Wat is er nieuw

Juwel meterbak van Zwits

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zwits
  • Startdatum Startdatum
Leuk al die jongen en wat doe je er mee als ze groot worden

Eerst maar eens groot zien te krijgen, die bleheri's zijn inderdaad flitsend snel dus die zie ik wel wat baby Apisto's snacken 😉

~ Ivo

Precies, ik ga er niet van uit dat veel jongen het gaan halen.
maar mocht er wat overblijven dan gaat er misschien 1 man naar mijn andere bak (om daar met andere vrouwen dan een harem te vormen) en de rest heb ik wel een adresje voor.

Gaaf man, lijkt me een leuk proces om te volgen.
Heb al een idee welke vissen mijn Colisa lalia's gaan opvolgen, mocht de tijd er zijn.

Ik kijk elke dag wel een paar keer in de bak om naar de kleintjes te kijken, idd erg leuk om te zien 🙂
dat is een erg goede keus Ronald :thumbs:

Leukn hoor al die kleintjes! Wat voer je ze bij?

liquifry en voertabletjes die in ontzettend kleine stukjes uit elkaar vallen, 1 x in de week net uitgekomen artemia.
heb de grote jongen ook al cyclops zien eten 🙂

Wat een geweldig zicht zeg! ze hebben het naar hun zin in je bak 😉

Levende cyclops of diepvries?

dat was diepvries cyclops.

Ik heb nog steeds kleintjes zwemmen, al is het 2e nestje van het andere vrouwtje verdwenen.
het is erg lastig om te tellen aangezien ze zich erg goed verstoppen en niet opvallen op de ondergrond.
heb toch een paar (slechte) foto's kunnen maken. ik gok dat het er nu nog een stuk of 13 zijn.

C4yBnFkZWpc27GcAoYxnrWDxg8uq8mOR.jpeg

foto laat het niet heel goed zien, maar de kleintjes hebben al een beetje blauwe kleur op de kieuwdeksels.

sommige jongen zijn wel iets anders dan de anderen. de 1 is vrij bleek en over het hele lichaam heeft het geen zwarte tekening, de ander heeft dat juist wel. het is een slechte foto maar ik hoop dat jullie het kunnen zien. (precies in het midden zit de scherpste)

Heel erg leuk zeg, ze zijn echt onopvallend tegen jou bodem, echt goede schutkleuren!

De bak draait op het moment redelijk, planten gaan nog niet super maar wel voldoende. Omdat ik toch extra voer voor de kleintjes heb ik wel wat rommel op de bodem, de bacteri�n doen flink hun best. meet weinig po4.

heb de uitstroom naar dezelfde kant gebracht als de aanzuiging, vond de stroming toch niet helemaal lekker gaan en merkte ook al wat alg op. even afwachten hoe het nu gaat.

Met de kleintjes van de caca's gaat het nog steeds goed. ze bijna onmogelijk te tellen en vaak denk ik dat ik hetzelfde visje weer er bij tel, maar 9 zijn het er nog zeker.

beide vrouwen zijn alweer flink in de weer met de schuilpotjes en ik zie alweer paaigedrag.
Het mannetje is iets agressiever geworden sinds hij jongen heeft, nog steeds nu ze inmiddels vrijzwemmen. er zit verder niet veel in de bak en heb niet het idee dat de Bleheri zich er veel van aantrekken, dus gaat prima. Het mannetje is erg sociaal naar zijn vrouwtjes, alleen vindt hij er 1 wel net iets liever dan de ander.

Ik heb via Ludger erg mooie stukken hout binnen gekregen die nog moeten weken, maar waar ik wel sterk aan zit te denken om die in deze bak te doen. er zit ook nog een extra schuilhutje in. ben toch van mening dat wanneer de vrouwen eitjes willen afzetten ze een gesloten potje preferen. hij is op sommige foto's erg in beeld, maar als je er voor staat vallen ze niet op.

