Jeppo's album


Zeker Erwin! Erg interessant ook, omdat er zo weinig over bekend is.

Ik hoop ooit nog met een grote bak twee microbiotopen na te kunnen bootsen. Een doorsnede van een rivier met aan de zijkant randvegetatie en grassen. Een biotoop voor Microctenopoma en een biotoop voor Distichodus en Phenacogrammus, maar dan in één. Plannen, ideeën....
Als een mens niet meer droomt.....
 
Slechte kwaliteit, moest nogal snel zijn.

Kleine M. ansorgii:
IMG_20200705_142616.jpg


Heb er zo'n vier geteld. Eén iets grotere en drie iets kleiner. Ze durven steeds meer en pakken wat voer mee als ik er iets in doe.
 
Leuk feitje overigens: het verschil in groeisnelheid in Microctenopoma is enorm. Zodanig dat een jong tot 10/15 keer zo groot als een ander jong uit hetzelfde nest kan zijn. Later vindt hier weer een inhaalslag plaats. De jongen die in het begin sneller groeien, worden vaak mannen.

De jongen jagen wel op elkaar, waardoor er (als je het niet in de gaten houdt) weinig jongen overblijven en deze vaak uitgroeien tot man.

Van de 6 die ik heb, is er eentje vrouw. Ik ben dus benieuwd of er een vrouwtje bij komt.
 
Dit moet de nieuwe baas van de Z-A bak worden. Utaka had erg mooie trifasciata zitten.

Ik ga maandag met vakantie. Benieuwd hoeveel hij dan gegroeid is.

IMG_20200724_174136.jpg
 
Klein maandje in bezit. Zijn inmiddels al een stukje gegroeid.

De meest dominante is echt een baasje. Jaagt de viermal grotere N. trewavasae zonder problemen weg zodra ze op zijn plekje komen.

DSC_0310 (1).jpg


DSC_0300.jpg


DSC_0311 (2).jpg


DSC_0302 (1).jpg


DSC_0306 (1).jpg


Niet alle foto's zijn even scherp. Ik moest ze nogal uitsnijden.
 
New beginnings:

IMG_20201026_191812.jpg


Besloten om te stoppen met Zuid-Amerika. De vissen zijn opgehaald door @BigSmoke, waarvoor mijn dank. Ze zijn goed terecht gekomen.

De inrichting wordt natuurlijk nog aangepast en er zullen nog wat planten in komen, maar het begin is er.

In deze bak zullen komen:
Nannaethiops unitaeniatus
Microctenopoma ansorgii
Distichodus teugelsi (mits verkrijgbaar)

Ik zal binnenkort ook een nieuw aquarium kopen, waarschijnlijk een Juwel Rio 350, waar de volgende vissen in zullen komen:
Congochromis dimidiatus
Distichodus decemmaculatus
Distichodus sp. Lefini Red
Phenacogrammus aurantiacus 'Ringo'

Dan is alles in huis West-Afrika. Mooie overgang van ooit alleen Zuid-Amerika.
 
Ah leuk, nog een West-Afrika bak, moet zeggen dat ik altijd met veel plezier naar de bak van John heb zitten kijken, mooi dat er nu weer een bij komt!
 
Ah leuk, nog een West-Afrika bak, moet zeggen dat ik altijd met veel plezier naar de bak van John heb zitten kijken, mooi dat er nu weer een bij komt!

Heb er al twee! Maar nog eentje bij kan geen kwaad, inderdaad. ;)

De bak van John is een plaatje. Bij mij zullen er alleen niet zoveel planten in komen, want Distichodus snoepen bijna alles weg, zelfs Anubias. Er kunnen hoogstens wat drijvers en waarschijnlijk Crinum in.
 
New beginnings:

Bekijk bijlage 310854

Besloten om te stoppen met Zuid-Amerika. De vissen zijn opgehaald door @BigSmoke, waarvoor mijn dank. Ze zijn goed terecht gekomen.

De inrichting wordt natuurlijk nog aangepast en er zullen nog wat planten in komen, maar het begin is er.

In deze bak zullen komen:
Nannaethiops unitaeniatus
Microctenopoma ansorgii
Distichodus teugelsi (mits verkrijgbaar)

Ik zal binnenkort ook een nieuw aquarium kopen, waarschijnlijk een Juwel Rio 350, waar de volgende vissen in zullen komen:
Congochromis dimidiatus
Distichodus decemmaculatus
Distichodus sp. Lefini Red
Phenacogrammus aurantiacus 'Ringo'

Dan is alles in huis West-Afrika. Mooie overgang van ooit alleen Zuid-Amerika.

West Afrika, zeer mooie biotoopjes!
 
Waren heel wat vissies... Mijn bak is nu lichtelijk overbevolkt, heb er een filter bijgezet, om stroming en waterkwaliteit te waarborgen. Is overigens wel een prachtig gezicht, de schooltjes zwemmen bij en door elkaar, met dank aan mijn maantjes, die het alleen druk met elkaar hebben.
 
Waren heel wat vissies... Mijn bak is nu lichtelijk overbevolkt, heb er een filter bijgezet, om stroming en waterkwaliteit te waarborgen. Is overigens wel een prachtig gezicht, de schooltjes zwemmen bij en door elkaar, met dank aan mijn maantjes, die het alleen druk met elkaar hebben.
Die maantjes zullen wel indrukwekkend voor ze zijn, inderdaad. Fijn dat ze goed samenscholen, dat moet een mooi gezicht zijn. 🙂
 
Das wel wat veel idd...
Is inderdaad wat veel, maar zoals @John. zegt, na een tijdje vergaan de bladeren beetje bij beetje en zakt alles in. Er moet een flinke laag in zitten voor de M. ansorgii.

Ziet er goed uit Jeffrey, mooi natuurlijk beetje weinig bladeren nog. Straks als de bladeren een beetje gaan verteren gaat het prachtig worden.
Vind jouw bakken altijd erg inspireren.

Groetjes John.
Thanks John! Snel maar weer eens buurten, mits de omstandigheden het toe laten...

mooie herfstbak hoor.
Dankjewel! Ziet er nog niet echt uit hoor, maar het zal uiteindelijk wel tot iets leuks uitgroeien.
 
Mooie plaatjes en gaat het goed met de Kersenbuiken als die een nest hebben?

Zijn Congochromis dimidiatus. Neefje van de beroemde P. pulcher. ;)

Ja, gaat prima. Soms blijven er een paar jongen over, maar meestal houden de andere vissen de populatie redelijk onder controle.

Wel leuk om een groepje te hebben hoor. Dan zie je eigenlijk pas dat als ze geen eitjes hebben, ze liever als groepje samenzijn.
 
Ok, die lijken dan veel op elkaar en ja een paar kleintjes is leuk want teveel geeft vaak ook weer problemen.
 
Snap het al. Bestanden waren te groot. :)

Microctenopoma fasciolatum. Volgens internetbronnen zijn Microctenopoma schuw, vrij agressief en moeilijk te houden. Niets is minder waar. De vissen zijn vrijwel altijd zichtbaar. Ze pronken, maar vechten vrijwel nooit (enkel als er eitjes/jongen zijn). Toegegeven, ik houd ze op osmosewater, maar verder doe ik niets om het water verder te beïnvloeden. Ze zitten nu in een nieuw aquarium, maar in het oude aquarium kweekten ze aan de lopende band. Heb een paar jongen apart in een bakje zitten om straks de groep mee aan te vullen.

Jammer dat ze zo weinig aangeboden worden. Echt een aanrader als je eens wat anders wilt.

WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.24.jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.25 (1).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.25 (4).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.25.jpeg


WhatsApp Image.jpeg
 
En dan zijn er natuurlijk ook nog andere vissen.

De vissen die in de foto's hieronder voorbij komen zijn Congochromis dimidiatus en Distichodus decemmaculatus. Ook beide gemakkelijke vissen, die te weinig aangeboden worden. Met een beetje geluk de Congochromis binnenkort iets vaker, want ze zijn net als hun neefjes (de kersenbuik) gemakkelijk na te kweken. De Distichodus helaas tot dusver nog niet.

De Congochromis hebben overigens erg leuk gedrag. Ik begon met een koppel en al snel kwamen de bosjes met jongen tevoorschijn. Na alles op z'n beloop te laten, vormde zich na enige tijd een redelijk groepje. Nu is te zien dat, hoewel het koppelvormers zijn, ze het ook fijn vinden om als groepje bij elkaar te zijn. Dit zal vast voor vrijwel alle cichliden gelden, maar toch leuk om te zien hoe dat in je eigen bak op natuurlijke wijze tot stand komt.

Mocht je trouwens een plantenbak hebben, begin dan niet met Distichodus, welke dan ook, want enkel Crinum blijft bij mij onaangetast. Zelfs Anubias moet het ontgelden.

Vissen die niet op de foto staan, maar wel in het aquarium zitten, zijn: Distichodus sp. Lefini en Phenacogrammus aurantiacus (al schijnt Gery de P. aurantiacus anders hebben omschreven dan de vis die nu als dusdanig wordt aangeboden).

WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.25 (2).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.25 (3).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.26 (1).jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.26.jpeg


WhatsApp Image 2020-12-09 at 18.35.26 (2).jpeg
 
Machtige mooi visbestand. Topbakken! Benieuwd hoe deze zich gaat ontwikkelen met de tijd!
 

Terug
Bovenaan