Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Watch your self.
Dank je, zal ik ook doen. Vandaar dat ik even geen druk op mezelf wil leggen. Op zich heb ik wel zin om door te gaan hoor.

Een week of twee kunnen er ook nog wel bij :stom::S:rolleyes:
 
De dropchecker heb ik lichtgroen. Zal later een foto ervan proberen te maken. Ik denk dat hij nog iets lichter mag.

Nu hangt de telefoon aan de lader omdat tik 'sap' nodig heb. De stroom gaat hier zo een paar uur eraf ivm het plaatsen van slimme meters bij mij en de buren en de telefoon is ver leeg... Die opladen heeft mijn prioriteit ;) over het maken van foto's.

De belletjes gaan mooi door de bak heb ik het idee. Ik zie ook belletjes die bijna te klein zijn voor het blote oog door het midden van de bak. Ik kan niets direct zien opstijgen maar dat is ook lastig tegen de zwarte achterwand.

De uitstroom is gericht op de linkerhoek van de voorruit. De diffuser hangt in een hoek van 90 graden ten opzicht van de uitstroom op de zijruit. Belletjes gaan dan naar achteren en uiteindelijk door het hele bakje, zo minuscuul dat ik ze amper met het blote oog kan zien.

Dropchecker nog niet verplaatst, dat ga ik doen als hij op de huidige plek goed ingeregeld is.

Ik houd de werkdruk in de gaten, so far so good geloof ik.
 
Nou lekker, gaat goed hier met de CO2

Nadat de stroom eraf is geweest start hij niet meer op, dat wil zeggen. Tergend langzaam komen de belletjes vrij, was 60 per minuut. Heb de werkdruk al eens verhoogd om te zien of ik het daarmee aan de gang zou krijgen. NOT

Hij starte aanvankelijk heel goed op, flinke bellenstroom. Ben nergens aan geweest. Voor nu maar even de fles dichtgedraaid.

Ik ga later vanavond het fijnstellen eens omhoog draaien om te zien wat er dan gebeurd. Ben benieuwd. Stond op 60 bellen/minuut.

Anders de boel maar uit elkaar halen en kijken of ergens water zit of zo. Alleen staat daar vandaag niet echt mij hoofd naar, jullie weten wel waarom denk ik.
 
Soms kan het even duren tot er voldoende druk is maar ik heb zelf de ervaring dat dit vrij snel opgang moet komen.
 
Soms kan het even duren tot er voldoende druk is maar ik heb zelf de ervaring dat dit vrij snel opgang moet komen.
Ik heb niet getimed, maar laat zeggen 20 minuten.
De eerste keer was het er vrijwel onmiddellijk.
 
Ja hier duurt het normaliter ook niet langer dan 10 seconden of zoiets hoor.
 
Edit: Laat maar, ik moet morgen naar de G*MM*. Stopcontact van stekkerdoos is kaduuk. Een ventilator werkt ook niet op dat stopcontact. Vraag me niet welk merk, dat staat op de achterkant.

------------------------------------------------

Net nog eens gekeken.

Kraan fles open: ✔️
Flesdruk 60 bar: ✔️
Magneetventiel hoorbare klik? 😢
Werkdruk op 2 bar gezet: ✔️
Fijnregelventiel ver open: ✔️
Bellenteller 😢

Kan zijn dat ik het magneetventiel niet hoorbaar hoor klikken omdat ik dan ook net de stekker er moeizaam uit trek.
Morgen het magneetventiel er eens tussenuit slopen.

Zie ik wat over het hoofd?

En hij liep zo goed, totdat de stroom eraf is geweest omdat ze slimme meters kwamen plaatsen.
Ik probeer dadelijk nog even een ander stopcontact maar dat lijkt met sterk.
 
Laatst bewerkt:
Stopcontact zelf gaat eigenlijk niet zo snel stuk, wellicht zit er een draad los (in het stopcontact) ?

Zekering/stop zal het niet zijn want dan werkt er veelal meer niet qua verlichting etc.
 
Stopcontact zelf gaat eigenlijk niet zo snel stuk, wellicht zit er een draad los (in het stopcontact) ?
Ja zoiets zal het ook wel zijn. Nu je het zo zegt, zal de stroom er maar helemaal vanaf halen voor de zekerheid (kortsluiting).

