Wat is er nieuw

Jaspers Scubaline 240, poging twee (jsiegmund)

• Onderwerp starter Onderwerp starter jsiegmund
  • Startdatum Startdatum
J

jsiegmund

Guest
Zo. Bijna een jaar na het starten van mijn vorige foto topic is het tijd voor een nieuwe. Niet omdat ik toe was aan iets nieuws, maar omdat het moest. Helaas destijds niet zo goed opgelet en zowel bodem als stenen gekocht die kalkhoudend waren. Dat in combinatie met het leidingwater hier maakte het mijn plantjes erg moeilijk. Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik het opgegeven en besloten de boel opnieuw in te richten. En dat staat op de agenda voor komend weekend.

Goed, eerst maar wat feitjes op een rijtje.

Techniek:
- Eheim scubaline 240 liter (1.20)
- JBL Profiline e901 filter
- Eheim opvoerpompje voor extra stroming
- LED verlichting van Kitelight
- CO2 systeem met Aquamedic 1000 externe reactor
- Jebao doseerunit

Qua flora ga ik wat planten uit mijn bak meenemen, hopelijk bloeien die dan weer wat meer op. De volgende soorten gaan mee:

- Eleocharis parvula
- Pogostemon Helferi
- Wat rode soorten waarvan ik ga kijken hoe ze het doen in zachter water

En de volgende plantjes komen er nieuw in:
- Riccardia chamedryfolia (op het hout gebonden)
- Utricularia graminifolia
- Bacopa sp. Japan

Ik neem mijn drijfplanten en wat sterrenkruid mee om wat plantenmassa te hebben. Daar blijft alleen Hydrocotyle leucocephala van over waarschijnlijk.

De fauna gaat 1-op-1 over:
- 24x kegelvlekbarbelen
- 4x corydoras sterbai
- ?x vuurgarnalen
- ?x mini japonica garnalen

Uiteindelijk aan te vullen met 10x otocinclus en nog 2 of 4 corydorasjes

En dan waar het om te doen was: bodem en hardscape. Na lang wikken en wegen gekozen voor Akadama, de bonzai bodem. Ze gebruiken het o.a. op ukaps veel waar de ervaringen erg positief zijn. Dit is de extra harde soort met kleine korrel (1-3mm). Die korrel blijft minstens 2,5 jaar heel en de bodem werkt ongeveer 1,5 jaar pH verlagend. Verder heb ik nog wat Dennerle powertabs liggen die ik in de hogere stukken zal gebruiken als additionele voeding voor de planten.

Op die bodem komen ohko/dragon stones en 4 stukjes bonzai wood. Hoe de uiteindelijke scape gaat worden weet ik nog niet, maar het wordt in ieder geval een hoger gedeelte in het midden van de bak met het gras rondom.

En dit is natuurlijk een foto topic, dus hierbij al wat voorpret plaatjes...

De stenen en een zakje van het grind wat ik er al uit gehaald heb. Heb wat enthousiast ingekocht, dus ik ga wel wat stenen overhouden voor wie nog interesse heeft...
Sh9OEiTx7At3nRHzet-licVsiCZVOq7f.png

Afgelopen weekend de Akadama uitgewassen. Eerst in een grote emmer gespoeld met veel water. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat osmosewater te maken en het restwater voor het spoelen gebruikt. Mijn vriendin was ten tijde van deze werkzaamheden niet thuis, dus heb ik de badkuip misbruikt (heb ook niet veel opties in mijn appartementje).

Daarna in een kleinere emmer zodat het water kon uitzakken.

En dat vervolgens in een grote zak gedaan. Daar kan het water aan de onderkant uit, dus die staat nu op te drogen naast de bak

En voor wie zich afvraagt waarom je dat spul moet spoelen... Er komt nogal wat drek uit en stukjes plant of iets dergelijks. Natuurproduct 🙂

Ik ga donderdag bij een maat van mee een bak halen die leeg staat. Daar gaat zaterdagochtend alles naartoe zodat ik mijn bak leeg kan maken. Dan is de planning om alles zaterdag of zondagochtend weer terug te kunnen plaatsen, met een lange dag doorwerken moet dat te doen zijn. Die tijdelijke bak gaat daarna in de verkoop, dus die komt hier nog wel voorbij 😉

Ik zal proberen gaandeweg wat foto's te maken en dan volgt er weer een update!

Ben ook heel benieuwd,ik heb zelf ook dragon stone in me bak zitten. Erg mooi.

Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden 🙂

Ik zou denk ik wel de Cory's aan gaan vullen, die willen geloof ik wel met meer zitten 🙂

Hoe heten die bruine stenen?
Zijn die niet zacht van structuur, dat ze zo afbreken?

Had laatst ook zulke stenen in een aquarium-winkel in handen gehad en die brokkelden een beetje af toen ik wat kracht erop zette.
Ze waren niet heel stevig in elk geval.

Thanks! Ja die cory's willen inderdaad graag met meer zijn, dus ik ga er nog 4 bij zetten denk ik. Ik had er 5 maar eentje had zich klem gezwommen achter het opvoerpompje :S

Die bruine stenen zijn dus okho stone / dragon stone (is hetzelfde). Zijn inderdaad best fragiel, maar de gemiddelde garnaal is ook niet zo zwaar gelukkig 😛 Overigens komt daar ook een hele hoop troep vanaf als je ze schoonmaakt (ook een k-klus), dus wat afbrokkelt is ook een hoop klei. Maar je moet er niet op gaan staan inderdaad, dan zullen er wel stukjes afbreken. Zal geen probleem zijn als ze in de bak zitten in ieder geval!

En ze geven geen kalk af. Ik heb ze getest met zoutzuur en het ging niet bruisen.

Okee! Na een weekend flink doorwerken is het gelukt en draait mijn bak in de nieuwe setup! Hierbij een fotoverslagje.

Tijdelijk bakje gevuld met een deel aquarium water. Daarna begonnen met wat planten uit de bak te halen, schoon te maken en al het slechte blad weg te halen.
FUjWFTMDdBmrMg65MDCYSS9hMVAwwAZf.png

Work in progress. Zoals je ziet had ik het bonzai hout al voorbereid met mos erop.

Nog meer water in het tijdelijke bakje, filter overgezet en een luchtpompje bijgeschakelt voor extra zuurstof.

Bak bijna leeg, poeltje gemaakt in een poging alle garnalen te vangen. Wat een pleuris klusje, volgende keer maar wat anders op verzinnen.

Leeg en schoon!

Begonnen met een laagje Akadama. In het midden een stukje piepschuim en wat opstaande randjes die de bodem op zijn plek moeten houden.

Buiten de akadama geen verdere voedingsbodem gebruikt. Om de wortels toch wat voeding te geven wat Dennerle powertabs verstopt in de bodem. Beetje een tussenweg onder het motto: baat het niet...

Experimenteren met verschillende hardscapes. Hout met mos maar even in een plastic zakje gedaan om de boel nat te houden.

Daarna planten erin gezet. Daar heb ik geen foto's meer van gemaakt. De eleocharis parvula heb ik flink uitgedund teruggezet. De pogostemon helferi en cyperus helferi ook flink uitgedund. Eerste deel gevuld met osmoseslang om mist een beetje te voorkomen, daarna met de normale slang aangevuld.

Aangevuld met water uit de tijdelijke bak. Bewoners waren gezien de omstandigheden redelijk rustig. De garnalen heb ik in een plastic bakje gehouden om te voorkomen dat ik weer opnieuw moest gaan vissen.
FL4RWeGh63kP1UBaL0THr-TNz6drGI60.png

Bijna vol! Filter weer omgehangen. Bak was nog een beetje mistig, dus even gewacht met de bewoners. Daarna nog een ammonia meting gedaan om zeker te zijn dat de bodem niks afgaf wat de bacteri�n niet aan konden.

Bewoners overgezet, dat ging nu een stuk makkelijker dan op de heenweg.

Close-up

Grasveldje van Utricularia graminifolia. Hoort misschien niet echt thuis in een professionele scape, maar ik vond het geinig en wilde het eens proberen.

En dan als laatste: eindresultaat!

Ik ben er voorlopig erg blij mee. De scape bevalt me goed en ik ben erg benieuwd hoe het uit gaat pakken als alles begint te groeien. Maar eerst wordt het spannend: gaat m'n bak het nu beter doen? De Akadama doet in ieder geval haar werk: in rust heb ik nu een pH van 6.65 en met licht aan staat 'ie op 6.5. CO2 ben ik rustig begonnen, hoef veel minder toe te voegen nu. Ik hoop dat er niet teveel alg uit mijn vorige setup is meegekomen met de planten. Ze hebben een dagje in het donker gelegen, dus dat heeft wellicht al wel iets geholpen. Voorlopig heb ik er in ieder geval volop vertrouwen in dat dit een stuk beter zal gaan!

