Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Voor jullie misschien niet zo spannend, maar ik heb vandaag onderhoud gedaan aan de cube. Kan ik later teruglezen als ik wil.

Ik had een verschrikkelijk dikke kaamlaag, die niet brak als ik er een vinger in stak. Ik denk ten gevolge daarvan ook nog een beetje schuim op het water.
Tijd voor een skimmer, tijdelijk hoor. En ik laat hem alleen een paar minuten draaien als het nodig blijkt. Baccies willen immers ook zuurstof.

Grote waterwissel gedaan want tijdens het plaatsen van de skimmer drukte ik toch heel veel van die laag onder water, het werd zweefvuil. Ook van de gelegenheid gebruikt gemaakt om nog licht het hout te borstelen.
Raampjes gepoetst met demi water, met het blote oog niet zichtbaar maar op de watten kon ik de bruine aanslag zien tijdens het poetsen. Diatomen.

Bakje weer gevuld, filter opgestart. Daar ben ik natuurlijk van af gebleven.

Uit nieuwsgierigheid nitraat gemeten na de waterwissel. Nitraat was na een waterwissel van ongeveer 80% 10 mg/l.
Vorige week was die ≥100. Dan zie je ook hoe betrekkelijk de afgelezen waardes zijn, afhankelijk van de nauwkeurigheid van de testen en de interpretatie van de kleuren door degene die test.

Bakje leeg getrokken met de tuinslang (alleen gebruikt voor aquariums) maar vullen blijft een issue.

Ik kan de warme kraan niet goed regelen, die moet vol open wil de combiketel niet afslaan. Daar een flinke plens koud water bij en het bakje is vol voordat ik de temperatuur goed heb kunnen instellen.

Dus daar ging ik weer met mijn kleine gietertje. Meditatief moet ik zeggen :DD
 
Laatst bewerkt:
Ik kijk met verbazing naar de cube, waar elke 24-36 uur flink wat schuim op het water staat. Lange lever de skimmer.
Halve minuut laten draaien en het oppervlak is schoon gelukkig. Ik wijt dat schuim met kaamlaagje aan de sterke vervuiling door de slijmerige waas. Een andere reden kan ik niet bedenken :unsure:

Jullie?

Dit weekend draait de cube 4 weken en ik denk dat die verre van klaar is. In het weekend eens NH3 en NO2 meten. Mijn kin zou op de grond vallen als beide waardes in de buurt van 0 komen.

Komt hij niet in de buurt van klaar, dan ga ik over op de gebruikelijke methode van waterwissels met soil. Houd het dan verder wel bij de 'donkere methode zonder planten'.

Tijd zat zal ik maar zeggen :rolleyes:
 
elke 24-36 uur flink wat schuim op het water staat. Lange lever de skimmer.
Skimmer heeft naar mijn idee geen nut. Alle schuim wat je van de oppervlakte trekt komt in het filter terecht. En je filter is lang niet goed genoeg ontwikkeld om dit allemaal te verwerken.
Daarom lijkt me het schuim overhevelen een betere strategie. :unsure:
 
Skimmer heeft naar mijn idee geen nut. Alle schuim wat je van de oppervlakte trekt komt in het filter terecht. En je filter is lang niet goed genoeg ontwikkeld om dit allemaal te verwerken.
Daarom lijkt me het schuim overhevelen een betere strategie. :unsure:
Die skimmer heeft inderdaad geen nut denk ik, tenminste niet om het schuimprobleem aan te pakken. De reden dat ik die af en toe kort aan zet is dat het oppervlak daarmee weer kraakhelder wordt en er dus ook weer goede gasuitwisseling plaats kan vinden.

Afhevelen tja ook :unsure: , net als jij.

Ik zie geloof ik dan nog meer in waterwissels om dat wat de bak nu zo enorm (teveel) belast, te verwijderen. Maar dat is gevoelsmatig hoor, kan niet onderbouwen waarom afhevelen effectiever zou zijn dan waterwissels van bv 50%.

Edit: skimmer laten lopen en dan waterwissel had ik in mijn hoofd. Dat sponsje van de skimmer krijgt een slijmerig doorzichtig laagje.

Ik ben wel razend benieuwd naar de NH3 en NO2 na 4 weken.



Ik herken een kaamlaag maar schuim heb ik nog nooit gehad en ben ook wel benieuwd hoe dat ontstaat.
Ik kom daar zelf toch niet uit maar ik vermoed dat het begint met verhoogde oppervlaktespanning van het water (begin kaamlaag?)

De uitstroom is door de lily pipe heel erg rustig, blaast bv ook geen belletjes die onder de kaamlaag zouden kunnen blijven hangen.

Overvraagd.
 
Die belletjes zijn puur de gasuitwisseling in je bakje die door je kaamlaag probeert te komen. Wat moeizaam lukt vanwege deze olieachtige laag die de gassen lang vasthoud. Ik zou gewoon overgaan op 50% water verversen, nadat je eerst de NH3 en NO2 hebt gemeten. Ben daar ook wel even benieuwd naar.

Zelf zou ik trouwens overgaan tot beplanten en wat gaan voeren, mits je weet of je deze bodem wilt behouden natuurlijk 😊.

Gr. Ed
 
Die belletjes zijn puur de gasuitwisseling in je bakje die door je kaamlaag probeert te komen.
Welke gassen proberen dan te ontsnappen want ik weet niet beter dan dat door gasuitwisseling je zuurstof en co2 in het water krijgt. Maar ja ik ben geen scheikundige.
Zelf heb ik af en toe een kaamlaagje maar zie nooit geen belletjes namelijk.
 
Welke gassen proberen dan te ontsnappen want ik weet niet beter dan dat door gasuitwisseling je zuurstof en co2 in het water krijgt. Maar ja ik ben geen scheikundige.
Zelf heb ik af en toe een kaamlaagje maar zie nooit geen belletjes namelijk.
Bij genoeg oppervlakte beweging van het water komt er een bepaalde hoeveelheid zuurstof in je waterkolom, de hoeveelheid CO2 die in je water komt is te verwaarlozen door gasuitwisseling. De hoeveelheid CO2 die probeert te ontsnappen is echter groter, dit weer in tegenstelling tot je zuurstof. Daarnaast zijn er nog wat kleinere uitwisselingen van gassen bv stikstof. Maar ook deze zijn te verwaarlozen. Een dunne kaamlaag (flinterdun) is niet in staat bellen vast te houden, mits de oppervlakte wordt doorbroken door bv hout dat uit het wateroppervlakte breekt of blad etc. Op deze grens kunnen wel weer bellen ontstaan omdat een kaamlaag daar doorgaans wat dikker is.

Gr. Ed
 
Die belletjes zijn puur de gasuitwisseling in je bakje die door je kaamlaag probeert te komen. Wat moeizaam lukt vanwege deze olieachtige laag die de gassen lang vasthoud. Ik zou gewoon overgaan op 50% water verversen, nadat je eerst de NH3 en NO2 hebt gemeten. Ben daar ook wel even benieuwd naar.

Zelf zou ik trouwens overgaan tot beplanten en wat gaan voeren, mits je weet of je deze bodem wilt behouden natuurlijk 😊.

Gr. Ed
Ik ga zeker meten, erg benieuwd wat de NH3 en NO2 nu na 4 weken zijn. Ook wel gelezen dat een dark start tot 6 weken kan duren trouwens. Logisch ook, er zijn geen geschreven regels over hoe zo'n proces verloopt.

Als ik het bakje bijvul, met beleid er water bij schenken, zie ik inderdaad ook een paar belletjes ontstaan.

Beplanten gaat hem nu niet niet worden. Too much going on. Daar moet even rust voor in mijn leven komen.

Vraagje: waarom voeren als de bodem veel NH3 lekt? Wellicht teveel gelekt waardoor het indraaien tot een halt is gekomen? Drie keer per week 50% eruit en dan wel voeren?

Welke gassen proberen dan te ontsnappen want ik weet niet beter dan dat door gasuitwisseling je zuurstof en co2 in het water krijgt. Maar ja ik ben geen scheikundige.
Zelf heb ik af en toe een kaamlaagje maar zie nooit geen belletjes namelijk.
Het gekke is, 24 uur nadat de skimmer gelopen heeft spot ik geen kaamlaagje. Het zal er beslist zijn maar ik kan het niet zien. Aangezien er belletjes zijn is de oppervlaktespanning verhoogd.
Biologisch water met houdinigas, die houden we er in Stefan :DD
Bij genoeg oppervlakte beweging van het water komt er een bepaalde hoeveelheid zuurstof in je waterkolom, de hoeveelheid CO2 die in je water komt is te verwaarlozen door gasuitwisseling. De hoeveelheid CO2 die probeert te ontsnappen is echter groter, dit weer in tegenstelling tot je zuurstof. Daarnaast zijn er nog wat kleinere uitwisselingen van gassen bv stikstof. Maar ook deze zijn te verwaarlozen. Een dunne kaamlaag (flinterdun) is niet in staat bellen vast te houden, mits de oppervlakte wordt doorbroken door bv hout dat uit het wateroppervlakte breekt of blad etc. Op deze grens kunnen wel weer bellen ontstaan omdat een kaamlaag daar doorgaans wat dikker is.

Gr. Ed
De oppervlaktebeweging is heel erg minimaal. De lily pipe staat geheel onder water. Overigens heb ik net zo goed een kaamlaagje als de lily pipe een klein stukje boven water komt.

Het klinkt overigens zeer logisch wat je allemaal schrijft. Dat van het hout herken ik wel. Is nu niet het geval maar heb ik wel gezien.

In de loop van de dag dus meten, ik houd jullie op de hoogte.
 
Het idee met wat voeren is dat je jou bacterien wat te doen geeft. Maar als je bodem nog NH3 lekt zou ik het nog niet doen in jou start methode.
 
de hoeveelheid CO2 die in je water komt is te verwaarlozen door gasuitwisseling. De hoeveelheid CO2 die probeert te ontsnappen is echter groter, dit weer in tegenstelling tot je zuurstof.
Dan begrijp ik het niet goed want er ontstaat toch een balans met de hoeveelheid co2 van buiten de bak dus in de lucht? Dan zou ik denken dat er meer wordt opgenomen met de lampen aan omdat de planten juist co2 verbruiken.
 
Dan begrijp ik het niet goed want er ontstaat toch een balans met de hoeveelheid co2 van buiten de bak dus in de lucht? Dan zou ik denken dat er meer wordt opgenomen met de lampen aan omdat de planten juist co2 verbruiken.
Niet als je geen planten in je bak hebt. Normaal is er een vorm van balans. Maar wel 1 met lichte curve. Er wordt door organismen (en als het donker is ook door je planten) CO2 geproduceerd, waardoor deze hoger is. In de middag weer wat lager.
 
Ik was net als jullie hartstikke nieuwsgierig naar de NH3 en NO2 waardes.
Ik kon het amper geloven, dus twee keer getest om uit te sluiten dat ik een fout maakte. Maar beide waardes zijn NUL!

Wie had dat nou gedacht!

Even onderhoud doen en dan toch gaan voeren.


Ik heb planten op een lijstje staan, nog bekijken waar ik het best kan bestellen (lees: waar ze de meeste daarvan op voorraad hebben). Van dat laatste gaat ook de definitieve plantenkeuze af hangen.

Dadelijk nog een waterwissel.
 
Jullie kunnen je niet voorstellen hoe blij ik hier mee ben
forumsmiley3678.gif
 
Plantjes kopen (online) zal ik voorlopig nog maar even uitstellen met de temperaturen die we gaan krijgen. Na het weekend schieten we hier naar de 31° graden namelijk.

Jammer want ben er nu wel aan toe. In plaats daarvan ga ik komende week de CO2 alvast aansluiten. Misschien ook wel de beste volgorde om het te doen, dan kan ik ook in alle rust de CO2 inregelen zodat ik die met de plantjes erin al dicht bij de juiste waarde heb staan.

Ik moet me weer even goed inlezen in hoe het moet. Eerste keer voor mij maar dit gaat goed komen.
 
Bij bepaalde online zaken worden plantjes op dinsdag en donderdag ingepakt en verstuurd . Ik heb die zelf nog besteld op woensdagavond , donderdag ingepakt en verstuurd en op vrijdag om 12 uur waren deze al reeds bij mij .
 
Bij bepaalde online zaken worden plantjes op dinsdag en donderdag ingepakt en verstuurd . Ik heb die zelf nog besteld op woensdagavond , donderdag ingepakt en verstuurd en op vrijdag om 12 uur waren deze al reeds bij mij .
Ik moet nog goed gaan bekijken waar ik ga bestellen want als het maar even mogelijk is wil ik alles invitro. Ik heb daardoor op dit moment eigenlijk nog geen idee bij welke shop ik uit ga komen.
Ik moet in elk geval nog goed schiften in wat ik hebben wil, anders krijg ik teveel soortjes in dit toch wel kleine bakje.

In het verleden alles besteld bij de shop uit Aalsmeer. Die hebben ook van die vaste dagen waarop planten verzonden worden. Ideaal! Dan kun je ook vrij plannen om de plantjes in ontvangst te nemen en zo snel mogelijk te verwerken.
 
Ik moet nog goed gaan bekijken waar ik ga bestellen want als het maar even mogelijk is wil ik alles invitro. Ik heb daardoor op dit moment eigenlijk nog geen idee bij welke shop ik uit ga komen.
Ik moet in elk geval nog goed schiften in wat ik hebben wil, anders krijg ik teveel soortjes in dit toch wel kleine bakje.

In het verleden alles besteld bij de shop uit Aalsmeer. Die hebben ook van die vaste dagen waarop planten verzonden worden. Ideaal! Dan kun je ook vrij plannen om de plantjes in ontvangst te nemen en zo snel mogelijk te verwerken.
Ik heb een keer besteld bij aquaplantsonline.nl en heb hier een goede ervaring mee. Gezonde plantjes in de bakjes en snel geleverd.
 
Vandaag dan eindelijk ruim de tijd om met de CO2 aan de gang te gaan. Na wat gepuzzel en meten heb ik het hopelijk goed gedaan. Ik leg het nog wel aan jullie voor als ik helemaal klaar ben, want...

Ik zag dat de drukslang iets in zicht komt en ik had een zwarte besteld :stom:
Dat gaat me geheid mateloos irriteren.

Ik kom donderdag bij de LFS omdat ik dan toch in de buurt ben, moet daar zuignapjes ophalen. Hopelijk hebben zij 'doorzichtige' drukslang. Anders bestellen. Er gaat de komende 3 dagen waarschijnlijk nogal wat regen vallen, laten we hopen dat dat 's nachts is ;) want op een kletsnat pak zit ik niet te wachten. Dan ga ik wat eerder want wil nu toch echt wel verder. Als ik dinsdag kan gaan, gaat het net zo snel als bestellen.

2 LFS tegenover elkaar, dus goede kans (?) dat ik deze week de doorzichtige wel lokaal kan vinden. 1 LFS is op dinsdag dicht helaas.


Het hout zit trouwens weer gigantisch onder de slijmerige troep :(
 
En alvast even bellen naar de LFS? Mochten ze niks hebben kun je het bestellen en is het dinsdag hopelijk binnen. Kun je dan iig verder. Desnoods alvast achter laten leggen, zal niet veel van zijn denk ik
 
En alvast even bellen naar de LFS? Mochten ze niks hebben kun je het bestellen en is het dinsdag hopelijk binnen. Kun je dan iig verder. Desnoods alvast achter laten leggen, zal niet veel van zijn denk ik
Done :thumbs:
 
Overigens ligt dit project denk ik even stil. Ik ga morgen wel de drukslang halen en in het weekend ook de CO2 aansluiten maar ik zit met mijn hoofd ergens anders en niet om iets leuks.
 
Overigens blijf ik het bakje voeren om het filter op gang te houden en doe ik ook regulieren waterwissels. Dus alsof het bewoont is door plant en dier.
 

Terug
Bovenaan