Ok dat is dus niks. Ja dan is er al een proces gaande om no2 in no3 om te zetten en dat is mooi snel dus. Nu hebben soils dacht ik wel flink wat stikstof aan boord maar volgens mij niet in de vorm van no3.
Ik was wel benieuwd wat de waterwaardes gedaan hadden de afgelopen week, dus nog een keer gemeten. Eerstes meting, tussen haakjes, betreft kraanwater.
Gemeten met Superfish (= Colombo) koffer.
De waardes van het kraanwater staan tussen haakjes.
pH = 6,5 - 7,0 (7,5)
KH = 3-4 erg onduidelijk, hele lichte pasteltinten (13)
GH = 10 (18)
NH3 = 2
NO2 = 0
NO3 = 0 - 10 (0)
Tja, wat moet ik hier van bakken. NO3 twee keer gemeten, duidelijk licht roze kleur, kan niet missen.
NO2 = 0
NH3 = 2
Hieruit concludeer ik dat NH3 nog niet snel genoeg omgezet wordt naar NO2, maar dat NO2 wel voldoende (voor dit moment) door de juiste bacteriën al omgezet worden naar NO3.
Zien jullie dit ook zo?
Zou wel heel vroeg zijn.
Heh, je moet er van bovenaf inkijken volgens mij en dat wil niet met het rode dopje erop hoor.Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind. Het beoordelen van de kleur moet gebeuren zonder de rode dopjes op de cuvettes. Je krijgt anders een volledig vertekend beeld.
Dat klopt, je moet ook recht boven de curvettes kijken, wat dus zonder dopje beter gaat.Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind. Het beoordelen van de kleur moet gebeuren zonder de rode dopjes op de cuvettes. Je krijgt anders een volledig vertekend beeld.
Druppeltest is een hele eigen waarneming Inderdaad afhankelijk van lichtinval/schaduw en kleurherkenning. Kan zijn dat jij een kleur heel anders interpreteerd dan iemand anders. Het is nog ateeds wat ‘natte vingerwerk’ in mijn ogen. Wij zijn natuurlijk niet allemaal chemici die in een lab werken.Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind. Het beoordelen van de kleur moet gebeuren zonder de rode dopjes op de cuvettes. Je krijgt anders een volledig vertekend beeld.
Tenzij Nicole met/om een bochtje kan kijkenDat klopt, je moet ook recht boven de curvettes kijken, wat dus zonder dopje beter gaat.
Dat verklaart dus de hoge NH3/4 waardes maar toch nog niet de NO3? Of snap ik iets niet?Ik lees net op de site van Corne dat die stikstof als ammonia in de bodem zit en dus wordt vrijgegeven.
Hoeveel mensen weten dat niet. Ik zie vaak foto's genomen van de zijkant.Heh, je moet er van bovenaf inkijken volgens mij en dat wil niet met het rode dopje erop hoor.
Dat klopt, je moet ook recht boven de curvettes kijken, wat dus zonder dopje beter gaat.
Mee eens Albert.Druppeltest is een hele eigen waarneming Inderdaad afhankelijk van lichtinval/schaduw en kleurherkenning. Kan zijn dat jij een kleur heel anders interpreteerd dan iemand anders. Het is nog ateeds wat ‘natte vingerwerk’ in mijn ogen. Wij zijn natuurlijk niet allemaal chemici die in een lab werken.
daarom vindt ik de jbl net wat beter vanwege de standaards waar je de flesjes inzet.
Ik moet spontaan aan een Anentome helena denkenTenzij Nicole met/om een bochtje kan kijken
Lijkt me dezelfde John, alleen een andere sticker eropVolgens mij zijn de testen van SF dezelfde als van Colombo als ik me niet vergis. Maar ik ken de koffer verder niet hoor.
Edit: qua verpakking en inhoud klopt dat als ik het zo bekijk.
https://boerenbond.nl/superfish-tes...AbnGH3KIWkVLoG-qH1ao0CyElkXRx64RoCgTMQAvD_BwE
Zeker weten Albert en vandaar ook even mn edit van zonet. Ik heb nog die van Wesdijk maar ja als die op is dan zal ik ook moeten overstappen maar de koffer bevalt me verder wel goed.Lijkt me dezelfde John, alleen een andere sticker erop
.Bekijk bijlage 325306
Klopt wel hoor. Alleen al het aflezen is belachelijk. Ik moet er een wat dikke vel wit papier bij gebruiken om het af te kunnen lezen. Is een sticker op de achterkant.Volgens mij zijn de testen van SF dezelfde als van Colombo als ik me niet vergis. Maar ik ken de koffer verder niet hoor.
Edit: qua verpakking en inhoud klopt dat als ik het zo bekijk.
https://boerenbond.nl/superfish-tes...AbnGH3KIWkVLoG-qH1ao0CyElkXRx64RoCgTMQAvD_BwE
Je kunt de koffer wel dicht doen, maar zonder een extra vel papier erbij valt er niks af te lezen. Ik vind dat soort dingen gewoon slordig als er geen een woord over gezegd wordt op of in het koffer. Er wordt enkel verwezen naar de kleurschaal. Net zoals bv verwijzen naar een buisje met een groen dopje met het opschrift nitraatpoeder. Geen opschrift te vinden, op beide buisjes niet trouwens (ander is PO4)Ja dan zou je dus de koffer dicht moeten doen en dan het buisje erop zetten. Bij de oude van Colombo zit een losse kleurenkaart en dat werkt best makkelijk.
Vind ik erg jammer. Gemiste kans. Neemt niet weg dat het een heel voordelig koffer is.Tja raar dat dit niet duidelijk is aangegeven in de bijsluiter zoals de oude koffer wel had.
Het deed me in eerste instantie een beetje denken aan het kapsel van Ton (gelukkig waardeert Ton een geintje wel) 😉maar dat witte zijn echt tufjes pluis
Gewoon de Black en Dekker erover halen, doe ik ookHet deed me in eerste instantie een beetje denken aan het kapsel van Ton (gelukkig waardeert Ton een geintje wel) 😉
****Geheel off-topic****
Gebruiksgemak komt ook met een prijs natuurlijk. Ieder extra labeltje, dopje, houdertje, kleurenkaart. Kost allemaal extra.
De chemicalien zijn bij alle testen nagenoeg identiek. Dus daar valt niet op te bezuinigen.
Zoals @Fozzy al aangaf. Eenmaal de JBL koffer (of losse testen) gehad, dan wil je niet anders meer. Werkt heel prettig.
Het enige nadeel, dat niet overal de navullingen worden verkocht. Dus dan moet je weer een compleet setje kopen.
***ON-topic***
Veel succes met het inrichten Nicole.
Je hebt er erg veel geduld mee zo te zien. Petje af daarvoor.
50x39x36 cm | 70l |
Dat korte pluizige of dat gladde glanzende? 😉Het deed me in eerste instantie een beetje denken aan het kapsel van Ton (gelukkig waardeert Ton een geintje wel) 😉
Dat mag jezelf beoordelen aan de hand van een foto in het smoelenboekDat korte pluizige of dat gladde glanzende?
Maar zo'n verschil met vorige week? Het kan bijna niet anders.Omdat de bodem nogal wat stikstof bevat denk ik ook dat je no3 zo hoog is omdat je niet ververst maar er wel nitrificatie plaatsvindt.
Uit nieuwsgierigheid wat een soil doet zonder waterverversingen (plantloze donkere start)
Ik heb een Cube 30 in januari opgestart. Met ADA Amazonia soil ver. 2.Uit nieuwsgierigheid wat een soil doet zonder waterverversingen (plantloze donkere start) heb ik einde van week 2 weer gemeten.
Of ik dit allemaal zou willen weten weet ik niet
Bij de garnalen gebruik ik al jaren de Enviroment:Wat een ellende heb ik gehad zeg.
Ik kan nu natuurlijk nog niet zeggen dat ik een fan ben, ik zie wel voordelen maar vergelijken kan ik natuurlijk niet.Ik ben ook fan van een plantloze, donkere start met een soil maar ik doe in die periode wel de aanbevolen verversingen.
En het lekt heel veel zo te zien aan mijn metingen...Ik voeg geen ammoniak of voer toe, bacteriën hebben genoeg door wat de soil allemaal "lekt".
Ja exact, dat is ook wel waar ik bedenkingen bij heb. Toch schijnt de methode met succes gebruikt te worden. Vanwege dat hoge nitraat schreef ik ookMaar zonder wissels gaan je waterwaardes nog meer schommelen inderdaad en dat geschommel kan eigenlijk de ontwikkeling van de bacteriën zelfs wat tegenwerken waardoor je bak minder snel in balans komt...
Daar is denk ik zeker wat voor te zeggen (zei de leek).Ik volg daarom meestal het aanbevolen verversschema gedurende 3 weken, ook zonder planten/licht.
Hier dus bewust voor soil gekozen zonder osmose, wetende dat osmose hier ook niet haalbaar is.Deze opstartperiode werk ik met kraanwater en na een drietal weken bouw ik af naar 1 keer 50% waterwissel per week en vanaf dan gebruik ik osmosewater (om de soil zo lang mogelijk werkzaam te houden)
in januari
De informatie die Tropica geeft is ook erg summier. Het stal wel op de website van de verkoper maar het klinkt daar als "no big deal" De waterwissels worden daar enkel aangeraden.Nergens op internet, waar je besteld, gelezen dat het water regelmatig ververst moest worden.
Ik kende je topic niet, ga het dadelijk bekijken. Heel benieuwd hoe het jou vergaan is.Wat een ellende heb ik gehad zeg.
Ben benieuwd hoe het jou gaat verlopen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.