Wat is er nieuw

Huiskamer aquarium van Catfishfreak

Ik heb op het moment een testje draaien waarbij de pomp alleen aan staat als de verlichting ook aan staat, 8u per dag dus, gaat tot nu toe nog goed.
Zitten alleen wat ongewenste slakken in de bak, dus mocht het toch fout gaan sneuvelt er niets belangrijks

Ik heb op het moment een testje draaien waarbij de pomp alleen aan staat als de verlichting ook aan staat, 8u per dag dus, gaat tot nu toe nog goed.
Zitten alleen wat ongewenste slakken in de bak, dus mocht het toch fout gaan sneuvelt er niets belangrijks
Waarom doe je zo n test eigenlijk?

Nieuwsgierigheid en die bak staat in zon goedkope metalen stellingrek en die maakt herrie, dat wil ik niet aanhoren als ik thuis ben 🤣
Tot ik die bak gedempt krijg hou ik het zo, maar ben bang dat ik daar een andere kast voor moet regelen.
Zit nog in dubio om er een topic over te openen, kan wel interessante materie zijn

Misschien wel interessant om daar een topic over te openen.
Met experimenteren leer je.

Zal eens gaan bedenken hoe ik de situatie mooi kan verwoorden!

Toch nog maar even een update.
Zit met zieke vissen, vermoed interne wormen maar behandeling ervan is een beetje een drama.
Vanwege de medicatie kuren en waterwissels die er bij horen geen co2 aan, verlichtingsduur ingekort en tevens de hoeveelheid bemesting verlaagd.
Veel last van (opstart) algen maar dat komt wel goed op den duur, de vissen zijn even belangrijker.
Nog 5 blauwe koningszalmpjes en 8 corydora's over.

20250628_170419.jpg

Eerdaags dan zal ik de schaar er wel grondig inzetten en de ramen weer poetsen want met medicatie in de bak zit ik er liever niet met de handen in.

Vandaag wel weer de co2 aangezet en de bemesting iets opgeschroefd.

Balen dat de behandeling niet echt wil vlotten.

Balen dat de behandeling niet echt wil vlotten.

Zeg dat wel, zowel de vissen als de planten lijden er behoorlijk onder.
Daarnaast voer ik expres veel dus dat zorgt weer voor de slakken explosie.

Over een paar dagen nog een ronde medicatie en dan even 2 weken aankijken hoe het gaat.
Waarschijnlijk doe ik er dan nog een dosis in om het grondig aan te pakken.

Er komt echt niets meer in zonder quarantaine plus preventieve medicatie.

Ja hier leer je wel weer van.

Waarschijnlijk de laatste update van de rio voordat deze vervangen wordt door een Eheim vivaline 240 met chihiros lamp er boven.
Heb de nieuwe bak al ruim een week in huis maar er zaten bellen in het glas dus wacht op een vervangende bak van Eheim.
Zag het toen ik het glas aan het schoonmaken was voor het beplakken met zwarte folie.
Hier alvast een sneak peak 😉

20250629_104455.jpg

Dan door naar de Rio 125.
De eerste behandeling met NDX is goed aangeslagen, zag vrijwel gelijk de wormen eruit komen.
Geen verdere uitval meer gehad en door veel voeren van vooral diepvries en vers uitgekomen artemia beginnen de vissen weer wat aan te komen.
Volgende week nog een behandeling met NDX om de eventueel uitgekomen eitjes aan te pakken en dan moet ik van de camallanus af zijn.

Planten hebben wel een aardige tik gehad door het gebrek aan bemesting en co2 icm veel waterwissels.
Bruine alg hoort natuurlijk bij de opstart maar kon daardoor ook flink tekeer gaan.
Gelukkig is dat nu wel een beetje op zijn retour doordat er weer een flinke dosis bemesting en co2 in gaat.
Daarnaast heb ik nu ook easycarbo op de doseerpomp gezet.

Net flink wat gesnoeid en er een steen uitgehaald.

20250709_123130.jpg

Neemt de bezorger die oude bak met de luchtbel weer mee Johan?

Neemt de bezorger die oude bak met de luchtbel weer mee Johan?

Geen idee hoe dat allemaal gaat lopen, nog niet besproken.
Ga er van uit dat die bak geleverd wordt bij de LFS en dat ik even op en neer rijdt om ze om te wisselen.

O ja je haalt hem op dus dat wordt extra tillen. Nou ja daar kun je een redelijke schadevergoeding voor claimen ;))

Dit weekend de rio vervangen voor een Eheim Vivaline 240 in antraciet icm chihiros universal wrgb 1200.

20250627_113728.jpg

De lamp en bak zonder filter eind vorige maand aangeschaft echter er zaten bellen IN het glas.
Fabrieksfout en de LFS had dit in circa 30 jaar nog niet eerder meegemaakt.

20250627_180620.jpg

In overleg met de LFS en Eheim is de bak omgeruild al duurde dit wel 14 dagen.
Al met al keurig opgelost en gisteren de vervangende bak opgehaald bij de LFS.

Ik had al het nodige voorwerk en planning gedaan rondom het PVC terwijl ik aan het wachten was op de bak.
Had wat verhogingsblokjes nodig dus geprint van PLA.

20250628_184411.jpg

20250629_104455.jpg

Gisteren was het zo ver, vanuit de rio de 60cm in de stelling gevuld zodat de vissen een plek hadden om te overnachten.
Blijft handig om gewoon een slang aan te koppelen en de kraan open te zetten om zo een aquarium leeg te laten lopen.

20250719_155606.jpg

Nadat dat gedaan was de planten, zand en stenen in bakken gedaan en de Rio aan de kant geschoven.
Had een stukje pvc tekort dus dat uit de pvc leiding van de Rio gehaald.
PVC van de nieuwe bak allemaal afgemaakt en toen had ik het wel gehad voor de zaterdag.

20250719_190338.jpg

Vanmorgen begonnen met het afkitten van alle naden rondom de bodem met wat polymax.
Grijs was helaas hard geworden dus maar een tube wit aangebroken.
Je morst altijd wel water en aangezien het spaanplaat gewoon onbehandelde kopse kanten heeft is het wel belangrijk om dit te doen.

20250720_085736.jpg

Nadat de kit droog was ging het eigenlijk vrij vlot.
Stekkenrooster erin, stenen erop, zand er in en het filter aansluiten gevolgd door afvullen.

20250720_093058.jpg

20250720_101549.jpg

En ja ik ben heel erg lui, water wissel door een slang aan te koppelen en de kraan open te zetten is de beste manier.

Inmiddels ben ik op opruimen na klaar en staat de bak er zo bij.

20250720_120722.jpg

Dit zijn de settings van de lamp die ik nu heb ingesteld om mee te starten.
Geen idee of het goed is maar het oogt niet verkeerd.

Screenshot_20250720_144236_My Chihiros.jpg

Todo lijstje:
- Vissenbestand uitbereiden.
- Doseerpomp instellen voor easycarbo en all in one.
- 2de oase biomaster aan de andere kant plaatsen met PH en temperatuur sensor in de leiding.
- aquarium computer op basis van reefpi bouwen.
- wat meer verschillende planten en wat hout toevoegen.

Grootste verandering die ik doorvoer is het afstappen van EI naar dagelijkse bemesting op basis van het verbruik icm 25% wissel.
Dit betekend wekelijks testen en eventueel de dosering aanpassen.

Met alle medicatie ellende en de upgrade naar een nieuwe bak gaat het niet zo heel denderend met de planten.
Ook weer een flinke opleving van bruinalg.

Verlichting wat korter gezet en tevens de intensiteit verlaagd om dat enigzins in toom te houden.
Co2 is al wel redelijk op niveau maar ben het nog wel aan het opvoeren.
Beetje een lastig dilema want enerzijds zit ik met wat moeilijkere planten die veel licht nodig hebben maar anderzijds zit ik met de algen die er ook gek op zijn.
Ik laat het even een weekje zo en dan zie ik wel of er verbetering is of dat er meer maatregelen nodig zijn.

Nog even een foto van de zelfbouw spraybar in actie tijdens de waterwissel.

20250727_151800.jpg

Bruinalg heeft silicaat nodig dus je kan silicaatverwijderaar overwegen.

Bruinalg heeft silicaat nodig dus je kan silicaatverwijderaar overwegen.

Heb ik overwogen echter trekt dat ook de fosfaat naar beneden.
Vermoed dat dat weer meer problemen oplevert.

Silicaat is wel hoger sinds we hier op een andere bron zitten.

Heb ik overwogen echter trekt dat ook de fosfaat naar beneden.
Vermoed dat dat weer meer problemen oplevert.

Silicaat is wel hoger sinds we hier op een andere bron zitten.
Ja ik las het maar zo extreem hoog is het niet en het hoort vaak bij de opstart dus ik zou me er in het begin ook niet te druk om maken.

Met alle medicatie ellende en de upgrade naar een nieuwe bak gaat het niet zo heel denderend met de planten.
Ook weer een flinke opleving van bruinalg.

Verlichting wat korter gezet en tevens de intensiteit verlaagd om dat enigzins in toom te houden.
Co2 is al wel redelijk op niveau maar ben het nog wel aan het opvoeren.
Beetje een lastig dilema want enerzijds zit ik met wat moeilijkere planten die veel licht nodig hebben maar anderzijds zit ik met de algen die er ook gek op zijn.
Ik laat het even een weekje zo en dan zie ik wel of er verbetering is of dat er meer maatregelen nodig zijn.

Nog even een foto van de zelfbouw spraybar in actie tijdens de waterwissel.

Bekijk bijlage 389426
In mijn eerste aquarium, vroeger toen ik jong was, had ik de spraybar ook boven het water. Klinkt net als een regenbui, maar om dat de hele dag te horen vind ik storend, dus nu zijn bij mij alle spraybars onder het wateroppervlak

Toch besloten het licht op te voeren naar zo'n 50%, planten zijn er zo te zien wel heel blij mee.
Alle planten assimileren flink.

Even wat beter rondgekeken in de bak en wel een plukje baardalg en wat draadalg te zien maar ik wacht eerst de rest van de week af.
Als dat erger wordt aan het einde van de week voer ik de dagelijkse dosis carbo wel op.
Zit nu op 1ml carbo per 50 liter om 22.00uur, kan dit rustig verdubbelen.

Ben je ook al voedingstoffen voor de planten aan het doseren dan? Gebrek aan alle nodige voedingstoffen kan ook juist alg weer de ruimte geven.

Ben je ook al voedingstoffen voor de planten aan het doseren dan?

Na het vullen voor 20mg/l no3 aan planted box all in one er in gegooid, was nog 10mg/l van over.
Na een 25% waterwissel aangevuld tot 20mg/l no3 met de all in one.
Bij de volgende wissel reken ik het verbruik uit en ga ik het dagelijks doseren.

Verder voeg ik nu dagelijks al easycarbo toe en als dat op is ga ik over op de carbo van aquariumbemesting.

Na het vullen voor 20mg/l no3 aan planted box all in one er in gegooid, was nog 10mg/l van over.
Na een 25% waterwissel aangevuld tot 20mg/l no3 met de all in one.
Bij de volgende wissel reken ik het verbruik uit en ga ik het dagelijks doseren.

Verder voeg ik nu dagelijks al easycarbo toe en als dat op is ga ik over op de carbo van aquariumbemesting.
Dan moet het eigenlijk wel goedkomen, zou je zeggen. Gooi het op verhuisstress 🙂

Vandaag kreeg ik nog wat onderdelen binnen voor de aquarium computer die alles aan gaat sturen.
Gebaseerd op een raspberry pi waarop Reef-pi komt te draaien.
Belangrijkste reden is eigenlijk het op afstand kunnen monitoren wat de temperatuur en Ph is.
Ook functies zoals een voerstand en in de toekomst ventilator aansturing en een doseerpomp worden hier onderdeel van.

20250730_190601.jpg

De 6 stopcontacten zijn allemaal individueel schakelbaar.
2x filter, 2x heater, 1x co2 ventiel en 1 reserve voor uitbereiding.
Op dit moment plan ik voor 3 temperatuur sensors waarvan 1 boven de waterspiegel de temperatuur meet.
De komende weken ga ik rustig aan een behuizing werken en meer testen.

Ook komt er nog een oase biomaster bij in de rechter kast.
Deze krijgt in de pvc leiding wartels waar uiteindelijk de temperatuur sensor en de ph sensor komen te zitten waardoor deze niet meer in de bak hoeven.

Dit ga ik uiteraard volgen…

Vrijdag bij Aquarialand in zwolle 10 reguliere inpaichthys kerri erbij gehaald.
Waren al preventief ontwormd etc ivm vakantie van de winkel dus konden zonder quarantaine direct de bak in.
Zijn 10 vrouwtjes en ik had al 3 mannetjes en 1 vrouwtje super blue.
Er is nog wel wat strijd maar we wachten rustig af.

20250803_144910.jpg

Toch in tegenstelling tot wat ik eerder zei de verlichting opgevoerd.
Meer intensiteit was zeker een succes, ben veel te conservatief begonnen met de intensiteit en inmiddels groeit alles goed.
Bruinalg/diatomen zijn zo goed als verdwenen echter er begint wel wat meer alg op het glas te groeien.

geen idee hoeveel lumen per liter het is maar zo heb ik de lamp nu ingesteld.
Aan de Ludwigia kan ik wel zien dat er meer licht bij mag voorlopig laat ik het even zo.
Mogelijk leg ik de originele ehem strip er nog bij aan de voorkant icm de tc420.
De reden daarvan is dat de vissen vrij donker zijn omdat de lamp nu iets achter het midden ligt.

Screenshot_20250803_143954_My Chihiros.jpg

Moet zeggen dat die chihiros app van de lamp wel behoorlijk handig is.
Kan alles er in bijhouden.
Zit te twijfelen of ik ook de 2 kanaals doseerpomp er bij koop vanwege het gebruiks gemak.
Heb nu een jebao/jecod DP-4 met de calibratie bug dus het is een hoop werk om even snel een programma aan te passen.

Screenshot_20250803_142940_My Chihiros.jpg

Net voor de 25% wissel even wat waardes gecheckt en zat op 20mg/l no3 en 2mg/l po4.
Grofweg verbruik 10 no3 en 1 po4.
Vanwege de lichte algengroei heb ik de easy carbo ook verdubbeld naar 10ml per dag.

Nog even een overzicht foto van na de wissel en het schoonmaken van het glas.
Dit is overigens de hoek zoals ik er naar kijk.

20250803_143416.jpg

Wordt aal mooier Johan! Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als alle planten de boel hebben opgevuld 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan