Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Aangezien we je hebben leren kennen als een vakvrouw op aquarium gebied denk ik dat het met dat "op de bek gaan" nog wel mee zal vallen!
Hahaha Ben, dat is wel lief van je, maar vergelijk dit maar met autorijden hartje Amsterdam voor iemand die alleen zijn rondjes heeft gereden op het platteland :DD

Ach ik doe het rustig aan en zoals ik al eerder schreef is het een leermoment. Wel een erg leuk leermoment, ook een ontdekkingstocht langs plantjes. Jij bent trouwens degene die me zo ver gekregen heeft.
Ik moet ook vooral op tijd alle vragen stellen die ik beslist nog ga krijgen.
 
Snap het heel goed, had ik in de dubai ook

Is hier op de laatste foto ook wel te zien wat een kleurverschil er is. Zie je nu niks meer van terug, eenmaal verzadigd met water

Nieuwe hout had ook zo'n rood/oranje kleur waar jij het wss ook over hebt
 
Snap het heel goed, had ik in de dubai ook

Is hier op de laatste foto ook wel te zien wat een kleurverschil er is. Zie je nu niks meer van terug, eenmaal verzadigd met water

Nieuwe hout had ook zo'n rood/oranje kleur waar jij het wss ook over hebt
Nou je het zegt ja valt het me op. Had je het niet gezegd was het aan me voorbij gegaan terwijl het kleurverschil toch duidelijk is.
 
Er gebeurt al iets in het bakje, dat had ik zo snel niet verwacht.

Het hout begint nu al te schimmelen. Of is het nou een laagje bacterie? Ik lees beiden.

Ik spotte vanmorgen een minimaal kaamlaagje, dat denk ik verwijderd wordt door het kleine draaikolkje dat de lily pipe maakt.
Verder schuim. Voor het naar bed gaan niet aanwezig en vanmorgen....


IMG-0845.JPG
 
Volgens mij hebben die belletjes iets te maken met oppervlaktespanning maar hoe of wat weet ik ook niet precies.
 
Volgens mij hebben die belletjes iets te maken met oppervlaktespanning maar hoe of wat weet ik ook niet precies.
Zoiets heb ik inderdaad ook al gelezen maar hoe dat ontstaat weet ik niet.
 
Zoiets heb ik inderdaad ook al gelezen maar hoe dat ontstaat weet ik niet.
Of je er iets aan hebt weet ik niet:

 
Er gebeurt al iets in het bakje, dat had ik zo snel niet verwacht.

Het hout begint nu al te schimmelen. Of is het nou een laagje bacterie? Ik lees beiden.

Ik spotte vanmorgen een minimaal kaamlaagje, dat denk ik verwijderd wordt door het kleine draaikolkje dat de lily pipe maakt.
Verder schuim. Voor het naar bed gaan niet aanwezig en vanmorgen....


Bekijk bijlage 325004
Geen schimmel maar een restproduct aangemaakt door bacteriën die met zuurstof in aanraking komen. Met name Spiderwood, eigenlijk Rododendron wortels, maar ook Mopani laat dit vrij snel zien.
 
Geen schimmel maar een restproduct aangemaakt door bacteriën die met zuurstof in aanraking komen. Met name Spiderwood, eigenlijk Rododendron wortels, maar ook Mopani laat dit vrij snel zien.
Zie je, klok en klepel. Bedankt dat je het nog eens uit legt!
 
Of je er iets aan hebt weet ik niet:

Ik snap hier geen donder van moet ik bekennen :DD en daardoor kan ik ook geen link leggen (als die er is) met de oppervlakte spanning van het water in onze bakken.
 
Ik snap hier geen donder van moet ik bekennen :DD en daardoor kan ik ook geen link leggen (als die er is) met de oppervlakte spanning van het water in onze bakken.
Ik heb het niet zo uitgebreid gelezen maar wellicht iemand die het je kan uitleggen.
 
Volgens mij hebben die belletjes iets te maken met oppervlaktespanning maar hoe of wat weet ik ook niet precies.
De oppervlaktespanning van het water wordt verlaagd. Waardoor grotere oppervlakken gevormd worden waarop zich dan gemakkelijker schuim kan vormen. Een beetje het principe van een wasmiddel dat er ook op gemaakt is om d.m.v. oppervlakte-actieve stoffen schuimvorming gemakkelijker te maken. Dat effect krijg je al min of meer bij de toename van zouten in het water.
 
De oppervlaktespanning van het water wordt verlaagd. Waardoor grotere oppervlakken gevormd worden waarop zich dan gemakkelijker schuim kan vormen. Een beetje het principe van een wasmiddel dat er ook op gemaakt is om d.m.v. oppervlakte-actieve stoffen schuimvorming gemakkelijker te maken. Dat effect krijg je al min of meer bij de toename van zouten in het water.
Kijk, ik dacht dus dat de oppervlaktespanning werd verhoogd waardoor de belletjes niet door konden breken. De vergelijking met sop is mij duidelijk :thumbs:

Je schrijft dat je dat effect al min of meer krijgt bij de toename van zouten in het water. Mij lijkt dat dit niet zo is in een aquarium? Waardoor ontstaat dat dan in een aquarium? En klopt het dat dit schuim, wat ik op veel plekken lees, bestaat uit eiwitten?

Misschien wel erg veel vragen.
 
Kijk, ik dacht dus dat de oppervlaktespanning werd verhoogd waardoor de belletjes niet door konden breken. De vergelijking met sop is mij duidelijk :thumbs:

Je schrijft dat je dat effect al min of meer krijgt bij de toename van zouten in het water. Mij lijkt dat dit niet zo is in een aquarium? Waardoor ontstaat dat dan in een aquarium? En klopt het dat dit schuim, wat ik op veel plekken lees, bestaat uit eiwitten?

Misschien wel erg veel vragen.
Ja ik verbaas me ook over de opmerking zouten want in een zeewaterbak heb je nog veel meer zouten dan in zoet maar dat geeft geen bellen. Wellicht begrijp ik het verkeerd hoor.
 
Kijk, ik dacht dus dat de oppervlaktespanning werd verhoogd waardoor de belletjes niet door konden breken. De vergelijking met sop is mij duidelijk :thumbs:

Je schrijft dat je dat effect al min of meer krijgt bij de toename van zouten in het water. Mij lijkt dat dit niet zo is in een aquarium? Waardoor ontstaat dat dan in een aquarium? En klopt het dat dit schuim, wat ik op veel plekken lees, bestaat uit eiwitten?

Misschien wel erg veel vragen.
Die zouten, dat sloeg op die wasmiddelen. Vroeger werd er gewerkt met fosfaten om het water zachter te maken. Nu doet men dat, ik meen met zeoliet (een natriumaluminiumsilicaat) om calcium- en magnesiumionen te binden. (Ik heb een tijdje bij een was- en reinigingsmiddelen bedrijf gewerkt vandaar deze kennis.) Eiwitten schuim kan heel goed. Bij zeewaterbakken hebben ze daar zelfs afschuimers voor maar het komt ook wel bij zoetwaterbakken voor. Eiwitten kunnen uiteindelijk afbreken tot amonia en dan nitraat vormen meen ik me te herinneren. Maar goed, mijn intelligentie level reikt niet zo ver, dit is wat ik denk dat er gebeurd is.
 
Ja ik verbaas me ook over de opmerking zouten want in een zeewaterbak heb je nog veel meer zouten dan in zoet maar dat geeft geen bellen. Wellicht begrijp ik het verkeerd hoor.
Maar wel schuim? Bij een zeebak is een afschuimer toch gebruikelijk? Zei de nitwit.
Ik zie schuim als een heleboel belletjes.

Ik heb wel eens gelezen waar het schuim op de stranden uit bestaat maar ben vergeten hoe het precies zat.

Opgezocht:

In de zee leven algen (microscopische kleine plantjes) en de schuimalg is de veroorzaker van zeeschuim. Wanneer de kolonie schuimalg afsterft komt er eiwit vrij dat vervolgens door de golven wordt opgeklopt. Net als melk van een cappuccino. De hoeveelheid schuim kan enorm zijn, vooral in de lente



Ik ga maar eens dat topic openen.
 
Die zouten, dat sloeg op die wasmiddelen. Vroeger werd er gewerkt met fosfaten om het water zachter te maken. Nu doet men dat, ik meen met zeoliet (een natriumaluminiumsilicaat) om calcium- en magnesiumionen te binden. (Ik heb een tijdje bij een was- en reinigingsmiddelen bedrijf gewerkt vandaar deze kennis.) Eiwitten schuim kan heel goed. Bij zeewaterbakken hebben ze daar zelfs afschuimers voor maar het komt ook wel bij zoetwaterbakken voor.
Eiwitten kunnen uiteindelijk afbreken tot amonia en dan nitraat vormen meen ik me te herinneren.
Niet zo bescheiden Ben! :)
Ik ben eens naar een fles wasmiddel gerend. Die oppervlakte actieve stoffen staan niet gespecificeerd, dat vermoedde ik. Fosfaten zijn inderdaad uit de wasmiddelen, een alternatief is dan logisch. Ik neem graag van jou aan dat het dan om zeoliet gaat.

Met de juiste bacteriën kunnen die eiwitten afgebroken worden en die zijn natuurlijk in een startende bak nog niet genoeg aanwezig.
Zo begrijp ik het.
 
