Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ik gebruik meestal voogle.


Ik heb mijn stroming ook sterk verminderd. Staat nu tegen de ruit te blazen.

Oppervlakte beweegt ook bijna niet.

Zuurstof tekort ben ik niet bang voor. Betta heeft labyrinth. En de espei zitten nooit aan de oppervlakte.

Ik heb er wel een mini oxydator in staan.
 
Ik gebruik meestal voogle.


Ik heb mijn stroming ook sterk verminderd. Staat nu tegen de ruit te blazen.

Oppervlakte beweegt ook bijna niet.

Zuurstof tekort ben ik niet bang voor. Betta heeft labyrinth. En de espei zitten nooit aan de oppervlakte.

Ik heb er wel een mini oxydator in staan.
Aan die mini oxidator nog niet gedacht, dom! Zal die morgen uit de kast trekken en plaatsen. In dit bakje kan ik hem zeker goed verstoppen.
Ik heb alleen de Betta en panda's in dit bakje - en ik denk dat ik aan het gedrag van de panda's ook wel moet kunnen zien (vaker naar boven) of zuurstof een probleem wordt - maar de oxidator zou dat moeten kunnen voorkomen denk ik.

Goed dat je die oxidator even aanhaalt.
 
Ik heb in geen een bak oppervlaktebeweging en verder geen problemen hoor.
 
Ik heb in geen een bak oppervlaktebeweging en verder geen problemen hoor.
Met oppervlakte beweging/ rimpels vergroot je het effectief oppervlak. Dat zal b.v. eerder nodig zijn bij een bak van 50x50x50 dan bij een bak van 50x50x30. Dat zit hem in de oppervlakte inhoud ratio.

Een kaamlaag kan ook negatief werken op fe zuurstof uitwisseling.
 
Met oppervlakte beweging/ rimpels vergroot je het effectief oppervlak. Dat zal b.v. eerder nodig zijn bij een bak van 50x50x50 dan bij een bak van 50x50x30. Dat zit hem in de oppervlakte inhoud ratio.

Een kaamlaag kan ook negatief werken op fe zuurstof uitwisseling.
Hmmm deze bak is vrij hoog, hier had ik nog niet aan gedacht.
 
Balen, Sjorske heeft wel degelijk vinrot. Zijn staart wordt rap korter.
Hij zwemt nu in een badje met Bactopur Direct - ik ga de hele bak behandelen. Kan toch filtermateriaal van de Fusion gebruiken na de kuur.

#*()&%%
 
Hopelijk komt het nog goed met Sjorske.
 
Dat is balen Nicole.
Ja inderdaad, en het gaat ontzettend snel. Toen ik het zag (zondagavond) meteen geprobeerd Bactopur Direct te kopen maar moest het online bestellen, en uitgerekend deze keer werkte PostNL niet mee. Dag vertraging.

Hier wel van geleerd, volgende keer op voorraad hebben. Ik had alleen Omnipur.
 
Nou ja, zondag avond zien... toen sloeg de twijfel toe.
 
Vervelend.

Medicijnen (zeker anti bacterieel) in huis hebben is echt een hele grote pré.
ik heb ze staan omdat ik dacht ze nodig te hebben en uiteindelijk niet heb gebruikt, maar toch ben ik blij dat ze er staan voor het geval dat. dit bewijst het maar weer is hoe snel zoiets gaat.
 
Hoe gaat het met Sjorske?
Ik zie eigenlijk geen verandering. Zo lastig te zeggen of het stopt.
Dit is de 4de dag dus zou zeggen dat het AB nou zijn werk zou moeten doen? Bij mensen heeft een AB zo’n 3 dagen nodig om wat te doen.

Lief dat je het vraagt.
 
Wat heb je de bak super mooi ingericht meid, echt heel erg mooi!
En wat is Sjorske een fotomodel zeg :smitten::smitten::smitten:
 
Wat heb je de bak super mooi ingericht meid, echt heel erg mooi!
En wat is Sjorske een fotomodel zeg :smitten::smitten::smitten:
Dankjewel :)

Sjorske ziet er momenteel niet uit, zal kijken of ik straks een foto van hem kan maken. Benieuwd of dat nog goed gaat komen.
 
