Jeppo's album


Ziet er goed uit! Wat zwemt er in de eerste bak aan scholenvis?

Dat zijn Nannaethiops unitaeniatus, Phenacogrammus aurantiacus 'Ringo' en Distichodus decemmaculatus.
 
Op welke temperatuur staat Borelli bak?
En ph, kh,gh?
 
Op welke temperatuur staat Borelli bak?
En ph, kh,gh?

Ik schat dat de temperatuur rond de 19 graden zit. De pH is 6,5; KH 1, GH 1. Ik ververs altijd met puur osmosewater.
 
Vandaag wordt de woonkamerbak in het licht gezet. De vissen moesten een tijdje wennen aan de nieuwe inrichting en alle heisa die daarbij is komen kijken, maar lijken nu allemaal redelijk gesetteld. Wel grappig om te zien dat elke vissoort z'n eigen voorkeursplek heeft.
De Congochromis hadden het meteen naar hun zin, want al snel kwam er een wolkje jongen tevoorschijn. De andere vissen laten ze redelijk met rust, alleen tijdens voedertijd breekt er een tijdelijke chaos uit. De ouders houden de Microctenopoma ook goed in de gaten. De nieuwe inrichting is meer open, daardoor zien ze die eerder aan komen. Ik ben benieuwd hoe lang ze nog broedzorg zullen blijven vertonen en wat er van over blijft.

Zo ziet het er momenteel uit

DSC_0113-01.jpeg


Paps en mams met enkele jongen

DSC_0052-01_compress75_resize_18.jpg


DSC_0048-02_compress61_resize_30.jpg


Distichodus decemmaculatus

DSC_0058-02_compress77_resize_2.jpg


DSC_0059-01_compress3_resize_88.jpg


Nannaethiops unitaeniatus

DSC_0084-01_compress26_resize_32.jpg


En zomaar een sfeerplaatje

DSC_0093-01_resize_46.jpg


Alle opmerkingen en vragen zijn welkom!
 
Dank allen!

Heel gaaf zo'n West-Afrika speciaalbak!

Heel speciaal is het niet, maar West-Afrika is inderdaad erg gaaf. Zijn vaak toch de wat minder gangbare soorten die dan voorbij komen.
 
Mooie foto's Jeffrey, je hebt goed de sfeer van het donkere water gemixt met de inrichting en vissen.
De dieptewerking is ook heel fraai.

groetjes John.
 
Mooie foto's Jeffrey, je hebt goed de sfeer van het donkere water gemixt met de inrichting en vissen.
De dieptewerking is ook heel fraai.

groetjes John.

Thanks John! Sfeertje zit er nu inderdaad wel in. Soms vind ik het aquarium iets te klein, zoals je weet, maar we moeten weleens tevreden zijn.

Ik hoor het wel wanneer je weer een keer in de buurt bent. Of een keertje halverwege. ;)
 
Vorige week een trio Apistogramma trifasciata en een viertal Distichodus sp. Lefini gehaald.

Laatstgenoemde laten 's avonds, als het licht minder fel wordt, echt spectaculaire kleuren zien. Ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk te fotograferen, maar was wel genoodzaakt de flits te gebruiken. Beide foto's zijn van hetzelfde exemplaar.

DSC_1530-01.jpeg


DSC_1523 (1)-01.jpeg
 
Prachtig Jeffrey. Ze lijken qua kleur en lichaamsbouw best wel op een Neolebias ansorgii man. Wie weet komt er nog een nestje van!

Groetjes John.
 
Wat een gave kleuren!

Thanks! Is een duidelijke kleurverandering ten opzichte van hun normale kleuren.

Prachtig Jeffrey. Ze lijken qua kleur en lichaamsbouw best wel op een Neolebias ansorgii man. Wie weet komt er nog een nestje van!

Groetjes John.

Hey John! Ja, klopt! Neolebias zijn ook Distichodontidae, dus die lijken er inderdaad op.

Tot dusver zijn deze nog niet gekweekt in gevangenschap, maar wie weet... ;)
 
Thanks! Is een duidelijke kleurverandering ten opzichte van hun normale kleuren.



Hey John! Ja, klopt! Neolebias zijn ook Distichodontidae, dus die lijken er inderdaad op.

Tot dusver zijn deze nog niet gekweekt in gevangenschap, maar wie weet... ;)
Heb je een paartje voor me, kijken of het wonderwater echt zo goed is?

Groetjes John.
 
Heb je een paartje voor me, kijken of het wonderwater echt zo goed is?

Groetjes John.

Haha! Niet iedere primeur is voor jou John! ?
 
Vandaag wordt de woonkamerbak in het licht gezet. De vissen moesten een tijdje wennen aan de nieuwe inrichting en alle heisa die daarbij is komen kijken, maar lijken nu allemaal redelijk gesetteld. Wel grappig om te zien dat elke vissoort z'n eigen voorkeursplek heeft.
De Congochromis hadden het meteen naar hun zin, want al snel kwam er een wolkje jongen tevoorschijn. De andere vissen laten ze redelijk met rust, alleen tijdens voedertijd breekt er een tijdelijke chaos uit. De ouders houden de Microctenopoma ook goed in de gaten. De nieuwe inrichting is meer open, daardoor zien ze die eerder aan komen. Ik ben benieuwd hoe lang ze nog broedzorg zullen blijven vertonen en wat er van over blijft.

Zo ziet het er momenteel uit

Bekijk bijlage 288945

Paps en mams met enkele jongen

Bekijk bijlage 288958

Bekijk bijlage 288956

Distichodus decemmaculatus

Bekijk bijlage 288955

Bekijk bijlage 288959

Nannaethiops unitaeniatus

Bekijk bijlage 288961

En zomaar een sfeerplaatje

Bekijk bijlage 288957

Alle opmerkingen en vragen zijn welkom!
Woaw, wat een geweldig mooie bak heb je er van gemaakt zeg! :petjeaf:

Prachtig om te zien hoe die Crinum groeit bij jou. Ik heb dezelfde plant ooit eens gekregen bij een bestelling. Maar zo mooi heb ik hem bij mij nog niet gezien!
 
Woaw, wat een geweldig mooie bak heb je er van gemaakt zeg! :petjeaf:

Prachtig om te zien hoe die Crinum groeit bij jou. Ik heb dezelfde plant ooit eens gekregen bij een bestelling. Maar zo mooi heb ik hem bij mij nog niet gezien!

Dank je! Ik zie je reactie nu pas, sorry.

Ik heb weleens vollere Crinum gezien hoor, maar ze doen het inderdaad best aardig. Veel rust is hier de sleutel.

Boven heeft een Nymphoides ezannoi een bloem (met meer op komst). Leuke bijkomstigheid, omdat die bak eigenlijk niet zo lekker gaat. Veel alg, ondanks dat ik het licht teruggeschroefd heb.

IMG_20200522_191058.jpg


IMG_20200522_191110.jpg
 
Ik heb het album met interesse gelezen. Je bent een kei in inrichten, petje af hoor. Ik ben toch ook wel overdonderd door west Afrika zeg... prachtige visjes hoor.
 
Ik heb het album met interesse gelezen. Je bent een kei in inrichten, petje af hoor. Ik ben toch ook wel overdonderd door west Afrika zeg... prachtige visjes hoor.

Thanks! Ik probeer het zoveel mogelijk met rust te laten. Als alles groeit, valt het vaak mooi samen.

Op dit moment is het niet veel soeps hoor. Een paar dagen geleden de stoute sokken aangetrokken en voor de verandering wel eens wat aan de inrichting gedaan, maar dan met name de overvloed aan planten eruit gehaald. Het oogt nu dus allemaal een beetje kaal. Kan het wel weer een half jaartje vooruit.

Ik kan West-Afrika alleen maar aanraden. Op dit moment ligt daar mijn focus, al blijf ik wel een klein hartje voor Zuid-Amerika hebben. Wil graag nog een keer blackwater met een Apisto en N. morthentaleri.

Ideeën zijn er altijd. Genoeg bakken helaas niet. ;)
 
Het is inderdaad een mooi en onbemind soort biotoop. Wellicht ooit in de toekomst....

Z.A. heeft ook nog mijn liefde.... apisto's, ik ben er gek op en had zelf ook ooit diverse soortjes. En de mortenthaleri is bij lange niet zo kostbaar als pakweg 5 jaar terug.
 
Hele mooie bak en foto's!

Jij maakt zeker een kans bij de fotowedstrijd:thumbs:
 
Hele mooie bak en foto's!

Jij maakt zeker een kans bij de fotowedstrijd:thumbs:

Thanks! Zou leuk zijn, maar ik kan op dit moment niet echt een mooi plaatje schieten vanwege het late licht. Daarnaast zijn dit niet het type aquaria die hier heel populair zijn.

Leuk nieuwtje; vandaag in ieder geval twee jonge M. ansorgii gespot. Bevestigt mijn idee dat het net als de meeste West-Afrikanen seizoensgebonden vissen zijn als het op kweken aankomt.

Een slechte foto en slecht filmpje hieronder. Telefoon en toevallig zwemt het jonkie precies voor het stukje glas waar ik moeilijk bij kan om schoon te maken.

IMG_20200614_185126.jpg


 
Bijzonder leuk visje en ik kende deze nog niet.
 
Thanks! Zou leuk zijn, maar ik kan op dit moment niet echt een mooi plaatje schieten vanwege het late licht. Daarnaast zijn dit niet het type aquaria die hier heel populair zijn.
Zoals het nu is, word je iig derde:pP
Je mag ook een iets oudere foto gebruiken, die bijvoorbeeld al in dit album staat en het inschrijven kost 5 minuutjes;))
 
Ik vind het erg gaaf om je Afrikaanse bak zo eens te zien, heel anders dan de Malawi bakken bijvoorbeeld, als ik er zo over nadenk logisch dat ze in Afrika zulke gebieden hebben, maar je ziet ze in een aquarium nooit vlug terug. Tof om te zien!
 
Zoals het nu is, word je iig derde:pP
Je mag ook een iets oudere foto gebruiken, die bijvoorbeeld al in dit album staat en het inschrijven kost 5 minuutjes;))

Zal even kijken een dezer dagen. Is er weinig interesse?
 
Ik vind het erg gaaf om je Afrikaanse bak zo eens te zien, heel anders dan de Malawi bakken bijvoorbeeld, als ik er zo over nadenk logisch dat ze in Afrika zulke gebieden hebben, maar je ziet ze in een aquarium nooit vlug terug. Tof om te zien!

Thanks! Malawi en Tanganyika liggen in Oost-Afrika, een heel stuk van de gebieden waar deze vissen vandaan komen.

West-Afrika wordt inderdaad vaak over het hoofd gezien. Gelukkig komt er steeds meer interesse en komen er ook meer soorten vissen binnen.

Kijk maar eens naar bijv. Alestopetersius brichardi of Phenacogrammus sp. "Fantastique". Veel mooier vind je ze niet zo snel. ;)
 
Of kijk eens naar de mooie vissen uit @John. zijn album.

Het wordt voor mij ook eens tijd voor een noordelijk ritje om wat vis weg te scheppen. ?
 
Nog een leuk nieuwtje. Bij het waterverversen een schuimnest van Microctenopoma fasciolatum gespot. Mannetje was het plekje al flink aan het verdedigen.

Kon niet zo snel ontdekken of er eitjes zaten. Zat wel een wit 'plekje' tussen, maar geen idee of dat de eitjes zijn.

IMG_20200616_171912.jpg
 
Toch ook een mooie biotoop, dat West Afrika!
 
Toch ook een mooie biotoop, dat West Afrika!

Zeker Erwin! Erg interessant ook, omdat er zo weinig over bekend is.

Ik hoop ooit nog met een grote bak twee microbiotopen na te kunnen bootsen. Een doorsnede van een rivier met aan de zijkant randvegetatie en grassen. Een biotoop voor Microctenopoma en een biotoop voor Distichodus en Phenacogrammus, maar dan in één. Plannen, ideeën....
 

Terug
Bovenaan