Na lange tijd een update, foto's gemaakt met de iPad dus niet zo best van kwaliteit.
En een flinke lap tekst
Het gaat goed met Sjorske, al zie hij er nog steeds erg gehavend uit. Er is niks terug gegroeid. Wel vind ik zijn karakter veranderd, hij is lang niet meer zo actief.
Het bakje (totaalfoto vergeten
) draait vrij goed gezien de omstandigheden, al kreeg ik de laatste twee weken last van diverse soorten algen daar waar het water van de uitstroom over heen ging (hout, HN stengels). Vandaag NO3 en PO4 gematen en die zijn ongeveer 20:2. Aangezien ik al die tijd ook micro's heb gedoseerd denk ik niet dat het daar aan lag, al ga ik nu wat meer doseren.
Nitraat en Fosfaat waren wel hoger dan verwacht - ik vraag me af of dat aan de Repashy kan liggen. Ik doseer maar niets bij voorlopig en meet over 2 weken nog eens.
Er heeft een lange tijd een luchtpompje meegedraaid, uitstroom net onder het oppervlak. Mijn vermoeden is dat toch heel wat CO2 verdreven is en dat dat de oorzaak van de algen is.
Voor de zekerheid heb ik het licht terug gezet na 8 uur (was 10, zonder problemen in het verleden). Oppervlakte beweging is er nu nog amper, je ziet een beetje stroming.
De bruinalgen heb ik handmatig redelijk kunnen verwijderen maar niet overal (bladranden, nerven, de Crypto en varen) en het was nog steeds geen gezicht. Potje geduld was leeg nadat ik keer op keer het met de hand probeerde te verwijderen, en ik besloot een legertje Otocinclus uit te zetten voor hulp. Getwijfeld vanwege de ramp met Oto's nadat de citroentjes erin kwamen. Omdat dit een nieuw opgestarte bak was, nieuw filter(materiaal, nieuw zand en er een kuur Bactopur Direct overheen was gegaan toch aangedurfd. Het idee was dat als de bak schoon was ze over te zetten naar de Fusion omdat die bak al bijna 2 jaar draait.
Na de eerste nacht was de bak zo goed als schoon gegeten! Zoals verwacht accepteerden ze het voer van de LFS niet (ze zeiden dat ze dat zouden eten
). Ik had Repashy Soilent Green in huis, voerde dat al aan de panda's en daar hoefden de Oto's helemaal niet over na te denken! Aanrader dus.
Hier hangen de Oto's, panda's, aneneus en Ancistrus zich echt voor de Repashy, al moesten de panda's in de Home er even aan wennen.
Ben weg van dat voer.
Een klein weekje hier en volle buikjes terwijl ze nog moeten eten die avond. Wat ben ik hier blij mee!
Overigens ligt de Repashy in een glazen schaaltje omdat ik veel te veel torenslakjes heb die zich ook te goed doen aan de Repashy. De meeste torenslakjes zijn niet slim genoeg om in het glaasje te klimmen.
De panda's eten ook van de Repashy in het glaasje.
Na een krappe week oto's is alle blad brandschoon.
Wat minder ging was dat ik allemaal witte puntje op het hout had zitten, dat gecombineerd met een voor mij onbekende glibberige aanslag (restanten schimmel?), heeft me doen besluiten vandaag het hout met de planten eruit te halen en zelf te gaan boenen.
Het hout is nu dus ook weer schoon, voor hoe lang?
😉
Gek genoeg hebben deze plantjes op de bodem, waarvan ik de naam kwijt ben, helemaal geen last gehad van bruinalg.
Soort van totaaltje, niet het hele bakje staat er op
Niet echt een goede foto van Sjorske maar jullie kunnen wel zien dat zijn staart korter en gerafeld is gebleven. Het wordt niet erger en heb hem dan ook zelf en paar weken geleden genezen verklaard.
Wat nog in de planning zit (eerlijk gezegd twijfel ik nog), ergens einde zomer... de bodem wisselen (nog geen idee welke kleur). Het aantal torenslakjes begint me te storen. Ik zie ze amper totdat ik ga voeren en ik vind het een erg lelijk gezicht.
Voorlopig mag dit bakje verder stabiliseren en ga bezien of ik met de tip die ik kreeg (sperzieboontjes) het aantal torenslakjes kan verminderen of in toom kan houden.
En de Oto's?
Gaan die naar de Fusion nu ze zo goed Repashy eten?
In elk geval niet te snel. Eerst aansterken na vangen en transport en bekijken hoe ze het doen. Het vorige groepje vertoonde na dik 2 maanden ongeveer (als ik het me goed herinner) uitval... de een na de ander om de paar dagen.
Die periode wil ik sowieso even afwachten.
Ik kan het niet hard maken, ik koppel dat aan de komst van de citroentjes, maar misschien zijn de citroentjes ook wel uitgevallen omdat de Oto's wat onder de leden hadden. Wie weet.
Lang verhaal dus, veel gebeurd... en nu spannend hoe het verder gaat met dit bakje.