Drama in de Home
Voor wie het nog niet weet, Sjorske ontwikkelde vinrot en het ging op tijd van een wekend erg snel.
Ik heb Bactopur Direct aangeschaft. Eerst Omnipur overwogen maar de staart werd zo snel korter dat ik het me voor mijn gevoel niet kon veroorloven eerst iets te gebruik dat mogelijk geen effect had op vinrot.
Zo gezegd, zo gedaan. 14 dagen gekuurd (en NH3/4 en NO2) gemeten, braaf op zijn tijd waterwissels gedaan. So far so good. Behalve dan dat alle posthoorntjes in deze bak het loodje legden. Inwendig riep ik "HELP!!!). Zoveel mogelijk dode slakjes verwijderd en verder met de kuur.
Visjes bleven zich normaal gedragen.
Daar gingen we weer, meten, waterversen en bij doseren.
Na 14 dagen (05.12.18) mocht het antibioticum dan eindelijk uit de bak. Grote waterwissel gedaan, 2 dagen over kool gefilterd. Toen bijna 1 liter Siporax uit het filter van de Fusion gehaald en in het filter van de Hom geplaatst. Echt een flinke hoeveelheid dus voor klein bakje.
Het filtermateriaal dat uit het filter van de Home kwam heeft keurig de weg gevonden naar de kliko.
En nu?
Het is een ravage in de bak.
De ruiten zijn bruin van de diatomen, ook de bladeren zitten onder, al lijkt dat op de foto nog mee te vallen. Het hout is weer gaan schimmelen en er zit een vreemde donkerbruine aanslag op.
Op het water een gesloten kaamlaag (hier gebroken door het water uit de spraybar). Ook wat bellen op het water, niet erg veel.
De kaamlaag kan ik niet breken als ik er een vinger in steek, en als ik dan twee vingers over elkaar wrijf voelt het een beetje slijmerig/vettig.
!
Dit wàs Sjorske
En nu?
Ik ben met een kuur Voogle bezig, 5 dagen hoge dosering, misschien plak ik er nog een paar dagen achteraan omdat volgens Easy Life overdoseren geen kwaad kan.
Dagelijks test ik het water op NH3/4 en NO2 (Sera druppeltesten). Tot nu blijft het resultaat voor beiden mooi geel. Waterwissels zo nodig en anders zoals regulier wekelijks.
Ik hoop dat het vele filtermateriaal dat ik over zette de 'dode' bodem ook op kan vangen.
Dan Sjorkse,
hij is flink gehavend. Ik heb het idee dat op dag 5 van de kuur, de rot tot stand kwam.
Kijk naar zijn buikvin en dan naar zijn staartvin en je ziet hoeveel korter zijn staart is geworden. Dit in ongeveer 1 week