Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Er zit al groei in, daar ben ik erg blij mee
Als het groeit is het goed, en hij komt vanzelf hoger waardoor die meer licht gaat vangen.
Verder vind ik het een erg mooi bakje, mooie opstelling:thumbs:
 
Gisteren een trip naar Tilburg gemaakt en daar 15 Heterandria formosa gekocht bij een particulier. De weg naar huis is goed en vooral snel verlopen.
De visjes had ik verspreid over aan aantal emmertjes, die weer in een koelbox stonden.

koelbox.JPG


Koelbox opgevuld met handdoeken, wat extra emmertjes en kartonnen doosjes.

Geen druppel water gelekt op weg naar huis. Tip: gebruik va die elektriciteits-tape om de 'kier' tussen emmertje en deksel extra te dichten. Paar keer er om heen, werkt super. Al hadden de emmertjes zonder de tape ook al de lektest doorstaan.

De visjes, halfwas... dus klein want de ouders zijn al niet groot. Verstoppen zich snel en hebben ook erg veel plekjes om zich te verstoppen. Ze zijn bijna niet te spoten als ze in de varen en Anubias hangen. Ze hebben perfecte schutkleuren!

Tot ik ga voeren. Voer ik naupliën komen ze allemaal tevoorschijn, mooi gezicht. Ik denk dat daar mijn kans ligt om er een filmpje van te maken binnen niet al te lange tijd.

Vandaag om naast de artemia-kweekschaal te gebruiken, toch een kant en klaar systeem gekocht om artemia eitjes uit te laten komen. Ding moet in mijn woonkamer staan (warmste) en het oog wil ook wat, dus niet zelf aan het knutselen gegaan. Andere ruimtes zijn gewoon te koel omdat daar vaak de ramen op een kier staan, ook in de winter.

Het is de Artemio van JBL geworden. Hij loopt nu. Zal me benieuwen wat ik hier mee ga oogsten.

Hopelijk gauw een update met een filmpje.
 
Ik ben benieuwd Nicole en goed dat je eraan had gedacht om handdoeken mee te nemen want zo konden ze zich bij thuiskomst zich gelijk ff afdrogen :D :D
 
Ben benieuwd NicoleE
Ik ga mijn best doen ze te filmen Antje, maar misschien is het een paar keer wennen voor ze als ik zo dichtbij komen met de telefoon. Ik weet natuurlijk niet of eten voldoende afleiding is voor ze.
 
Leuk dat je de nieuwe visjes hebt, een foto of filmpje zal nog even moeten wachten begrijp ik.
 
Leuk dat je de nieuwe visjes hebt, een foto of filmpje zal nog even moeten wachten begrijp ik.
Ik hoop dat de telefoon voldoet voor foto’s. Morgen met voeren eens kijken hoe dichtbij ik kan komen. Dan kan ik er misschien meer over zeggen.
 
Ben benieuwd, nog even naar afbeeldingen gezocht van de Formosa, mooi gedetailleerd visje hoor.
 
Jee Nicole, zelfs de voedselproductie ziet er nog stijlvol uit :)

Wat een mooie bak heb je zo samengesteld zeg. Ik ben reuze benieuwd naar beelden van visjes en het geheel.
 
Dank je beiden.
Ja die artemia set ziet er wel gelikt uit maar nu wel hopen dat die ook productie geeft natuurlijk.

Een gekleurd LED eronder en ik heb een lavalamp :D


Oh leuk dat je ze hebt! Ben benieuwd, geduldig afwassen
Thanks!
 
Ja heerlijk he? Zijn toch echt wel mijn favorietjes. Ik zie al een grote groep in een grote bak voor me.
Het is echt dat 24 graden continue te warm is voor de formosa :(
Alles kan natuurlijk maar koeler is beter, zoals John ze bv ook op 20/21 had. Verschrikkelijk moeilijke keuze :(

Ik zat met dit bakje al zo lang op een dood punt, hebben jullie denk ik ook wel gemerkt. Geen bewoners erbij, vooral omdat ik maar niet wist wat.

Ik vind labyrinthvissen erg leuk, maar zonder dekplaat is dat niks.
Toen heb ik een hele tijd zitten dubben wat wel. Kon niet echt wat vinden dat me kon bekoren. Tenminste geen hoofdvis. En dan iedere keer die levendbarenden die door mijn hoofd bleven spoken. Ik denk dat jullie van je geloof waren gevallen als ik met guppen was aangekomen :D

Ik zelf trouwens ook :juggle:

De formosa trok mijn aandacht en hoe meer ik er over las, hoe leuker ik ze ging vinden al zijn ze niet spectaculair om te zien - maar misschien is dat het hem wel juist.

Ik zie het als een doorstart van dit bakje. Eindelijk komt er week beweging in.
En dat maakt dan weer dat ik steeds nieuwsgieriger wordt waar dit op uit gaat draaien...
 
Zo’n apparaat zit ik ook wel eens aan te, maar hoe zit het met het geluid wat die set produceerd?
Dat valt reuze mee. Toen de pomp liep maar nog niet aangesloten was dacht hij dat hij erg veel lawaai maakte (JBL pompje wordt bijgeleverd). Ik was al op zoek naar een andere pomp.
Eenmaal aangesloten blijkt hij verrassend stil, zonder dat ik hem op een spons heb staan oid. Staat op een eiken kist zelfs. Heeft kegelvormige rubberen voetjes.

Wat je verder hoort is het bubbelen van het water. Maar het is niets in vergelijking met bv door een rietjes in een glas blazen. Klinkt een beetje alsof er zachtjes een straaltje water in de gootsteen loopt of zo. Tja lastig uit te leggen maar ik denk dat dat het nog het beste benadert.
Of misschien moet ik het wel vergelijken met dat wat je hoort als je wat erg veel oppervlakte stroming hebt maar zonder gekletter van water. Dan hoor je ongeveer hetzelfde.

Ik zit er nu een meter of drie vanaf en hoor alleen het water zachtjes. Het luchtpompje hoor ik niet, alleen als ik er dichtbij sta... maar mijn buuf is weer eens de luidsprekers aan het testen dus daardoor is het niet muisstil hier in huis.

Vannacht niks gehoord (slaap op een meter of 10 van deze setup vandaan, met open deuren) op het 'stromen van water' na.

Ik vind het dus erg meevallen.

Edit: als ik naast het pompje sta hoor ik een zacht gebrom.
 
Albert, nog een aanvulling.

Nu pruttelt de kegel minder hoorbaar. Ik hoor geen stromend water meer.
Ik heb de set verplaatst naar een plek in de kamer die altijd wat warmer is, zomer en winter. Stond op een ondergrond van tegels (schouw) en staat nu op een side table die een glazen delplaat heeft, die is ingelegd. Er onder is een ruimte om dingetjes uit te stallen.

Je zou verwachten dat je nu meer herrie zou horen maar niet dus.

Als ik het geheel op til hoor ik meer geblub, dus het hangt voor een groot deel ook van de ondergrond af (of het ontbreken daarvan).
 
Ik ken deze luchtpompjes niet maar die ik heb gehad gingen na enige tijd altijd irritant brommen en trillen. Daarom gebruik ik nu een kweekschaal.
 
Ik ken deze luchtpompjes niet maar die ik heb gehad gingen na enige tijd altijd irritant brommen en trillen. Daarom gebruik ik nu een kweekschaal.
Ik ben benieuwd naar deze pomp, ken ze verder ook niet. Ik vind hem nu bijna fluister stil.

Met de kweekschaal had ik niet zo'n geluk de eerste keer, heel weinig opbrengst. 30 gram zout per liter en eitjes van voervoorvis.
Ben met de tweede poging bezig terwijl de JBL kweekset ook loopt.

Ben benieuwd. Als ik teveel heb kan ik ze twee dagen bewaren in de koelkast las ik. We shall see.
 
Eventueel kun je ze denk ik ook wel invriezen.
Ja denk ik ook John, theelepeltje per vakje in een ijsblokjes vorm. Altijd mooi om achter de hand te hebben als je eens zonder zit.
 
Yes! Ik denk dat ik succes heb met de Artemio kweekset (Ja echt artemiO).
Is nou dik 24 uur en ik kon het niet laten. Pomp uit getrokken en met een zaklamp op de onderkant van de trechter geschenen. Het bewoog echt overal, leek wel glitter zo met de zaklamp erachter. Ook boven in de trechter. Er moet ook nog veel uitkomen hoor maar het begin is er.

Wilde nog niet naar beneden zakken en kwam ook nog niet echt op het licht af. Vind het al heel wat dat er zoveel bewoog. En nu hopen dat ik niet te vroeg juig :)
 
Update
En ik zou het op prijs stellen als jullie met me mee willen denken.

Visjes doen het goed maar ik zie ze erg weinig. Ik vermoed dat dit niet aan de visjes ligt maar aan de zwarte achterwand, het zwarte zand, het hout dat donker is geworden en de zwakke verlichting.
Ze hebben echt de perfecte schutkleuren. Soms zijn ze zelfs moeilijk te zien terwijl ik weet dat ze er zwemmen.

Af en toe zie ik er een paar 'los' zwemmen. Meestal zie ik ze in kleine groepjes rond trekken. De dapperste voorop denk ik ;)
Ik heb besloten dat er ander zand in het formosa bakje moet komen, maar dat wordt geen bodemwissel. Het risico dat de bak door een bodemwissel crasht wil ik met deze visjes niet lopen.

Het wordt een ander bakje. Filterzand en over de achterwand moet ik nog eens goed nadenken. Die moet in elk geval licht van kleur zijn maar ook niet wit. Ook niet Antje Groen ;) Het moet lichter, of een andere teint, ik weet het niet goed.

Ik heb dit bakje van Aquatic Nature op het oog omdat de breedte 30 cm is en ik het nog op bv een Juwel 60 meubel kwijt kan. Ik weet dat diverse mensen LED van Ali boven zulke bakjes hebben, ben gaan zoeken maar zie de bomen door het bos niet meer.

Een ander bakje waar ik naar aan het kijken ben is deze van Aquatlantis. Ik wil graag een open bakje, die van Aquatic Nature is dat. Moet er wel verlichting bij kopen. Dikte van het glas 5 mm. Helaas net aan de ondermaat wat betreft liters dat ik acceptabel vind. Zou ik de bak van Aquatlantis zonder kap kunnen gebruiken en dan nog mooi ogen is het zeker een goede optie.
Die van Aquatlantis is heel wat liters groter, een voordeel. Nadeel de kap die er zo te zien voor onderhoud helemaal af moet. Dikte van glas 4 mm.

Voor beide aquaria zal ik een filter moeten kopen. Daar heb ik al over na gedacht, dat wordt een dubbel sponsfilter op een luchtpomp. Stroming maar zeer rustig.

Een Dennerle is prachtig maar kan ik niet kwijt, te breed.

Roept u maar :)
Ik ben wel heel benieuwd wat jullie zouden doen voor deze dwergen. Een Cocoon 7 bakje van Aquatic Nature moet kunnen, maar ik gun ze liever een 60 cm bakje.
 
Maar ja voor je een andere bak koopt, is de bodem wel de oorzaak want ik dacht dat ze met een donkere bodem zich juist meer op hun gemak zouden voelen..
Ik had in mijn bakje geen achterwand en ik zag ze ook amper zoals ik al eerder aangaf.
 

Deze had ik ook en die zwarte rand rondom is vastgekit maar verder een fijne bak.
 
Maar ja voor je een andere bak koopt, is de bodem wel de oorzaak want ik dacht dat ze met een donkere bodem zich juist meer op hun gemak zouden voelen..
Ik had in mijn bakje geen achterwand en ik zag ze ook amper zoals ik al eerder aangaf.

Als ik ze zie zijn ze nog nauwelijks te onderscheiden van de bodem.
Tja en inderdaad zullen ze zich op een zwarte bodem meer op zijn gemak voelen.

Lastig.

Het is ook wel dat ik het Home bakje op den duur kwijt wil dus een nieuw bakje is toch gewenst, al heb ik er geen haast bij.
Maar dan die inrichting hè, wat voor bodem en achterwand. Vind ik erg lastig voor deze ukken.


Deze had ik ook en die zwarte rand rondom is vastgekit maar verder een fijne bak.

Zat die rand ook bovenlangs?
Ik moet eigenlijk 'even'naar de Hornbach om te kijken maar ligt hier niet echt om de hoek.
 
Als ik ze zie zijn ze nog nauwelijks te onderscheiden van de bodem.
Tja en inderdaad zullen ze zich op een zwarte bodem meer op zijn gemak voelen.

Lastig.

Het is ook wel dat ik het Home bakje op den duur kwijt wil dus een nieuw bakje is toch gewenst, al heb ik er geen haast bij.
Maar dan die inrichting hè, wat voor bodem en achterwand. Vind ik erg lastig voor deze ukken.



Zat die rand ook bovenlangs?
Ik moet eigenlijk 'even'naar de Hornbach om te kijken maar ligt hier niet echt om de hoek.

Ja want de kap rust op het opstaande randje zeg maar.
 
Als je toch een open bak wil, waarom dan niet een volglas bak kopen?

Dat zijn inderdaad prachtige bakjes :smitten: . Maar ook een heel andere prijscategorie, er van uitgaande dat ik zoiets ook niet op een Gruwel meubel zou willen hebben staan, daar zijn ze simpelweg te mooi voor :).

Ik zou hier echt over na moet denken want financieel is dit niet wat ik in gedachten had, immers met het bakje en meubel alleen ben je er niet. Denk dat je dan eerder de 300+ euro aan gaat tikken en dat vind ik toch wel erg veel geld voor wat ik toch als een klein bakje beschouw, hoe mooi het ook mag zijn. En voor het doel wat ik in gedachten heb tja. Het wordt geen aquascape of zo. Grote kans dat er uit eindelijk vooral javamos of guppygras in 'woekert'.

Maar mooi zijn ze zeker.


Eigenlijk ben ik stom als ik niet een oplossing zoek voor een Dennerle 60 (kaal). Die bakjes vind ik echt prachtig. 38 lang moet met deze visjes volgens mij prima kunnen. Alleen dat meubel he?
 
Dennerle nano 60 bedoel je? 38x38 cm. ja. met een led balkje erboven Bijvoorbeeld
 

Terug
Bovenaan