Ziet er netjes uit , vind die stones en de akadama wel een mooie contrast geven !

ps. Waar heb je die stones precies gekocht zoek nog zoiets voor in me garnalen bakje

@Peter thanks!

@KevinK ik heb er nog best een aantal over, dus misschien kan ik je daar wel mee helpen. Als je me jouw mail adres even via pb stuurt zal ik je een foto sturen, kun je kijken of je daar iets mee kunt.

Ben benieuwd! Het begin is goed :thumbs:

Leuke scape hoor, ik ben ook benieuwd hoe dit er over een paar weekjes uit ziet als de planten gaan groeien, maar een heel leuk begin!

Zijn altijd van die fijne dagen 😀

Dank allen! Hierbij nog wat plaatjes:

cjrCv3kkoS2O7d1p9JN0j2i0OxqODjyq.png

Ik heb mijn filter intake vervangen door een shrimp guard, hopelijk heb ik dan eens geen filter vol garnalen. Buiten dat het de garnalen tegenhoudt, wordt er ook wat zweefvuil tegengehouden. Grappig genoeg trekt dat dan weer garnalen aan 🙂 Moet 'm nog even omdraaien zie ik nu, de lelijke kant zit naar voren.

En nog een overzicht shotje:

pH ligt inmiddels op 6.3 tijdens licht en 6.5 's avonds / 's nachts. Denk dat ik de CO2 nog een tandje moet verlagen, visjes schieten af en toe naar het oppervlak om lucht te happen. Zal denk ik ook verbeteren wanneer de plantenmassa wat groter en actiever wordt.

Zo dat ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het wat verder gegroeid is.

Wauwiee!! Leuk gedaan! Ook ik ben benieuwd hoe het er over een tijdje uit zal zien!

Vandaag de nieuwe bewoners gehaald. Moest er een sneeuwstorm voor trotseren (met tropische vissen door de sneeuw, weer een nieuwe ervaring) maar ze zijn veilig gearriveerd! Het zijn 8x otocinclus en 3x corydoras julii geworden. Het is niet precies dezelfde soort corydorasjes, maar ze lijken verdraaid veel op elkaar dus ik hoop maar dat dat goed komt. Voorlopig zitten ze nog in 2 groepjes van 3, maar even afwachten.

Ook waterwaarden gemeten, dat was wel even een verschil! Ik kwam van KH 8 en GH 11 met mijn oude bodem en zit nu op KH 1 en GH 8. Die KH is wat aan de lage kant, komt door de Akadama. Zou binnen 2 weken bij moeten trekken. Met een pH van ongeveer 6.4 in ieder geval voldoende CO2 zullen we maar zeggen. Verder ga ik de PO4 een millilitertje extra doseren, want die was bijna niet aanwezig. Vrijwel geen alg overigens, alleen nog wat draadalg maar dan hebben de oto's wat te eten 🙂

pH 6,4; KH 1; GH 8; NH3/NH4 0; NO2 0; NO3 20; PO4 0,5

Foto's! Een van de cory's
SbHla2LvzMzzdsfGwccJLX15FjffXmCR.png

Oto's blijven lekker plakken

Raam moet aan de buitenkant ook gepoetst worden...

Planten staan er goed bij, pogostemon schiet nieuwe wortels dus ik verwacht goede groei de komende weken.

Heb de verlichting na de wissel wat lager gezet, ga nu weer langzaam wat opvoeren voor de lichtbehoevende planten.

Slecht begin van de dag vandaag. Een van de oto's vond het opvoerpompje blijkbaar erg interessant. Kon vanochtend de overblijfselen uit het pompje peuteren 🙁 Meteen de intake dichtgestopt met filterwatten, hopelijk voorkomt dat verdere ellende. Al die tijd nooit problemen mee gehad op een enkele slak na, maar blijkbaar zijn deze beestjes nogal nieuwsgierig. De rest van de groep maakt het gelukkig goed.

Jammer van de Oto, wel goed dat je helemaal opnieuw bent begonnen. En in elk geval prettig dat je uiteindelijk de oorzaak van de eerdere problemen kon achterhalen zodat je niet opnieuw in de fout gaat.

Het ziet er uit als een goed nieuw begin! 🙂

Succes!

Goed bezig met de herstart! Een goed begin......

Ik dacht ergens te lezen dat akadama hard (voor bonsai toch.) niet uitgespoeld hoefde te worden, maar als ik die "koeienmest" zie lijkt het me geen overbodige luxe!

En die waardes zijn wel even een verschil met wat je gewend was...Hmmm, het zet mij weer aan het denken!

Ik heb wel eens een oto in de filter gevonden, die had blijkbaar de sprong gewaagd .....zo het kleine skimmertje in....

Ga je volgen!

Ziet er goed uit man! Hoe bevalt de planten het led licht?

eric79 zei:
Goed bezig met de herstart! Een goed begin......

Ik dacht ergens te lezen dat akadama hard (voor bonsai toch.) niet uitgespoeld hoefde te worden, maar als ik die "koeienmest" zie lijkt het me geen overbodige luxe!

En die waardes zijn wel even een verschil met wat je gewend was...Hmmm, het zet mij weer aan het denken!

Ik heb wel eens een oto in de filter gevonden, die had blijkbaar de sprong gewaagd .....zo het kleine skimmertje in....

Ga je volgen!

Mja misschien verschilt het per merk of zo, dat het ene merk wel voorspoelt en het andere niet. Deze bodem is normaal gesproken niet voor aquariums bedoeld natuurlijk, dus waarom zou je 'm dan uitspoelen? Het gemiddelde bonzai boompje zal een beetje zand niet erg vinden gok ik 🙂

Boomtak zei:
Ziet er goed uit man! Hoe bevalt de planten het led licht?

Thanks! Tot nu toe doen de plantjes het prima, weinig tot geen uitval. Ik merk dat de meeste planten die ik heb overgezet even een pauze lijken te houden, moeten zich aanpassen aan de compleet andere waterwaarden natuurlijk. Alles schiet wel volop wortel dus dat is een goed teken. De cyperus helferi blijft moeilijk, heeft last van wat alg en groeit maar langzaam. Is ook een lastige plant. De rest ziet er goed uit. Het grasveldje Utricularia graminifolia blijft niet echt netjes zitten, had het niet van het matje af moeten halen. Beter om het matje in stukjes te knippen en dan tandenstokers elk stukje vast te zetten. Als het niet wil hechten dan maar een keer opnieuw proberen. Verder ben ik benieuwd hoe de pogostemon het gaat doen, dat is wel de meest kritische soort qua licht denk ik. Hoop dat 'ie nu laag wil blijven, we zullen zien.

Ben het licht langzaam aan het opschroeven, eerst wat feller en daarna ook de duur nog wat langer. Een stabiele situatie is even belangrijker, want ik ben over 1.5 weken een weekje in het buitenland en wil geen ellende aantreffen bij terugkomst. Maar zoals het er nu voor staat heb ik er volledig vertrouwen in dat dat goed komt.

Ben nog even aan het kijken naar de optie om een filter bij te plaatsen, liefst eentje met ingebouwde verwarming. Dat scheelt me weer een opvoerpompje + verwarming in de bak en is fijn voor de extra stroming.

Om het "te weinig stroming" argument voor altijd en eeuwig de kop in te drukken heb ik een kleine upgrade qua filter gegaan. Van ongeveer 900l/u door mijn JBL e901 (waar je netto maar 300 a 400 liter van overhoudt), ga ik nu naar 3500l/u met een Fluval FX5. Moet de support in mijn kastje even anders plaatsen, want op dit moment past 'ie er niet in. De fluval komt netto (met filter media) uit op ongeveer 2300l/u, zal nog wel wat af gaan vanwege de AM1000. Met netto 200 liter hoop ik dan uit te komen op pakweg 10x het volume van m'n bak aan circulatie.

Voor de outflow heb ik een tetratec spraybay gekocht, die komt langs de achterwand naar voren gericht. Dan kan ik ook dat ellendige opvoerpompje eruit halen waar helaas al 2 oto's in vast hebben gezeten (heb er nu een flink stuk schuim voor zitten zodat dat niet meer kan gebeuren).

Komende week geen tijd, daarna maar eens installeren 🙂

0lTy4jTjVg2KrkL0YHZbN7RyEC1PA0u_.png

0lTy4jTjVg2KrkL0YHZbN7RyEC1PA0u_.png

Ben benieuwd hoe het filter bevalt,mooi ding is het zeker.

Ik uiteraard ook. Het is misschien een beetje overkill, maar 2e hands was ie betaalbaar en ik vind het net even handiger dan twee filters naast elkaar te moeten draaien om tot 2000l/u te komen. Met deze erop zou ik zelfs wanneer ie wat viezig wordt nog meer dan voldoende stroming moeten hebben in ieder geval.

Moet nog even kijken wat ik er voor media in steek (keramische pijpjes en een mandje bioballen denk ik). Ben ook benieuwd of de intake streamer niet m'n halve garnalen populatie gaat opzuigen, nog even wat uitzoekwerk doen 🙂

Het duurde een tijdje voordat ik weer een update kon plaatsen omdat mijn webhost vervelend deed. Inmiddels naar een andere over gegaan, dus daar zijn we weer.

Gisteren heb ik de FX5 in gebruik genomen. Hij draait op het moment nog samen met mijn JBL filter, bacteri�n indraaien en daarna nog de CO2 omhangen. Eerste indruk: wat een power! Dit is wel even andere koek dan die 901. Ik heb een spraybar van Tetratec gebruikt, maar deze is niet lang genoeg voor de hele achterwand. Heb een tweede besteld zodat ik nog 2 modules erbij kan doen. Dat vertraagt ook de snelheid van de uitstroom wat, want nu is 't wel erg sterke stroming. Stroming is dus echt g��n probleem meer mensen 😉

Koppelingen waren niet waterdicht, dus tzt ook nog even aan de gang met isolatietape zodat de bar wat verder naar boven kan (nu ca 8 cm onder wateroppervlak).

GNgmG_wx0FSDq9Yb2osm5pZUkPUuD5eh.png

De planten doen het redelijk, maar ik ben nog lang niet tevreden. De bacopa en pogostemon laten nog steeds blad vallen, maar ik vermoed dat dat wellicht met gebrek aan stroming te maken had. Eens kijken hoe ze het nu gaan doen.

Dit is als het goed is Hygrophila sp Tiger. Groeit goed, maar wel erg veel afstand tussen de bladeren. Iemand een idee waar dat door kan komen? Ik denk dat ik deze naar links ga verplaatsen.

Sterrenkruid doet het veel beter als in mijn vorige setup, maar is een beetje te fragiel voor de hoeveelheid stroming die ik nu heb :S

Overzichtje:

Ik ga nu eerst nog mijn CO2 omhangen en de oude pomp buiten gebruik nemen. Daarna wil ik de planten wat herschikken en aanvullen met nieuw spul. De Hygrophila sp Tiger gaat ws naar links waar nu het sterrenkruid staat (dat gaat er uit). Ik wil de Ludwigia een paar keer toppen zodat dat een vollere bos gaat worden. Al met al eerst maar eens zien hoe de bak zich nu gaat gedragen!

Ziet er al mooi uit zeg 🙂

Mijn nieuwe aquarium heb ik enkele dagen terug in gebruik genomen ( Juwel Rio 180 ).
Ik heb een doorstart gemaakt met mijn vorige aquarium, waar ik inmiddels iemand anders blij mee heb gemaakt.

houd er wel rekening mee dat het in draaien van deze pomp wat langer duurt als over het algemeen gebruikelijk
althans das mijn ervaring met de FX6 denk ook aan de behoorlijke inname van water zie dat je mooie garnalen hebt zou zonde wezen als deze tegen de inzuig mond komen te hangen toch
koppelingen willen wel eens stroef gaan dan ontstaat er lekkage beetje smeermiddel lost dit op
voor de rest een mooie bak hoor
en inderdaad sterrenkruid heeft tijd nodig om te overleven

veel plezier met je fx5

groet

jaap

Thanks Jaap, ik heb inderdaad gelezen over garnalen in het filter maar dat schijnen ze meestal prima te overleven. In mijn JBL vond ik ook bij iedere schoonmaakbeurt weer nieuwe garnalen terug. Ik had een shrimp guard, maar die is verre van groot genoeg om op dit filter passen. Heb jij een goede oplossing?

Mooie filter hoor en hopelijk gaat het nu straks beter in de bak met deze filter.
Stroming genoeg denk ik zelf.

jsiegmund zei:
Thanks Jaap, ik heb inderdaad gelezen over garnalen in het filter maar dat schijnen ze meestal prima te overleven. In mijn JBL vond ik ook bij iedere schoonmaakbeurt weer nieuwe garnalen terug. Ik had een shrimp guard, maar die is verre van groot genoeg om op dit filter passen. Heb jij een goede oplossing?
helaas kan ik niets over zeggen heb zelf geen garnalen
maan vissen en garnalen gaan niet echt samen 😀

groet

jaap

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan