Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Hoe gaat het nu met de bak en vissen? Hopelijk al wat beter!
De Betta blijf er hetzelfde uit zien als voor de behandeling met Bactopur Direct, maar dus ook geen vooruitgang.

De bak is nog bruin, zoals op de vorige foto's. Wrijf ik een Anubiasblad zo goed als schoon, komt het wel terug, hetzij in een langzamer tempo.
 
Rampenbakje update :)

Vanmiddag vergeten foto's te maken dus dat komt binnenkort weer.

Sjorske ziet er nog steeds erg gehavend uit. De vinnen zijn niet herstelt, maar de rot is wel tot stilstand gekomen. Gelukkig weet hij zelf niet dat hij lang niet meer zo mooi is. Verder doet hij het goed.
Rust veel in in de planten (tot schrik van bezoekers die niet van me aannemen dat dit normaal is voor een Betta) maar zwemt ook regelmatig rond, hij eet als een bootwerker. Durf dus te zeggen dat hij op schoonheidsfouten na, helemaal is herstelt.

Kaamlaag... weg, heb de kaamlaag gebroken met een luchtpompje, op minimale stand - toch heeft dit geresulteerd in algen op een paar stengels van de HN. Snoei ik wel weg.
Er zit ook nog wat schimmel op het hout, maar niet veel meer. Het zijn plukjes die makkelijk te verwarren zijn met alg, maar als ik met de vinger eronder ze eruit haal veranderen ze snel in een slijmerige massa.

Bruinalg. Ver onder controle, ik zie er niks meer bij komen maar ik krijg de planten niet goed schoon. De javavaren natuurlijk al helemaal niet, de bladranden in het algemeen blijven lastig en al die Anubias laten het zich ook niet makkelijk van de bladranden wrijven en bij de nerven die dus iets dieper liggen blijft het ook zitten. En dan in het bijzonder bij de aanzet van de bladstelen.
 
Goed dat de Betta stabiel is en zolang hij geen spiegel heeft weet ie van niks Nicole;). Je bak heeft wat tijd nodig maar dat komt wel weer goed.
 
Na lange tijd een update, foto's gemaakt met de iPad dus niet zo best van kwaliteit.
En een flinke lap tekst :sorry:




Het gaat goed met Sjorske, al zie hij er nog steeds erg gehavend uit. Er is niks terug gegroeid. Wel vind ik zijn karakter veranderd, hij is lang niet meer zo actief.



Het bakje (totaalfoto vergeten :sorry:) draait vrij goed gezien de omstandigheden, al kreeg ik de laatste twee weken last van diverse soorten algen daar waar het water van de uitstroom over heen ging (hout, HN stengels). Vandaag NO3 en PO4 gematen en die zijn ongeveer 20:2. Aangezien ik al die tijd ook micro's heb gedoseerd denk ik niet dat het daar aan lag, al ga ik nu wat meer doseren.
Nitraat en Fosfaat waren wel hoger dan verwacht - ik vraag me af of dat aan de Repashy kan liggen. Ik doseer maar niets bij voorlopig en meet over 2 weken nog eens.


Er heeft een lange tijd een luchtpompje meegedraaid, uitstroom net onder het oppervlak. Mijn vermoeden is dat toch heel wat CO2 verdreven is en dat dat de oorzaak van de algen is.
Voor de zekerheid heb ik het licht terug gezet na 8 uur (was 10, zonder problemen in het verleden). Oppervlakte beweging is er nu nog amper, je ziet een beetje stroming.


De bruinalgen heb ik handmatig redelijk kunnen verwijderen maar niet overal (bladranden, nerven, de Crypto en varen) en het was nog steeds geen gezicht. Potje geduld was leeg nadat ik keer op keer het met de hand probeerde te verwijderen, en ik besloot een legertje Otocinclus uit te zetten voor hulp. Getwijfeld vanwege de ramp met Oto's nadat de citroentjes erin kwamen. Omdat dit een nieuw opgestarte bak was, nieuw filter(materiaal, nieuw zand en er een kuur Bactopur Direct overheen was gegaan toch aangedurfd. Het idee was dat als de bak schoon was ze over te zetten naar de Fusion omdat die bak al bijna 2 jaar draait.

Na de eerste nacht was de bak zo goed als schoon gegeten! Zoals verwacht accepteerden ze het voer van de LFS niet (ze zeiden dat ze dat zouden eten :stom:). Ik had Repashy Soilent Green in huis, voerde dat al aan de panda's en daar hoefden de Oto's helemaal niet over na te denken! Aanrader dus.

Hier hangen de Oto's, panda's, aneneus en Ancistrus zich echt voor de Repashy, al moesten de panda's in de Home er even aan wennen.
Ben weg van dat voer.






Een klein weekje hier en volle buikjes terwijl ze nog moeten eten die avond. Wat ben ik hier blij mee!
oto bol2.jpg



Overigens ligt de Repashy in een glazen schaaltje omdat ik veel te veel torenslakjes heb die zich ook te goed doen aan de Repashy. De meeste torenslakjes zijn niet slim genoeg om in het glaasje te klimmen.
De panda's eten ook van de Repashy in het glaasje.





schoon.JPG

Na een krappe week oto's is alle blad brandschoon.





Wat minder ging was dat ik allemaal witte puntje op het hout had zitten, dat gecombineerd met een voor mij onbekende glibberige aanslag (restanten schimmel?), heeft me doen besluiten vandaag het hout met de planten eruit te halen en zelf te gaan boenen.
Het hout is nu dus ook weer schoon, voor hoe lang? ;)
schoon2.JPG

Gek genoeg hebben deze plantjes op de bodem, waarvan ik de naam kwijt ben, helemaal geen last gehad van bruinalg.




Soort van totaaltje, niet het hele bakje staat er op
sjorske.jpg

Niet echt een goede foto van Sjorske maar jullie kunnen wel zien dat zijn staart korter en gerafeld is gebleven. Het wordt niet erger en heb hem dan ook zelf en paar weken geleden genezen verklaard.




Wat nog in de planning zit (eerlijk gezegd twijfel ik nog), ergens einde zomer... de bodem wisselen (nog geen idee welke kleur). Het aantal torenslakjes begint me te storen. Ik zie ze amper totdat ik ga voeren en ik vind het een erg lelijk gezicht.
Voorlopig mag dit bakje verder stabiliseren en ga bezien of ik met de tip die ik kreeg (sperzieboontjes) het aantal torenslakjes kan verminderen of in toom kan houden.

En de Oto's?
Gaan die naar de Fusion nu ze zo goed Repashy eten?
In elk geval niet te snel. Eerst aansterken na vangen en transport en bekijken hoe ze het doen. Het vorige groepje vertoonde na dik 2 maanden ongeveer (als ik het me goed herinner) uitval... de een na de ander om de paar dagen.
Die periode wil ik sowieso even afwachten.
Ik kan het niet hard maken, ik koppel dat aan de komst van de citroentjes, maar misschien zijn de citroentjes ook wel uitgevallen omdat de Oto's wat onder de leden hadden. Wie weet.


Lang verhaal dus, veel gebeurd... en nu spannend hoe het verder gaat met dit bakje.
 
Heel verhaal, vluchtig doorheen gelezen, wel fijn dat je oto's de repashy pakken, is weer een zorg minder, je bakje staat er best leuk bij, en Sjorske zal ongetwijfeld nog weer aangroei krijgen van zijn staart.
 
Top dat je bakje weer op orde is, zijn dus echt goede schoonmakertjes die Oto's
 
Heel verhaal, vluchtig doorheen gelezen, wel fijn dat je oto's de repashy pakken, is weer een zorg minder, je bakje staat er best leuk bij, en Sjorske zal ongetwijfeld nog weer aangroei krijgen van zijn staart.

We gaan het zien Antje.
Ik had er al ene TL;DR (Too long, didn't read) boven willen zetten, een soort van samenvatting :D


Top dat je bakje weer op orde is, zijn dus echt goede schoonmakertjes die Oto's

Die oto's waren echt razend snel. Patrix, ik weet niet of ik er al ben hoor, bakje heeft echt een enorme tik gehad.
Het draait wel stabiel, daar ben ik niet zo bang voor, maar algen en schimmel op het hout... mmmm. Ben benieuwd de komende paar weken.

Ik ben altijd grote fan geweest van Oto's. Was ook zo enorm blij met mijn vorige groepje, totdat ik ze stuk voor stuk zag uitvallen.
 
Ik vind Oto's ook leuke visjes, heb er ooit 5 gehad die helaas niet lang hebben geleefd.
Ondertussen weet ik ook waarom.

Maar dat die kuur zoveel teweeg heeft gebracht, niet normaal eigenlijk, ik heb het ook wel eens gebruikt maar zonder al te veel problemen.
 
Ik vind Oto's ook leuke visjes, heb er ooit 5 gehad die helaas niet lang hebben geleefd.
Ondertussen weet ik ook waarom.

Maar dat die kuur zoveel teweeg heeft gebracht, niet normaal eigenlijk, ik heb het ook wel eens gebruikt maar zonder al te veel problemen.
Ik had dat ook helemaal niet verwacht, had geen waarschuwingen op dat gebied gelezen op het forum.
Ik was ook erg verbaasd dat het hout bv opnieuw was gaan schimmelen. Die bruinalgen kan ik nog wel verklaren want in feite start je een bak opnieuw op (maar met bewoners). Alleen, ik had heel erg veel filtermateriaal uit de Fusion overgezet - dus had verwacht/gehoopt dat de doorstart heel soepel zou zijn verlopen. Blijkbaar toch erg uit zijn evenwicht gebracht die bak, en heeft het filtermateriaal uit de Fusion de bacteriën die de bodem miste niet helemaal kunnen compenseren. Dat is mijn verklaring. Wie het wee mag het zeggen :D
Ik had wel bacteriebloei verwacht maar dat bleef juist achterwege ;)

Lesje geleerd zullen we maar zeggen. Ik hoop dat het anderen niet zo vergaat.
 
Ziet er stukken beter uit zeg! Jammer van de vinnen van Sjorske maar vraag me af hoeveel hij er van merkt dat er een deel mist, belangrijkste is dat ie verder gezond is.

Stiekem oto's kopen hè ;) Fijn dat ze het zo goed doen, ik weet hoe leuk je ze vindt:daisy:
 
Ziet er stukken beter uit zeg! Jammer van de vinnen van Sjorske maar vraag me af hoeveel hij er van merkt dat er een deel mist, belangrijkste is dat ie verder gezond is.

Stiekem oto's kopen hè ;) Fijn dat ze het zo goed doen, ik weet hoe leuk je ze vindt:daisy:


Ja inderdaad jammer van de staartvin. Benieuwd of wat Antje denkt, dat ze toch nog zullen gaan groeien. Ach ja hij ziet het zelf niet en ik vermoed dat hij er niets van merkt Thea. Hooguit dat hij wat minder vin hoeft mee te zeulen ;)

Vorig weekend had ik het er helemaal mee gehad. De lol was er echt helemaal af. Ik geloof dat de eerste week van december de kuur eruit ging en de bruinalgen begonnen al daarvoor.
Heb ik zitten brainstormen. Kreeg al suggesties van bekenden om helemaal opnieuw te beginnen maar jij en ik weten dat dat ook weer met zijn problemen komt. Daardoor viel dat voor mij af.

Na wikken en weken durfde ik de Oto's er wel bij te zetten (ik vind het inderdaad fantastische visjes) omdat ik ook een backup plan had (de Fusion) en ging er ook van uit dat ik dat backup plan nodig zou hebben. Nu ze gretig Repashy eten laat ik ze hier in elk geval lekker aansterken.

Zo te zien maken ze het goed, net nieuwe Repashy gemaakt. Duur spul, dat wel... maar ik heb het er graag voorover.
 
Idd niet het goedkoopste maar ik voer het af en toe dus maakt hier eigenlijk weinig uit. En belangrijkste nu is dat ze eten. Weet niet af je wat catappablad in je bak hebt maar daar zie ik ze hier ook wel eens aan knabbelen.
Hopelijk heb je heel lang plezier van ze!
 
Idd niet het goedkoopste maar ik voer het af en toe dus maakt hier eigenlijk weinig uit. En belangrijkste nu is dat ze eten. Weet niet af je wat catappablad in je bak hebt maar daar zie ik ze hier ook wel eens aan knabbelen.
Hopelijk heb je heel lang plezier van ze!
Dankjewel Thea

Op het moment geen Catappa er in, net restanten eikenblad eruit gehaald. Ga catappa erin gooien, goede tip.
 
Een verse batch ingevroren Repashy. Ingevroren ijsblokvormpjes.
Ik ontdooi zo'n blokje en snij er steeds kleine stukjes vanaf om te voeren.

respashy.jpg
 
Jongens, ik heb Sjorske geeuthanaseerd. Hij was de afgelopen week sterk achteruit gegaan.
Achter de schermen met mensen gekeken naar wat hem zou kunnen mankeren. Hij ging helaas te snel achteruit, was nog maar een schim van zichzelf. Sterk vermagerd, geen vin meer in tact en een sombere uitstraling. Toen hij alleen nog op de bodem rustte heb ik de knoop doorgehakt.


Een paar dagen terug
5F92826E-3BC2-4DFD-A35A-A7AA2DD99B08.jpeg



Laten we hem zo herinneren, in al zijn glorie
8C761206-D46A-4C1B-A5F8-A4565EFA9A94.jpeg
 
Zonde dat zoiets gebeurd en het ondanks diverse toegepaste methode ook niet beter werd, maargoed verder niks meer aan te doen.
 
Dank jullie wel allemaal.

Ik heb gesloten dat ik de Home even laat draaien zoals hij is, behalve dan dat ik 6 espei uit de Fusion in de Home heb gezet omdat de midden en bovenlaag leeg waren.

Ik vraag me af of het water in de Home niet te hoog stond, daar staat het water namelijk 45 cm hoog. Mocht ik weer voor een Betta gaan dan wordt het een nanobakje met een sponsfilter, of misschien die mini pat. Maar zo ver is het nog lang niet. Ook komt er dan geen Betta meer met lange vinnen, wellicht een reisje maken naar een kweker om daar een mooie Betta uit te zoeken. Toekomst muziek

Laat de Home maar lekker draaien met de huidige bewoners.
 

Terug
Bovenaan