Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Het zegt mij wel wat. Ik ben hier ondertussen ook al wel 4 jaar lid he.
Ik doelde op Miss Marple, niet zo zeer op het marble gen bij de Betta ;)
Tenminste ik denk dat jij dat bedoeld, aangezien we het hier eigenlijk nooit hebben over Miss Marple. Ik doel op een personage uit de boeken van Agatha Christie.
 
Bak update

Maar meteen met de deur in huis vallen. Dit bakje wordt ontmanteld.

Gisteren met voeren was de Betta lusteloos, de pittige dame kwam niet naar het voer en at ook niets van wat bij haar langs kwam drijven. Ze hing boven in. Niets opvallends aan haar, behalve dat ze bleek was en misschien ademde ze te rustig.
Geen kegeltje, geen wonden, pluizen, vinnen in tact, stippen, geen schuren, rustig ademen... op een paar foto's lijken de ogen vergroot maar dat op andere foto's ziet dat er weer normaal uit.
En met het blote oog waren ook geen uitpuilende ogen te zien.

Heb haar gisteren uitgevangen, ging erg makkelijk helaas, apart gezet in laag water en haar voor tijdelijk donker afgedekt. Omdat ze na een tijdje nerveus begon te zwemmen en blijkbaar toch nog aardig wat kracht had, heb ik haar voor de nacht nog terug gezet in de Home omdat me dat minder stressvol leek. Geen idee wat ik hierbij dacht hoor, maar vanmorgen vond ik haar bijna dood op de bodem tussen de wortels van de Anubias.

Met dit bakje heb ik zoveel pech dat de lol over is. Eerst de citroentjes die allemaal uit vielen. Durfde geen garnalen meer te houden, Betta man redt het niet... en nu helemaal onverwacht de Betta dame. Out of the blue zeg maar. En ze deed het zo goed! 24 uur er voor sprong zo nog uit het water met voeren.

Met de espei, tweede groep Oto's en de Panda's nooit wat aan de hand al die tijd.

Puzzled maar ik ben uit gepuzzled. Vandaar dat ik momenteel voel dat ik het bakje af moet breken. En hoe ik een ander bakje vorm ga geven (bloed kruipt toch waar het niet gaan kan) weet ik nog niet. Ik wil dan alle eventuele kruisbesmetting (welke dan ook het mag zijn) uitsluiten. Dus er zal nog wel de nodige tijd overheen gaan.
Ik durf niet eens te zeggen dat dit allemaal met elkaar te maken heeft, Betta 1 en Betta 2 gingen toch op een heel andere manier.
 
Ja John, ik weet het ook niet hoor.
De Betta man is natuurlijk behandeld met Bactopur Direct. Stevig goedje dus denk dat er weinig bacterieels overleefd heeft in dit water en filter. Betta dame ging heel anders. Poef lusteloos en poef weg. Totaal anders dan de Betta man. Dus betwijfel eigenlijk dat er een verband is.

Toen ik haar uit het water haalde haar nog eens goed bekeken, maar met mijn beste weten zag ik niets afwijkends. Zelfs de slijmhuid was mooi voor zover ik dat kan beoordelen.

Door emoties ingegeven (ben hier goed ziek van) neig ik er nu naar het bakje te ontmantelen. Maar zo makkelijk is dat niet. Ik kan niet met goed fatsoen de vissen die er nog in zitten verkopen. Al zitten die er al lang in, zonder problemen.

Neig naar botte pech. Voordat ik de planten van het hout ruk en iets onomkeerbaars doe toch maar even pas op de plaats.
 
Het is jammer Nicole, maar soms is er niets van te zeggen en heb je gewoon pech.

Dankjewel Ton. Mijn gevoel zegt dat dat deze keer het geval was. Als ik er van overtuigd was, was het zoveel makkelijker.

Nog even een weekendje er over slapen.
Ja moet ik ook doen... en het bakje misschien nog 1 kans geven. Eens kijken ook wat we hier bij elkaar weten te schrijven en welke kennis er boven komt drijven.
Afbreken is wel erg definitief - en het feit dat de andere vissen het prima doen is natuurlijk ook veel zeggend.
 
Elke dag wat water verversen. dat dat stabiliseert.
Ja schreef ik net ook iemand in een PM. Grote waterwissels voor de zekerheid.
Alleen zo vreemd dat de andere bewoners alle gekte overleven.
 
Getverderrie wat vervelend weer, maar gezien de gezondheid van de medebewoners is het gewoon vette pech hebben.
Het bakje zelf draait toch prima verder? ik zou het afbreken nog even uitstellen.
 
Getverderrie wat vervelend weer, maar gezien de gezondheid van de medebewoners is het gewoon vette pech hebben.
Het bakje zelf draait toch prima verder? ik zou het afbreken nog even uitstellen.
Ja het bakje draait perfect voor de rest. Onderhoud is af en toe een geel blaadje weg plukken en een waterwissel, ruiten al in geen eeuwigheid meer schoongemaakt (hoeft ook niet en de biofilm is fijn voor de Oto's) en het filter draait ook rustig. Is trouwens al weer ongeveer 3 maanden geleden dat ik daar aan heb gezeten dus dat kan het ook niet zijn. En aan de bodem ben ik eigenlijk nooit meer geweest sinds de nieuwe inrichting. Bodemrot kan ik niet spotten etc.
 
et filter draait ook rustig. Is trouwens al weer ongeveer 3 maanden?

Waarom zo lang? kan ook vrvuild zijn, he?
 
et filter draait ook rustig. Is trouwens al weer ongeveer 3 maanden?

Waarom zo lang? kan ook vrvuild zijn, he?
3 maanden omdat de ervaring heeft geleerd dat ik er bij dit bakje niet eerder dan na 4-5 hoef aan te komen - en dan is het nog niet vuil.
 
Laatste keer dat ik het filter open maakte vroeg ik me echt af waarom. Zelfs de watten waren niet echt vuil en de sponzen tja, eigenlijk het uitknijpen niet waard.
 
Dan werkt hij niet goed, als de watten schoon zijn.

Met 3 maanden mag hij echt wel vuil zijn.
WElke had je trouwens?
 
Dan werkt hij niet goed, als de watten schoon zijn.
WElke had je trouwens?
Ik zeg niet schoon, ik zei 'niet echt vuil'. Onder 'echt vuil' na zo'n periode versta ik smerig zwart. Heb er nu niet eens watten in zitten en geen last van zweefvuil. Blijkbaar niet nodig.

Filter werkt blijkbaar wel goed anders had ik toch geen stabiele waardes? Het doet wat het moet doen?
Het is een Tetra ex600 plus.

Ben even zoeven, tot laters.

PS ja ik weet dat jij Eheim fan bent ;)
 
Heb ik ook. Met een bak mee gekomen.
Pomp deed het niet......

Nee, aanzuigpijp was waardeloos. pomp prima.

Zoef zoef.
 
Ja het bakje draait perfect voor de rest. Onderhoud is af en toe een geel blaadje weg plukken en een waterwissel, ruiten al in geen eeuwigheid meer schoongemaakt (hoeft ook niet en de biofilm is fijn voor de Oto's) en het filter draait ook rustig. Is trouwens al weer ongeveer 3 maanden geleden dat ik daar aan heb gezeten dus dat kan het ook niet zijn. En aan de bodem ben ik eigenlijk nooit meer geweest sinds de nieuwe inrichting. Bodemrot kan ik niet spotten etc.
Daarom, ik zou de keuze niet te overhaast gaan maken, ik snap dat je er even van baalt op het moment, maar wellicht krijg je later spijt van je actie.
Mijn filter (e902) heb ik ook pas twee keer open gehad in 6 maanden (waarvan één keer om schoon te maken) en jouw bak is veel minder vervuilend, dus dat filter kan met gemak zo lang ongemoeid blijven.
 
Dankjewel allemaal voor de bemoedigende woorden :)

Daarom, ik zou de keuze niet te overhaast gaan maken, ik snap dat je er even van baalt op het moment, maar wellicht krijg je later spijt van je actie.
Mijn filter (e902) heb ik ook pas twee keer open gehad in 6 maanden (waarvan één keer om schoon te maken) en jouw bak is veel minder vervuilend, dus dat filter kan met gemak zo lang ongemoeid blijven.
Ik laat het bakje nog maar even ongemoeid. Het ergste balen is voorbij. Komt tijd komt raad... en aangezien het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan?
Zoals het bakje nu is en draait krijg ik het nooit weer. Goed evenwicht gevonden.
 
Soms heb je dat gewoon bij ene bepaalde soort dat je die niet in leven houdt, ik heb dat met lichtoogjes, leven hier max 3 maanden en dan is alles dood, anderen hebben dat met garnalen, weer anderen zelfs met guppen, en ga zo maar door. Een oorzaak is niet te vinden dan, dus kan je beter je focus op een ander soortje leggen en je bettadroom overboord zetten
 
Soms heb je dat gewoon bij ene bepaalde soort dat je die niet in leven houdt, ik heb dat met lichtoogjes, leven hier max 3 maanden en dan is alles dood, anderen hebben dat met garnalen, weer anderen zelfs met guppen, en ga zo maar door. Een oorzaak is niet te vinden dan, dus kan je beter je focus op een ander soortje leggen en je bettadroom overboord zetten
Als het bakje überhaupt blijft staan.
Ik ben het overigens niet helemaal eens met je in dit geval, omdat beide Betta's op een heel andere manier aan hun eind zijn gekomen. Ik kan geen verband zien. Maar zo sta ik er momenteel in.
De man had erg beschadigde vinnen, waarschijnlijk vinrot en was erg mager. Heeft lang geduurd totdat die aan zijn einde kwam. Deze vrouw was mooi rond en is bij mijn beste weten in 24 uur gaan hemelen terwijl ze behalve dat ze bleek as, er verder puntgaaf uit zag. Dag ervoor was ze nog druk en aanwezig met voeren en sprong ze zelfs weer uit het water uit ongeduld.
 
Dankjewel allemaal voor de bemoedigende woorden :)


Ik laat het bakje nog maar even ongemoeid. Het ergste balen is voorbij. Komt tijd komt raad... en aangezien het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan?
Zoals het bakje nu is en draait krijg ik het nooit weer. Goed evenwicht gevonden.
Als de uitstroom goed is. is de aanzuig ook goed.

Bij mijn tetratec, kreeg ik hem net aan de praat, bij die MAN !!!! Dus die vrouw zei, weg met alles.
Dus 8 cm bak, met filtr. bleek in de schuifbuis een rubber ringetje weg te zijn. dus valse lucht.
 
Als de uitstroom goed is. is de aanzuig ook goed.

Bij mijn tetratec, kreeg ik hem net aan de praat, bij die MAN !!!! Dus die vrouw zei, weg met alles.
Dus 8 cm bak, met filtr. bleek in de schuifbuis een rubber ringetje weg te zijn. dus valse lucht.
Ik vraag me af of daar wel een ringetje zat, ben niet zeker.
Bij mij zat die onderste buis erg los en heb door een siliconen o-ringetje overheen gedaan. Was lastig in elkaar schuiven maar het werkte wel.
 
Ja, dan zuigt hij vals lucht. zitten 2 ringetjes in. 1 was weg. siliconen, was slim van je.


Bak stond al maanden leeg, veel vissen graatje in de bak, en 3 slangetjes.
 
Ja, dan zuigt hij vals lucht. zitten 2 ringetjes in. 1 was weg. siliconen, was slim van je.


Bak stond al maanden leeg, veel vissen graatje in de bak, en 3 slangetjes.
Poeh wat onderkomen. Was het nou een 80?
 

Terug
Bovenaan