Is het stopcontact van het stekkerblok, zit met dubbelzijdige tap vast met de achterkant dus denk dat ik die eenmaal verwijderd, niet meer open kan maken :DD Die hele achterkant heb ik volgeplakt zodat het niet zomaar los zou komen. Nicole actie :juggle:
 
Aah, ik dacht aan het stopcontact wat in/op de muur zit
 
Aah, ik dacht aan het stopcontact wat in/op de muur zit
Ook onhandig verwoord door mij.

Ha nee, het stekkerblok dus. Vandaar dat ik ook meteen dacht aan vervangen, voor hetzelfde geld over een tijd weer zo'n probleem. Contactdoos op de muur had ik inderdaad wel op moeten en kunnen lossen.

Ik zal eens kijken of ik het merk nog kan lezen als ik het los van de zijwand van het kastje heb.

Joh, ik ben blij dat het niet het magneetventiel is en dat ik op het idee kwam eens iets anders in het stopcontact te steken. Ik was bijna begonnen aan de boel af te breken. Dus had ik wat over het hoofd gezien? Volmondig ja. De eerste stap, stopcontact! Eigenlijk zo voor de hand liggend, maar ik zocht het probleem bij het setje.

Nu loopt hij met 68 bellen/minuut. Op 60 was hij lichtgroen, kijken hoe hij morgenmiddag is (schakelklok staat erop).
 
Je zal de eerste niet zijn die het stekkerblok (of stopcontact) over het hoofd zien, en eerlijk, zo heel vaak gaan die ook niet stuk.
 
dropchecker 80 bellen.jpg



Wat vinden jullie van deze kleur bij 6500K omgevingslicht? Zonder dat licht oogt hij donkerder groen maar dat komt denk ik omdat hij onder het filter hangt dat veel licht wegneemt daar.

Ik kan helaas nog niet vertellen hoe lang het duurt tot de dropchecker deze kleur heeft. In elk geval langer dan 2 uur merkte ik gisteren, deze foto is genomen 3 uur nadat het magneetventiel open gaat en ik houd nu in de gaten of hij nog lichter kleurt.

Om 16 uur slaat het magneetventiel weer uit.

Gisteravond vlak voordat ik ging slapen had ik verwacht dat de dropchecker op zijn minst erg donkergroen zou zijn, was ook donkerder dan nu maar nog steeds wat ik groen zou noemen. Vannacht om een uur of 4 nog gekeken en nog steeds groen.

Ook nu helaas kan ik niet vertellen hoe die va ndaag was om 10 uur toen het magneetventiel weer open ging. Komende dag toch even aan alarm op mijn telefoon instellen zodat ik op de juiste tijden kan controleren als ik thuis ben.

Is het normaal dat tijdens de nacht de dropchecker zoveel uren na het sluiten van het magneetventiel groen blijft?
Komt dat door de minimale oppervlakte beweging? Met zekerheid geen kaamlaag.




Ik heb de dropchecker nog niet op een andere plaats gehangen. Ga ik de komende dag wel doen maar zou eerst graag weten of ik wat betreft kleur overdag en 's nachts op de juiste weg ben.

Overigens lijken de belletjes zich heel mooi te verdelen. En die door het bakje zweven zijn zo klein dat ik ze amper kan zien.


Vragen vragen vragen ;)
 
Bij jou is er nog geen CO2 opname (planten) Nicole, dus wel logisch dat hij bijna niet veranderd in kleur. Maar je zou genoeg moeten toevoegen naar mijn inziens. Nu nog planten 😉.
 
Is het normaal dat tijdens de nacht de dropchecker zoveel uren na het sluiten van het magneetventiel groen blijft?
Komt dat door de minimale oppervlakte beweging?
Met veel gasuitwisseling, oppervlaktebeweging, zal hij sneller richting blauw gaan maar dat is er niet veel dus dan zal hij langer groen blijven.
 
Bij jou is er nog geen CO2 opname (planten) Nicole, dus wel logisch dat hij bijna niet veranderd in kleur. Maar je zou genoeg moeten toevoegen naar mijn inziens. Nu nog planten 😉.

Met veel gasuitwisseling, oppervlaktebeweging, zal hij sneller richting blauw gaan maar dat is er niet veel dus dan zal hij langer groen blijven.
Dank jullie wel.
Ik ga deze week de planten kiezen. Zou niet moeilijk moeten zijn als er niet zoveel op mijn lijstje zouden staan 😂.
Wordt een kwestie van knopen doorhakken.

Dan waarschijnlijk dinsdag de 27ste de bestelling doen. Komende week te weinig thuis om een pakje aan te nemen en amper de mogelijkheid met afspraken te schuiven. Duimen dat dan het niet extreem warm is.
 
Is het normaal dat tijdens de nacht de dropchecker zoveel uren na het sluiten van het magneetventiel groen blijft?
Komt dat door de minimale oppervlakte beweging? Met zekerheid geen kaamlaag.
Dat komt vaak door te weinig gasuitwisseling aka oppervlakte aggitatie.

Jou Scapers Flow heeft de mogelijkheid om hem een stukje hoger op de rand te hangen. Dit word veel gedaan als het licht is uitgeschakeld.
Jou positie is de blauwe pijl. De rode geeft de rand aan zodat de lily een stuk omhoog komt. Zou je kunnen uitproberen

lil.png
 
Dat komt vaak door te weinig gasuitwisseling aka oppervlakte aggitatie.

Jou Scapers Flow heeft de mogelijkheid om hem een stukje hoger op de rand te hangen. Dit word veel gedaan als het licht is uitgeschakeld.
Jou positie is de blauwe pijl. De rode geeft de rand aan zodat de lily een stuk omhoog komt. Zou je kunnen uitproberen

Bekijk bijlage 328585
Ik heb er geen filmpje gemaakt (vlak voordat ik naar bed ging) maar dat omhoog zetten gaf een enorme hoeveelheid geklater en gespetter.

Ik bedacht me dat ik de hoogte van de lily pipe ook met de hand kan veranderen. Heb die wat hoger gezet zodat het geklater minder was). De kleur van de dropchecker was van morgen veranderd van lichtgroen naar donkergroen.

Moet je niet vergeten hem bij het opstaan weer te veranderen:deal:
Hier gaat dat bij mij spaak op lopen. Ik zal maar weinig in de gelegenheid zijn dit consequent te doen.

Mensen met een grote bak en spraybar bv veranderen hun stand van het water ook niet elke keer dat het licht uit gaat, dus het moet toch ook anders kunnen?

De dropchecker is nu niet op kleur maar zie met het blote oog dat het minder bellen zijn dan gisteren. Dadelijk weer even fijn regelen.
 
Ik heb aan het fijnregelventiel gezeten :stom: en nou zit ik te stoeien om de kleur weer goed te krijgen :stom:

Net maar weer wat bijgedraaid. Resultaat zie ik morgenvroeg want vanavond ga ik wel eens op tijd slapen ;).
 
Ik heb aan het fijnregelventiel gezeten :stom: en nou zit ik te stoeien om de kleur weer goed te krijgen :stom:

Net maar weer wat bijgedraaid. Resultaat zie ik morgenvroeg want vanavond ga ik wel eens op tijd slapen ;).
Blijf toch ook dan overal eens af Nicole :DD :DD :DD ;)
 
Ik draai er eigenlijk nooit aan. Maar ja, nou heb ik er ook een Ph control aanhangen die het gehalte op peil houdt. Die computer heb jij in je hoofd natuurlijk.
 
Ik heb aan het fijnregelventiel gezeten :stom: en nou zit ik te stoeien om de kleur weer goed te krijgen :stom:

Net maar weer wat bijgedraaid. Resultaat zie ik morgenvroeg want vanavond ga ik wel eens op tijd slapen ;).
Geen belletjes geteld dus?

En in feite is het ook geen ramp als het Co2 niveau niet veel daalt in de avond/nacht.
 
Ik draai er eigenlijk nooit aan. Maar ja, nou heb ik er ook een Ph control aanhangen die het gehalte op peil houdt. Die computer heb jij in je hoofd natuurlijk.
Aan een pH control denk ik ook wel eens moet ik zeggen maar ik weet er te weinig vanaf. Klinkt wel als heel ideaal.


Geen belletjes geteld dus?
Jawel :) maar als ik de bellen niet in de juiste richting krijg dan de kleur natuurlijk ook niet. Duurt even voordat het aantal bellen stabiel is merk ik. Al eens ingesteld op 70 (na tien geteld of zo), en opgestaan met 55 bellen. Moet rond de 70 uit komen. Hij loopt nu (net) harder dan dat, dus ben hoopvol :DD

Ik draai echt maar kleine beetjes omhoog.

Laat me denken aan wat we vroeger in de auto zongen: we zijn er nog niet maar we komen er wel :)
 
Aan een pH control denk ik ook wel eens moet ik zeggen maar ik weet er te weinig vanaf. Klinkt wel als heel ideaal.
Ja maar ook dan moet je wel wat tunen hoor want als ik de fijnregelaar vol open draai dan knalt de co2 erdoor en zie ik heel veel onopgeloste co2 in het water in de vorm van mist. Daarbij is alles wat je teveel toevoegt ook nog eens zonde. De controller zorgt wel voor afsluiting als de gewenste ph is bereikt maar toch kun je best wel co2 verkwisten als je het aantal bellen niet een beetje goed afstelt.
 
Al eens ingesteld op 70 (na tien geteld of zo), en opgestaan met 55 bellen.
Aah, ik wist niet dat dat zo lastig was, zelf nog nooit eerder een (echte) Co2 set gehad.
 
We zijn weer bijna bij limoengroen hoor :DD


Gisteravond te geel, vanmorgen eigenlijk precies goed. Gisteravond een klein tikje terug gezet.

Ik ben te vaak weg op tijden dat ik de kleur zou moeten controleren, dat maakt dat het bijstellen maar langzaam gaat. Eigenlijk kan ik hem maar 1 keer per dag bijstellen omdat het een uur of 4 duurt tot de dropchecker bijgekleurd is.

Aah, ik wist niet dat dat zo lastig was, zelf nog nooit eerder een (echte) Co2 set gehad.
Ik ook niet :DD en ik heb geen idee waardoor dit eigenlijk komt. Wel gemerkt dat ik beter even kan wachten met tellen voordat ik conclusies trek.

Ik snap het denk ik wel als ik hem terugdraai. Dan moet de druk die nog in de slang zit zich eerst afbouwen voordat je het ingestelde aantal bellen krijgt (denk ik :juggle:)
 
Mooi dat de kleur nu goed op peil is Nicole en het is inderdaad altijd even zoeken.
 
Mooi dat de kleur nu goed op peil is Nicole en het is inderdaad altijd even zoeken.
Nog even John,

hij moet nog een tikje lichter al zou dat voor planten weinig uitmaken geloof ik zolang er geen bewoners in zitten En ik neem aan dat zodra de planten groeien, ik ook weer moet bijstellen.
Gistereavond te geel, vanmorgen een kleurtje om te kussen :DD

CO2 net aangegaan en zit nu af te wachten wat de kleur gaat doen. Bellen lopen ook nog niet 'rustig' door de opgebouwde druk.

Even kijken wat hij laat vanmiddag is en anders nog een tikje eraf/erbij.

Nooit gedacht dat zo'n fijnregelventiel zo gevoelig was. En ik ben vaak te ongeduldig :stom:

Morgen shoppen voor plantjes.
 
Ja ik heb een drukmeter van Aqua Noa en die is ook supergevoelig en een tikkie verstellen geeft soms al veel meer of minder belletjes. een oudere van Dennerle is veel minder gevoelig en vond ik prettiger werken maar goed als het eenmaal goed staat dan is er niks loos.
Let er wel op dat je de co2 ruim voor het licht aangaat laat lopen want dan is de co2 weer aardig op peil als de verlichting aangaat. Ik liet de co2 veelal 1,5 uur eerder starten.
 
Ja ik heb een drukmeter van Aqua Noa en die is ook supergevoelig en een tikkie verstellen geeft soms al veel meer of minder belletjes. een oudere van Dennerle is veel minder gevoelig en vond ik prettiger werken maar goed als het eenmaal goed staat dan is er niks loos.
Let er wel op dat je de co2 ruim voor het licht aangaat laat lopen want dan is de co2 weer aardig op peil als de verlichting aangaat. Ik liet de co2 veelal 1,5 uur eerder starten.
Ik heb er ook een van Aqua Noa

Het licht heb ik nog niet branden trouwens, bakje ook nog deels 'afgedekt' met vuilniszakken om het meeste licht eruit te houden (algen), staat relatief dicht bij een raam.

CO2 gaat aan om 10, licht gaat "aan" om 12.
Uit gaat de CO2 ook 2 uur eerder.
 
Twee uur moet goed zijn. Ja dan weet ik wat je bedoeld met de fijnsafstelling want een klein tikje kan al heel veel bellen schelen. Ook opletten met het overzetten van een nieuwe fles tzt want voor je het weet raak je dat regelknopje aan.
 

Terug
Bovenaan