Pa
yaFWZa-ymkLWb4TteqqccOLV7WxBqMoj.jpeg

Pa en Ma

Vrouwtje werd opeens stukken bleker

Dag later weer wat meer op kleur

Nu

vrouw 2

vrouw 2 wat later

vrouw 2 nu

kleintjes

het is soms amper te zien, maar op de volgende foto's staan meerdere kleintjes

4Gws3yARFuNQ35MxXV1g42GQaicIkTPb.jpeg

pa

Schitterende vissen!
Zou niet te lang wachten met actie ondernemen want is niet zo fraai dat blauwalg op het nephout.

ja inderdaad john, vind het ook erg balen..
Zal er morgen gelijk werk van maken.

heb ook net precies ontdekt dat vrouw 2 nu ook alweer een nestje heeft. eerst maar zo snel mogelijk van de algen af.

Leuke up-date hoor, ik denk dat je met veel plezier voor je bak zit.
Ik ben benieuwd naar je hout!

vandaag de bak wederom schoongemaakt, blauwalg afgeheveld en vanalles gedaan, hopen het snel onder controle te hebben!
nestje van vrouw 2 zijn echt nog heel erg klein, onmogelijk te tellen hoeveel het er zijn 🙂

Mooi! Jonkies, is mij nog niet gelukt bij mn Caca's. Iets teveel roofzuchtige slakken in de bak.

Dank jullie wel, dat geeft de burger moed 🙂

Moet eerlijk toegeven dat ik ook totaal niet had verwacht dat ik van de tweede poging, waarbij bij de eerste poging het niet eens verder was gekomen dan eitjes, zoveel zou overhouden. er zwemmen nu 9 gezonde jonge caca's rond en groeien met de dag.
Schitterend om te zien nu het al "echte" visjes worden/zijn.

Helaas is het nestje van vrouw 2 alweer verdwenen, heb wel bijgevoerd maar heeft niet gewerkt. is al het 2e nestje van haar dat niks geworden is.

Ik heb gister weer de bodem afgezogen en blauwalg weggeheveld. heb blue exit gehaald en daar gaan we morgen mee beginnen.
denk je dat je alles gehad hebt, heb ik opeens rare sporen op de ruiten die lopen! soort witte spinnenrag/draden die behoorlijk snel lopen over het glas. zat vanmiddag een pluk op de bovenkant van mijn thermometer, vanavond zat het er al helemaal onderaan. wat rond gelezen, blijken sporen oid te zijn. weghevelen is het enige zinnige wat ik heb kunnen lezen als remedie...

gaat lekker met deze bak..

Sinds ik de stroming veranderd heb gaan de planten aan de rechterkant wel als een speer! zou dus ook verklaren waarom de blauwalg daar zat, onvoldoende waterciculatie.

ik heb trouwens nog een paar schitterende foto's gemaakt van de kleintjes, maar dat kennen jullie nu wel.

tot mijn grote verbazing vond ik dit in mijn aquarium:

LdbvF3PrQsw5tKIeG1IVus29Fc3Fw0Qh.jpeg

deze jongen is in 3 uur tijd van boven naar onder gegleden:

dit was toch wel de druppel die de emmer deed overlopen. blauwalg, bruinalg, en nu ook nog Aliens in mn bak..
ik kreeg het grind maar niet goed schoon en vanalles bleef er aan plakken, leek erg vies en ik was er helemaal klaar mee.
een checklist gemaakt of ik alles had en toen besloten om de bak grondig aan te pakken.

ik zal jullie niet vervelen met foto's hoe het schoonmaken van de bak etc ging, dat kunnen jullie wel.
Alles eruit en de visjes vangen, wat blijft dat lastig xD ik dacht dat ik iets van 9 jonkies over had, dat bleek met het uitvangen wel anders te zijn!

ik telde er 32.

Ik had hout via ludger besteld en dit stond al even te weken, dus dit gelijk in de bak samen met een zandbodem.
even een probeersel met de opstelling van het hout (en nog niet alle stukken)

Afijn, vullen maar.. bleek het hout nog niet te zinken.. jammer maar helaas, dus heb er maar wat stenen opgelegd en zodra het wel wil zinken dat verander ik de opstelling. de planten heb ik ook maar lukraak wat in de grond gedrukt want ik kon niks zien omdat de bak zo troebel was (en omdat ik er dennerle Clearup in gegooid had, ook een mooie witte wolk).

hier het einderesultaat voor nu, nog erg troebel dus:

Ik heb het meer gezien, van die soort spinnenraggen, het is een soort alg, kan geen kwaad dacht ik.
Je bak ziet er weer mooi uit!

dank je Astrid, volgens mij heb jij alleen nog vertrouwen in mij 🙂
wacht maar tot het hout wil zinken, dan maak ik er weer een puinhoop van 😛

Hoi Zwits, mooie serie foto's over de kweek!

Grappig zeg dat kleurverschil tussen de jongen en de volwassenen, die kleintjes zwemmen zeker goed gecamoufleerd rond!
Nu nog een recente overzichtsfoto!

Groetjes John.

Hoi John, dank je wel 🙂
ik denk dat je niet gezien hebt dat er nog een pagina achteraan kwam? staan namenlijk net een paar nieuwe foto's dat ik de bak veranderd heb 😛

Inderdaad Zwits, het was me niet opgevallen, was fanatiek aan het scrollen!

Groetjes John.

Zo, nu na alle tegenslagen weer met frisse moed verder. Leuk al die jonge visjes. Eigenlijk een teken dat je bak toch in orde was. Laat de planten maar weer lekker groeien, die van mijn bak moeten ook weer aan groeien na de herbouw.

Gr. John. :petjeaf:

Toch maar een zand bodem erin gedaan... :thumbs:

Zwits zei:
dank je Astrid, volgens mij heb jij alleen nog vertrouwen in mij 🙂
wacht maar tot het hout wil zinken, dan maak ik er weer een puinhoop van 😛
Natuurlijk heb ik vertrouwen in je, je kan echt wel leuk inrichten hoor, en met hout vind ik het altijd moeilijker dan alleen met planten.
Er zit wel een klomp hout in bij mij, maar heel subtiel, zit zoveel mos op dat je het hout niet ziet.
Maar echt hoor, dus ver, een hele leuke bak :thumbs:

dank jullie wel!

@Geert80: ja inderdaad, absoluut geen spijt van.. ben al aan het plannen voor mn andere bak 🙂

jonge visjes heb ik nog genoeg, groeien best wel hard. zag er zelf al 1tje bij die een beetje geel was, voorteken dat het een vrouwtje is? kun je dat uberhaupt al zien op deze leeftijd?

De bak is nog steeds een puinhoop, alles lijkt er maar een beetje ingekwakt omdat het hout NOGSTEEDS niet wil zinken. de planten staan ook maar lukraak overal. de Caca's zijn nog steeds een beetje in de war en vinden de inrichting zichtbaar niet optimaal.

Heb een stekje HN gekocht van een forumlid, staat inmiddels ook in de bak.. niet dat het nu goed gaat aanslaan, want heb geen kleibolletjes bij de wortels gestoken omdat alle planten nog niet op de goede plek staan.

Tot zover gaan de planten wel beter door de verbeterde watercirculatie en heb ik nog geen alg ontdekt tot zo ver.

heb nog wel een paar foto's van de kleintjes.. was behoorlijk prutsen met de instellingen om weer een beetje redelijke foto's te krijgen nu de bak en lichtval wat veranderd is.

Ik zou toch de HN zo snel mogelijk van wat bolletjes voorzien. Begrijp je overigens wel met planten, vaste plekken en rommel met dan verplaatsen enzo. Daarom een idee: heb je nog een klein beetje zand over? Zo ja: bakje of iets dergelijks vullen met zand, HN erin, kleibollen erbij. Kun je naar hartenlust verplaatsen en komt de plant in de tussentijd niets tekort.

Succes!

~ Ivo

dat is een goede tip Ivo, dat ga ik straks gelijk maar even regelen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan