Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ik denk dat wat voer af en toe geen kwaad kan want de baccies moeten wel eten hebben en een reden om zich te vermenigvuldigen.
Ja precies, vond het wel opvallend dat dat met soil niet zo hoeven.
 
Ja precies, vond het wel opvallend dat dat met soil niet zo hoeven.
Volgens mij komt dat omdat daarin vaak al veel stikstof zit en daarom moet je in het begin ook vaak veel verversen.
 
Volgens mij komt dat omdat daarin vaak al veel stikstof zit en daarom moet je in het begin ook vaak veel verversen.
Zoiets vermoed ik. ook.
Dit weekend maar eens aansluiten.
 
Vanmiddag het grotere 'oude' stuk hout schoongemaakt en daarna gekeken of het zo in de cube zou gaan of met wat aanvulling van een van de kleinere stukjes die ik had.
Die kleine stukjes wilden nog steeds niet zinken!

Toch een kleiner stukje uitgezocht en dat vanmiddag gelijmd aan het grotere stuk. Het staat nu goed te drogen zodat als als de bodem erin gaat, ik het niet los stoot. Het hout gaat er vanavond nog in, de bodem misschien. Het water wordt in elk geval morgen, iets met graag alles in de gaten houden ivm mogelijke lekkages :br:. Deze held vindt dat altijd spannend.

Zal dan ook wat foto's maken van hoe de Scaper's flow er van binnen uitziet.

Binnenkort dus foto's.
 
Vanmiddag het grotere 'oude' stuk hout schoongemaakt en daarna gekeken of het zo in de cube zou gaan of met wat aanvulling van een van de kleinere stukjes die ik had.
Die kleine stukjes wilden nog steeds niet zinken!

Toch een kleiner stukje uitgezocht en dat vanmiddag gelijmd aan het grotere stuk. Het staat nu goed te drogen zodat als als de bodem erin gaat, ik het niet los stoot. Het hout gaat er vanavond nog in, de bodem misschien. Het water wordt in elk geval morgen, iets met graag alles in de gaten houden ivm mogelijke lekkages :br:. Deze held vindt dat altijd spannend.

Zal dan ook wat foto's maken van hoe de Scaper's flow er van binnen uitziet.

Binnenkort dus foto's.
Ben benieuwd!!
 
Het gaat later in de middag worden.

:DD

IMG-0781.JPG
 
Bakkie bijna vol, nog een cm of 7. Laat het even zo want ik heb geen idee hoever ik moet vullen voor dit filtertje.

Ik dacht even dat ik een lek had maar dat is zo goed of zeker een druppel die ik geknoeikd had geweest.

Filtertje staat wel proef te draaien in de keuken (op lekkage). Het water staat te laag en het klinkt nu alsof iemand met hoge nood op de wc zit ;)

Helaas nog steeds geen foto's ivm de reflectie en er hangt momenteel geen licht boven en dat maakt hat niet beter.
 
Zo te lezen kan ik nog wel even wachten dus :DD :DD
Zal morgen denk ik wel alles aansluiten en speciaal voor jullie het licht erboven zetten zodat jullie ook wat kunnen zien als ik in het donker een foto maak. Ik hoop dat ik op tijd thuis ben.

Filter blijkt lekvrij.

Wat moet nog gebeuren. Mezelf in een onmogelijk bocht wringen om bij het stopcontact te komen. Filter ophangen en bakje afvullen, licht er tijdelijk boven en stekkers insteken. Niet meer zo heel veel werk hoor. Wat kleine klusjes dus.

En een foto natuurlijk :DD
 
T schiet niet echt op Colletje... hop hop... je stelt ons geduld wel erg op de proef.
 
Ik heb ergens gelezen dat er sprake is van een testvideo dus laten we allemaal nog even hoop en geduld houden :DD :DD



Easter Hope GIF by Oaks Church
 
Letterlijk genomen gaat het dus niet lukken:juggle::DD
Het moe toch echt gaan lukken, de andere optie is de stekkerdoos op de stekkerdoos van de PC aansluiten. Lijkt me niet zo'n strak plan :DD
In het ergste geval moet ik het bureautje met PC spullen verplaatsen. Kom er wel bij.

T schiet niet echt op Colletje... hop hop... je stelt ons geduld wel erg op de proef.
Ja, het gaat tussen de soep en de aardappels door ;)
Stel je je er maar niet teveel van voor. Je krijgt een 'kale' bak te zien met soil en een stuk hout. Spannend! :LOL:



Ik heb ergens gelezen dat er sprake is van een testvideo dus laten we allemaal nog even hoop en geduld houden :DD :DD



Easter Hope GIF by Oaks Church
Als jullie hem willen zien? Is topic gerelateerd maar daar is alles mee gezegd :D

Ik was het filter aan het testen en wilde kijken of de stroming uit de lily pipe vast was te leggen. Niet echt dus.
Maar als jullie allemaal naar de WC willen na het kijken van dat videootje, vergeet dan niet het geluid aan te zetten. En tijdens het testen achter gekomen dat filmpjes via IMGUR alleen te bekijken zijn zonder add blocker. Knap waardeloos dus want add blockers worden volgens mij best veel gebruikt.

 
Beetje jammer dat de video maar 10 sec duurt want het spannendste moet vast daarna nog komen :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Ik gebruik uBlock origin als addblocker maar zie gewoon het filmpje
Dank je.

Net geprobeerd weer met ABP en na pagina vernieuwen speelt hij ook nog af. Misschien dat het toch aan iets anders gelegen heeft. Speelde niet af bij mij, zet ABP uit en bam... tot 2 keer toe. Maar dat lijkt toeval geweest te zijn want nou speelt hij met ABP wel af :juggle:
 
Het bakje draait na de tegenvaller van gisteren eindelijk.

Na veel gewurm lukt het me bij het dubbel stopcontact te komen waar ik de stekkerdoos in wilde prikken. Bleek de stekker die er al zat meer ruimte in te nemen dan een normale stekker en kon ik het vergeten er nog een stekker naast te prikken. Bummer.

Op naar de bouwmarkt en twee nieuwe stekkerdozen aangeschaft (met een normaal formaat stekker!). Ook maar een kleiner stekkerdoosje met schakelaar gekocht waar ik verwarming en filter in kan steken.

Gisteravond om 21 uur eindelijk klaar met die stekkerdozen :juggle:

Vanmorgen dan toch eindelijk alles aan kunnen sluiten, dus eindelijk eindelijk draait het bakje nu.

Ik zal vanavond als het donker is foto's maken.
 
Als het nog even duurt dan wacht ik nog wat langer hoor :DD :DD

Vergeet niet dat je ook ruimte moet hebben om al die stekkerdozen op te ruimen Nicole
 
Als het nog even duurt dan wacht ik nog wat langer hoor :DD :DD

Vergeet niet dat je ook ruimte moet hebben om al die stekkerdozen op te ruimen Nicole
Die foto ga je vanavond denk ik niet meer krijgen hoor. Tegen de tijd dat ik die foto maak is het honden uitlaten en naar bed. Ik heb wel speciaal voor jou het licht er boven gezet :thumbs:
Dan kun je op de foto's tenminste ook nog was zien.

Ik ga de waardes van het kraanwater eens meten. Heel benieuwd.
 
Kraanwater waardes

pH 7,5
KH 13
GH 18
NO3 0

Die pH klopt volgens mij echt niet, ik heb hier nooit anders gemeten dan 8 of 8,5
De test twee keer gedaan met hetzelfde resultaat.
Edit: volgens de online gegevens van het drinkwaterbedrijf klopt dit wel.

Gemeten met Superfish (=Colombo) koffer. Het aflezen is heel lastig omdat de kleurenschaal een blauwe achtergrond heeft :rolleyes: . Wit papier erachter gehouden, zo ging het wel.
Ik ga er nog wat speciaals voor maken want dat blauw beïnvloed gegarandeerd het aflezen als je zelf niet zorgt voor een witte achtergrond.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan eindelijk hoor.

Ik ga jullie maar eens bijpraten. Alleen plaatjes kijken mag natuurlijk ook :DD
Ik kan jullie dan geen ongelijk geven.


Eerst de beloofde foto's van de binnenkant van het filter, de Scaper's flow.

Op de eerste de mandjes met filtermateriaal. Stroming gaat van boven naar beneden en terug door het filtermateriaal. Onderste is een zwarte spons (geen kool), daarop lag een dikke pad met kool omgeven met een fijn vlies.
Dat laatste heb ik eruit gehaald en vervangen voor de witte watten. In het mandje daarboven heb Siporax gedaan in plaats van het oorspronkelijke materiaal.
IMG-0783.JPG





De onderkant van het filterdeksel met daarin de rotor.
IMG-0786.JPG





Filterhuis, mandjes en en de 'motorkap'.
IMG-0787.JPG





Na wat overleg met @Cornelius besloten voor Tropica soil en powder te gaan, met daaronder voedingscapsules van Tropica die ik uitgestrooid heb op de bodem. De korreltjes weggehaald bij de randen zodat ik ze van buiten niet meer kon zien.
soil leggen 1.JPG





Vervolgens een dun laagje soil. Hout erin en de rest van de soil/powder.
Ik heb nog 3 stukken hout die 1 geheel moeten worden (verlijm ik) die na 6 weken nog steeds deels drijven. Ik denk dat ik ze binnenkort toch aan elkaar lijm en dan op de bodem houd met soil in een stuk panty.



Gewacht tot het donker was, de verlichting op 6%. Een eenzaam stuk hout (oogt zo niet), ik kan niet wachten tot de andere stukken erbij kunnen. Voorlopig hangt het filter aan de rechterkant. Dit gaat naar de linkerkant.
Ik wilde het perse niet achter het bakje omdat het kastje dan best ver van de muur moest.
Het kastje staat naast een deuropening, je zou dan steeds naar dat 'gat' achter de kast kijken.
IMG-0817.jpg





Vanaf de linkerkant gezien, soil met powder 10 cm hoog, de voorkant zo'n 4 cm. Verwarming van Dennerle, net als de thermometer.
Aangenaam verrast dat de glazen thermometer dezelfde temp aangaf als de kamerthermostaat. Verwarming ingesteld op 25 graden en dit is ook wat de thermometer aangeeft. Netjes dus.
IMG-0825.JPG.jpg





Wat betreft de soil. Ik ga geen osmose of demi water gebruiken. Met het pH verlagende effect zal het dus wel snel gedaan zijn. In mijn geval niet zo ongunstig want ik wil er toch graag een klein groepje formosa in,... als de tijd er rijp voor is..
Ik ben wel heel benieuwd naar wat de waterwaardes met de tijd gaan doen. Het uitgangspunt kraantjeswater gemeten.



Dit bakje wordt een avontuur en ik moet eerlijk zeggen dat ik koudwatervrees heb :br::oo:br:
Het begint al met het indraaien zonder planten, zonder licht, zonder CO2 en zonder waterwissels tijdens het indraaien. Het bakje zichzelf uit laten razen. Soil is nieuw, CO2 is nieuw en de sterkere verlichting ook.

Heel benieuwd of ik hard op mijn bek zal gaan, maar ik zie dit als een groot leermoment, dus laat gaan met die banaan. Ik kon wel een uitdaging gebruiken.

Plantenkeuze is nog niet gemaakt, maar daar gebruik ik de indraaiperiode voor.
 
Leuk begin en ik ben benieuwd naar je plakkunsten met het hout.
 
Succes!!! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.
 
Mooie houtjes, ik wacht met spanning de ontwikkeling van je bak af...
 
Succes!!! Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.
Ik kan je vertellen dat ik dat ook ben :DD


Goed begin.. zoekplaatje valt mee, kleurverschil geeft aan wat de 2 stukken zijn. :)
Dat had je goed gezien. Het is een oud schoongeboend gebruikt stuk (rood) en een nieuw.

Ik begon te twijfelen of het wel dezelfde soort hout was. Boven water flink natgespoten heel minimaal verschil. Zelfs voor mij moeilijk te zien. Onderwater was even schrikken. Zal ook nog wel bijkleuren en wellicht voor een groot deel wegvallen door de planten (en anders komt er een leuk mosje.)
 
Eenmaal verzadigd trekt het wel bij, hebben de nieuwe stukken hier tzt ook gedaan, kost even tijd maar dan zie je nauwelijks verschil
 
Eenmaal verzadigd trekt het wel bij, hebben de nieuwe stukken hier tzt ook gedaan, kost even tijd maar dan zie je nauwelijks verschil
Dat vermoed ik eigenlijk ook, of eigenlijk denk ik dat bijna wel zeker te weten. Het hout krijgt ook altijd zo'n soort bruinige 'aanslag'. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. Het rode stuk was verre van rood toen ik dit uit een bak haalde door de tand des tijds. Toen het pas nieuw was kleurde het inderdaad rood zoals het nu doet.

