Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ok dat is dus niks. Ja dan is er al een proces gaande om no2 in no3 om te zetten en dat is mooi snel dus. Nu hebben soils dacht ik wel flink wat stikstof aan boord maar volgens mij niet in de vorm van no3.
 
Zou moeten kloppen, zie afbeelding.
Voor zo'n lage waarde zal de test waarschijnlijk niet gevoelig genoeg zijn.

Knipsel.JPG
 
@Cornelius

Kun jij de afwezigheid van nitriet maar wel het nitraat kunnen meten verklaren? Kan dit aan de soil liggen of aan de korrels uit de capsules?

Zie hieronder.


Ik was wel benieuwd wat de waterwaardes gedaan hadden de afgelopen week, dus nog een keer gemeten. Eerstes meting, tussen haakjes, betreft kraanwater.

Gemeten met Superfish (= Colombo) koffer.
De waardes van het kraanwater staan tussen haakjes.


pH = 6,5 - 7,0 (7,5)
KH = 3-4 erg onduidelijk, hele lichte pasteltinten (13)
GH = 10 (18)

NH3 = 2
NO2 = 0
NO3 = 0 - 10 (0)

Tja, wat moet ik hier van bakken. NO3 twee keer gemeten, duidelijk licht roze kleur, kan niet missen.
NO2 = 0
NH3 = 2

Hieruit concludeer ik dat NH3 nog niet snel genoeg omgezet wordt naar NO2, maar dat NO2 wel voldoende (voor dit moment) door de juiste bacteriën al omgezet worden naar NO3.
Zien jullie dit ook zo?

Zou wel heel vroeg zijn.
 
Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind. Het beoordelen van de kleur moet gebeuren zonder de rode dopjes op de cuvettes. Je krijgt anders een volledig vertekend beeld.
 
Ik lees net op de site van Corne dat die stikstof als ammonia in de bodem zit en dus wordt vrijgegeven.
 
Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind. Het beoordelen van de kleur moet gebeuren zonder de rode dopjes op de cuvettes. Je krijgt anders een volledig vertekend beeld.
Dat klopt, je moet ook recht boven de curvettes kijken, wat dus zonder dopje beter gaat.
 
Wat ik trouwens wel heel belangrijk vind. Het beoordelen van de kleur moet gebeuren zonder de rode dopjes op de cuvettes. Je krijgt anders een volledig vertekend beeld.
Druppeltest is een hele eigen waarneming Inderdaad afhankelijk van lichtinval/schaduw en kleurherkenning. Kan zijn dat jij een kleur heel anders interpreteerd dan iemand anders. Het is nog ateeds wat ‘natte vingerwerk’ in mijn ogen. Wij zijn natuurlijk niet allemaal chemici die in een lab werken.

daarom vindt ik de jbl net wat beter vanwege de standaards waar je de flesjes inzet.
 
Ik heb even in de handleiding gekeken en daar staat inderdaad plaats de curvette op de kleurenkaart en kijk er van bovenaf in.
 
Ik lees net op de site van Corne dat die stikstof als ammonia in de bodem zit en dus wordt vrijgegeven.
Dat verklaart dus de hoge NH3/4 waardes maar toch nog niet de NO3? Of snap ik iets niet?
Ik kan best een denkfout maken.

Heh, je moet er van bovenaf inkijken volgens mij en dat wil niet met het rode dopje erop hoor.
Hoeveel mensen weten dat niet. Ik zie vaak foto's genomen van de zijkant.

Dat klopt, je moet ook recht boven de curvettes kijken, wat dus zonder dopje beter gaat.
:DD

Druppeltest is een hele eigen waarneming Inderdaad afhankelijk van lichtinval/schaduw en kleurherkenning. Kan zijn dat jij een kleur heel anders interpreteerd dan iemand anders. Het is nog ateeds wat ‘natte vingerwerk’ in mijn ogen. Wij zijn natuurlijk niet allemaal chemici die in een lab werken.

daarom vindt ik de jbl net wat beter vanwege de standaards waar je de flesjes inzet.
Mee eens Albert.
Ik zal eerlijk zijn. Een keer de JBL koffer gehad. Daarna de Sera. Nu de Superfish. Ik koop die laatste niet meer, helemaal niet tevreden. Ik heb zefls om waardes te controleren mijn Sera koffer uit de kast getrokken omdat daar nog vrij recente NO2 en NH3 testen in zaten. De PO4 en NO3 daarvan zullen ook nog goed zijn - ga dat volgende keer testen.

Dat ontevreden zijn met de Superfish koffer is een lang verhaal. Zal ik wel ooit een keer uit de doeken doen.
 
Volgens mij zijn de testen van SF dezelfde als van Colombo als ik me niet vergis. Maar ik ken de koffer verder niet hoor.

Edit: qua verpakking en inhoud klopt dat als ik het zo bekijk.

Klopt wel hoor. Alleen al het aflezen is belachelijk. Ik moet er een wat dikke vel wit papier bij gebruiken om het af te kunnen lezen. Is een sticker op de achterkant.

IMG-0865.JPG
 
Ja dan zou je dus de koffer dicht moeten doen en dan het buisje erop zetten. Bij de oude van Colombo zit een losse kleurenkaart en dat werkt best makkelijk.
 
Ja dan zou je dus de koffer dicht moeten doen en dan het buisje erop zetten. Bij de oude van Colombo zit een losse kleurenkaart en dat werkt best makkelijk.
Je kunt de koffer wel dicht doen, maar zonder een extra vel papier erbij valt er niks af te lezen. Ik vind dat soort dingen gewoon slordig als er geen een woord over gezegd wordt op of in het koffer. Er wordt enkel verwezen naar de kleurschaal. Net zoals bv verwijzen naar een buisje met een groen dopje met het opschrift nitraatpoeder. Geen opschrift te vinden, op beide buisjes niet trouwens (ander is PO4)
Nou hebben wij wel vaker getest en komen er wel uit, maar iemand die nooit getest heeft staat hierdoor welilcht voor een flinke uitdaging. IMHO

Het prijs verschil vind ik echter te groot om voor een ander merk te kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Tja raar dat dit niet duidelijk is aangegeven in de bijsluiter zoals de oude koffer wel had.
 
Tja raar dat dit niet duidelijk is aangegeven in de bijsluiter zoals de oude koffer wel had.
Vind ik erg jammer. Gemiste kans. Neemt niet weg dat het een heel voordelig koffer is.
Net nog eens andere merken koffers bekeken maar die kunnen bij lange na niet tippen aan deze prijs.
Als je, voor de gemiddelde bak, de meest belangrijke testen los koopt, ben je nog altijd duurder uit dan met dit koffer.

De bijsluiter is een los van dat aan twee kanten "geprint" is.
 
Niks spannends hoor in het bakje, alhoewel er van alles op het hout groeit.

Even volle bak licht er boven. Ik kreeg het helaas niet scherp op de foto, maar dat witte zijn echt tufjes pluis. En dan zit er nog een soort oranje slijmlaag ergens. Ook drijven er hele kleine vlokjes (?) door het water.

Ik vind het wel opvallend, het zijn met name de delen die ik vast heb gehad tijdens het schoonmaken van het hout.

Eigenlijk blij dat ik nog geen plantjes erin heb gezet (rond het hout vooral) want dit wil je niet over de plantjes hebben liggen alhoewel het op zich geen kwaad kan.

IMG-0871.jpg
 
****Geheel off-topic****

Gebruiksgemak komt ook met een prijs natuurlijk. Ieder extra labeltje, dopje, houdertje, kleurenkaart. Kost allemaal extra.
De chemicalien zijn bij alle testen nagenoeg identiek. Dus daar valt niet op te bezuinigen.

Zoals @Fozzy al aangaf. Eenmaal de JBL koffer (of losse testen) gehad, dan wil je niet anders meer. Werkt heel prettig.
Het enige nadeel, dat niet overal de navullingen worden verkocht. Dus dan moet je weer een compleet setje kopen.

***ON-topic***

Veel succes met het inrichten Nicole.
Je hebt er erg veel geduld mee zo te zien. Petje af daarvoor.
 
****Geheel off-topic****

Gebruiksgemak komt ook met een prijs natuurlijk. Ieder extra labeltje, dopje, houdertje, kleurenkaart. Kost allemaal extra.
De chemicalien zijn bij alle testen nagenoeg identiek. Dus daar valt niet op te bezuinigen.

Zoals @Fozzy al aangaf. Eenmaal de JBL koffer (of losse testen) gehad, dan wil je niet anders meer. Werkt heel prettig.
Het enige nadeel, dat niet overal de navullingen worden verkocht. Dus dan moet je weer een compleet setje kopen.

***ON-topic***

Veel succes met het inrichten Nicole.
Je hebt er erg veel geduld mee zo te zien. Petje af daarvoor.


Dat off topic vind ik helemaal niet erg hoor. Ik herken wel wat je schrijft, je merkt het oa aan de gebruikte materialen en daarmee ook het gebruiksgemak.
Toch is het prijsverschil zo hoog dat ik waarschijnlijk dit koffer (ook onder andere merknaam) blijf gebruiken.


On topic.

Dankjewel Marcel

Mijn geduld is ook op de proef gesteld, het begon al met het meubel. Ik heb inderdaad geen haast. Het hoeft van mij niet op een dag af, zoals toen ik vertraging op liep met de stekkerblokken en de PC. De stekkerblokken zitten nu in elk geval mooi weggewerkt en weet je, dan denk ik "het aansluiten komt morgen wel", in plaats van het die avond nog af te raffelen.
Nou was het ook wel zo dat ik het filter het liefst overdag aansloot om toch te kunnen controleren op lekkages.

Het indraaien op deze voor mij nieuwe manier vind ik gewoon leuk en het geeft me tijd om plantjes te kiezen. Ik heb een hele lijst en zal straks een combinatie kiezen. En ach wat, ik zal best verkeerde combinaties kiezen of ze op een verkeerd plekje zetten, maar dat is misschien wel zo leuk aan een bakje beginnen.

Waar ik wel haast mee heb ik het afbreken van de Home. Door de pH verlagende werking en gebruik van CO2 kan ik vermoedelijk geen (een paar ) formosa in de cube zetten in het begin. En ik wil de formosa niet opgeven. Ruik je al het MTS?
Ik denk dat de Home vervangen gaat worden door een Dennerle Scaper's Tank 55 (of een maatje groter als die bestaat) en dan komt die er te staan in plaats va de Home. Geen toeters en bellen in het bakje.
Maar dit is wel iets voor als de cube goed draait.

Edit: de Scapers tank bestaat ook in 70 liter
50x39x36 cm70l



Het deed me in eerste instantie een beetje denken aan het kapsel van Ton (gelukkig waardeert Ton een geintje wel) :DD :DD ;)
Dat korte pluizige of dat gladde glanzende? ;)
 
Uit nieuwsgierigheid wat een soil doet zonder waterverversingen (plantloze donkere start) heb ik einde van week 2 weer gemeten.
Of ik dit allemaal zou willen weten weet ik niet :DD




Gemeten met Superfish (= Colombo) koffer.

De eerste waarde is de meting van vandaag, einde week 2
Det tweede meting is de meting van vorige week, einde week 1
De meting tussen haakjes is kraantjeswater.



pH = 6 / 6,5 - 7,0 / (7,5)
KH = <1 / 3-4 erg onduidelijk, hele lichte pasteltinten / (13)
GH = 7 / 10 / (18)

NH3 = 2 / 2
NO2 = 5 / 0
NO3 = ≥ 100 :oops: / 0 - 10 (0)
NO3 twee keer gemeten, 1 keer met Super Fish en 1 keer met Sera. Het water begon zels al te kleuren toen er nog geen nitraatpoeder bij zat.

NO2 = 5 / 0
NH3 = 2 / 2


Dat hoge nitraat wijt ik eigenlijk aan de gigantische berg zweem rond het hout, Die is zo extreem dat ik hem morgen toch iets ga verwijderen met een tandenborstel en dan af hevel. Ik weet dat het dan weer terugkomt maar hopelijk in mindere mate, dat heb ik tenminste in het verleden zien gebeuren. Toen deed ik dat grof onder de douchekraan.
Dit stuk hout kan ik er echter niet uithalen, het staat deels in de bodem.

PSje, na de werkzaamheden van morgen zal ik weer meten door de hoeveelheid water die erin en eruit gaat. Dan heb ik weer een uitgangspunt voor einde week 3.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de bodem nogal wat stikstof bevat denk ik ook dat je no3 zo hoog is omdat je niet ververst maar er wel nitrificatie plaatsvindt.
 
Omdat de bodem nogal wat stikstof bevat denk ik ook dat je no3 zo hoog is omdat je niet ververst maar er wel nitrificatie plaatsvindt.
Maar zo'n verschil met vorige week? Het kan bijna niet anders.

Anyway, zal wel het nodige water eruit moeten halen morgen, benieuwd wat er dan van nitraat overblijft.
 
Uit nieuwsgierigheid wat een soil doet zonder waterverversingen (plantloze donkere start)

Ik ben ook fan van een plantloze, donkere start met een soil maar ik doe in die periode wel de aanbevolen verversingen. Met ADA soil is dat aanvankelijk 80% per dag. (Ik vind het vooral een voordeel dat ik dan ongehinderd kan verversen wat in een vers beplante bak minder evident is).
Ik voeg geen ammoniak of voer toe, bacteriën hebben genoeg door wat de soil allemaal "lekt". Maar zonder wissels gaan je waterwaardes nog meer schommelen inderdaad en dat geschommel kan eigenlijk de ontwikkeling van de bacteriën zelfs wat tegenwerken waardoor je bak minder snel in balans komt...
Ik volg daarom meestal het aanbevolen verversschema gedurende 3 weken, ook zonder planten/licht.

Deze opstartperiode werk ik met kraanwater en na een drietal weken bouw ik af naar 1 keer 50% waterwissel per week en vanaf dan gebruik ik osmosewater (om de soil zo lang mogelijk werkzaam te houden)
 
Uit nieuwsgierigheid wat een soil doet zonder waterverversingen (plantloze donkere start) heb ik einde van week 2 weer gemeten.
Of ik dit allemaal zou willen weten weet ik niet :DD
Ik heb een Cube 30 in januari opgestart. Met ADA Amazonia soil ver. 2.
Nergens op internet, waar je besteld, gelezen dat het water regelmatig ververst moest worden.
Met als resultaat dat eigenlijk het bakje nu pas een maandje bewoonbaar is.
En zelfs nu durf ik geen garnalen erin te doen!
Wat een ellende heb ik gehad zeg.
Ben benieuwd hoe het jou gaat verlopen.
 
Ik ben ook fan van een plantloze, donkere start met een soil maar ik doe in die periode wel de aanbevolen verversingen.
Ik kan nu natuurlijk nog niet zeggen dat ik een fan ben, ik zie wel voordelen maar vergelijken kan ik natuurlijk niet.

Ik voeg geen ammoniak of voer toe, bacteriën hebben genoeg door wat de soil allemaal "lekt".
En het lekt heel veel zo te zien aan mijn metingen...

Maar zonder wissels gaan je waterwaardes nog meer schommelen inderdaad en dat geschommel kan eigenlijk de ontwikkeling van de bacteriën zelfs wat tegenwerken waardoor je bak minder snel in balans komt...
Ja exact, dat is ook wel waar ik bedenkingen bij heb. Toch schijnt de methode met succes gebruikt te worden. Vanwege dat hoge nitraat schreef ik ook
of ik dat wel allemaal wil weten.
Normaal ga je alleen een maand op je handen zitten (en weet je dit soort dingen dus ook niet).
Of een maand voldoende is het bakje uit te laten razen? Heel benieuwd wanneer ik geen NH3/NO2 meer kan meten.


Ik volg daarom meestal het aanbevolen verversschema gedurende 3 weken, ook zonder planten/licht.
Daar is denk ik zeker wat voor te zeggen (zei de leek).

Ik heb me de afgelopen dagen ook afgevraagd of ik niet zou verversen maar maak maar even geen panieksprongen.

Ik zou vandaag de schimmel wat weg borstelen (en daarmee dus ook een vrij grote wissel doen, maar ben nu pas thuis dus dat gaat hem niet meer worden denk ik.

Deze opstartperiode werk ik met kraanwater en na een drietal weken bouw ik af naar 1 keer 50% waterwissel per week en vanaf dan gebruik ik osmosewater (om de soil zo lang mogelijk werkzaam te houden)
Hier dus bewust voor soil gekozen zonder osmose, wetende dat osmose hier ook niet haalbaar is.
Grootste voordeel wat ik zie is de voedselrijke zeer losse bodem.

Met de bewonertjes die ik in gedachte heb is de lage pH een 'no go'. Afhankelijk van hoe de waterwaardes zich ontwikkelen ze er wellicht niet in. Maar dat is iets wat ik op voorhand al wist.



Nergens op internet, waar je besteld, gelezen dat het water regelmatig ververst moest worden.
De informatie die Tropica geeft is ook erg summier. Het stal wel op de website van de verkoper maar het klinkt daar als "no big deal" De waterwissels worden daar enkel aangeraden.

Wat een ellende heb ik gehad zeg.
Ben benieuwd hoe het jou gaat verlopen.
Ik kende je topic niet, ga het dadelijk bekijken. Heel benieuwd hoe het jou vergaan is.
 
Testkoffer update

Ik heb het koffer nou een paar keer gebruikt en moet zeggen dat ik er steeds beter me overweg kan. Echt een kwestie van wennen dus.

@TonHageraats had een kleurenkaart voor mij! Dit is zoveel gebruiksvriendelijker met aflezen. Nogmaals hartelijk dank Ton!

Het hout had al na een week een behoorlijke slijmerige laag over zich heen liggen.

F549BF70-0C35-4388-AE38-8E42B88D6F9D.jpeg

Na de tweede week was het er beslist niet beter op geworden.

Ik had het bakje zeker 4 weken willen laten draaien zonder in te grijpen, maar besloot toch het meeste van deze slijmerige laag weg te borstelen (begin week 3). Dus met een tandenborstel aan de slag.

98763779-AD0F-4BB2-A2FB-B4C831C35900.jpeg

Niet brandschoon en ook niet in de illusie dat het helemaal wegblijft, maar hopelijk komt het maar in mindere mate terug.

Troep op de bodem en veel zweefvuil in het water, vrij makkelijk te verwijderen met een krappe 50% waterwissel.

Het wateroppervlak was na deze ingreep vuil. Met behulp van de lily pipe die op de Scaper's Flow zit, was het wateroppervlak in de ochtend weer schoon. Ook geen zweefvuil meer te bekennen.

Na de waterwissel weer waterwaardes gemeten zodat ik het verschil na een week, aankomend weekend, kan zien.

Na het zien van de waterwaardes, denk ik dat ik dat meten de komende twee weken maar ga laten. pH, KH en GH uiteraard gestegen (kraanwater erbij).
NO3 nog steeds ≥ 100 en NO2 ≥ 5
Enkel NH3 gedaald

Voor mij heeft dat meten geen enkele toegevoegde waarde op dit moment. Leuk geprobeerd :DD

Edit: met al dat zweefvuil kon ik goed zien hoe het met de stroming zit. Distributie lijkt hiermee momenteel in orde maar dat kan natuurlijk een heel ander verhaal worden eens beplant.

Edit 2: ik had nog steeds wat schuim aan de kanten. Dit lijkt nu helemaal weg te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan