Nou, dan eindelijk hoor.
Ik ga jullie maar eens bijpraten. Alleen plaatjes kijken mag natuurlijk ook
Ik kan jullie dan geen ongelijk geven.
Eerst de beloofde foto's van de binnenkant van het filter, de Scaper's flow.
Op de eerste de mandjes met filtermateriaal. Stroming gaat van boven naar beneden en terug door het filtermateriaal. Onderste is een zwarte spons (geen kool), daarop lag een dikke pad met kool omgeven met een fijn vlies.
Dat laatste heb ik eruit gehaald en vervangen voor de witte watten. In het mandje daarboven heb Siporax gedaan in plaats van het oorspronkelijke materiaal.
Bekijk bijlage 324852
De onderkant van het filterdeksel met daarin de rotor.
Bekijk bijlage 324853
Filterhuis, mandjes en en de 'motorkap'.
Bekijk bijlage 324854
Na wat overleg met
@Cornelius besloten voor Tropica soil en powder te gaan, met daaronder voedingscapsules van Tropica die ik uitgestrooid heb op de bodem. De korreltjes weggehaald bij de randen zodat ik ze van buiten niet meer kon zien.
Bekijk bijlage 324862
Vervolgens een dun laagje soil. Hout erin en de rest van de soil/powder.
Ik heb nog 3 stukken hout die 1 geheel moeten worden (verlijm ik) die na 6 weken nog steeds deels drijven. Ik denk dat ik ze binnenkort toch aan elkaar lijm en dan op de bodem houd met soil in een stuk panty.
Gewacht tot het donker was, de verlichting op 6%. Een eenzaam stuk hout (oogt zo niet), ik kan niet wachten tot de andere stukken erbij kunnen. Voorlopig hangt het filter aan de rechterkant. Dit gaat naar de linkerkant.
Ik wilde het perse niet achter het bakje omdat het kastje dan best ver van de muur moest.
Het kastje staat naast een deuropening, je zou dan steeds naar dat 'gat' achter de kast kijken.
Bekijk bijlage 324860
Vanaf de linkerkant gezien, soil met powder 10 cm hoog, de voorkant zo'n 4 cm. Verwarming van Dennerle, net als de thermometer.
Aangenaam verrast dat de glazen thermometer dezelfde temp aangaf als de kamerthermostaat. Verwarming ingesteld op 25 graden en dit is ook wat de thermometer aangeeft. Netjes dus.
Bekijk bijlage 324861
Wat betreft de soil. Ik ga geen osmose of demi water gebruiken. Met het pH verlagende effect zal het dus wel snel gedaan zijn. In mijn geval niet zo ongunstig want ik wil er toch graag een klein groepje formosa in,... als de tijd er rijp voor is..
Ik ben wel heel benieuwd naar wat de waterwaardes met de tijd gaan doen. Het uitgangspunt kraantjeswater gemeten.
Dit bakje wordt een avontuur en ik moet eerlijk zeggen dat ik koudwatervrees heb
Het begint al met het indraaien zonder planten, zonder licht, zonder CO2 en zonder waterwissels tijdens het indraaien. Het bakje zichzelf uit laten razen. Soil is nieuw, CO2 is nieuw en de sterkere verlichting ook.
Heel benieuwd of ik hard op mijn bek zal gaan, maar ik zie dit als een groot leermoment, dus laat gaan met die banaan. Ik kon wel een uitdaging gebruiken.
Plantenkeuze is nog niet gemaakt, maar daar gebruik ik de indraaiperiode voor.