Het hout uit de Fusion is ooit met de hogedrukspuit schoongemaakt en dat was nooit rood. Dit heeft er naast gelegen maar het verschil was wat betreft kleur niet meer te zien.
 
Nou, dan eindelijk hoor.

Ik ga jullie maar eens bijpraten. Alleen plaatjes kijken mag natuurlijk ook :DD
Ik kan jullie dan geen ongelijk geven.


Eerst de beloofde foto's van de binnenkant van het filter, de Scaper's flow.

Op de eerste de mandjes met filtermateriaal. Stroming gaat van boven naar beneden en terug door het filtermateriaal. Onderste is een zwarte spons (geen kool), daarop lag een dikke pad met kool omgeven met een fijn vlies.
Dat laatste heb ik eruit gehaald en vervangen voor de witte watten. In het mandje daarboven heb Siporax gedaan in plaats van het oorspronkelijke materiaal.
Bekijk bijlage 324852




De onderkant van het filterdeksel met daarin de rotor.
Bekijk bijlage 324853




Filterhuis, mandjes en en de 'motorkap'.
Bekijk bijlage 324854




Na wat overleg met @Cornelius besloten voor Tropica soil en powder te gaan, met daaronder voedingscapsules van Tropica die ik uitgestrooid heb op de bodem. De korreltjes weggehaald bij de randen zodat ik ze van buiten niet meer kon zien.
Bekijk bijlage 324862




Vervolgens een dun laagje soil. Hout erin en de rest van de soil/powder.
Ik heb nog 3 stukken hout die 1 geheel moeten worden (verlijm ik) die na 6 weken nog steeds deels drijven. Ik denk dat ik ze binnenkort toch aan elkaar lijm en dan op de bodem houd met soil in een stuk panty.



Gewacht tot het donker was, de verlichting op 6%. Een eenzaam stuk hout (oogt zo niet), ik kan niet wachten tot de andere stukken erbij kunnen. Voorlopig hangt het filter aan de rechterkant. Dit gaat naar de linkerkant.
Ik wilde het perse niet achter het bakje omdat het kastje dan best ver van de muur moest.
Het kastje staat naast een deuropening, je zou dan steeds naar dat 'gat' achter de kast kijken.
Bekijk bijlage 324860




Vanaf de linkerkant gezien, soil met powder 10 cm hoog, de voorkant zo'n 4 cm. Verwarming van Dennerle, net als de thermometer.
Aangenaam verrast dat de glazen thermometer dezelfde temp aangaf als de kamerthermostaat. Verwarming ingesteld op 25 graden en dit is ook wat de thermometer aangeeft. Netjes dus.
Bekijk bijlage 324861




Wat betreft de soil. Ik ga geen osmose of demi water gebruiken. Met het pH verlagende effect zal het dus wel snel gedaan zijn. In mijn geval niet zo ongunstig want ik wil er toch graag een klein groepje formosa in,... als de tijd er rijp voor is..
Ik ben wel heel benieuwd naar wat de waterwaardes met de tijd gaan doen. Het uitgangspunt kraantjeswater gemeten.



Dit bakje wordt een avontuur en ik moet eerlijk zeggen dat ik koudwatervrees heb :br::oo:br:
Het begint al met het indraaien zonder planten, zonder licht, zonder CO2 en zonder waterwissels tijdens het indraaien. Het bakje zichzelf uit laten razen. Soil is nieuw, CO2 is nieuw en de sterkere verlichting ook.

Heel benieuwd of ik hard op mijn bek zal gaan, maar ik zie dit als een groot leermoment, dus laat gaan met die banaan. Ik kon wel een uitdaging gebruiken.

Plantenkeuze is nog niet gemaakt, maar daar gebruik ik de indraaiperiode voor.
Aangezien we je hebben leren kennen als een vakvrouw op aquarium gebied denk ik dat het met dat "op de bek gaan" nog wel mee zal vallen!
 

Terug
Bovenaan