misschien een domme vraag maar is het geen optie om de andere dame alsnog op te halen en twee dames samen in de bak te houden?
Aangezien je bak zo vol beplant is is dat misschien wel mogelijk?

Sowieso sportief dat je de vis toch gaat houden (ook al vind je ze (nog) niet zo mooi! :juggle:
't Beestje kan er inderdaad niets aan doen!
En wie weet: misschien maakt ze haar gebrek aan looks snel goed door haar uitstekend karakter en uiterst charmante persoonlijkheid?
Soms ontstaan de mooiste vriendschappen bij toeval of per vergissing! :thumbs:

En ik was net zo benieuwd geworden na je aankondiging en beschrijving! 😉

Misschien een domme vraag maar is het geen optie om de andere dame alsnog op te halen en twee dames samen in de bak te houden?
Aangezien je bak zo vol beplant is is dat misschien wel mogelijk?

Sowieso sportief dat je de vis toch gaat houden (ook al vind je ze (nog) niet zo mooi! :juggle:
't Beestje kan er inderdaad niets aan doen!
En wie weet: misschien maakt ze haar gebrek aan looks snel goed door haar uitstekend karakter en uiterst charmante persoonlijkheid?
Soms ontstaan de mooiste vriendschappen bij toeval of per vergissing! :thumbs:
Ik heb er ook al aan gedacht een tweede erin te zetten, maar ben bang dat 60 cm er te klein voor is. Wat denken jullie? Was in de winkel wel al in de verleiding, maar met de info van het forum in mijn achterhoofd heb ik het niet gedaan.
Het bakje is inderdaad erg groen en zichtlijnen zijn goed gebroken.

Waar het uiteindelijk bij een Betta voor mij om draait is toch wel het karakter. Ze laat zich in elk geval goed zien vandaag, voor zover ik thuis ben geweest. Zwemt ondanks dat ik geen drijvers heb momenteel (en de rietjes vergeten ben door iets stressigs) veel in het open. En voor bij de ruit. Dat is alvast heel erg mooi.

Zwemt ondanks dat ik geen drijvers heb momenteel (en de rietjes vergeten ben door iets stressigs) veel in het open. En voor bij de ruit. Dat is alvast heel erg mooi.

Mooi!
Maar dat roept natuurlijk volgende vraag op:
Je durft geen foto's nemen (omdat het de foute vis is?) of waarom hou je ons zo lang in spanning?
😀

Ik dacht eigenlijk dat het een 80cm bakje was gezien de naam maar op zich lijkt 60cm me zeker groot genoeg voor twee betta's.
In deze plantenbak zou het zeker mooi zijn volgens mij.
Maar ik durf ook niet echt een uitspraak doen inzake de haalbaarheid van de combinatie eerlijk gezegd.
Heb zelf nog nooit een vrouwelijke betta vrouw gehad dus nog nooit echt opgezocht hoe vlot dat lukt zonder ongelukken/vechtpartijen.

Ik zie nu en dan sowieso wel bakken passeren met meerdere vrouwen samen (en met een pak minder planten/gebroken zichtlijnen dan bij jou) maar dat zegt natuurlijk niets.
Ik veronderstel dat mensen met hands on ervaring je beter kunnen adviseren maar op zich lijkt twee vrouwtjes samen me wel een leuk én een mooi bestand! Op voorwaarde dat het geen arena wordt natuurlijk...
Ben nu zelf ook benieuwd geworden naar de adviezen inzake meerdere vrouwtjes tezamen 🙄 want er zijn best mooie vrouwelijke betta's te krijgen.

Je durft geen foto's nemen (omdat het de foute vis is?) of waarom hou je ons zo lang in spanning?

Gisteravond vond ik haar nog zo bleek (ja geen wonder :juggle:) dus niet geprobeerd een foto te maken. Vanmorgen even geprobeerd maar je zag alleen de andere kant van de kamer in een grote spiegel.

Als ik vanavond nog puf heb en niet vroeg naar bed ga ik het zeker proberen. Ik houd het licht wel even aan zodat ze op 'kleur' 😀 blijft.

Gisteravond vond ik haar nog zo bleek (ja geen wonder :juggle:) dus niet geprobeerd een foto te maken. Vanmorgen even geprobeerd maar je zag alleen de andere kant van de kamer in een grote spiegel.

Als ik vanavond nog puf heb en niet vroeg naar bed ga ik het zeker proberen. Ik houd het licht wel even aan zodat ze op 'kleur' 😀 blijft.

Goh ja, we blijven allemaal aquarianen onder elkaar, hé!
Dus geduld hebben we allen standaard... in overvloed zelfs.
No rush, no rush at all! :engel:

Dus geduld hebben we allen in overvloed.
LOL

Ik hoop dat ik vanavond vroeg in bed lig. Werd even na vijven vanmorgen wakker van een brandweerwagen die ongeveer voor mijn deur de sirene uit zette. Ben gaan checken of er brand bij ons was, niet... maar ondertussen was ik klaar wakker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan