Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Nu ben ik ook wel benieuwd wat je met de bak hebt gedaan, en zo erg zal het heus niet zijn.
 
Ik zie nu pas je topic, heb net de laatste 5 pagina's doorgelezen!
Ik ben heeeeeeel benieuwd naar een foto! Of heel veel foto's eigenlijk! :D Ik las dat iemand, Willem? iets schreef over cyclops, maar dat moet je niet doen. Niet voedzaam genoeg. Ik heb mijn eerste 5 dat ook gegeven en het was te groot voor ze. Ze konden er alleen de kleine brokjes van eten en dat was niet genoeg. Verder kregen die ook gewoon fijn gewreven vlokvoer, maar dat was blijkbaar niet voedzaam genoeg voor ze. De tweede groep van 5 die ik heb gekocht heb ik meteen zelfgekweekte artemia gegeven en daar groeiden ze goed op en ze werden duidelijk zwaarder daardoor, terwijl ze vrij mager waren uit de winkel vandaan.
Maar de Pseudomugils waar ik ze samen mee hield vonden dat inderdaad wel heel lekker en die gingen daar ook prima op.
 
Top Nicole!

Toen ik je bericht las dacht ik wel even: is wel heel eenzijdig aan voedselaanbod.
Hoeven geen 10 verschillende soorten voer te zijn, maar wat meer variatie is zeker gezien vitaminen ect vaak wel aan te raden.

Willem heeft al wat mooie voorbeeldjes gegeven, wat wellicht ook nog een optie is is om wat vitamine druppels bij de artemia te stoppen.

maar ik ken de visjes niet dus wellicht l*l ik wel onzin en is het allemaal niet nodig :)

Guppygras ken ik niet... ga ik is opzoeken.
wat moet ik me daar bij voorstellen? aan je berichten te lezen een lekkere woekeraar iig :)
 
Ik ben nu aan het typen op mijn iemienie telefoon dus mijn antwoord is eens wat minder lang dan gebruikelijk :D
Ik kijk morgen wat ik nog wil citeren om op te antwoorden.

Wilde even reageren op het voer. Heb vanaf het begin 2 kweken microwormen staan. Vind het ruiknaar gefermenteerde havermout. Krijg de krengen alleen erg moeizaam uit de prut.

Staan ook nog 4 flessen azijnaaltjes. Erg jammer dat ik niet kan zien of ze daar echt van eten omdat die wormpjes zo klein zijn.

Tot later vandaag :)
 
Fijn dat ze het goed doen, maar ben wel benieuwd naar een foto van de bak en bewoners!

Ik ook :D


Ik weet wel zeker dat we hier op het forum allemaal ergere bakken hebben gezien dus kom maar op met die foto :deal:

Ik moet me schamen. Ik heb niet eens een poging ondernomen. Zal maar niet met excuses aan komen.


Als diepvries een optie is kan je eens kijken voor cyclops, mijn Pseudomugil luminatus (wel iets groter dan jouw visjes) zijn daar gek op. (Volwassen) watervlooien zijn ook net iets te groot voor hen heb ik gemerkt. En door hun ronde vorm lijken ze moeite te hebben om de grote vlooien te verscheuren :)p).

Volwassen vlooien zijn "bijna net zo groot" als mijn kleinste visjes. Dat gevoel heb ik.
Cyclops was me al afgeraden maar heb ik voor de afwisseling geprobeerd en is nog wat aan de grote kant.


Qua levend voer kan je misschien ergens een start-kweekje micro-wormpjes op de kop tikken.

Heb ik inderdaad, ook azijnaaltjes.


Top advies Willem666 maar denk niet dat Nicole een doosje microwormen in huis wil hebben .
Jawel hoor, heb er geen moeite mee. Staat zelfs in de woonkamer :D

potje ruikt niet zo fris :D :D
Ik had er ooit en dacht dat dat wel meeviel?

Ja ik vind het erg mee vallen, zelfs als het deksel er af gaat.


Nu ben ik ook wel benieuwd wat je met de bak hebt gedaan, en zo erg zal het heus niet zijn.

Rukte er deel Anubias uit, stortte hem vol (als in "erg vol") met Najas guadalupensis en probeer Hydrocotyle leucocephala te laten drijven.
Bruinalg stak ook weer de kop op (maar geloof dat dat weer stabiel is en hoop dat het binnenkort weer op zijn retour gaat).


iets schreef over cyclops, maar dat moet je niet doen. Niet voedzaam genoeg.

Dat had ik dus inderdaad in mijn hoofd, wist alleen niet meer wie het me geschreven had.
Toen ik je bericht las dacht ik wel even: is wel heel eenzijdig aan voedselaanbod.
Hoeven geen 10 verschillende soorten voer te zijn, maar wat meer variatie is zeker gezien vitaminen ect vaak wel aan te raden.
Zit nu op 3 soorten levend en 1 soort droog, droog voer ik zeer zelden. JBL NovoBel. Met Biofish Food Baby & Nano nog geen succes. Maar dat was de JBL ook niet in het begin dus ik voer het af en toe in de hoop dat ze er aan wennen.


om wat vitamine druppels bij de artemia te stoppen.
Hmmm, tijdens het laten uitkomen van de eitjes? Interessant idee.
Ik meen dat nauplien ook een dooierzak hebben die een dag of twee stand houdt. Het JBL zout heeft ook algen eronder zitten als voeding voor de nauplien die wat ouder zijn.
Wat zou een en andere betekenen voor de opname van vitaminen?
En welke/hoeveel vitaminen zou je bv per liter toe voegen?
Heeft wel iets weg van sterrenkruid zie ik.
Ik heb sterrekruid volgens mij nooit gehad.
Nu ik de foto's vergelijk zie ik wel de overeenkomsten.

Alleen zoals ik het ken wordt guppygras eigenlijk nooit geplant. Zullen best mensen zijn die dat doen hoor, maar ik ken het zoals bv ook een grote pluk Javamos gebruikt wordt, gewoon een flinke pluk in de bak zodat je goede schuilgelegenheid creëert.
 
Ik voeg bij de nauplien niets toe maar gebruik wel water uit de zeewaterbak en wellicht dat daar wel wat voeding inzit.
 
Ik zal straks even kijken of ik terug kan vinden waar ik de info over de toegevoegde algen heb gevonden.
 
Dat had ik dus inderdaad in mijn hoofd, wist alleen niet meer wie het me geschreven had.

Oeshe...
Dat wist ik niet echt eigenlijk.
Mijn visjes doen het er prima op, ik geef ze nog wel andere zaken ook maar in verhouding toch vrij veel cyclops...


Volwassen vlooien zijn "bijna net zo groot" als mijn kleinste visjes. Dat gevoel heb ik.
Cyclops was me al afgeraden maar heb ik voor de afwisseling geprobeerd en is nog wat aan de grote kant.

En ik dacht dat ik kleine visjes had... ;)
Rotifer is alvast zeer klein (bijna te klein voor mijn visjes denk ik soms) maar ik moet duidelijk eerst wat huiswerk doen inzake voedzaamheid voor ik nog eens dieetadvies geef... :br:
 
Na een klein beetje rond zoeken denk ik toch nog steeds dat de voedingswaarde van cyclops eigenlijk best meevalt...
Hier staat dat het zelfs een "zeer hoge voedingswaarde heeft".
(Maar ik besef dat dat een beetje overdreven is)

https://www.aquainfo.nl/voedsel-voor-vissen/

Want hier spreken ze dan eerder over een gemiddelde voedingswaarde.
Nochtans dezelfde site... :juggle:

https://www.aquainfo.nl/diepvriesvoer-vissen-uitleg-en-voedingswaarde/

En deze cijfers vind je vrij vaak terug dus ik denk dat dat wel min of meer klopt. Als enig voer is het sowieso niet voldoende (maar eenzijdig voeren is eigenlijk nooit ideaal zoals iedereen weet). Ik denk dat daphnia (watervlo) bijvoorbeeld niet veel toevoegt gezien de voedingswaarde maar voorlopig blijf ik vermoeden dat cyclops nog zo slecht niet is als basis.
Concreet: op basis van wat ik tot nu toe gelezen heb zie ik geen reden om mijn voedingsschema drastisch om te gooien... :engel:

Maar ik sta open voor andere meningen/bronnen/informatie.
;)
 
Zo, ik had vannacht, vanmorgen (ik weet het niet) een Artemiaset faal. Viel me net op dat er geen gebubbel was. Na wat zoeken bleek het laatste stukje van de luchtslang (voor wie de set kent, eigenlijk van het rietje) verstopt. Erg kleine doorsnede maar gelukkig open gekregen met een binddraadje. Ligt nu ook bij de vreemde maar handige aqua voorwerpen, naast een tandenborstel :D


Ik zal straks even kijken of ik terug kan vinden waar ik de info over de toegevoegde algen heb gevonden.

In elk geval staat in de handleiding van JBL ArtemioSal (zeezout gaat net zo goed dus zal dat JBL spul niet meer kopen), niets over de dooierzak, moet ik ergens anders gelezen hebben. Daar stond bij dat je ze voor de beste voedingswaarde binnen 2 dagen na uitkomen zou moeten voeren. Maar ik heb geen idee meer waar ik dat gelezen heb. Sorry.

JBL ArtemioSal is een speciaal zout voor het aanmaken van de ideale opkweekoplossing voor het uitbroeden van Artemia-naupliën. JBL ArtemioSal bevat micro-algen dat visbroed als eerste voedsel dient en een buffersysteem voor de instandhouding van de optimale pH-waarde.

Toepassing: 2 afgestreken maatlepels JBL ArtemioSal op 0,5 liter leidingwater.


Klinkt als.... er is niets meer over van de layout?
Ja dat heb je goed begrepen :)
Als ik de guadalupensis eruit haal zie je nog wel de voormalige layout, alleen uitgedund. Hij is dus niet helemaal om zeep.
Je ziet er alleen niks meer van omdat de gaudalupensis ervoor ligt/drijft ervoor drijft.


eerst wat huiswerk doen inzake voedzaamheid voor ik nog eens dieetadvies geef... :br:
Kracht zit hem denk ik toch in afwisseling.

Na een klein beetje rond zoeken denk ik toch nog steeds dat de voedingswaarde van cyclops eigenlijk best meevalt...
Hier staat dat het zelfs een "zeer hoge voedingswaarde heeft".
(Maar ik besef dat dat een beetje overdreven is)

https://www.aquainfo.nl/voedsel-voor-vissen/

Want hier spreken ze dan eerder over een gemiddelde voedingswaarde.
Nochtans dezelfde site... :juggle:

https://www.aquainfo.nl/diepvriesvoer-vissen-uitleg-en-voedingswaarde/

En deze cijfers vind je vrij vaak terug dus ik denk dat dat wel min of meer klopt. Als enig voer is het sowieso niet voldoende (maar eenzijdig voeren is eigenlijk nooit ideaal zoals iedereen weet). Ik denk dat daphnia (watervlo) bijvoorbeeld niet veel toevoegt gezien de voedingswaarde maar voorlopig blijf ik vermoeden dat cyclops nog zo slecht niet is als basis.
Concreet: op basis van wat ik tot nu toe gelezen heb zie ik geen reden om mijn voedingsschema drastisch om te gooien... :engel:

Maar ik sta open voor andere meningen/bronnen/informatie.
;)
Bedankt voor de linkjes, heb ze even bij favorieten gezet om later te lezen want ik moet nu echter achter de computer vandaan. Heb nog heel wat in huis te doen :(
 
Na een klein beetje rond zoeken denk ik toch nog steeds dat de voedingswaarde van cyclops eigenlijk best meevalt...
Hier staat dat het zelfs een "zeer hoge voedingswaarde heeft".
(Maar ik besef dat dat een beetje overdreven is)

Ik hoorde het hier op het forum, nadat ik binnen twee weken mijn 5 nieuwe Heterandria formosaatjes verloor. Ze waren vrij mager bij aankoop en werden niet dikker op vlokvoer en cyclops. Met artemia ging het met de nieuwe Hf jes die zo mogelijk nog magerder waren heel snel uitstekend. En van hun heb ik nu een vol aquarium.
 
Hoe gaat het met de bak? het is angstvallig stil hier.
:)

Gaat goed met het bakje Patrick. Visjes zijn goed gewend. Heb denk ik ook minimaal 1 zwanger vrouwtje maar moet op de bouw af gaan. Zie het gonopodium niet met bril en tegen de tijd dat ik dan zonder bril met mij neus op de ruit zit zijn ze al lang elders in het bakje te vinden.

Ik heb een forumpauze ingelast. Ben er wel af en toe maar dan hoofdzakelijk in het GMT. Rest van de topics volg ik niet meer voor zo lang het duurt.
Heb het even nodig afstand te nemen. Vandaar.
 
Fijn goed dat het fijn gaat, en dat er ''misschien'' wat kleintjes bijkomen (met de nadruk op kleintjes :D) is een goed teken :thumbs:
Ik miste je posts al een tijdje maar moet zeggen dat ik zelf ook nog maar weinig online ben, erg druk met de nieuwe functie op mijn werk.

En neem gerust wat afstand als dat nodig is, het viel me gewoon op vandaar even de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Fijn goed dat het fijn gaat, en dat er ''misschien'' wat kleintjes bijkomen (met de nadruk op kleintjes :D) is een goed teken :thumbs:
Ik miste je posts al een tijdje maar moet zeggen dat ik zelf ook nog maar weinig online ben, erg druk met de nieuwe functie op mijn werk.

En neem gerust wat afstand als dat nodig is, het viel me gewoon op vandaar even de vraag.
Goed dat je het vraagt hoor, want wie weet had ik wel een ban gehad :D
You too, take care!
 
Tussentijdse update.

Was vandaag mijn dagje wel. Ik zal het zo kort mogelijk beschrijven.
Doordat het guppy gras dood is gegaan, veel rotzooi op de bodem. Ook de binnenkant van de catappa schors zat vol met derrie. Bodem werd een ravage nadat ik de schors eruit haalde.

Dan het maar goed aanpakken. Hout eruit en de Budha noot eruit. Stinken joh die noot! Is de tweede keer dat me dat gebeurt met zo'n noot. Komt er bij mij echt nooit meer in.
Ik heb de bodem zo goed mogelijk schoon gemaakt. Lukte natuurlijk niet helemaal omdat ik de bodem niet onnodig wilde verstoren. Bakje weer ingericht.

Ik vermoed dat volgende week wel wat vuil bij elkaar is komen te liggen, ik moest nu echt stoppen omdat er al 50% water uit het bakje was. Dat resterende vuil hevel ik volgende week nog even af zonder het hout eruit te halen.

Helaas heeft de hoge Anubias erg geleden (letterlijk) onder het guppygras. Ook met mos was niet meer echt fris. Schaar gezet in de Anubias omdat die diverse bladeren had die bruin aan het worden waren.

En tot slot stoot ik een emmer om die ik vergeten was op te ruimen. Dus feest vanmiddag.

Denk dat ik er wat frisse plantjes in ga zetten, met name om de hoge Anubias te vervangen. Foto volgt wel als ik alles weer in orde heb, het oog wil immers ook wat ;)

Brrr guppygras, brrr catappa bark, brrr Budha noot.
 
Tussentijdse update.

Was vandaag mijn dagje wel. Ik zal het zo kort mogelijk beschrijven.
Doordat het guppy gras dood is gegaan, veel rotzooi op de bodem. Ook de binnenkant van de catappa schors zat vol met derrie. Bodem werd een ravage nadat ik de schors eruit haalde.

Dan het maar goed aanpakken. Hout eruit en de Budha noot eruit. Stinken joh die noot! Is de tweede keer dat me dat gebeurt met zo'n noot. Komt er bij mij echt nooit meer in.
Ik heb de bodem zo goed mogelijk schoon gemaakt. Lukte natuurlijk niet helemaal omdat ik de bodem niet onnodig wilde verstoren. Bakje weer ingericht.

Ik vermoed dat volgende week wel wat vuil bij elkaar is komen te liggen, ik moest nu echt stoppen omdat er al 50% water uit het bakje was. Dat resterende vuil hevel ik volgende week nog even af zonder het hout eruit te halen.

Helaas heeft de hoge Anubias erg geleden (letterlijk) onder het guppygras. Ook met mos was niet meer echt fris. Schaar gezet in de Anubias omdat die diverse bladeren had die bruin aan het worden waren.

En tot slot stoot ik een emmer om die ik vergeten was op te ruimen. Dus feest vanmiddag.

Denk dat ik er wat frisse plantjes in ga zetten, met name om de hoge Anubias te vervangen. Foto volgt wel als ik alles weer in orde heb, het oog wil immers ook wat ;)

Brrr guppygras, brrr catappa bark, brrr Budha noot.

Hoe kwam het zo dat het guppy gras ineens dood was ?
 
Hoe kwam het zo dat het guppy gras ineens dood was ?
Geen idee. Het ging niet ineens maar heel geleidelijk. Had toch nog hoop dus heb het er (te) lang in gelaten.

Ik kan me niet meer herinneren hoe lang geleden. Kreeg ik guppygras van iemand in de wijk en ook dat is gaan hemelen. Vreemd.
 
Ja, denk je even het bakje te doen, maar dit hoort er ook bij. Gelukkig weet ik onderhand hoe het op te lossen en wanneer te stoppen. Ik zeg wel dat ik voLgende week de puntjes op de i zet maar als het beter voelt laat ik er gewoon extra tijd overheen gaan.

was toch best grote ingreep.
 
Welkom terug Nicole, helaas met wat minder goed nieuws maar dat komt (met een beetje aandacht) wel weer goed.
 
Welkom terug Nicole, helaas met wat minder goed nieuws maar dat komt (met een beetje aandacht) wel weer goed.
Vast en zeker... en die aandacht was er de laatstel tijd niet voor het bakje. Zolang het maar rustig verder draaide vond ik het "goed".
 
Geen idee. Het ging niet ineens maar heel geleidelijk. Had toch nog hoop dus heb het er (te) lang in gelaten.

Ik kan me niet meer herinneren hoe lang geleden. Kreeg ik guppygras van iemand in de wijk en ook dat is gaan hemelen. Vreemd.

Toch is het heel gemakkelijk spul dat ook niet erg veeleisend is. Het heeft een hekel aan al te zacht water, dat wel. Wanneer het veel licht krijgt groeit het het best maar de tolerantie is erg groot en het groeit ook onder een wat bescheidener lichtintensie. Het breekt wel gemakkelijk af, en drijft dan bovenin je bak, weet ik nog.
 
Het breekt wel gemakkelijk af, en drijft dan bovenin je bak, weet ik nog.
Ik had het allemaal drijven. Zowel bovenin als onderin stierf het af (En nee, geen Easy Carbo gebruikt of zo, lijkt me dat dat spul daar ook niet tegen kan).
Misschien een gebrek aan voedingstoffen want ik voeg helemaal niks toe.
 
Ik had het allemaal drijven. Zowel bovenin als onderin stierf het af (En nee, geen Easy Carbo gebruikt of zo, lijkt me dat dat spul daar ook niet tegen kan).
Misschien een gebrek aan voedingstoffen want ik voeg helemaal niks toe.
Ik weet niet of het daar aan ligt. Het plantje vraagt ook heel weinig bemesting maar is natuurlijk wel wat nodig. In mijn herinnering gravend meen ik dat ze niet eens zoveel wortels hadden. Het was vroeger meer bekend als nu en ook meer gebruikt heb ik zo het idee. Omdat je eertijds met beperkte middelen werkte was dit een van de plantjes die het altijd wel deden. Ik had alleen altijd een hekel aan die afgebroken kronen die dan bovenin dreven. Ze groeien soms al drijvend zelfs door.
 
Het guppygras is totaal ingestort, ik denk door gebrek aan licht.

De Anubias hebben vreselijk geleden. Omdat ze overschaduwd werden door het vele guppygras of door voedingstekorten? Wie zal het zeggen. En dat terwijl Anubias zo sterk zijn en floreerden in dit bakje.
Ben nu het bakje leeg aan het plukken, iedere week een beetje. Daarna wordt het opnieuw opgebouwd.

H. formosa doen het trouwens uitstekend!

Nee geen foto van een zo goed als kaal bakje ;-)
 

Terug
Bovenaan