Home 80, versie 2.0 van NicoleE

Ik moest hem toch nog wat terug schroeven.
 
Eerst voor de zekerheid NO2 en NH3 gemeten. Ik ben het lege bakje al die tijd blijven voeren.

Ik heb zondagmiddag in vitro planten 🌱 besteld bij Aquasabi. Maandag verzonden en vandaag in de ochtend al in huis.
Ik heb besteld:

Staurogyne repens
Eleocharis acicularis mini (2 x)
Hydrocotyle tripartita
Nasaea pedicellata golden
Ludwigia palustris red

Wat betreft rode planten denk ik dat ik hoog gegrepen heb, iets met vallen en opstaan… ;)
Mijn eerste indruk is dat ik te weinig besteld heb. W gaan het de komende weken zien.

Ik schrok van d voedingsbodem van de Nesaea. Gelijk een mail naar Aquasabi. Zij antwoordden dat het zwarte werd veroorzaakt door koolstof. Voor de zekerheid toch maar vandaag in plaats van morgen schoongemaakt.

E738A7D1-AE79-498B-A48A-5B0B737CB05D.jpeg

FC42F950-58FA-484D-97A6-F5777761F89E.jpeg

Minimaal blaadjes moeten verwijderen maar wel redelijk wat rotte worteltjes.

Weinig weggegooid, zo zag het er uit. (Ik controleer het morgen nog eens. In lk geval geen rotte stengeltjes.

Zo mini!
2F2E438A-E573-42C5-8594-E712EC634574.jpeg

In een grote doos. Dit is niet alles.
52646EB3-E2C1-47A3-A075-1AF8780E8183.jpeg


De andere plantjes zitten nog in hun cups. Morgen vrij gehouden om alles te planten.

13DC2E4B-30F5-485B-8230-97DDED0D73FF.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Succes. Daar moet je dus geen trillende handen bij hebben.
 
Succes. Daar moet je dus geen trillende handen bij hebben.
Extra dosis medicatie erin kiepen :DD
Heb nog ruimte daarvoor is alleen niet volgens afspraak. Doe ik normaal ook nooit.
 
Succes. Daar moet je dus geen trillende handen bij hebben.

Extra dosis medicatie erin kiepen :DD
Heb nog ruimte daarvoor is alleen niet volgens afspraak. Doe ik normaal ook nooit.
Dit ga ik maar niet doen, is een betablokker :rolleyes: . Slecht plan dus.
Gelukkig momenteel sowieso minder last, anders maar pauze nemen.
 
Waar ben ik aan begonnen 😬
Zoveel stengeltjes 🌱🌱🌱🌱🌱

Schoonmaken geen probleem. Een paar foto’s. De rest staat nog op de telefoon.
Dadelijk ruitjes schoonmaken, water eruit, lamp en filter eraf en gaan met die banaan.

Eleocharis
530DAAC4-1092-4438-B59B-DE4F4DBCE7D9.jpeg


E9BEA1F4-25A9-4033-972C-371F66E2E2F8.jpeg

Staurogyne
06F495AF-3C54-4DAA-8A7A-956B426CB7F6.jpeg

91DF3DBB-7E88-4641-988C-4E99F5368835.jpeg

Ludwigia. Ik ga dapper proberen die mini stengeltjes te planten
34CCDA10-28D8-40D8-8DCC-447049C0FF8F.jpeg

E77EF475-CAA7-4870-AEEA-0BE87DCED1AD.jpeg

Nu even koffiepauze.
 

Bijlagen

  • 54933B1F-8CBD-4F37-B442-C09EDF66CC5D.jpeg
    54933B1F-8CBD-4F37-B442-C09EDF66CC5D.jpeg
    309.4 KB · Weergaven: 74
Succes Nicole met dit gepriegel! Zie al dat dit niks voor mij is :DD
 
Klaar voor vandaag. Morgen wat foutjes herstellen, paar tuftjes haargras omhoog trekken bv. Kaal straatje tussen de Staurogyne rechtsonder bv (ik heb dacht ik nog paar takjes.
Haargras had ik achteraf in veel kleinere stukjes kunnen/moeten scheuren etc.
Tekort aan Nassaea, teveel Ludwigia. Denk ik goed opgelost, hoop ik.

Al doende leert men, ook planten met een pincet ;)
Even kijken of ik morgenavond een foto van voren en van recht kalaten zien. Nu teveel reflectie.

Wonderbaarlijk bleef alles tijdens het vullen en filter aan zetten staan!
Skimmer hangt erin om planten zooi die zou gaan drijven af te romen maar niet nodig gehad.

van boven.
3793ACD6-79B1-4F6A-89CD-098628565870.jpeg


Alles opgeruimd op de pincetten na (voor morgen].

Hier vul ik trouwens mee, breekt de straal water uit de gieter heel erg goed. Aan de plastic slang zit een garnalenkorfje (autocorrect maakte er een garnalenkroket van hah).