Ik weet ook niet of dat erg snel zal gaan John. Eerst moet de bacterie gestopt worden en dan pas kunnen de vinnen opnieuw groeien - en dat gaat is mijn ervaring sowieso langzaam?
 
Dankjewel :)

Sjorske ziet er momenteel niet uit, zal kijken of ik straks een foto van hem kan maken. Benieuwd of dat nog goed gaat komen.

Is dit dezelfde bak als van de citroentjes? Het zit je wat dat betreft niet mee :'(
Hopelijk is hij snel beter, dat gun ik je heel erg.
 
Is dit dezelfde bak als van de citroentjes? Het zit je wat dat betreft niet mee :'(
Hopelijk is hij snel beter, dat gun ik je heel erg.

Ja het is dezelfde bak als de citroentjes, maar die heeft droog gestaan, geen doorstart gemaakt (en ander filter erop, nu extern)
 
De Vallisneria is helemaal aan het verpieteren. Ik moet dadelijk een waterwissel doen ivm Bactopur Direct (Vinrot bij de Betta) en trek de restanten verslijmde bladeren er maar uit. Ik probeer het wel nog een tweede keer over enige tijd.
 
Das jammer. Zo ineens?
Zie je al verbetering bij Sjorske?
 
Wat balen weer Nicole.
Tja op de een of andere manier wil Vallisneria nooit bij mij. Niet in de Juwel, niet in de Fusion en nu niet in de Home.
Ik had nu de spiralis, ga nog wel een andere soort proberen hoor.

Das jammer. Zo ineens?
Zie je al verbetering bij Sjorske?

Nee dat is heel traag gegaan, eigenlijk vanaf het begin, het begon met bruine doorzichtige 'punten'. Erger aan de linkerkant van de bak dan aan de rechter.
Ik heb ze er net uigetrokken, hadden wel iets wortels aangemaakt dus misschien had ik ze gewoon moeten laten staan. Lesje voor de volgende keer.

Ik heb het idee dat de vinrot bij Sjorske gestopt is, maar ik zie nog geen hergroei, ik neem aan (weet het niet hoor, baseer het nergens op) dat het nog wel even duurt voordat ik zie dat de staart zich herstelt.
Ik heb afgelopen week geprobeerd foto's te maken maar het lukte niet terwijl het vorige keer een eitje was.

Woensdag nog een waterwissel en dan mag het AB er donderdag uit. Het heeft er dan 14 dagen in gezeten. Eerst een grote waterwissel, dan actieve kool erin. Laat het twee dagen over kool filteren en dan gaat er filtermedia van de Fusion in de Home. De Siporax uit de Home doe ik weg en vul dat van de Fusion aan met wat ik nog nieuw heb liggen.
Lang leven een voorraadje van diverse dingen.

Dankjewel voor het vragen.
 
Nicole, dit is een foto album....
Er staan veel te weinig foto's in van je prachtige bak.

groetjes John.
 
Nicole, dit is een foto album....
Er staan veel te weinig foto's in van je prachtige bak.

groetjes John.

:)

Die komen weer zodra de Bactopur uit de bak is hoor :)

Maar er verandert ook weinig met die trage groeiers. Komt goed, einde van de week is de Bactopur eruit en zal ik nog een keer een poging ondernemen de gehavende staart van Sjorske op de foto te krijgen.
 
Drama in de Home

Voor wie het nog niet weet, Sjorske ontwikkelde vinrot en het ging op tijd van een wekend erg snel.
Ik heb Bactopur Direct aangeschaft. Eerst Omnipur overwogen maar de staart werd zo snel korter dat ik het me voor mijn gevoel niet kon veroorloven eerst iets te gebruik dat mogelijk geen effect had op vinrot.

Zo gezegd, zo gedaan. 14 dagen gekuurd (en NH3/4 en NO2) gemeten, braaf op zijn tijd waterwissels gedaan. So far so good. Behalve dan dat alle posthoorntjes in deze bak het loodje legden. Inwendig riep ik "HELP!!!). Zoveel mogelijk dode slakjes verwijderd en verder met de kuur.
Visjes bleven zich normaal gedragen.

Daar gingen we weer, meten, waterversen en bij doseren.

Na 14 dagen (05.12.18) mocht het antibioticum dan eindelijk uit de bak. Grote waterwissel gedaan, 2 dagen over kool gefilterd. Toen bijna 1 liter Siporax uit het filter van de Fusion gehaald en in het filter van de Hom geplaatst. Echt een flinke hoeveelheid dus voor klein bakje.

Het filtermateriaal dat uit het filter van de Home kwam heeft keurig de weg gevonden naar de kliko.

En nu?

Het is een ravage in de bak.

De ruiten zijn bruin van de diatomen, ook de bladeren zitten onder, al lijkt dat op de foto nog mee te vallen. Het hout is weer gaan schimmelen en er zit een vreemde donkerbruine aanslag op.

gevolg bactopur direct 2.JPG






Op het water een gesloten kaamlaag (hier gebroken door het water uit de spraybar). Ook wat bellen op het water, niet erg veel.
De kaamlaag kan ik niet breken als ik er een vinger in steek, en als ik dan twee vingers over elkaar wrijf voelt het een beetje slijmerig/vettig.

gevolg bactopur direct.jpg





!

Dit wàs Sjorske

dirk.jpg


En nu?
Ik ben met een kuur Voogle bezig, 5 dagen hoge dosering, misschien plak ik er nog een paar dagen achteraan omdat volgens Easy Life overdoseren geen kwaad kan.
Dagelijks test ik het water op NH3/4 en NO2 (Sera druppeltesten). Tot nu blijft het resultaat voor beiden mooi geel. Waterwissels zo nodig en anders zoals regulier wekelijks.
Ik hoop dat het vele filtermateriaal dat ik over zette de 'dode' bodem ook op kan vangen.


Dan Sjorkse,
hij is flink gehavend. Ik heb het idee dat op dag 5 van de kuur, de rot tot stand kwam.
Kijk naar zijn buikvin en dan naar zijn staartvin en je ziet hoeveel korter zijn staart is geworden. Dit in ongeveer 1 week

gevolg bactopur direct 3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de hele bacteriecultuur om zeep is geholpen met alle ellende van dien.

Bijzonder dat de Betta zo verkleurd zeg.
 
Ik denk dat de hele bacteriecultuur om zeep is geholpen met alle ellende van dien.

Bijzonder dat de Betta zo verkleurd zeg.
Ja zeker weten dat de bacteriecultuur om zeep is John en wat je net aanhaalde met een zware organische belasting - want dode puntslakjes krijg ik er natuurlijk never uit tenzij ik een bodemwissel doe - maar dan ben ik net zo goed ver van huis.

Duimen maar dat ik attent genoeg ben, buiten meten en waterwissels kan ik weinig doen nu. Ik meet twee keer per dag in plaats van elke dag een waterwissel te doen. Neem de Home wel mee in het reguliere onderhoud. En natuurlijk, als ik ook maar iets van verkleuring in de cuvettes zie komt er meteen een hele grote waterwissel.

Zo @#)(*%!(*( dit!

Ga nog achter Catappa X en Catappa aan als extra ondersteuning, omdat ik naar verwachting veel waterwissels aan het doen kom ga ik voor Catappa X
 
want dode puntslakjes krijg ik er natuurlijk never uit tenzij ik een bodemwissel doe - maar dan ben ik net zo goed ver van huis.
Of nu de bodem goed uitzuigen, de bacteriën in de bodem zijn nu toch om zeep.
 
Of nu de bodem goed uitzuigen, de bacteriën in de bodem zijn nu toch om zeep.
Ja ton, ik heb zo'n klok, maar slakjes zijn zwaarder dan zand, heb er al eens met een zeefje uitgehaald voor in de Home. Lagen constant op de bodem van het zeefje tijdens het schudden.
Dus als ik afhevel komt eerst het zand en dan pas de slakjes?

Ik vervang nog liever de bodem Ton, veel minder werk en net zo slecht voor de bacteriecultuur. Eens over nadenken, misschien doe ik het wel in het weekend.
 
Ik zou denk ik de bodem dan eruit gooien want je moet toch met de bacterien van voren af aan beginnen.
 

Terug
Bovenaan