Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Jeetje, en dat allemaal door de Bactopur? zo erg kan ik het me niet herinneren, hoogstens een klein beetje meer alg.
Als ik dit geweten had... had ik meneer Betta in een apart bakje behandeld. Ik dacht veel ellende te omzeilen omdat ik ingedraaid filtermateriaal kon gebruiken na de kuur, maar de bruinalg en kaamlaag begonnen al tijdens de kuur.

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe lang het gaat duren totdat al dat bruinalg weer wegtrekt. Zal wel weken duren. Andere algen heb ik niet in dit bakje.
 
Ja dat is ook een optie, wat kost zo'n ding?

Op zich, als het gebroken is dan blijft het in de witte watten hangen van het externe filter. Skim zal beter zijn omdat je dan dagelijks de zooi weg kunt halen.
Ben alleen huiverig omdat de Betta erg veel aan het oppervlak drijft, moet niet hebben dat hij in de skimmer terecht komt.

Edit, zelf even opgezocht, maar zo'n skimmer voelt niet goed in combinatie met een Betta, te bang dat hij in het middenstuk komt.

Ja de betta is wellicht een probleempje, maar je kan m ook van tijd tot tijd even gebruiken en daarna iets naar boven trekken, als je m aanzet is de laag binnen een paar minuten weg en je zuigt hem op ipv op te breken.
 
Ja de betta is wellicht een probleempje, maar je kan m ook van tijd tot tijd even gebruiken en daarna iets naar boven trekken, als je m aanzet is de laag binnen een paar minuten weg en je zuigt hem op ipv op te breken.
Ik ben morgen in de buurt van de LFS, ik ga eens kijken of ze hem hebben en hoeveel extra stroming hij geeft. Met de externe ben ik al maximaal aan het knijpen zodat de staart niet nog meer beschadigd. Maar als hij maar kort hoeft aan te staan us dat wellicht geen probleem, kan ik bovendien een vinger bij de slimmer houden. De Betta is erg nieuwsgierig en zou ook zo een slang in zwemmen.
 
Ja dat was wellicht beter geweest, maar het zal heus wel weer goed komen.
Ik ben van plan de bak gewoon te laten uitrazen.

Ik dacht dat alle slakken dood waren. Inmiddels zie ik de 3 grootste posthoorns weer en ook puntslakjes. De posthoorns eten het blad van de Anubias schoon, maar ze zijn natuurlijk met te weinig. Maar fijn om te zien dat deze na anderhalve week tevoorschijn zijn gekomen. Wonderlijk.
 
Ik heb hier ook wat slakjes, geen idee welke (puntslakjes?) ze zijn maar een paar mm groot, die overleefden de Bactopur kuur toentertijd ook.
 
Ik heb hier ook wat slakjes, geen idee welke, ze zijn maar een paar mm groot, die overleefden de Bactopur kuur ook.
Onder de posthoorns heb ik toch flink wat doden (lege huisjes), van superklein tot een paar medium. De drie grootsten zag ik net levend en wel.
 
Hoe gaat het met de Betta nu dan?
Ik zie geen verandering, maar het gaat dus ook niet achteruit. In het weekend wil ik weer een foto maken, misschien dat de verandering van dag tot dag niet opvalt.
 
Super fijn dat er in elk wat slakken deze ellende hebben overleefd.
Toch weer wat meer leven in de bak ;)
 
Ik kijk niet op het goede moment in je fotoalbum..
Wat een gedoe zeg! Hopelijk komt alles er weer bovenop, succes:daisy:
 
Ik kijk niet op het goede moment in je fotoalbum..
Wat een gedoe zeg! Hopelijk komt alles er weer bovenop, succes:daisy:
De bak zal wel goed komen, alleen die bruinalg is zo erg dat ik vrees dat dat een hele tijd gaat duren.
De Betta? Nog steeds afwachten.

De
Super fijn dat er in elk wat slakken deze ellende hebben overleefd.
Toch weer wat meer leven in de bak ;)
Ja inderdaad.


De drie grootste posthoorns hebben de bactopur direct in de Home overleeft. Een hele berg jonkies, net uitgekomen niet, en een paar dode halfwasjes gevonden. Fijn dat de drie grootsten het gered hebben.
Ik zie 's avonds na het voeren van de cory's ook weer puntslakjes.
 
Goed nieuws, de kaamlaag is na een paar dagen beluchten zo goed als weg. Ik heb de afgelopen 36 uur de luchtpomp uit gehad en wat er vanmorgen aan kaamlaag dreef mag niets heten.
Toch nog even de luchtpomp aangezet om ook het laatste te verwijderen, gebroken hoeft er niets meer te worden, het zijn nog maar ultra kleine vlekjes die drijven.
 
Goed nieuws ivm de kaamlaag!
Hopelijk komt de bak snel opnieuw in balans.