09E95B86-D816-4319-8A6E-AA58D84F9839.jpeg
 
Succes Nicole met dit gepriegel! Zie al dat dit niks voor mij is :DD
Al met al was ik denk ik anderhalf keer zoveel tijd kwijt als met gewone planten maar vooral omdat dit onwennig was.
Overigens haargras niet geknipt omdat ik bang was dat ik het dan niet meer goed kon planten.
 
Mooi aangelegd tuintje! En nu maar groeien. Handig die gieter zo met dat hulpstuk. Vooral bij nano bakjes kan dit een hoop gedoe schelen dus.
 
Mooi aangelegd tuintje! En nu maar groeien. Handig die gieter zo met dat hulpstuk. Vooral bij nano nakjes kan dit een hoop gedoe schelen dus.
Dankjewel.
Zelfs met de cube 60 goed te doen vind ik. Lijkt me zeker handig met nog lagere bakjes.

Met voeren belandde er wel eens een heel vlokje op de bodem. Zelfs dat kwam niet in beweging.
 
Dit was voor mij gisteren ook een onmisbaar stukje gereedschap. Een goedkoop epileerpincet.
Hier kon ik slechte blaadjes van de tere erg dunne stengeltjes knijpen. Geen trekken nodig.

CB47C3A0-CA7F-4F71-9915-50EB6263425B.jpeg
 
Ik heb in het donker foto's proberen te maken maar hoezeer ik het licht ook dimde en echte alle verlichting in huis uit, bleven de foto's waardeloos.

Net dus maar foto's overdag gemaakt, de reflectie neem ik dan op de koop toe.

De "zijkant"... de kant die ik waarschijnlijk het vaakst zal zien. Het lijkt op de foto's koel licht maar in het echt is het echt mooi groen.
IMG-1145.JPG



De voorkant van het bakje.
IMG-1147.JPG


De zijkant bevalt met het beste.



Ik krijg spontaan de neiging het naaldgras te knippen maar ik ben op mijn handen gaan zitten en blijf er voor nu vanaf.

En oeps, vergeten de zuignap van de dropchecker schoon te maken voor het planten. Heel bizar, ik had echt na al die weken maar een heel heel erg klein beetje last van diatomen op het glas en niets op de CO2 slangen bv. Zo minimaal dat met het schoonmaken van de ruiten van binnen het amper te zien was op de witte watten.

Die witte zuignap vind ik sowieso lelijk dus ik zal in de toekomst toch op zoek gaan naar een transparante zuignap die ook transparant blijft en niet snel wit wordt onder water.

Woensdag of donderdag onderhoud. Ik ga het gezien mijn 'agenda' op de woensdagen op de donderdag zetten.

Zoals jullie zien zit er nog restant van die slijmlaag op het hout. Geduld geduld. Het heeft echt een week of 7-8 geduurd tot die verdwenen was.
 
Leuk Nicole en ja op een foto komt het vaak anders over en dat herken ik.
 
Leuk Nicole en ja op een foto komt het vaak anders over en dat herken ik.
Lastig is dat.
Ik heb het proberen te corrigeren met een heel primitief programma maar dat lukt niet.
Zal eens een poging wagen met PhotoScape X
 
Ziet er goed uit toch?
Ja ben ook wel tevreden. Op de telefoon zelf zijn de kleuren beter maar misschien ligt dat aan de instellingen van mijn monitor. Ik heb die vorige week veranderd omdat ik weer regelmatig met zonnebril werk
 
Bekijk bijlage 329651
Toch wel een goede van gisteravond dacht ik zo.

kreeg he bakje er alleen niet helemaal op zonder dat het leek alsof ik door een dikke mist keek.
Nicole, ik heb waardering voor je geduld. Het resultaat mag er wezen.
Ik hoop dat het goed aanslaat.
 
Een update, een foto volgt weer later.

De plantjes groeien en de Ludwigia palustris red kleurt zelfs al een beetje oranje. Met meer licht gaat dat natuurlijk alleen maar roder worden.
Ik zie bij de Eleocharis nog geen worteltjes maar heb wel de indruk dat hier en daar wat nieuwe sprietjes boven de grond komen.
De Hydrocotyle tripartita 'Japan' groeit rustig maar goed en mooi.

Ik volg het advies van Corne om verlichtingsduur en intensiteit langzaam op te bouwen. Momenteel is het ook nog een beetje gokken hoeveel licht ik nu boven het bakje moet hebben met deze plantjes, maar ik spot in elk geval nog geen alg, dus so far so good. De kleur van de planten (Ludwigia kleurt maar een beetje) en het toch een beetje gerekt zijn vertelt me eigenlijk wel dat er zeker nog heel wat licht bij kan, maar dat is voor later.

Of wat denk je @Cornelius, omdat de plantjes een beetje langgerekt de hoogte in gaan, nu toch al meer licht erboven zetten?
 
Laatst bewerkt:
omdat de plantjes een beetje langgerekt de hoogte in gaan, nu toch al meer licht erboven zetten?
korte versie:
houd je gewoon aan het opstartschema.

lange versie:
De emersde plant ervaart nu stress. Ze hebben nu bijna geen directe toegang tot zuurstof, CO2* en voeding. Hun bladeren (en wortels) zijn immers nog niet aangepast aan een leven onder wateren kunnen nu mondjesmaat voeding opnemen.
Eén van de kenmerken is dat dat de plant een groeispurt gaat aannemen; ze willen nml die, voor hun, slechte omgevingscondities ontsnappen.
Wegens een tekort aan bouwstenen krijgen ze dan b.v lange internoiden en worden in het algemeen langgerekt.
Maar je hebt ook planten die geen groeispurt aannemen, maar al hun energie steken in het afstoten van hun blad. Bij ander planten zie je helemaal niets als ze deze vorm van stress ervaren.
Pas als de plant is getransformeerd van emersed naar submersed kan je beginnen met het verhogen van de lichtintensiteit.
Dan pas zijn planten nml in staat om te 'concurreren' met alg. Dat kunnen ze niet als ze nog in hum emersde vorm zijn. Dat is de reden waarom je met een licht opbouwschema werkt bij de opstart: algpreventie

* Ik schrijf CO2 en geen koolstof.
CO2 is namelijk de chemische verbinding van Koolstofdioxide aka ook Koolzuurgas. Koolstof (carbonium) is een organisch scheikundig element wat in dit geval ligt opgeslagen in de plant en wat wat word gebruikt
om suikers aan te maken wat nodig is voor groei. De koolstof wat opgeslagen ligt in de plant zelf zal door de plant zelf worden aangesproken bij een tekort. De plant gaat zichtzelf als het ware opeten.
Op dat moment ga je afwijkingen aan de plant zien die we interpreteren als tekorten. Zoals bijvoorbeeld gaten in het blad en bruine afstervende bladranden.
 
korte versie:
houd je gewoon aan het opstartschema.
-knip-
Als meelezer, bedankt voor deze heldere uiteenzetting!


@ NicoleE Goed bezig zo!
Ik vind het altijd wel grappig met dit type bakken in de opstart dat het net een agriculture project lijkt, allemaal netjes in rijtjes 😁 😁 . Ben benieuwd hoe het bakje over de komende tijd gaat ontwikkelen! Maar goed begin zo.
 
korte versie:
houd je gewoon aan het opstartschema.

lange versie:
(y)

Ja ik ging toch wel twijfelen, maar met de uitleg onder 'lange versie' is het voor heel inzichtelijk waarom. Dankjewel voor deze uitgebreide uiteenzetting. Erg goed om te weten en vooral, me te realiseren. Ik denk teveel in kamerplanten :DD

Als meelezer, bedankt voor deze heldere uiteenzetting!
Dat is het zeer zeker, erg leerzaam. Er bestaat ook een prachtige website met dit soort wat dieper gaande informatie. Het is https://www.tspt.nl/index.html gemaakt door onze @Cornelius
Er staat heel erg veel informatie, zoveel dat ik het ook fijn vind het in kleinere hapklare brokken in mijn topic te lezen.

dit type bakken in de opstart dat het net een agriculture project lijkt, allemaal netjes in rijtjes 😁 😁
:DD :DD :DD

Dat zag ik ook toen ik de foto van bovenaf nam. Het was niet mijn opzet maar het gebeurde blijkbaar toen ik de plantjes ver genoeg maar niet te ver uit elkaar wilde zetten. Ik moest ook al denken aan de aanplant van een nieuw bos of zo... of een maisveld LOL
 
Ik heb vanmiddag een fotootje gemaakt, nu 14 dagen na het planten
Vanwege reflectie schuin van boven genomen van de voorkant. Morgen onderhoud, dan zal ik ook van de andere kant een foto maken, daar hangt nu het filter voor en morgen gaat dat er toch even af.

Plantjes groeien in elk geval goed. De Eleocharis krijgt nieuwe sprietjes tussen de polletjes in en de eerste wortels van Elechoaris en Staurogyne zijn zichtbaar. De Hydrocotyle heeft frissen nieuwe blaadjes.
Op de foto die ik morgen maak zal te zien zijn dat de Ludwigia wat rossige blaadjes krijgt, van onderen zijn de nieuwe blaadjes rood, dat kan ik zien als het plantje de bladeren dicht vouwt. De Nesaea groeit iets langzamer maar doet het niet slecht.

Belichtingsduur en -intensiteit worden langzaam opgevoerd.


IMG-1195.JPG.jpg
 
Terug
Bovenaan