Dit weekend de rio vervangen voor een Eheim Vivaline 240 in antraciet icm chihiros universal wrgb 1200.
De lamp en bak zonder filter eind vorige maand aangeschaft echter er zaten bellen IN het glas.
Fabrieksfout en de LFS had dit in circa 30 jaar nog niet eerder meegemaakt.
In overleg met de LFS en Eheim is de bak omgeruild al duurde dit wel 14 dagen.
Al met al keurig opgelost en gisteren de vervangende bak opgehaald bij de LFS.
Ik had al het nodige voorwerk en planning gedaan rondom het PVC terwijl ik aan het wachten was op de bak.
Had wat verhogingsblokjes nodig dus geprint van PLA.
Gisteren was het zo ver, vanuit de rio de 60cm in de stelling gevuld zodat de vissen een plek hadden om te overnachten.
Blijft handig om gewoon een slang aan te koppelen en de kraan open te zetten om zo een aquarium leeg te laten lopen.
Nadat dat gedaan was de planten, zand en stenen in bakken gedaan en de Rio aan de kant geschoven.
Had een stukje pvc tekort dus dat uit de pvc leiding van de Rio gehaald.
PVC van de nieuwe bak allemaal afgemaakt en toen had ik het wel gehad voor de zaterdag.
Vanmorgen begonnen met het afkitten van alle naden rondom de bodem met wat polymax.
Grijs was helaas hard geworden dus maar een tube wit aangebroken.
Je morst altijd wel water en aangezien het spaanplaat gewoon onbehandelde kopse kanten heeft is het wel belangrijk om dit te doen.
Nadat de kit droog was ging het eigenlijk vrij vlot.
Stekkenrooster erin, stenen erop, zand er in en het filter aansluiten gevolgd door afvullen.
En ja ik ben heel erg lui, water wissel door een slang aan te koppelen en de kraan open te zetten is de beste manier.
Inmiddels ben ik op opruimen na klaar en staat de bak er zo bij.
Dit zijn de settings van de lamp die ik nu heb ingesteld om mee te starten.
Geen idee of het goed is maar het oogt niet verkeerd.
Todo lijstje:
- Vissenbestand uitbereiden.
- Doseerpomp instellen voor easycarbo en all in one.
- 2de oase biomaster aan de andere kant plaatsen met PH en temperatuur sensor in de leiding.
- aquarium computer op basis van reefpi bouwen.
- wat meer verschillende planten en wat hout toevoegen.
Grootste verandering die ik doorvoer is het afstappen van EI naar dagelijkse bemesting op basis van het verbruik icm 25% wissel.
Dit betekend wekelijks testen en eventueel de dosering aanpassen.