Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ach, wat ik nog wilde zeggen.
Ik heb de CO2 een tikje moeten opschroeven want de dropchecker zag meer groen dan limoengroen.
 
Er komt langzaam wat kleur in. Dit moet een flink rode 'Ludwigia palustris red' worden. Aangezien het licht nog niet erg fel is en de plantjes nog laag, ben ik niet ontevreden, wat heet, ik ben er blij ermee.

IMG-1208.JPG.jpg

Alleen die zuignap van de dropchecker, stoort me enorm dat er bruinalg op komt te zitten terwijl ik het nergens anders in het bakje kan spotten. Raar dat het zich juist daar ontwikkelt.
 
Erg leuk Nicole zo. Misschien dat er in dat plastic van de zuignap stoffen zitten waar de alg van snoept. Hier zag ik ook wel bepaalde aanslag op de zuignappen van bv een flipper en dat zou met de samenstelling te maken kunnen hebben (heb ik ooit gelezen).
 
Erg leuk Nicole zo. Misschien dat er in dat plastic van de zuignap stoffen zitten waar de alg van snoept. Hier zag ik ook wel bepaalde aanslag op de zuignappen van bv een flipper en dat zou met de samenstelling te maken kunnen hebben (heb ik ooit gelezen).
OK dat zou het verklaren. Klinkt ook wel heel logisch.
Ziet er niet uit die bruine zuignap en ik vond het er vorige week best nog lastig af te krijgen. Met een tandenborstel gedaan om in alle hoekjes te komen, maar de zuignap hiels iets bruinige schijn.

Ik denk dat ik als ik weer eens iets online moet bestellen een dropchecker met doorzichtige zuignap mee bestel. Ik heb al geïnformeerd maar die schijnen net als vele andere doorzichtige ook "wit" te worden, maar het is een ander materiaal dus wil het wel proberen.

Overigens zie ik sinds een paar dagen luchtbelletjes van een van de planten komen, ik denk van het naaldgras, stijgen steeds van ongeveer de zelfde plekjes af. Leuk om die ontwikkelingen te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Heb gelijk mijn dropcheckers gecheckt! Heb een identieke als jij en die heb ik inmiddels een zwart rubbertje gegeven vanwege hetzelfde probleem. En een andere is nog helemaal wit, die was van jbl maar nog maar een maand in gebruik. En de laatste witte is groen geworden😆 maar die zit ook niet in beeld. Ik sop ze als de vloeistof vervangen wordt. Elke twee maanden ofzo. Maar dat helpt dus niet echt. Misschien met chloor.
 
Als ik de vloeistof vervang haal ik er ook een schuursponsje over en veel meer kun je denk ik niet doen. Of alleen naar de indicator kijken en niet naar de zuignap :DD
 
Heb gelijk mijn dropcheckers gecheckt! Heb een identieke als jij en die heb ik inmiddels een zwart rubbertje gegeven vanwege hetzelfde probleem. En een andere is nog helemaal wit, die was van jbl maar nog maar een maand in gebruik. En de laatste witte is groen geworden😆 maar die zit ook niet in beeld. Ik sop ze als de vloeistof vervangen wordt. Elke twee maanden ofzo. Maar dat helpt dus niet echt. Misschien met chloor.
Ik dacht ook al te kijken naar een zwart rubbertje omdat het dan sowieso mooier wegvalt in het bakje, ook omdat hij op een zijkant zit waar ik tegenaan kijk. Van de voorkant gaat hij wegvallen achter de plantjes.


Wel bijzonder om te lezen hoeveel verschil het kan maken welke zuignap je gebruikt.

Als ik de vloeistof vervang haal ik er ook een schuursponsje over en veel meer kun je denk ik niet doen. Of alleen naar de indicator kijken en niet naar de zu

Dus tandenborstel hier. Ik ga inderdaad op zoek naar zwart zuignapje tussen al mijn spulletjes en anders moet ik er voorlopig maar even mee leven. Stoort me wel, dan dan wel weer :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Stukje van het bakje, zonder het bovenste gedeelte ivm de reflectie. Foto genomen met sterk gedimd licht anders is het wel heel erg fel en licht.

IMG-12312.jpg


Wat me zoal opvalt.

De Staurogyne in het midden, boven de lamp ligt een beetje plat zoals ik graag wil. Die rechts voor gaat nog omhoog, die heeft nog meer licht nodig.

De Nesaea groeit langzamer dan de Ludwigia en komt daarmee in de verdrukking. Volgende week ga ik de Ludwigia knippen. Toppen die lang genoeg zijn komen erbij. Beiden neigen wat naar voeren te groeien daar waar het licht het sterkste is.

Ik had de Nesaea beter voor de Ludwigia kunnen zetten wat betreft lichtbehoefte en groeisnelheid.

Ik durf te zweren dat ik de Staurogyne en de Eleocharis door elkaar heen gaan groeien, niet echt de bedoeling. Iemand een trucje om ze wel gescheiden te kunnen houden?

Ik had graag de lamp naar achteren geplaatst maar omdat het filter aan de zijkant hangt... jullie voelen hem. Ik had evt. Nog een tweede lamp overwogen voor mooi gelijkmatige lichtspreiding.
Het filter kan niet achter de bak omdat ik de bak niet zover van de muur wilde hebben. Tja... niet meer te veranderen dus. Of ik moet een aanpassing verzinnen.

Betere spreiding van licht ga ik proberen op te lossen door de lamp hoger te hangen en de lichtintensiteit op te voeren. Is iets voor volgende week of later, deze week de lichtduur net veranderd en ik ga niet twee dingen tegelijk veranderen.

Weer wat CO2 meer moeten geven. Tikkie.
 
Ziet er wel zeer gezond uit hoor! Netjes!!
Dankjewel. Ik ben ook helemaal niet ontevreden 😊
Ziet er goed uit en ook geen bruinalg als ik het zo bekijk.
Heel minimaal op de rechter ruit maar zo weinig dat ik het niet op de witte watten kon zien. Vooralsnog niets waar ik me zorgen om maak.

Wel erg leuk dit leerproces!
 
Update na 4 weken. Vóór het wekelijkse onderhoud.

Foto's weer wat schuin van bovenaf genomen ivm reflectie. Ik ben tot nu toe héél tevreden :giggle:

Op zich gaat het goed, maar ik vraag me af of de Nesaea niet wat extra voeding nodig heeft @Cornelius
Ik ken de plant niet goed genoeg om te weten of de bladeren wel zo erg lichtgroen moeten zijn. Met het blote oog zie ik het niet maar op de foto lijken sommige bladeren wel wit. Komt wellicht ook omdat de verlichting er recht boven staat. Mogelijk is de foto gewoon overbelicht.
Volgende week snoeien, de Ludwigia moet korter en ik zal dan stekjes erbij zetten.

Ik zie ook pearling. De Hydrocotyle vormt grote luchtbellen en van de Eleocharis komen mini belletjes. Geen stroom, maar zo af en toe wat.

Zoek een van de 3 bewoners.


Zo goed als de totale breedte.
1.JPG.jpg



Links
2.JPG.jpg



Midden en rechts.
3.JPG.jpg



Van bovenaf, deel van de voorkant
4.JPG.jpg



Van bovenaf deel van de achterkant.
5.JPG.jpg
 
Mooi kontrast tussen het groen en het hout.
Dankjewel Albert. Ik moet zeggen dat ondanks het blauwe licht dat de lamp zou geven, de bak mooi groen oogt. Hoe dat kan weet ik niet, wellicht is het licht toch niet zo koud als opgegeven.
Ik ben benieuwd hoe het bakje verder gaat met deze budget lamp.

Op advies van Corne voer ik eerst de belichtingsduur op en daarna pas de sterkte. Geduld geduld.
 
Ik moest even twee pagina's inhalen, maar het begin is er dus en er zit ook al aardige groei in zo te zien.
Te weinig plantjes zijn het niet toch? En zo ja... het groeit vanzelf wel.

Ik vind het een heel geslaagd bakje zo (y)
 
Even een aanvulling over de Japonica's en dan met name waarom maar 3.
Het is 3 voor nu.

Ik meende me te herinneren dat ik ooit Japonica's had zonder dat ik een waterverbeteraar gebruikte. Jullie weten wat hier met appelslakken en citroentjes gebeurd. De citroentjes haalden het zelfs niet met waterverbeteraar (wellicht ook mogelijk een andere mij onbekende reden, wie weet). Appelslakken sterven hier heel snel zonder waterverbeteraar.

Ik wil leven in dit bakje, maar liever geen visjes. Geen vuurtjes dus, geen citroentjes etc... maar wellicht Japonica's. Ik heb er 3 gekocht om te testen of ik me inderdaad goed herinnerde dat ik ze destijds zonder waterverbeteraar hield.
Dit gaat nou al een een tijdje goed.

Momenteel beschouw ik ze als goede helpertjes maar het is zeker de bedoeling het groepje wat uit te breiden omdat ik aanneem dat ze het net als vuurtjes beter doen in een groter groepje.

Bij komen voordeel voor mij in dit bakje, geen explosie van garnalen want dat is iets wat ik in dit bakje echt niet zou willen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Te weinig plantjes zijn het niet toch? En zo ja... het groeit vanzelf wel.
Nee het blijkt echt niet te weinig. Ik had ook geen idee dat het zo goed zou groeien. Zelfs de Eleocharis breidt zich goed uit als ik dat ze vergelijk met de eerste foto's! Ik had daar wat meer een paadje van willen maken maar allé, een aquarium houden is ook boetseren he?
Zo'n bakje blijft toch altijd in beweging.
 
In een groepje verliezen ze elk gevoel voor bescheidenheid.
Ik had ook lang een groepje van 3 omdat ik er niet bij kon halen. Vanwegen de corona kon ik ruim een half jaar geen nieuwe vinden. Maar toen ze er weer waren en ik weer een echte groep had veranderde de hele sfeer. Van schuw en sereen naar een groot eten-stelen festijn.😁
 
In een groepje verliezen ze elk gevoel voor bescheidenheid.
Ik had ook lang een groepje van 3 omdat ik er niet bij kon halen. Vanwegen de corona kon ik ruim een half jaar geen nieuwe vinden. Maar toen ze er weer waren en ik weer een echte groep had veranderde de hele sfeer. Van schuw en sereen naar een groot eten-stelen festijn.😁
Ik vind ze nu al vrij, al worden ze moeilijk te spotten nu de plantjes lekker groeien. Ze schieten ook niet weg als ik met mijn neus op het glas hang of de telefoon bijna tegen het glas druk :DD
Afgelopen dagen het idee gehad dat er 1 dood was omdat ik er nog maar 2 zag, maar vandaag zag ik ze weer alle drie.

Ik twijfel alleen wanneer ik het groepje uit zal breiden en met hoeveel. Focus ligt toch even op de planten. Edit: wat niet wegneemt dat dierenwelzijn voorop staat.

IMG-1160 (1).jpg


Jawel toch, alles tot in de puntjes voorbereid dat kon haast niet fout gaan ;)
Met grote dank aan @Cornelius !!!
 
Op zich gaat het goed, maar ik vraag me af of de Nesaea niet wat extra voeding nodig heeft
Ik zou geen extra voeding geven voor de Nessea; dat is voldoende aanwezig.
Heb zelf ook nog geen ervaring met deze plant. Ik heb foto's gezien waar ze lichtrose zijn, ander weer geel. Maar ook groen en groen/wit. Ik denk dat ie pas op kleur gaat komen als de lichtintensiteit word vergroot.
 
Ik zou geen extra voeding geven voor de Nessea; dat is voldoende aanwezig.
Heb zelf ook nog geen ervaring met deze plant. Ik heb foto's gezien waar ze lichtrose zijn, ander weer geel. Maar ook groen en groen/wit. Ik denk dat ie pas op kleur gaat komen als de lichtintensiteit word vergroot.
OK, dan laat ik het zo. Ik zie de plant ook in allerlei variaties van kleuren. Ze zijn hier ook nog laag, zie vaak dat ze vooral bovenin kleuren.

Ik twijfelde omdat bladeren wit leken op de foto maar vandaag weer goed getuurd in het bakje en het is toch echt groen, wel is de nerf lichter maar ook daarvan weet ik niet of het normaal is.

We gaan het beleven.
 
Net voor de eerste keer de plantjes in de cube gesnoeid en hier en daar wat topstekjes erbij gezet.
Soms wist ik niet goed hoe te snoeien (of met het emerse deel te vervangen) dus ik heb beiden gedaan om te zien wat het resultaat gaat zijn.
Met name de Ludwigia gekortwiekt omdat deze de Nasaea begon te overschaduwen. Van de topstekken heb ik het groeipunt af geknipt om de topstekken te dwingen zijscheuten te maken. Benieuwd of dat werkt.

"Kale" boel nu. Let it grow, let it grow, let it grow...
Verlichting een half uurtje langer (en de CO2 natuurlijk ook).
Nog een maandje en dan gaat de intensiteit omhoog. Dan gaat ook langzaam de Ludwigia compacter groeien.


De Eleocharis begint zich goed te wortelen en te spreiden. Veel sprietjes erbij.
IMG-1308.JPG.jpg



Van bovenaf gezien (voorste deel). Staurogyne wat geknipt en topstekken in het voorste deel erbij gezet.
IMG-1313.JPG.jpg



Hoe de Nesaea er nu bij staat. Moet erbij zeggen dat dit een van de best aangeslagen stekken is. En dus ook het meest gegroeid. Gek genoeg een die linksachter in de hoek staat en ook nog achter een flink stuk hout. Een stek heb ik verwijderd, die had nog niks gedaan.
Onderste blaadjes, daar lijkt wat bruinalg op te zitten, verder omhoog lijkt het goed te gaan. Ik twijfel nog steeds aan de lichtere recente blaadjes die ik van bovenaf zie.
IMG-1314.JPG.jpg


Dit was het even voor vandaag.
Helaas geen foto's gemaakt van voor het snoeien, vergeten :sorry:

De komende weken ga ik op jacht naar Caridina multidentata om de drie die er nu inzitten wat gezelschap te geven. Helaas zit bij de 2 LFS in de buurt kroos in de bakken, bij een zelfs extreem veel. Dat wil ik dus absoluut niet in de Cube hebben dus ik ga op zoek naar een ander winkel die ze verkoopt.
 
Ziet er mooi uit Nicole.
Dankjewel, ja plantjes zien er goed uit. Hout is brandschoon, ik verdenk de garnalen hiervan :ROFLMAO: . Eigenlijk is het te schoon, het is ook nooit goed :DD


Nagenoeg geen bruinalg op het glas, alleen in de rondingen aan de voorkant van de cube, vreemd. Ook achter en rond de CO2 slang. Typisch toch.
 
Ja als ik bij de garnalen al wat algjes zie dan is dat ook juist vaak in die rondigen aan de voorkant en misschien heeft dat iets met de circulatie van doen.
 
Ja als ik bij de garnalen al wat algjes zie dan is dat ook juist vaak in die rondigen aan de voorkant en misschien heeft dat iets met de circulatie van doen.
Typisch is dat toch. De garnalen zie ik nooit langs het glas, wel zwemmen langs het glas maar verder niet.
Het moet haast wel iets als circulatie zijn of een andere manier waarop het licht valt.

Ook dat aan de zijden van de CO2 slang maar niet op de slang zelf, bijzonder.

Vorige week wel wat bruinalg op de ruiten trouwens maar dat was maar zeer minimaal.
Oja, een Edit: ook tussen de ruit en de dropchecker een heel klein beetje bruinalg, ook zo'n typische plek.
 
Na het snoeiwerk van afgelopen week zie ik bruinalg opduiken :(


Ik wilde sowieso binnenkort het groepje Japonica's compleet maken, voor het welzijn van de garnalen en omdat ik het zelf leuk vind, dus daar ga ik maar eens gauw werk van maken.
 

Terug
Bovenaan