Je zegt dat je de bak laat uitrazen maar betekent dat dan ook dat je niets van de bruinalg manueel verwijdert?
 
Goed nieuws ivm de kaamlaag!
Hopelijk komt de bak snel opnieuw in balans.

Je zegt dat je de bak laat uitrazen maar betekent dat dan ook dat je niets van de bruinalg manueel verwijdert?

Voorlopig niet, is ok amper te doen, ik durf te zeggen dat 95% onder een dikke laag zit, inclusief het hout. Ik heb het eerder met een opstart gehad en mijn ervaring is dat het grootste deel vanzelf loslaat (in plakjes)

Misschien wel het ideale moment om een paar japonica's te introduceren?
;)

Ik denk niet dat een paar Japonica’s nu een verschil gaan maken en ze zijn hier dermate duur dat ik pas om er bv 15 of 20 te kopen. Laatste keer dat ik keek was het 5,95 voor de hele kleintjes en nog meer voor de bijna volwassen dieren.
Ik kan niet geloven dat een groepje van 6 dit aan kan

Ik ben ook bang dat de bak nog niet stabiel genoeg is. Zit nu in de derde week na de kuur dacht ik.

Japonica’s zijn wel een goed idee zodra de bruinalg minder is. Ik geloof trouwens dat het niet meer meer wordt.
 
Ik kan niet geloven dat een groepje van 6 dit aan kan

Never underestimate Japonica power!!
Mijn eerste plantenbakje (60cm) zat onder de bruinalgen, echt een hardnekkige variant die bleef terugkomen. Ik plaatste 5 stuks in de bak en op een kleine week was de bak bruinalg-vrij! En de alg kreeg ook de kans niet meer terug te keren (ik vermoed dat ze elk begin letterlijk de kop afbijten).

Sindsdien ben ik fan. Zeker wanneer ze nog jong/klein zijn zijn het echt noeste werkers.
Ik heb er in mijn meterbak momenteel ook maar 5 zitten eigenlijk en die doen het prima... alhoewel: Ik heb de indruk dat ze wat luier worden wanneer ze volwassen zijn. Nu zijn ze vooral enthousiast bij het zien van mijn pincet omdat ze gewoon zijn dat ik ze met een pincet het voer in hun handjes "doneer". :engel::D
Ik doe hier aan apporteren lijkt het soms... :rolleyes::juggle:

15 tot 20 stuks lijkt me aan de hoge kant voor een 80cm eigenlijk. Ongeacht de hoeveelheid bruinalg.

Maar 6 euro is wel een stevige prijs moet ik zeggen! :eek: Is dat het ganse jaar door zoveel? Want ik heb begrepen dat ze op bepaalde momenten van het jaar minder beschikbaar zijn, vandaar dus misschien seizoensgebonden prijzen?
 
Voorlopig niet, is ok amper te doen, ik durf te zeggen dat 95% onder een dikke laag zit, inclusief het hout. Ik heb het eerder met een opstart gehad en mijn ervaring is dat het grootste deel vanzelf loslaat (in plakjes)

Ik geloof trouwens dat het niet meer meer wordt.

Ik zou toch geneigd zijn om nu en dan eens af te hevelen. Dan zie je aan de hand van het terugkeren ook sneller wanneer de algen op hun retour zijn.
Het zal misschien wel loslaten in plakken uiteindelijk maar dan belandt het ook maar in je filter natuurlijk...
 
Laatste keer dat ik keek was het 5,95 voor de hele kleintjes en nog meer voor de bijna volwassen dieren.
Dat is wel heel duur.

Bij Chris
Caridina Japonica / alg etende garnaal max 5 cm Deze soort eet graag (draad) algen.temp 22 tot 30 gr
Prijs: Per stuk: klein 2-3 cm 2.25 euro, 5 voor 10.00 euro Groot 3-4 cm 3.25 euro, 5 voor 15.00 euro
 
En de alg kreeg ook de kans niet meer terug te keren (ik vermoed dat ze elk begin letterlijk de kop afbijten).

Sindsdien ben ik fan. Zeker wanneer ze nog jong/klein zijn zijn het echt noeste werkers.
Dat klinkt wel hoopvol

Maar 6 euro is wel een stevige prijs moet ik zeggen! :eek: Is dat het ganse jaar door zoveel? Want ik heb begrepen dat ze op bepaalde momenten van het jaar minder beschikbaar zijn, vandaar dus misschien seizoensgebonden prijzen
Ik heb geen idee, ik zal del volgende keer eens kijken naar de prijzen.
Ik zou toch geneigd zijn om nu en dan eens af te hevelen. Dan zie je aan de hand van het terugkeren ook sneller wanneer de algen op hun retour zijn.
Afhevelen is er niet bij, ik kan het weliswaar weg wrijven maar het ligt (nog) niet los. Ik zie wel wat gaatjes vallen in de bruinalg, maar ik vermoed dat mijn posthoornslakken daar verantwoordelijk voor zijn. Die eten ook hele blaadjes kaal zag ik van de week.
Het zal misschien wel loslaten in plakken uiteindelijk maar dan belandt het ook maar in je filter natuurlijk...
Filteren over witte watten? Wat vaker vervangen?

Ik neig er naar toe het even aan te kijken zolang ik in de 'indraaiperiode' zit, bak met rust laten tenzij waterwaardes er om schreeuwen dat ik een waterwissel moet doen. Ik doe ondanks dat wel elke week een kleine waterwissel omdat er levende have in zit, ongeacht de waterwaardes.

Dat is wel heel duur.

Bij Chris
Caridina Japonica / alg etende garnaal max 5 cm Deze soort eet graag (draad) algen.temp 22 tot 30 gr
Prijs: Per stuk: klein 2-3 cm 2.25 euro, 5 voor 10.00 euro Groot 3-4 cm 3.25 euro, 5 voor 15.00 euro
Ik ga onmiddellijk kijken op de website! Bedankt voor de tip. Ik heb er jaren geleden 5 gekocht voor 30 euro. Never nooit niet.
 
Afhevelen is er niet bij, ik kan het weliswaar weg wrijven maar het ligt (nog) niet los. Ik zie wel wat gaatjes vallen in de bruinalg, maar ik vermoed dat mijn posthoornslakken daar verantwoordelijk voor zijn. Die eten ook hele blaadjes kaal zag ik van de week.

Filteren over witte watten? Wat vaker vervangen?

Ik neig er naar toe het even aan te kijken zolang ik in de 'indraaiperiode' zit, bak met rust laten tenzij waterwaardes er om schreeuwen dat ik een waterwissel moet doen.

Ja, je moet vooral doen wat je zelf het handigst lijkt natuurlijk.
Ikzelf stoor mij er snel aan en dan zou ik kiezen om het los te wrijven tijdens (of voor) het hevelen. Gevolgd door één of meer waterwissels... ;)
Toen ik de sterk terugkerende bruinalgen had vreesde ik aanvankelijk ook de boel te verstoren door teveel te wisselen en toen deed ik nu en dan een hevelsessie waarbij ik eerst ongeveer de helft van het water afhevelde en dit water filterde ik tijdens het hevelen mbv een met witte watten gevuld vergiet.
Het "gezuiverde" water er terug in en ik herhaalde dat soms drie keer tot alle zichtbare bruin weg was.
Ik wreef soms ook alles los onder water en ging daarna met een (met witte filterwatten gevuld) visnetje door de bak om alles zoveel mogelijk uit te vissen..
Maar deze maatregelen deed ik vooral omdat ik er echt niet kon op kijken zonder zenuwachtig te worden...
:rolleyes:

Want op zich kan het niet echt kwaad ook natuurlijk (zolang het de groei van de planten niet bemoeilijkt).
Dus het uitzitten is (bij de meeste bruinalgen) zeker ook een optie...
 
Ja, je moet vooral doen wat je zelf het handigst lijkt natuurlijk.
Ikzelf stoor mij er snel aan en dan zou ik kiezen om het los te wrijven tijdens (of voor) het hevelen. Gevolgd door één of meer waterwissels... ;)
Toen ik de sterk terugkerende bruinalgen had vreesde ik aanvankelijk ook de boel te verstoren door teveel te wisselen en toen deed ik nu en dan een hevelsessie waarbij ik eerst ongeveer de helft van het water afhevelde en dit water filterde ik tijdens het hevelen mbv een met witte watten gevuld vergiet.
Het "gezuiverde" water er terug in en ik herhaalde dat soms drie keer tot alle zichtbare bruin weg was.
Ik wreef soms ook alles los onder water en ging daarna met een (met witte filterwatten gevuld) visnetje door de bak om alles zoveel mogelijk uit te vissen..
Maar deze maatregelen deed ik vooral omdat ik er echt niet kon op kijken zonder zenuwachtig te worden...
:rolleyes:

Want op zich kan het niet echt kwaad ook natuurlijk (zolang het de groei van de planten niet bemoeilijkt).
Dus het uitzitten is (bij de meeste bruinalgen) zeker ook een optie...
Dit zijn wel goede en creatieve ideeën die ik ga onthouden!

Ik stoor me er nog niet genoeg aan om er nu wat aan te doen. Zal dadelijk een totaaltje maken. Ik volg wel heel nieuwsgierig de ontwikkelingen.

Planten zijn allemaal trage groeiers trouwens, nou dan weet je het wel!
 
Totaaltje zei niet zoveel dus van een paar plaatsen in het bakje foto’s gemaakt.





Leerzaam, op diverse plekken weer schimmel op het hout.

FC5AD0C2-7511-4ABA-8BD3-8F1BB891403D.jpeg





Een dikke laag cacao op het blad, hier en daar lijkt het te verdwijnen.Luchtsteentje plakt tegen de voorruit omdat de kaamlaag daar het dikst was

F1D3BC42-F22E-47D8-BF6E-110FB05474C1.jpeg






1B336702-5607-4781-9D25-25CEC4D7577B.jpeg






87AC99D5-6545-4F52-A0A5-E24C369D610E.jpeg





A121372D-A61E-4F71-BDAC-E1C8B3945AE0.jpeg





Ruiten zijn ook erg vies (bruin), dat ga ik er met de kerstdagen wel afhalen, in elk geval de voorruit. Snap je dat ik zeg dat er bijna geen poetsen aan is? Tijdens de kuur was het al zo erg geworden, wat er daarna bij is gekomen valt mee.

De diatomen verwijderen zal onder water moeten omdat je het boven water amper ziet - en het hout mag ook wel een schrobbertje.





Ik denk dat ik eerder het ergste er boven water afhaal als ik aan de gang ga, dan is er toch al veel vanaf.

5AED509F-576A-47C4-B779-45C0B4A860D6.jpeg
 
Dat de kaamlaag nu weg is is erg hoopvol dat de bak nu op retour is.
Hopelijk kan je snel weer genieten van je 'groene' plantjes ;)k
 
:D :brk:brk

Sorry ik kon een flauw pinda-grapje niet onderdrukken blijkbaar...
;)
:sorry:

Maar in alle ernst nu: hoe is het met bak en vis intussen?
Niets veranderd, nog een bruine zooi met op meerdere plekken schimmel op het hout. Wordt gelukkig niet erger. Aan de Betta zie ik geen verandering, of dat negatief of positief is weet ik niet.
De kaamlaag is daarentegen helemaal weg! Luchtpompje dus ook eraf.

HN overigens totaal verslijmd door de kuur. Niet het blad maar de stengels. Afscheid genomen van de HN. Komt er weer in in betere tijden.
 
Heb je grapje nu pas gezien, had niet door dat die post van jou was toen ik besloot er niet op in te gaan of om te vragen het wat specifieker te maken omdat de vraag te breed is :D
 
Niets veranderd, nog een bruine zooi met op meerdere plekken schimmel op het hout. Wordt gelukkig niet erger. Aan de Betta zie ik geen verandering, of dat negatief of positief is weet ik niet.

Je blijft geduldig!
Dat de vinnen van de betta niet slechter worden is alleszins al iets! Ik duim. :thumbs:

Niet het blad maar de stengels.

Zijn de wortels ook verdwenen? Soms is er niet veel nodig om terug tot leven te komen. ;)

Heb je grapje nu pas gezien, had niet door dat die post van jou was toen ik besloot er niet op in te gaan of om te vragen het wat specifieker te maken omdat de vraag te breed is :D

Hahaha!!
:cool:
Toch nog gelukt. Ik wou aanvankelijk enkel het eerste bericht posten maar ik kon het niet aan ;)
vandaar de snelle follow up om mijn mopje uit te leggen
(is namelijk altijd een goed idee, een mopje uitleggen... :rolleyes:)
:D
 
Niets veranderd, nog een bruine zooi met op meerdere plekken schimmel op het hout. Wordt gelukkig niet erger. Aan de Betta zie ik geen verandering, of dat negatief of positief is weet ik niet.
De kaamlaag is daarentegen helemaal weg! Luchtpompje dus ook eraf.

HN overigens totaal verslijmd door de kuur. Niet het blad maar de stengels. Afscheid genomen van de HN. Komt er weer in in betere tijden.

Misschien een idee om zebra renslakjes toe te voegen? Volgensmij heb ik ergens een keer gezien dat ze die bruinalg zo op peuzelen
 
Je blijft geduldig!

Ook omdat ik niet weet waar ik zou moeten beginnen.



Zijn de wortels ook verdwenen? Soms is er niet veel nodig om terug tot leven te komen. ;)
Nee dat niet, het was echt het midden van de stengels. Ik kom echter om in de HN die in de Fusion staat, dus daar is gauw wat van gepakt als het bakje weer stabiel is.


Misschien een idee om zebra renslakjes toe te voegen? Volgensmij heb ik ergens een keer gezien dat ze die bruinalg zo op peuzelen
Ik heb er posthoorntjes in en die zie ik ook voortdurend bruinalg eten, maar dat gaat zo traag dat ik daar niet op kan gaan wachten.
Van renslakjes weet ik het dus niet, maar de Posthoorn doet ook goed werk. Vrees alleen dat met zoveel voer voor ze ik kan wachten op een baby boom ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg

Terug
Bovenaan