Jammer van die plant maar leuk dat de Formosa het goed doen. Heb je ook al nakweek hiervan inmiddels?
Zo vreemd, planten bleven het slecht doen, ook toen het guppygras eruit was. Kregen bruine randen en dan werd het blad voor de rest ook bruin.Jammer van die plant maar leuk dat de Formosa het goed doen. Heb je ook al nakweek hiervan inmiddels?
Het bakje draait nog hoor maar ik ben het plezier een beetje kwijt geraakt.Hey Nicole,
Hoe staat het met je bak? Of heb ik ergens iets gemist?
Ja, inderdaad.Staat je fusion 120 nog te stoffen?
Klopt dat ik er op uit gekeken raakte en dusdanig dat ik het bakje bijna had opgedoekt, ware het niet dat ik veel plezier heb van de Heterandria formosa.Kan idd gebeuren dat je op een bak door diverse situaties er letterlijk erop uitgekeken bent.
Een nieuwe start brengt dan ook vaak het plezier weer terug 😊
Dat is toch niet de bak die je als 'plantenbak' gelinkt heb bij je handtekening. Vond dit bericht (klik) van je. Kan amper geloven dat daar maar 42 watt tl boven hing.Altijd leuk om iets nieuws op te starten, dat geeft weer nieuwe energie.
8 watt Ledverlichting lijkt me wel voldoende op 60 liter, ik had slechts 42 watt (tl) op 200 liter
Ja dat is idd die plantenbak, daar hingen twee T5 buisjes van 21 watt boven, er zat wel aluminiumfolie boven de buisjes tegen de deksel geplakt.Kan amper geloven dat daar maar 42 watt tl boven hing.
Ik wacht nog tot het hout zinkt en dat is het nog niet van planJa dat is idd die plantenbak, daar hingen twee T5 buisjes van 21 watt boven, er zat wel aluminiumfolie boven de buisjes tegen de deksel geplakt.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Precies dat jaHet sterft van onderen op hetzelfde temp af als dat het van boven groeit
Het hout verzwaren zodat het onderin de bak ligt helpt wel, door de waterdruk is het dan eerder verzadigd.
Ik heb het bakje nog niet op staan, dus moet het even met een emmer doen.Met het verzwaren gebruik je wel het beste een zak zand of grind, als dat verschuift geen het heen schade. Een steen, als je die erop legt, kan wat meer schade geven mocht het eraf vallen.
Precies dat ja
Hier gaat waterpest dus best slecht en ik weet niet waarom. Misschien door het harde water hier? Wat is jouw geheim? 😉Waterpest zal weinig doen met de co2 want zonder groeit het ook als kool. Ik heb het in nano s gehad zonder enige toediening van voeding en het was net onkruid.
Echt niet hè Albert?Jammer van dat kastje...het schiet maar niet op zo....🙁
De ideale situatie om er stenen op te leggen nu 👍Ik heb het bakje nog niet op staan, dus moet het even met een emmer doen.
Liggen erop 🙂De ideale situatie om er stenen op te leggen nu 👍
Hier is de kh 9 en de gh rond de 13 uit de kraan.Misschien door het harde water hier? Wat is jouw geheim?
Hier waren beide volgens mij hoger.Hier is de kh 9 en de gh rond de 13 uit de kraan.
Ik heb altijd naar de Elodea gevraagd. Ook wel eens meegenomen terwijl de winkel het me niet met zekerheid kon zeggen, maar in 1 geval herinner ik me er expliciet naar gevraagd te hebben bij de LFS en dat stortte net zo hard in. Of toch wat anders meegekregen natuurlijk.de Egeria en de Elodea, de eerste houd van wat kouder water en is voor in de vijver (die zal ik dan wel hebben gehad)
Altijd even oppassen dat je de goede soort hebt voor je bak. Elodea Densa is zoals je vast weet geschikt voor temperaturen tot zo'n 27 graden. Vaak zie je ook de canadensis bij de Lfs liggen die minder geschikt is. Hoewel dit ook een invasieve soort is die eigenlijk, ik dacht, uit Noord-Amerika komt. En dan is er ook nog een nuttallii die wat kleinere bladeren heeft. Bij een Petshop in de buurt zag ik eens dat ze samen in een bak stonden, de densa en de canadensis beide koudwater varianten, wat eigenlijk ook weer vragen om problemen is.Buiten in de kuip groeide het als kool en bleef mooi. Binnen is het mij ook nooit goed gelukt. Het sterft van onderen op hetzelfde temp af als dat het van boven groeit
Nu met ander licht en CO2 ben ík benieuwd.
Ik blijf het lastig vinden. Voor in de kuip kocht ik die met 'gekrulde' stevige blaadjes, op de gok. Deze ging als een tierelier buiten, ook bij de wat hogere temperaturen. Ik had al gauw handen vol van de meest mooie waterpest.Altijd even oppassen dat je de goede soort hebt voor je bak. Elodea Densa is zoals je vast weet geschikt voor temperaturen tot zo'n 27 graden. Vaak zie je ook de canadensis bij de Lfs liggen die minder geschikt is. Hoewel dit ook een invasieve soort is die eigenlijk, ik dacht, uit Noord-Amerika komt. En dan is er ook nog een nuttallii die wat kleinere bladeren heeft. Bij een Petshop in de buurt zag ik eens dat ze samen in een bak stonden, de densa en de canadensis beide koudwater varianten, wat eigenlijk ook weer vragen om problemen is.
De nuttallii kan je gemakkelijk herkennen, ze hebben hele smalle, op afstand gezien bijna naaldachtige blaadjes. De densa en de canadensis verschillen zijn moeilijker te zien. Daar komt dan ook nog bij, om de verwarring groter te maken, dat de Elodea densa ook wel Egeria densa (Argentijnse waterpest?) wordt genoemd. Sommigen beweren dat dit verschillende planten zijn, anderen gebruiken beide namen als synoniemen.Ik blijf het lastig vinden. Voor in de kuip kocht ik die met 'gekrulde' stevige blaadjes, op de gok. Deze ging als een tierelier buiten, ook bij de wat hogere temperaturen. Ik had al gauw handen vol van de meest mooie waterpest.
Ik ga eens foto's vergelijken. Op zijn best vind ik van die oude tekeningen, ik weet niet hoe ik ze moet noemen.
Mocht ik uniforme beschrijvingen krijgen zal ik eens op het forum delen.
Moeilijk moeilijk: https://www.biodiversityireland.ie/wordpress/wp-content/uploads/Elodea-nuttallii-ID-Centre-1.pdf
Dit kwam ik inderdaad tegen. In mijn notities staat 'nutallii slierterig en dun'De nuttallii kan je gemakkelijk herkennen, ze hebben hele smalle, op afstand gezien bijna naaldachtige blaadjes. De densa en de canadensis verschillen zijn moeilijker te zien. Daar komt dan ook nog bij, om de verwarring groter te maken, dat de Elodea densa ook wel Egeria densa (Argentijnse waterpest?) wordt genoemd. Sommigen beweren dat dit verschillende planten zijn, anderen gebruiken beide namen als synoniemen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.