Niet zo bescheiden Ben! :)
Ik ben eens naar een fles wasmiddel gerend. Die oppervlakte actieve stoffen staan niet gespecificeerd, dat vermoedde ik. Fosfaten zijn inderdaad uit de wasmiddelen, een alternatief is dan logisch. Ik neem graag van jou aan dat het dan om zeoliet gaat.

Met de juiste bacteriën kunnen die eiwitten afgebroken worden en die zijn natuurlijk in een startende bak nog niet genoeg aanwezig.
Zo begrijp ik het.
Waarmee dan meteen duidelijk wordt dat je kennis wel daar is. (y):):)
 
Het zijn eiwitten afkomstig van bacterien en dergelijke die afsterven in het hout en/of andere decoratie, maar ook vanuit zand. Zie je veel bij net opgestarte bakken van een paar dgn oud. De belletjes komen naar boven en door dat laagje eiwitten worden de lucht belletjes tijdelijk vast gehouden.

Gr. Ed
 
Het zijn eiwitten afkomstig van bacterien en dergelijke die afsterven in het hout en/of andere decoratie, maar ook vanuit zand. Zie je veel bij net opgestarte bakken van een paar dgn oud. De belletjes komen naar boven en door dat laagje eiwitten worden de lucht belletjes tijdelijk vast gehouden.

Gr. Ed
Dankjewel Ed.
Toch bijzonder hoe snel dergelijke processen in een bak op gang komen.
 

Dat gaat razendsnel idd.1-2 dgn is het vaak al zichtbaar. Na de eerste (binnen een aantal dgn na opstart indien gewenst) waterwissel is het vaak alweer weg.
 
Maar wel schuim? Bij een zeebak is een afschuimer toch gebruikelijk? Zei de nitwit.
Ik zie schuim als een heleboel belletjes.
Ja in de afschuimer wel maar niet aan het oppervlak van de bak. Door de hoeveelheid lucht die in de afschuimer komt krijg je dacht ik een bepaald hechtingsoppervlak en daar hechten dan bv de eiwitten aan. Maar ik zit ook niet zo in die scheikundige hoek hoor.
 
Voor als je even niets te doen hebt;))

 

Dat gaat razendsnel idd.1-2 dgn is het vaak al zichtbaar. Na de eerste (binnen een aantal dgn na opstart indien gewenst) waterwissel is het vaak alweer weg.
Ik doe een 'dark start' (nooit eerder gedaan) dus in principe laat ik het bakje zeker 4 week uitrazen. Wordt een kaamlaag te gek, krijg ik hem niet gebroken met het filter, dan moet ik natuurlijk ingrijpen omdat de baccies ook zuurstof nodig hebben.

Dat het zo snel kon gaan, daar had ik geen idee van. Was nogal verrast, ook omdat het tijdens de nacht ontstaan was. In de avond nog niet aanwezig.
 
Leuk begin zo, het is je dus gelukt om de stekker in het stoptcontact te krijgen (of heb je stiekem het kastje naar voor geschoven?)
 
Leuk begin zo, het is je dus gelukt om de stekker in het stoptcontact te krijgen (of heb je stiekem het kastje naar voor geschoven?)
:DD

:DD

Was een klusje dat erg ophield. Kwam er op neer dat ik voor de PC een ander stekkerblok moest gaan kopen want de tweede stekker (bakje) paste er niet meer naast. Ben doordat het bureautje met de PC er voor stond al met al lang bezig geweest. Maar klusje geklaard.
 
Ik was wel benieuwd wat de waterwaardes gedaan hadden de afgelopen week, dus nog een keer gemeten. Eerstes meting, tussen haakjes, betreft kraanwater.

Gemeten met Superfish (= Colombo) koffer.
De waardes van het kraanwater staan tussen haakjes.


pH = 6,5 - 7,0 (7,5)
KH = 3-4 erg onduidelijk, hele lichte pasteltinten (13)
GH = 10 (18)

NH3 = 2
NO2 = 0
NO3 = 0 - 10 (0)

Tja, wat moet ik hier van bakken. NO3 twee keer gemeten, duidelijk licht roze kleur, kan niet missen.
NO2 = 0
NH3 = 2

Hieruit concludeer ik dat NH3 nog niet snel genoeg omgezet wordt naar NO2, maar dat NO2 wel voldoende (voor dit moment) door de juiste bacteriën al omgezet worden naar NO3.
Zien jullie dit ook zo?

Zou wel heel vroeg zijn.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de no3 waarde van het kraanwater al gemeten want dat zie ik zo niet terug en hier is dat ook tussen de 5-10mg.
 
Heb je de no3 waarde van het kraanwater al gemeten want dat zie ik zo niet terug en hier is dat ook tussen de 5-10mg.
Oh wacht, die heb ik inderdaad gemeten en die is hier 0 volgens de test
Goed dat je zo alert was, ik heb het even aangepast.
 

Terug
Bovenaan