JBL ProFlora Direct CO2 Diffusor 12/16mm lost het CO2 niet goed op


Rick Jan

Active member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
36
Leeftijd
22
Hallo allemaal,

Ik gebruik nou sinds 2 weken een CO2 Atomizer. Echter voldoet het niet naar mijn verwachtingen.

In de beschrijving van het product staat dat de bellen zeer fijn vermengd worden. Maar de bellen die uit de uitlaat geblazen worden zijn vrij groot (2-5mm).

Ik heb het membraan 24 uur laten inweken in een glas water, en het systeem draait nou ook 2 weken. Maar intussen tijd is er nog niks veranderd. Ik denk dat de werkdruk niet de boosdoener is, aangezien die op 3 bar staat.

Ik zat er al over na te denken een andere Atomizer te bestellen, maar ik hoor toch graag wat jullie ervaringen zijn met het product.
 
Is dat niet wat hoog 3 bar?
 
denk dat de werkdruk niet de boosdoener is, aangezien die op 3 bar staat.

3 bar is toch vrij veel, nee?
Heb je al eens geprobeerd wat het doet met minder druk (1,5 of 2 bar bvb)?
Ik heb de jbl ook vrij lang gebruikt en weet dat hij vrij veel druk nodig heeft om op te starten maar toch...

Maar de bellen die uit de uitlaat geblazen worden zijn vrij groot (2-5mm).

Welk filter gebruik je?
En de proflora zit nu op de uitlaat van je filter?

Ik zat er al over na te denken een andere Atomizer te bestellen

Niet te snel opgeven, hé!
Heb je eventueel een foto van je co2 setup?
Welk naaldventiel? Positie proflora? Welk terugslagventiel?
 
Is dat niet wat hoog 3 bar?
Er word niks vermeld bij de omschrijving van het product hoeveel bar er minimaal en maximaal op belast kan worden.
 
3 bar is toch vrij veel, nee?
Heb je al eens geprobeerd wat het doet met minder druk (1,5 of 2 bar bvb)?
Ik heb de jbl ook vrij lang gebruikt en weet dat hij vrij veel druk nodig heeft om op te starten maar toch...



Welk filter gebruik je?
En de proflora zit nu op de uitlaat van je filter?



Niet te snel opgeven, hé!
Heb je eventueel een foto van je co2 setup?
Welk naaldventiel? Positie proflora? Welk terugslagventiel?
Ik heb al wat gespeeld met de werkdruk naar 1,5-2,0bar, maar daardoor worden de bellen alleen maar groter.

De filter die ik momenteel gebruik is de JBL CristalProfi e901 Greenline en de Atomizer zit inderdaad op de uitlaatslang op korte afstand van de filter.

Ik kan morgen wel even een foto maken van de setup, maar kan het alsnog even verwoorden. Ik gebruik nou een CO2 Blusser met daarop een JBL ProFlora m001 drukregelaar. Ik gebruik verder geen losse bellenteller of terugslagventiel, aangezien dat al in de Atomizer verwerkt zit.
 
Ik heb al wat gespeeld met de werkdruk naar 1,5-2,0bar, maar daardoor worden de bellen alleen maar groter.

En veranderde je de druk tijdens de werking of voor de opstart van de co2?

De filter die ik momenteel gebruik is de JBL CristalProfi e901 Greenline en de Atomizer zit inderdaad op de uitlaatslang op korte afstand van de filter.

Ok, ik ging anders bijna zeggen dat je de atomiser ook op de aanzuig kan monteren zodat de belletjes door het filtermateriaal moeten maar ik weet niet in hoeverre dat bij deze filter ook werkt. Bij sommige filters zorgt de interne bouw er voor dat de bellen via een "shortcut" rechtstreeks naar de rotor gaan (ipv door het filtermateriaal) en dat kan zorgen voor geratel van de pomp. Misschien kan je dus beter even afwachten of anderen met dit filter dit kunnen ophelderen?

Ik gebruik nou sinds 2 weken een CO2 Atomizer. Echter voldoet het niet naar mijn verwachtingen.

Je zal het misschien niet graag lezen maar ergens bestaat de kans ook dat je wat meer geduld moet hebben. Ik zag net een oud topic waarin iemand na twee weken dezelfde klachten had als jou maar een aantal leden reageerden dat het bij hen ook een drietal weken duurde eer de belletjes kleiner werden...
:juggle: Dus nog een weekje tot anderhalve week afwachten is ook een optie...
 
mischien eens kijken of de afdichtringen bij het membraam niet beschadigd zijn of of wel juist gemonteerd zijn zodat de co2 langs het membraam kan ontsnappen en niet optimaal door het membraam worden geperst.want een gas zoekt altijd de weg van de minste weerstand
 
Ik gebruik deze ook met een 2217 van ongeveer dezelfde capaciteit en dat met een werkdruk van ongeveer 1,8 en ik heb geen grote bellen.
 
En veranderde je de druk tijdens de werking of voor de opstart van de co2?

Ja, maar ik heb wel een paar minuten gewacht en zag toen verschil in de belgroottes.

Ok, ik ging anders bijna zeggen dat je de atomiser ook op de aanzuig kan monteren zodat de belletjes door het filtermateriaal moeten maar ik weet niet in hoeverre dat bij deze filter ook werkt. Bij sommige filters zorgt de interne bouw er voor dat de bellen via een "shortcut" rechtstreeks naar de rotor gaan (ipv door het filtermateriaal) en dat kan zorgen voor geratel van de pomp. Misschien kan je dus beter even afwachten of anderen met dit filter dit kunnen ophelderen?

Ik heb daar ook inderdaad over gelezen. Maar aangezien ik iets meer CO2 (2-3 bps op 160L) dan normaal moet doseren door mijn hoge KH, ben ik bang dat er teveel CO2 ophoopt in de filter met als gevolg dat de filter een zuurbad word en men hele bacteriecultuur naar de soppe is.

Je zal het misschien niet graag lezen maar ergens bestaat de kans ook dat je wat meer geduld moet hebben. Ik zag net een oud topic waarin iemand na twee weken dezelfde klachten had als jou maar een aantal leden reageerden dat het bij hen ook een drietal weken duurde eer de belletjes kleiner werden...
:juggle: Dus nog een weekje tot anderhalve week afwachten is ook een optie...

Hmm, als ik nog 2-3 weken moet wachten. Dan kan ik het waarschijnlijk niet meer retourneren.
Ik las ook dat er zelfs Atomizers op de markt zijn die al gelijk mist geven zonder een inweekduur. Vermoedelijk kwam dat door het type materiaal en de poriën van het membraan.

Maar sommigen vinden de mist nogal hinderlijk, dus ben ik er nog niet over uit.
 

Bijlagen

  • IMG_20200322_095351.jpg
    IMG_20200322_095351.jpg
    113.3 KB · Weergaven: 153
  • IMG_20200322_095651.jpg
    IMG_20200322_095651.jpg
    88.3 KB · Weergaven: 140
mischien eens kijken of de afdichtringen bij het membraam niet beschadigd zijn of of wel juist gemonteerd zijn zodat de co2 langs het membraam kan ontsnappen en niet optimaal door het membraam worden geperst.want een gas zoekt altijd de weg van de minste weerstand
Daar kan ik inderdaad wel even naar kijken.
 
Ik gebruik deze ook met een 2217 van ongeveer dezelfde capaciteit en dat met een werkdruk van ongeveer 1,8 en ik heb geen grote bellen.
Ik kan er misschien te kritisch over zijn, maar vindt de bellen persoonlijk nogal groot. Er zijn wel wat kleinere bellen die door de bak verspreid worden, maar de meerderheid zijn de grotere bellen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200322_110351.jpg
    IMG_20200322_110351.jpg
    209.1 KB · Weergaven: 232
Hierbij een video, waarin ik laat zien hoe groot de bellen zijn.
 
Altijd lastig vergelijken maar ze lijken inderdaad groter dan dat ik ze hier heb.
 
Hallo ik heb dezelfde al jaren ,mijn bellen zijn even groot als op het filmpje ,volgens mij is dit normaal ,is niet zoals bi sommige kleinere atomizer waar een nevel ontstaat.
 
Hallo ik heb dezelfde al jaren ,mijn bellen zijn even groot als op het filmpje ,volgens mij is dit normaal ,is niet zoals bi sommige kleinere atomizer waar een nevel ontstaat.
Als jij m al jaren gebruikt, dat is het voor mij wel duidelijk. Ik stap over naar een andere CO2 Atomizer.
 
Bedankt iedereen voor de snelle reacties! Ik ga nou een ander CO2 Atomizer aanschaffen.
 
Welke ga je dan aanschaffen?
Zijn er mensen met voorbeelden waar geen bellen uitkomen ?
 
Ik heb met mijn inline diffusor (16/22 van JBL) geen problemen met grote bellen. De meeste belletjes zijn zeer fijn.

Misschien was de diffusor niet goed?
 
als je echt geen bellen wil kun je beter een cerges reactor bouwen,kost net zoveel als een goede atomizer,er staan op het forum verschillende topics over een zelfbouw
 
Die van azaqua heeft weinig bellen.
 
Ik kan er misschien te kritisch over zijn, maar vindt de bellen persoonlijk nogal groot. Er zijn wel wat kleinere bellen die door de bak verspreid worden, maar de meerderheid zijn de grotere bellen.

Je hebt een extra stromingspomp gericht naar het wateroppervlak, je jaagt zo je CO2 uit je bak!
 
Bedankt iedereen voor de snelle reacties! Ik ga nou een ander CO2 Atomizer aanschaffen.
Kan je, wanneer je besluit om het anders te doen dan niet beter gaan voor een reaktor? Zelf heb ik een Cerges reaktor en geen bellen in mijn bak.
 
Je hebt een extra stromingspomp gericht naar het wateroppervlak, je jaagt zo je CO2 uit je bak!
Dat zal, maar als de CO2 Atomizer heel fijn zou oplossen. Dan is er niet zo heel veel verlies. Maar blijkbaar verloopt de situatie anders dan ik in gedachten had.

De reden waarom ik een stromingspomp gebruik is omdat de buitenfilter niet zo heel veel stroming geeft en er zo dooie plekken ontstonden. Tenslotte vinden de vissen het fijn en worden de voedingsstoffen voor planten beter opgenomen
 
als je echt geen bellen wil kun je beter een cerges reactor bouwen,kost net zoveel als een goede atomizer,er staan op het forum verschillende topics over een zelfbouw
Ik denk dat mijn filter daar niet genoeg vermogen voor heeft. Aangezien het debiet van mijn filter al niet zo hoog ligt, denk ik dat er nauwelijks nog stroming uit zou komen. En een sterkere filter kopen is mij te duur en te riskant, omdat je dan je biologische materiaal over moet zetten en dan maar hopen dat het goed verloopt.
 
Dat zal, maar als de CO2 Atomizer heel fijn zou oplossen. Dan is er niet zo heel veel verlies. Maar blijkbaar verloopt de situatie anders dan ik in gedachten had.

De reden waarom ik een stromingspomp gebruik is omdat de buitenfilter niet zo heel veel stroming geeft en er zo dooie plekken ontstonden. Tenslotte vinden de vissen het fijn en worden de voedingsstoffen voor planten beter opgenomen
Vooral dat laatste is nog maar de vraag, denk ik. Maar dat maakt niet uit, je moet je gevoel volgen en doen wat jij denkt dat het beste is.
 
Vooral dat laatste is nog maar de vraag, denk ik. Maar dat maakt niet uit, je moet je gevoel volgen en doen wat jij denkt dat het beste is.
Ik gebruik een CO2 Drop Checker, die geeft mij wel een indicatie als er te veel CO2 verlies is.
 
hoezo teveel verlies mischien voeg je niet genoeg toe
 
hoezo teveel verlies mischien voeg je niet genoeg toe
Ik doseer 2-3 bps op een matig beplante 160L bak met een KH tussen 12-15. Is dit niet genoeg?
 
ligt aan je ph.
 
dan zou je volgens de tabel op 26 tot 28 mg/l zitten dat is prima
 

Terug
Bovenaan