J
jsiegmund
Guest
Zo. Bijna een jaar na het starten van mijn vorige foto topic is het tijd voor een nieuwe. Niet omdat ik toe was aan iets nieuws, maar omdat het moest. Helaas destijds niet zo goed opgelet en zowel bodem als stenen gekocht die kalkhoudend waren. Dat in combinatie met het leidingwater hier maakte het mijn plantjes erg moeilijk. Na vanalles geprobeerd te hebben heb ik het opgegeven en besloten de boel opnieuw in te richten. En dat staat op de agenda voor komend weekend.
Goed, eerst maar wat feitjes op een rijtje.
Techniek:
- Eheim scubaline 240 liter (1.20)
- JBL Profiline e901 filter
- Eheim opvoerpompje voor extra stroming
- LED verlichting van Kitelight
- CO2 systeem met Aquamedic 1000 externe reactor
- Jebao doseerunit
Qua flora ga ik wat planten uit mijn bak meenemen, hopelijk bloeien die dan weer wat meer op. De volgende soorten gaan mee:
- Eleocharis parvula
- Pogostemon Helferi
- Wat rode soorten waarvan ik ga kijken hoe ze het doen in zachter water
En de volgende plantjes komen er nieuw in:
- Riccardia chamedryfolia (op het hout gebonden)
- Utricularia graminifolia
- Bacopa sp. Japan
Ik neem mijn drijfplanten en wat sterrenkruid mee om wat plantenmassa te hebben. Daar blijft alleen Hydrocotyle leucocephala van over waarschijnlijk.
De fauna gaat 1-op-1 over:
- 24x kegelvlekbarbelen
- 4x corydoras sterbai
- ?x vuurgarnalen
- ?x mini japonica garnalen
Uiteindelijk aan te vullen met 10x otocinclus en nog 2 of 4 corydorasjes
En dan waar het om te doen was: bodem en hardscape. Na lang wikken en wegen gekozen voor Akadama, de bonzai bodem. Ze gebruiken het o.a. op ukaps veel waar de ervaringen erg positief zijn. Dit is de extra harde soort met kleine korrel (1-3mm). Die korrel blijft minstens 2,5 jaar heel en de bodem werkt ongeveer 1,5 jaar pH verlagend. Verder heb ik nog wat Dennerle powertabs liggen die ik in de hogere stukken zal gebruiken als additionele voeding voor de planten.
Op die bodem komen ohko/dragon stones en 4 stukjes bonzai wood. Hoe de uiteindelijke scape gaat worden weet ik nog niet, maar het wordt in ieder geval een hoger gedeelte in het midden van de bak met het gras rondom.
En dit is natuurlijk een foto topic, dus hierbij al wat voorpret plaatjes...
De stenen en een zakje van het grind wat ik er al uit gehaald heb. Heb wat enthousiast ingekocht, dus ik ga wel wat stenen overhouden voor wie nog interesse heeft...
Afgelopen weekend de Akadama uitgewassen. Eerst in een grote emmer gespoeld met veel water. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat osmosewater te maken en het restwater voor het spoelen gebruikt. Mijn vriendin was ten tijde van deze werkzaamheden niet thuis, dus heb ik de badkuip misbruikt (heb ook niet veel opties in mijn appartementje).
Daarna in een kleinere emmer zodat het water kon uitzakken.
En dat vervolgens in een grote zak gedaan. Daar kan het water aan de onderkant uit, dus die staat nu op te drogen naast de bak
En voor wie zich afvraagt waarom je dat spul moet spoelen... Er komt nogal wat drek uit en stukjes plant of iets dergelijks. Natuurproduct 🙂
Ik ga donderdag bij een maat van mee een bak halen die leeg staat. Daar gaat zaterdagochtend alles naartoe zodat ik mijn bak leeg kan maken. Dan is de planning om alles zaterdag of zondagochtend weer terug te kunnen plaatsen, met een lange dag doorwerken moet dat te doen zijn. Die tijdelijke bak gaat daarna in de verkoop, dus die komt hier nog wel voorbij 😉
Ik zal proberen gaandeweg wat foto's te maken en dan volgt er weer een update!
Goed, eerst maar wat feitjes op een rijtje.
Techniek:
- Eheim scubaline 240 liter (1.20)
- JBL Profiline e901 filter
- Eheim opvoerpompje voor extra stroming
- LED verlichting van Kitelight
- CO2 systeem met Aquamedic 1000 externe reactor
- Jebao doseerunit
Qua flora ga ik wat planten uit mijn bak meenemen, hopelijk bloeien die dan weer wat meer op. De volgende soorten gaan mee:
- Eleocharis parvula
- Pogostemon Helferi
- Wat rode soorten waarvan ik ga kijken hoe ze het doen in zachter water
En de volgende plantjes komen er nieuw in:
- Riccardia chamedryfolia (op het hout gebonden)
- Utricularia graminifolia
- Bacopa sp. Japan
Ik neem mijn drijfplanten en wat sterrenkruid mee om wat plantenmassa te hebben. Daar blijft alleen Hydrocotyle leucocephala van over waarschijnlijk.
De fauna gaat 1-op-1 over:
- 24x kegelvlekbarbelen
- 4x corydoras sterbai
- ?x vuurgarnalen
- ?x mini japonica garnalen
Uiteindelijk aan te vullen met 10x otocinclus en nog 2 of 4 corydorasjes
En dan waar het om te doen was: bodem en hardscape. Na lang wikken en wegen gekozen voor Akadama, de bonzai bodem. Ze gebruiken het o.a. op ukaps veel waar de ervaringen erg positief zijn. Dit is de extra harde soort met kleine korrel (1-3mm). Die korrel blijft minstens 2,5 jaar heel en de bodem werkt ongeveer 1,5 jaar pH verlagend. Verder heb ik nog wat Dennerle powertabs liggen die ik in de hogere stukken zal gebruiken als additionele voeding voor de planten.
Op die bodem komen ohko/dragon stones en 4 stukjes bonzai wood. Hoe de uiteindelijke scape gaat worden weet ik nog niet, maar het wordt in ieder geval een hoger gedeelte in het midden van de bak met het gras rondom.
En dit is natuurlijk een foto topic, dus hierbij al wat voorpret plaatjes...
De stenen en een zakje van het grind wat ik er al uit gehaald heb. Heb wat enthousiast ingekocht, dus ik ga wel wat stenen overhouden voor wie nog interesse heeft...
Afgelopen weekend de Akadama uitgewassen. Eerst in een grote emmer gespoeld met veel water. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat osmosewater te maken en het restwater voor het spoelen gebruikt. Mijn vriendin was ten tijde van deze werkzaamheden niet thuis, dus heb ik de badkuip misbruikt (heb ook niet veel opties in mijn appartementje).
Daarna in een kleinere emmer zodat het water kon uitzakken.
En dat vervolgens in een grote zak gedaan. Daar kan het water aan de onderkant uit, dus die staat nu op te drogen naast de bak
En voor wie zich afvraagt waarom je dat spul moet spoelen... Er komt nogal wat drek uit en stukjes plant of iets dergelijks. Natuurproduct 🙂
Ik ga donderdag bij een maat van mee een bak halen die leeg staat. Daar gaat zaterdagochtend alles naartoe zodat ik mijn bak leeg kan maken. Dan is de planning om alles zaterdag of zondagochtend weer terug te kunnen plaatsen, met een lange dag doorwerken moet dat te doen zijn. Die tijdelijke bak gaat daarna in de verkoop, dus die komt hier nog wel voorbij 😉
Ik zal proberen gaandeweg wat foto's te maken en dan volgt er weer een update!