Wat is er nieuw

Jos Hut aqualantis evasion 200x60x75

Het legsel van de Farlowella's heeft last van schimmel. Vanochtend waren er twee jongen uitgekomen. Af en toe even flink spartelen en verder teren op die hele dikke dooierzak. Vanavond zag ik een flinke toename van de schimmels. In een alles of niets poging heb ik de eitjes die nog niet waren uitgekomen in een glazen schaaltje gedaan en zoveel mogelijk schimmels met een pincet weggehaald. Een paar druppels Esha 2000 in het schaaltje en vijf minuten laten staan. De geleidbaarheid in het kweekbakje verlaagd met 100 microsiemens door osmosewater toe te voegen. Vervolgens alles weer terug in het kweekbakje en nu verder afwachten. Voor de zekerheid nog wat esha2000 toegevoegd.

In mijn huiskameraquarium hebben de Altospinosa's weer een legsel op dezelfde steen als de twee vorige keren. Het koppeltje was gisteren elkaar het hof aan het maken en vandaag was het weer zover. Een mooi legsel.

Boven op zolder 15 aquaria schoon gemaakt en daarvan alle water ververst. Er gaat flink wat voer in dus moet er ook flink ververst worden.

Hobbygroet,
Jos Hut

je hebt er wel veel werk mee zeg maar moet zeggen dat levert ook veel moois op 🙂
heb je toevallig nog vissen uit de rio paraguay zitten dan heb ik een reden om een keer langs te komen 😛

Geen idee. Die rivier is meer dan 2543 kilometer lang met veel aftakkingen. Kortom een rivier die half Europa bestrijkt. Ze hebben daar vast maanvissen.
En die heb ik wel zwemmen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Het legsel van de Eimekeis is nu grotendeels verschimmeld. Morgen pak ik het stuk kienhout er uit en ga het afborstelen zodat het weer schoon is. Soms kan je ook te veel van een soort krijgen vandaar dat ik ze heb laten zitten.

Bij de Altospinosa's hebben de ouderdieren twee dagen met de jongen gezwommen voordat ik ze heb afgezogen en in een kweekbak heb gedaan.
Inmiddels zijn ze daar ook weer uit en zitten in een wat groter aquarium. Het zijn er ongeveer 80.
Als ze wat groter zijn doe ik ze samen met jonge maanvissen in een aquarium. Ze kunnen dan mooi hun voer van de bodem opscharrelen. De tien Altospinosa's die ik heb van een eerder nest zijn nu ongeveer twee centimeter groot. Zij zitten samen met 60 jonge Peru Altums in een aquarium van 120x40x50. Hier zit ook wat javamos en javavaren in. Het gaat prima met deze kleintjes. Ook leuk om te zien hoe ze Artemia en cyclops eten.

Mijn drie kweekcilinders voor Artemia draaien " op vol vermogen". Ik gebruik ze van Aquamedic. Vier ijsco lepeltjes eitjes per keer er in. Per dag voer ik anderhalve cilinder vol Artemia aan alle jonge vissen. Ik meng dat met cyclops zodat ik flink wat voer voor de kleintjes beschikbaar heb.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor je antwoord Jos, dat afzuigen van de jongen doe je dit gewoon met een slang?.

Je hebt het er maar druk mee Jos.

@aquariaan43: ik gebruik een slang.

@ Uaruman: ik heb alle tijd nu omdat ik gestopt ben met werken. Het is dan leuk om een hobby te hebben. Gemiddeld besteed ik een uurtje of 25 tot 30 aan mijn hobby.

Bij de Farlowella's hun eitjes en larfjes zie ik geen leven meer. Kennelijk heeft de schimmel gewonnen.
Volgende keer gelijk zorgen voor een veel lagere geleidbaarheid.

Hobbygroet,
Jos hut

Ohhwww zonde zeg..

Nou ja niet geschoten is altijd mis...volgende beter..

Hahaa zo word hobby ook werken natuurlijk.

Na thuiskomst vanmiddag werd het aquarium even snel gecontroleerd:
Niet alleen de Microgeophagus altospinosa hebben jongen. Er blijkt een tweede koppel Eimekeis in mijn aquarium te zitten dat samen een imposant legsel heeft gedeponeerd op een stuk spiderwood. Dit koppel zit helemaal rechts in het aquarium, het andere koppel zit altijd links in het aquarium. En dat op vaderdag.
De ouders mogen een tijdje voor het legsel gaan zorgen. Het water is gisteren net voor een flink deel ververst waarbij de geleidbaarheid gezakt is.
Afwachten!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=QsX3sOsF51M[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

vanavond even door de zijruit gefilmd.Terloops zwom er een kleine altospinosa langs: overlever vanuit het eerste legsel. Prachtig om te zien.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cLZ4qRQJnsw[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut

Mooie beelden weer Jos.Top hoor als je niet meer werkt en dan zo lekker met de hobby bezig kan zijn.Super!!
:thumbs:

Bedankt voor de complimenten.

Het weer buiten helpt ook een beetje mee: het is vaak geen weer om lekker in de tuin te gaan zitten.

Hobbygroet,
Jos Hut

De eitjes zijn uitgekomen en vervolgens opgegeten. Beide ouders moeten nog leren hoe ze omgaan met hun kroost.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jammer Jos en dan dus een volgende keer beter. Tja, dat heb je nu eenmaal met jonge vissen en die moeten ook de kans krijgen om het te leren. Komt vanzelf wel goed denk ik.

Blijft een leuk bakje dit 😉

Jammer dat de kweek mislukt is. Volgende keer beter!

Boven in mijn kweekbakken zwemmen al 700 jonge Eimekeis. Met dit nest erbij zou dat aantal ruim boven de 1000 uitkomen. Dat is toch een beetje teveel van het goede.
Ik hoop dat mijn Redshoulders weer eens wat jongen gaan krijgen. Het vrouwtje van mijn kweekkoppel is overleden en ik heb na selectie door het mannetje een nieuw vrouwtje bij hem geplaatst. Ze is nog jong en onervaren maar hij vindt haar wel heel erg leuk....
De Altospinosa's zwemmen meer met een zwerm jonkies door het aquarium. Het blijven erg leuke vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Vanmiddag heeft het koppel Eimekeis dat de laatste keer een legsel had weer een groot aantal eitjes gelegd op precies dezelfde plaats als de vorige keer. Beide ouders verzorgen de eitjes beurtelings. Ze zijn veel rustiger dan bij hun eerste nest.

De eitjes laat ik in het aquarium bij de ouders, kunnen ze leren om ervoor te zorgen. Het water verversen dat ik voor morgen gepland had is nu wel wat lastiger, ik stel het een paar dagen uit.

Hobbygroet,
Jos Hut

Om met dit warme weer mooi rustig aan te doen; even je topic doorgelezen. Prachtige vissen en ontzettend mooi om te lezen hoe jij schrijft over de jongen ed! Tevens heb je echt een prachtige bak!

Dank je wel.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dat zijn heel wat mondjes te voeden,Jos.

Daar heb ik gelukkig alle tijd voor. Toch is het mogelijk om binnen tien minuten alle vissen te voeren. Het water verversen kost wel heel veel tijd. Ik schat dat dat op het moment rond de 8000 liter per week ligt omdat een aantal bakken twee keer per week moet.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dat liegt er niet om,respect.

8000 :0 hoop dat je een handig systeem hebt verzonnen om alle bakken tegelijkertijd te doen. Moet je ook zo veel wisselen als je kleine maanvissen in een 400 liter bak doet? 2x 50% per week? Heb 6 jonkies rondzwemmen 10 cm.

@ leontoeter: ik heb de jonge maanvissen in aquaria van 160 tot 325 liter. Ik ververs deze aquaria twee keer per week 100%.

Hoeveel je ververst is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid voer die je geeft.

Maanvissen opkweken betekent: voeren en water verversen. Ik denk dat als je 6 stuks in een 400 liter aquarium hebt dat een keer per week 50 % prima is.

Hobbygroet,
Jos Hut

Alweer een nest eitjes van de Eimekeis. Nu het andere koppel. Het ene moment heb je een jaar niets , en dan opeens iedere twee weken een legsel van 500 eitjes.
De ouders mogen ze gaan verzorgen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Heeft dat dan ook te maken met temp en luchtdruk e.d ? Van de laatste weken zeg maar

@richvio: ik denk dat het zeker te maken heeft met de temperatuur van de laatste weken. Maanvissen zetten eerder eitjes af als de luchtdruk hoger is. Ook is dit nog zo dicht bij wildvang dat het wildritme er nog inzit. Dit is de periode dat ze normaliter eitjes leggen.
Verder speelt een rol dat het aquarium gewoon heel erg goed draait en dat de vissen het er naar hun zin hebben. Ze hebben de ruimte om zich als koppel af te zonderen en de beide koppels gebruiken ieder een ander deel van het aquarium als ze eitjes willen afzetten. De vissen verkeren ook in een goede conditie doordat ik wekelijks veel water ververs en ze afwisselend en hoogwaardig voer geef.

Hobbygroet,
Jos Hut

Bij dit topic heb ik regelmatig filmpjes vanaf YouTube geplaatst zodat ieder ze kan zien. Dat is niet alleen beperkt gebleven tot ons Nederland of Belgie. Vanavond heb ik via de mail een verzoek ontvangen om informatie te geven aan een liefhebber uit Toronto in Canada die in het bezit is van een aantal Eimekeis. Informatie die nodig is om er succesvol mee te kweken in Canada. Leuke verrassing!

Hobbygroet,
Jos Hut

Dat is bijzonder, ook wel het leuke van het internet!

Dat is altijd leuk,Jos. Erkenning uit het buitenland.

@Jos Hut:Wie denk je dat degene is die jullie tot elkander hebt gebracht??? 😀

Ik heb nu wel een vermoeden!

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan