Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Jammer van die plant maar leuk dat de Formosa het goed doen. Heb je ook al nakweek hiervan inmiddels?
 
Jammer van die plant maar leuk dat de Formosa het goed doen. Heb je ook al nakweek hiervan inmiddels?
Zo vreemd, planten bleven het slecht doen, ook toen het guppygras eruit was. Kregen bruine randen en dan werd het blad voor de rest ook bruin.

Ik heb heel wat nakweek, ook formaatje dat niet meer gegeten kan worden denk ik zo.

Populatie heeft zich dus aardig uitgebreid. Zal nu met minder planten wel even stil komen te staan vermoed ik zo. Ik heb als nakweek wel een enorme bleekscheet erbij. Dacht aanvankelijk dat hem wat mankeerde maar hij zwemt al een tijdje zo rond. Weken al. Heb hem geprobeerd uit te vangen (wil niet dat dit in de lijn verder gaat) maar lukt vandaag niet.
Volgende week als het andere stuk hout eruit gaat nog een poging, dan heb ik tijdens het werken even een leeg bakje. Op tijd nieuwe plantjes bestellen voor op het hout dan kan alles in een keer door.
 
Ben benieuwd. Dan wel een foto van hoe het er nu bij staat als before maken, show hem tegen die tijd maar :D
 
Hey Nicole,
Hoe staat het met je bak? Of heb ik ergens iets gemist?
Het bakje draait nog hoor maar ik ben het plezier een beetje kwijt geraakt.
Ik heb zelfs overwogen ook dit bakje op te doeken maar ik vind de Heterandria formosa te leuk en ik heb zoveel moeite gedaan om ze in bezit te krijgen dat opdoeken gewoonweg zonder zou zijn.

Het filter is twee keer stil gaan staan en het bakje draaide een tijdje zonder filter. Heel goed zelfs, ondanks meneer Ancistrus erin.

Gevolg was wel veel vuil op de bodem en dat durfde ik niet af te hevelen door het delicate evenwicht van zonder filter te draaien.

Heb er weer een filter ingezet en dat draait nou in (zou wel eens klaar kunnen zijn), en dan kan ik onderhoud plegen.

Bodem schoonmaken en ruiten van kalk ontdoen :sorry:

Moet me er nog steeds toe aanzetten.

Is tijd terug (paar maanden) opnieuw aangeplant en het ziet er wat beplanting betreft netjes uit, al zijn een paar Anubias verslijmd, maar dat groeit wel weer terug.

Ik moet mezelf echt eens een rotschop geven wat betreft die bodem en kalk.

Heel maf, heb toen het zonder filter draaide voor wat stroming een luchtpompje in gehangen. Dat loopt nog steeds op het bakje, geen nadelige gevolgen bij mijn weten en never change a winning team, dus ik laat het er maar op zitten.

Thanks for asking :)
 
Bedankt voor de update Nicole!
Fijn om te horen dat het bakje nog draait. Ook gaaf dat je nog leuke dingen hebt ontdekt zoals een aquarium dat ook prima zonder filter verder kan blijven draaien... als je eens aan de bodem en ruiten toe komt ben zeer benieuwd naar foto's hoe de bak er momenteel bij staat :foto:.
 
Staat je fusion 120 nog te stoffen?
 
Staat je fusion 120 nog te stoffen?
Ja, inderdaad.
Ga hem mogelijk gebruiken voor wat anders maar die plannen staan nog in de kinderschoenen. Tot een jaar of 6 geleden veel botanische orchideeën gehad (bijna een 150), daar had ik ook een groeikast voor dus onder kunstmatig licht. Overweeg daarvoor het aqua te gaan gebruiken. De andere kast heb ik nog en zou alleen opnieuw electra moeten trekken. De oude kast heeft zich bewezen wat betreft lichtkleur/sterkte, luchtbeweging en luchtvochtigheid. Of ik dat ze goed krijg in een aqua (met aanpassingen) is afwachten.

Zou moeten nagaan of de PL lampen waar ik mee werkte nog vrij verkrijgbaar zijn, anders zou het een hele nieuwe setup moeten worden en dan kan ik wellicht net zo goed een nieuwe setup maken van het aqua, dat dan wel de helft kleiner is dan de oude kast.

Zodra de temperaturen beter worden wil ik beginnen met een paar planten van het type Vanda en Ascocenda. Dat zijn de grotere planten.
Daarna alleen nog maar de kleinere soortjes die zodra het uit de hand loopt een groeikast in kunnen.
 
Deze maar eens uit het slop trekken. Ik beleefde al een tijdje geen plezier meer aan de Home 80. Ik ervaar de zwakke verlichting als een beperking. Daarnaast o.a. uitgekeken op het design en de toch wel slordige kitnaden begonnen me te irriteren.

Ik heb een Dennerle Cube 60 gekocht met een losse Dennerle Style LED 8, Dennerle thermocompact (verwarming) en een CO2 set.

Ik heb nog niet alles compleet, dus moet nog even geduld hebben met het indraaien van dit aquariumpje. De nadruk moet op planten komen te liggen en ik hoop dat de Dennerle Style LED 8 Watt (1000 lumen) voldoende is voor wat ik in gedachten heb. Anders over een tijd toch overschakelen op andere verlichting met een bom meer licht en dimbaar. We zullen zien.

Er zullen een aantal Heterandria formosa verhuizen naar de cube. Lang niet allemaal want ik heb nogal wat zitten in de Home. Ze verhuizen in kleine aantallen zodat het filter/bodem zich langzaam kunnen aanpassen. Ik heb immers alle tijd. Best kans dat ik eerst de planten flink laat groeien want formosa in een 'kale' bak vind ik een no go. Dit geeft me ook de gelegenheid bekend te worden met het CO2 systeem en dit goed in te regelen zonder vissen.

Ik selecteer wat mooie exemplaren om over te zetten. Houd de andere groep (in de Home) nog een tijdje aan en als de cube goed draait gaan de formosa die in de Home zijn blijven zitten naar een ander baasje.

Zodra ik aan het opbouwen sla, zal ik hier ook foto's van gaan plaatsen.
 
Hoi Nicole.

Goed om te lezen dat je voor een nieuw bakkie hebt gekozen.

Kan idd gebeuren dat je op een bak door diverse situaties er letterlijk erop uitgekeken bent.

Een nieuwe start brengt dan ook vaak het plezier weer terug :giggle:
 
Kan idd gebeuren dat je op een bak door diverse situaties er letterlijk erop uitgekeken bent.

Een nieuwe start brengt dan ook vaak het plezier weer terug :giggle:
Klopt dat ik er op uit gekeken raakte en dusdanig dat ik het bakje bijna had opgedoekt, ware het niet dat ik veel plezier heb van de Heterandria formosa.
De nieuwe start is een uitdaging voor me. In het verleden amper gewerkt met planten, laat staan een vierkante bak en CO2. Nieuw wegen begaan dus en dat zal gaan met vallen en opstaan. Maar zo blijft de hobby wel een interessante uitdaging.
 
Ah toppie. Nou nieuwe uitdagingen dus.

Nieuw hoofdstuk in de hobby ;)
 
Altijd leuk om iets nieuws op te starten, dat geeft weer nieuwe energie.
8 watt Ledverlichting lijkt me wel voldoende op 60 liter, ik had slechts 42 watt (tl) op 200 liter
 
Altijd leuk om iets nieuws op te starten, dat geeft weer nieuwe energie.
8 watt Ledverlichting lijkt me wel voldoende op 60 liter, ik had slechts 42 watt (tl) op 200 liter
Dat is toch niet de bak die je als 'plantenbak' gelinkt heb bij je handtekening. Vond dit bericht (klik) van je. Kan amper geloven dat daar maar 42 watt tl boven hing.

Ik ben benieuwd hoe me het vergaat met een vierkant bakje :)
Ik heb wel wat ideeën maar waarschijnlijk veel te hoog gegrepen voor de hardware, maar wie niet waagt die niet leert (wint).
 
Kan amper geloven dat daar maar 42 watt tl boven hing.
Ja dat is idd die plantenbak, daar hingen twee T5 buisjes van 21 watt boven, er zat wel aluminiumfolie boven de buisjes tegen de deksel geplakt.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
 
Ja dat is idd die plantenbak, daar hingen twee T5 buisjes van 21 watt boven, er zat wel aluminiumfolie boven de buisjes tegen de deksel geplakt.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Ik wacht nog tot het hout zinkt en dat is het nog niet van plan :juggle:
Alle vier de stukjes drijven nog als de eerste dag. Had gehoopt dat het sneller zou gaan omdat de stukjes vrij klein zijn.

Pas als dat gezonken is haal of bestel ik plantjes dus ik moet nog wat geduld hebben :)

Als het allemaal erg lang duurt ga ik denk ik toch indraaien en CO2 aansluiten. Stort ik de boel tijdelijk "vol" met waterpest tijdens het indraaien. Dan is er tenminste een begin.
 
Het hout verzwaren zodat het onderin de bak ligt helpt wel, door de waterdruk is het dan eerder verzadigd.

Klinkt gek maar waterpest heb ik nooit goed kunnen laten groeien in mijn bak.
 
Buiten in de kuip groeide het als kool en bleef mooi. Binnen is het mij ook nooit goed gelukt. Het sterft van onderen op hetzelfde temp af als dat het van boven groeit :DD
Nu met ander licht en CO2 ben ík benieuwd.
 
Waterpest zal weinig doen met de co2 want zonder groeit het ook als kool. Ik heb het in nano s gehad zonder enige toediening van voeding en het was net onkruid.
 
Met het verzwaren gebruik je wel het beste een zak zand of grind, als dat verschuift geen het heen schade. Een steen, als je die erop legt, kan wat meer schade geven mocht het eraf vallen.
 
Het hout verzwaren zodat het onderin de bak ligt helpt wel, door de waterdruk is het dan eerder verzadigd.

Met het verzwaren gebruik je wel het beste een zak zand of grind, als dat verschuift geen het heen schade. Een steen, als je die erop legt, kan wat meer schade geven mocht het eraf vallen.
Ik heb het bakje nog niet op staan, dus moet het even met een emmer doen.
Stenen, brrrr.... nee ik moet er niet aan denken. Ik krimp altijd in elkaar als ik een foto van hout met daarop een steen zie.

Het meubel dat ik kocht bevalt me niet, ook niet na het fixen van twee inbusschroeven in de bovenkant die niet verzonken lagen. Het blijkt erg instabiel, ook na het stellen van de pootjes blijft er van links naar echts beweging in zitten.

Dat is op te lossen door een of twee kruisen te plaatsen of een plaat meubelpaneel. Besloten daar geen moeite en geld in te steken omdat dit enorm ten koste gaat van de bergruimte in het kastje. Inwendig is dat kastje sowieso maar 31*31. Moet daar nog een kruis in of een extra stuk meubelpaneel, heb ik niks meer over.

Of het meubel sowieso zo instabiel is of dat dit komt doordat het een showroommodel is durf ik niet te zeggen. Het was in elk geval te mooi om waar te zijn.

Er staat een meubel in bestelling bij de LFS. Meubel 60 x 40. Aquatlantis Splendid (is van de nieuwe range). Kleur kiezen voor hier was nog een puntje, maar ben voor de white wash gegaan. Volgens de LFS moet de cube op dat meubel kunnen (gevuld wel te verstaan :DD)

Precies dat ja

Waterpest zal weinig doen met de co2 want zonder groeit het ook als kool. Ik heb het in nano s gehad zonder enige toediening van voeding en het was net onkruid.
Hier gaat waterpest dus best slecht en ik weet niet waarom. Misschien door het harde water hier? Wat is jouw geheim? ;)

De waterpest gaat er dan in vanwege het indraaien, mocht het hout nog niet zinken en ik dus nog geen andere plantjes kunnen plaatsen. Ik ben benieuwd of CO2 toevoeging hier voor waterpest een verschil gaat maken. Als ik me goed herinner zitten we hier volgens de tabel op een 3-5 wat betreft CO2. Bj Vallisneria en in mindere mate bij Waterpest biogene ontkalking gezien in het verleden.
 
Jammer van dat kastje...het schiet maar niet op zo....:(
 
Jammer van dat kastje...het schiet maar niet op zo....:(
Echt niet hè Albert?

Ik had het er nog met mijn moeder over, die vraagt steeds hoe het met het bakje is... die is ongeduldiger dan ik ben. Heb haar uitgelegd wat er nog allemaal moet gebeuren voordat er überhaupt vis in kan. Ik ben er nog vrij relaxed onder. Ik heb wel geduld leren hebben de afgelopen jaren. Gelukkig maar.

Op zich is het niet zo heel erg. Ik heb een afbeelding voor ogen met een bakje wat ik mooi vind en ik ben daar de juiste planten voor aan het uitzoeken. Is best nog lastig omdat ik met planten geen ervaring heb. Ik ben dus toch wel lekker bezig gelukkig.
 
Hier is de kh 9 en de gh rond de 13 uit de kraan.
Hier waren beide volgens mij hoger.
Ik zal als ik dit bakje opstart de waardes eens meten zodat ik een startpunt heb. Gezien de biogene ontkalking zal er een CO2 tekort zijn geweest, vermoed ik. Dat zal een rol spelen bij de groei, toch?
Ook natuurlijk beperkt licht omdat ik hier zo goed als altijd moet dimmen.
 
Co2 heeft waterpest niet nodig, althans niet veel. Wat je zelf al aangaf groeit het wel goed in de kuip buiten

Veel licht heeft het volgens mij wel nodig, er zijn ook twee soorten, de Egeria en de Elodea, de eerste houd van wat kouder water en is voor in de vijver (die zal ik dan wel hebben gehad)
 
de Egeria en de Elodea, de eerste houd van wat kouder water en is voor in de vijver (die zal ik dan wel hebben gehad)
Ik heb altijd naar de Elodea gevraagd. Ook wel eens meegenomen terwijl de winkel het me niet met zekerheid kon zeggen, maar in 1 geval herinner ik me er expliciet naar gevraagd te hebben bij de LFS en dat stortte net zo hard in. Of toch wat anders meegekregen natuurlijk.
Veel licht hier, nee dus.
 
Buiten in de kuip groeide het als kool en bleef mooi. Binnen is het mij ook nooit goed gelukt. Het sterft van onderen op hetzelfde temp af als dat het van boven groeit :DD
Nu met ander licht en CO2 ben ík benieuwd.
Altijd even oppassen dat je de goede soort hebt voor je bak. Elodea Densa is zoals je vast weet geschikt voor temperaturen tot zo'n 27 graden. Vaak zie je ook de canadensis bij de Lfs liggen die minder geschikt is. Hoewel dit ook een invasieve soort is die eigenlijk, ik dacht, uit Noord-Amerika komt. En dan is er ook nog een nuttallii die wat kleinere bladeren heeft. Bij een Petshop in de buurt zag ik eens dat ze samen in een bak stonden, de densa en de canadensis beide koudwater varianten, wat eigenlijk ook weer vragen om problemen is.
 
Laatst bewerkt:
Altijd even oppassen dat je de goede soort hebt voor je bak. Elodea Densa is zoals je vast weet geschikt voor temperaturen tot zo'n 27 graden. Vaak zie je ook de canadensis bij de Lfs liggen die minder geschikt is. Hoewel dit ook een invasieve soort is die eigenlijk, ik dacht, uit Noord-Amerika komt. En dan is er ook nog een nuttallii die wat kleinere bladeren heeft. Bij een Petshop in de buurt zag ik eens dat ze samen in een bak stonden, de densa en de canadensis beide koudwater varianten, wat eigenlijk ook weer vragen om problemen is.
Ik blijf het lastig vinden. Voor in de kuip kocht ik die met 'gekrulde' stevige blaadjes, op de gok. Deze ging als een tierelier buiten, ook bij de wat hogere temperaturen. Ik had al gauw handen vol van de meest mooie waterpest.

Ik ga eens foto's vergelijken. Op zijn best vind ik van die oude tekeningen, ik weet niet hoe ik ze moet noemen.
Mocht ik uniforme beschrijvingen krijgen zal ik eens op het forum delen.

Moeilijk moeilijk: https://www.biodiversityireland.ie/wordpress/wp-content/uploads/Elodea-nuttallii-ID-Centre-1.pdf
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het lastig vinden. Voor in de kuip kocht ik die met 'gekrulde' stevige blaadjes, op de gok. Deze ging als een tierelier buiten, ook bij de wat hogere temperaturen. Ik had al gauw handen vol van de meest mooie waterpest.

Ik ga eens foto's vergelijken. Op zijn best vind ik van die oude tekeningen, ik weet niet hoe ik ze moet noemen.
Mocht ik uniforme beschrijvingen krijgen zal ik eens op het forum delen.

Moeilijk moeilijk: https://www.biodiversityireland.ie/wordpress/wp-content/uploads/Elodea-nuttallii-ID-Centre-1.pdf
De nuttallii kan je gemakkelijk herkennen, ze hebben hele smalle, op afstand gezien bijna naaldachtige blaadjes. De densa en de canadensis verschillen zijn moeilijker te zien. Daar komt dan ook nog bij, om de verwarring groter te maken, dat de Elodea densa ook wel Egeria densa (Argentijnse waterpest?) wordt genoemd. Sommigen beweren dat dit verschillende planten zijn, anderen gebruiken beide namen als synoniemen.
 
De nuttallii kan je gemakkelijk herkennen, ze hebben hele smalle, op afstand gezien bijna naaldachtige blaadjes. De densa en de canadensis verschillen zijn moeilijker te zien. Daar komt dan ook nog bij, om de verwarring groter te maken, dat de Elodea densa ook wel Egeria densa (Argentijnse waterpest?) wordt genoemd. Sommigen beweren dat dit verschillende planten zijn, anderen gebruiken beide namen als synoniemen.
Dit kwam ik inderdaad tegen. In mijn notities staat 'nutallii slierterig en dun' :DD

De Cananensis lijk ik er uit te pikken maar hoe meer afbeeldingen ik zie hoe verwarrender het wordt om het onderscheid te zien met de densa, doordat bij Google foto's natuurlijk veel foutieve namen vermeld staan.
Ik kan wel concluderen dat ik waarschijnlijk alle drie de soorten wel gezien heb in de winkels, vaak in dezelfde bak.
 
Ik collecteer hier nog eens voor potjes geduld! Meubel kan nog wel eens een week op zich laten wachten. Schijnt veel vraag te zijn naar de nieuwe lijn en er komt klaarblijkelijk maar eens per week een vrachtwagen met spul van Aquatlantis naar Nederland.

Aangezien ik nog steeds geen plan voor de beplanting heb niet zo heel erg, maar toch.

Ik heb een aantal planten opgeschreven die ik mooi vind. Of ze haalbaar zijn in de Cube 60 met de Style LED 8 (=1000 lumen) kan ik totaal niet inschatten. Beplanting wordt dus een soort van trial and error, maar daar leer ik van.

Wat ik mooi vind en wel iets van wil gebruiken, niet allemaal maar een selectie uit onderstaand lijstje.

  • Hydrocotyle leucocephala (Japan?) = Braziliaanse klimop.
  • Vesicularia ferriei (Weeping moss)
  • Rotala colorata
  • Pogostemon stellatus Octopus
  • Phyllanthus fluitans
  • Hygrophila polysperma = Belgisch groen
  • Staurogyne repens
  • Nesaea pedicullata golden (schijnt erg veel licht nodig te hebben, dus denk ik niet geschikt)
  • Ludwigia palustris mini Super Red
  • Cryptocoryne parva (heb ik zelf veel van)
  • Althernathera reineckii mini
  • Rotala rotundifolia
  • Anubias nana (heb ik)

Ik moet nog eens goed kijken naar bladvorm en kleur en waar wat zou kunnen staan. En proberen in te schatten of de planten uit dit lijstje überhaupt haalbaar zijn.
Eerst nog een goed alle plantjes online bekijken en op basis daarvan een indeling proberen te maken. Er zal wat in komen wat met minder licht uit komt, maar ook die meer licht vragen, enkel om er achter te komen wat kan met de standaard verlichting.
(Een upgrade van de verlichting zit altijd in mijn achterhoofd.)

Mocht er iets tussen zitten waarvan jullie zeggen 'echt niet doen' hoor ik het graag :)
 

Terug
Bovenaan